Adblue vikavalo mittaristoon: AdBlue system fault. No restart in 1000 km.
Vikakoodit:
P203D00 - Reductant Level Sensor Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:07
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 837.50 1/min
Normed load value: 84.7 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 56 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 13.260 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U140E00 - Reductant Control Module Function restriction due to insufficient voltage
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 866.50 1/min
Normed load value: 66.3 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 54 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.940 V
Dynamic environmental data: 209628106C0311A600001139032010FB128A16250AD312FB0B 5A
P20C000 - Reductant Heater "B" Control Circuit High
static
Date: 2022-12-21 18:47:10
Mileage: 175466 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 864.00 1/min
Normed load value: 68.6 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 88 °C
Intake air temperature: 55 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.860 V
Dynamic environmental data: 20962825D17FFF25D37FFF17B4FFFF17AF0017B10017B20000 15270AAB
U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module
Intermittent
Date: 2022-12-21 18:41:28
Mileage: 175459 km
Priority: 2
Malfunction frequency counter: 1
Unlearning counter: 255
Engine speed: 1770.00 1/min
Normed load value: 75.7 %
Vehicle speed: 97 km/h
Coolant temperature: 89 °C
Intake air temperature: 87 °C
Ambient air pressure: 990 mbar
Voltage terminal 30: 14.920 V
Dynamic environmental data: 20962811A603FE17E202100D06
Vikakoodien perusteella (erityisesti U010E00 - Lost Communication With Reductant Control Module) arvelin vian olevan tuossa kontrolliyksikössä, joka on siis siellä oikean takarenkaan takana auton alla, yhden suojamuovin alla. Auton akku tyhjeni vanhan yksikön vikaannuttua ja tallissa seisoessa 6 vrk aikana.
SCR Control Unit autossa asennettuna oli versio: 4M0907355, jonka vaihdoin versioon 4M0907355B. Vanhasta yksiköstä valui pois ottaessa hieman vettä liittimen kautta, joten sieltähän vikaa löytyisi. Vanha yksikkö oli ulkoisesti tarkasteltuna kuitenkin ehjän näköinen.
Korvaava osa tuli Saksasta täältä: https://auto724.eu/ FedEx kautta 4 vrk: ssa. (23.12-27.12). Osa maksoi 658 e rahteineen. (K Auto Audi hinta oli kysyttäessä 1050 e). 4M0907355D osaa olisi saanut uutena Saksasta 320 e, mutta varaosamyyjä vakuutti sen vaativan uudempaa SCR pumppua, kuin mitä tässä autossa on runkonumeron perusteella. 4M0907355D versio pitäisi kyllä olla saksalaisen Audi-foorumin mukaankin yhteensopiva vaihtoehto. Se jäi nyt kuitenkin kokeilematta.
Ohjausyksikön vaihdon ja akun latauksen jälkeen, toisella uudelleenkäynnistyksellä AdBlue vikavalo hävisi. Vikakoodien nollauksen jälkeen auto on nyt toiminut toistaiseksi normaalisti. Vaihtotyö on helppo, osa on yllättävän hyvin saatavilla siellä auton alla renkaan ja suojamuovin irroituksella. Sähköiselle ohjausyksikölle tuo renkaasta ohjautuva vesi,- suola-, hiekkahuuhtelu ei kyllä näytä tarjoavan kovin monen vuoden käyttöikää.

Leave a comment: