Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Typ81q 16VT projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Onko tuo siis tuon ko. jarrujärjestelmän ominaisuus, vai yleisesti noin? Golfissa mulla oli tehty niin, että toinen takapiiri oli tulpattu ja toinen haaroitettu kahteen ja se ainakin jarrutti ihan tasaisesti kaikilla.

    Tuossa Audin pääsylkyssä oli jo valmiina tulppa toisessa takapiirin lähdössä, että varmaan ainakin ollut joskus käytössä pelkästään toinen?

    Comment


    • Ihan maalaisjärjellä. En muista nyt ulkoa miten missäkin nuo menee. Muistan vain että omassa 80 ja s2 on keskenään eri tavalla vaikka molemmat suht samanikäisiä ja vieläpä ABS. ABS varmasti vaikuttaa myös asiaan osaltaan.

      Comment


      • Olin jo melkein menossa vintille asiaa tarkistamaan, mutta viluisena ja laiskana keksin etsiä kuvan. Kuvan perusteella sanoisin, että paineensäädin saa etupiiristä vertailupaineen ja säätää takapään sen mukaisesti. Tekisin kytkennän, kuten Teemu suunnittelut.

        Comment


        • No niin. Ajattelinpa perinteisesti eli etupyörät keskenään eri piiristä, joten siinä kohtaan menin metikköön jo :|

          Comment


          • Tämä selvä, eli laitan sitten samaan tyyliin mitä oli Golfissa.

            Apurungon puslat ovat vielä alumiini palan sisällä piilossa, että kunhan työkaveri ehtii joulun jälkeen koneistamaan ne, niin pääsee aloittamaan kasausta. Mutta tuossa palapelin osat odottavat kasausta.
            Attached Files

            Comment


            • Palapelistä ja jarrulinjoista tuli mieleen sellainen juttu että tuo uuden mallin etuvakaaja on konfliktissa vanhan mallin jarruletkujen kanssa. Vanhemmissa autoissa siis tulee tolpan takapuolelle raidetankoaukon viereen jarruputken ja letkun liitos ja uudemman vakaajan autoissa jonkin matkaa tolpan etupuolelle. Silloin on myös tavallisesti tolpassa putken pätkä ja teline sille eli etunurkassa on 2 letkua.

              Comment


              • Saa hoidettua ihan ok vanhantyyppiselläkin järjetelyllä, mutta huomionarvoinen seikka joka tapauksessa. Itsellänihän on sellainen "vanhantyyppinen", jossa jarruletku kulkee ohi tolpan jarrusatulan puolelta. Vaatii vähän säätöä ja testailuja että väistää koiranluun oikein.

                Comment


                • En nyt muista tuota rakennetta, niin en nyt ilman kuvaa oikein hahmota tuota porkkiksen viestin sisältöä. Mulla oli ajatus tulla putkella tuohon korikiinnikkeeseen asti ja siitä sopivan mittaisella teräspunoksella satulaan asti, ja hoitaa letkun kiinnityksen niin ettei ota kiinni mihinkään.

                  Comment


                  • On se mukava kasata kun kaikki on uutta/puhdasta.

                    Comment


                    • No lyhyesti mun pointti on että vaikea vetää letkua satulaan niin että se ei hieroisi koiranluuhun, joka tulee uuden mallin vakaajan ja tolpan väliin. Siihen vanha korinpuolen letku/putki liitospaikka on ihan väärä.

                      Comment


                      • Ok, nyt alkaa täälläkin päässä hahmottamaan. No täytyy tutkia tuota kunhan saa osat siihen malliin, ja voi sitten laittaa tuon korikiinnikkeen vaikka toiseen paikkaan jos vaatii. Jarrusatulan kannakkeet on myös tuolla saman alumiinipalan sisällä odottamassa, niin saa sitten myös jarrut kasaan muiden osien mukana.

                        Onko muuten nuo kuvassa olevat keltapassivoidut koiranluut RS2:n, kun eikö näissä typ89 ole muoviset? Vai onko näissäkin ollut metallisia?

                        Comment


                        • Tarvikkeet on usein metalliset. Itellä tulee satulalta putkella siihen tolpalle, jossa putki on sidottu ja letkun lähtö on käännetty osoittamaan about suoraan auton perää kohti. Siten pystyy aika hyvin väistämään sen koiranluun.

                          Comment


                          • Onko tietoa saako näihin jostain valmiina uusia lattiaverhoiluja? Vai onko joku tehny itse, että millaista materiaalia kannattaa käyttää? Saako tuollaisia mattoja muokattua lämmöllä kotikonstein, vai pitääkö tehdä paloista ompelemalla yhteen?

                            Kattoverhoilu tehtiin (lue: vaimoke teki) uusiksi, kun vanha oli sen verran huonossa kunnossa. Lattiaverhoilua ei ole ollenkaan, että jonkunlainen täytyy tehdä ellei valmista löydy.
                            Attached Files

                            Comment


                            • Älyttömän makee katto! Minkä värinen se on? Kuvissa vaihtelee.

                              Alkuperäinen lattiverhoilu on jollain tavalla muotissa valettu. Täsmälleen sellaista ei varmaankaan voi itse tehdä.

                              Comment


                              • Eikös tuolla s2forum:illa joku meinannut tehdä uuden lattiaverhoilun? en ole tarkemmin seurannut projektia.

                                Comment


                                • Älyttömän makee katto! Minkä värinen se on? Kuvissa vaihtelee.
                                  Toi katto on ihan perus musta. Olin kyllä itekkin yllätynyt että onnistui noin hyvin.

                                  Oisko Jarski linkkiä tuohon projektiin? En pikaisella haulla löytänyt.

                                  Comment


                                  • Hommasin tähän ens kesäks S2 takajarrut, niin on edes jotkut bolt-on osat ja miettii sitten myöhemmin parempia jarruja jos tarvitsee.
                                    No nuo satulat vaatii kunnostusta ja uudet palat, niin onko typ89 paloissa jotain eroja?

                                    Hain tähän TRW:n palat ja niissä oli palan kitkapinnan koossa eroa. Vai johtuuko tuo vaan erimerkkisistä paloista? Tarvikeliikkeessä oli toisetkin 80:n palat, mutta niissä oli tuo kitkapinta vielä pienempi viistetyiden kulmien takia.

                                    Lisäksi toisesta satulasta puuttui käsijarruvivun jousi, että mahtaako sellaisen saada jostain,kun etka ei ainakaan tunne sellaisen numeroa?
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      Ehkäpä hakusessa nämä numerot:
                                      191615295 vasen
                                      191615296 oikea

                                      Comment


                                      • Varmaankin juuri tuo, kiitoksia!

                                        Comment


                                        • Noiden jarrupalojen kitkapintaerot on ihan tarvikevalmistajakohtaisia. En noin pienestä erosta välittäisi, varsinkaan takajarruissa.

                                          Viistetyt kulmat ovat usein etupaloissakin, en ole kyllä ymmärtänyt niiden funktiota, kai ne jotain siinä on suunniteltu tekemään.

                                          Comment


                                          • Kirjoitetaan vähän tarinaa konepeitosta, kun nyt oon vihdoinkin saanu sen siihen malliin että saa toimittaa maalarille. Itse en lasikuituhommista ennen tätä tiennyt paljon mitään, mutta töissä on jonkun verran tietotaitoa noista hommista, että sitä kautta sai apuja.

                                            Peiton lestiähän aloin jo tehdä melkein vuosi sitten ja se on ollu tässä töissä pajalla, jossa olen sitä pikkuhiljaa yrittäny saada pakkelilla oikeaan muotoon. No tarpeeksi kauan pajan ukkojen vittuilua kuunneltua ja pakkelipölyä hengiteltyäni aloin hyväksyä sen tosiasian, että ei musta mallinrakentajaa tule. Sitten otin toisen lähestymistavan ja mallinsin tuon peiton etureunan, josta koneistettiin uretaanikakku, jossa oli nuo ritilän upotusten muodot. Sitten vaan tuon kakun kiinnitys peittoon, muodot pakkelilla kuntoon ja maalari teki siihen kunnon pohjat ja veti pintamaalin päälle.

                                            Sen jälkeen kun lesti oli kunnossa, niin lestiin reunat kovalevystä ja muottivahat pintaan. Muottivahojen jälkeen Gelcoat, ja muotin laminointi ihan perinteiseen tyyliin märkälaminoinnilla. Muotin kuivuttua tein vielä jäykkärit muottiin uretaanista, jotka sitten laminoin kiinni.

                                            Muotti irti lestistä ja pientä korjailua joutu tekemään pakkelilla, kun oli jäänyt johonkin kohtiin ilmakuplia. Lisäksi lisäsin konepeiton lukkoja varten tehdyt palat, jotka sitten tekevät oikeaan kappaleeseen upotuksen. Taas muottivahat pintaan ja Gelcoat.

                                            Sitten varsinainen peiton tein injektoimalla. Eli matot pintaan (1 combi-matto+1 suunnattu), ja mattojen päälle injektoinnin vaatimat putkitukset. Syöttöputket tuli peiton keskelle ja sivupinnalle, ja imuputket peiton ulkopuolelle. Injektoinnissa alipaineella imetään injektointihartsi syöttöputkien kautta imuputkiin, niin että koko matotettu alue täyttyy hartsilla. Tuossa toiseksi viimeisessä kuvassa näkyy tilanne kun alipainepumppu on just käynnistetty ja hartsi alkaa leviämään. Lopuksi kun hartsi on levittynyt koko alueelle, niin syöttäputkistakin aletaan imemään, niin näin saadaan ylimääräinen hartsi mahdollisimman hyvin pois.
                                            Attached Files

                                            Comment


                                            • Kun peitto oli kuivunut muutaman päivän muotissa, niin tein jäykkärit uretaanista ja kuidutin ne samaan tyyliin mitä päälipinnankin. Tämän jälkeen peitto sai vielä kuivua muotissa, niin että se oli kokonaisuudessaan siinä n. 1.5 viikkoa, kun ei ollut uunitusmahdollisuutta näin isolle osalle. Sen jälkeen irroitus muotista ja reunojen ja reikien leikkaus. Ritilät tuli pikamallina, eli mallinsin ne 3D:nä, josta ne sitten lasersintrattiin osiksi. Ritilät tulee kiinni toisesta reunastaan ruuveilla ja toisessa reunassa on kynnet jotka pitävät sen kiinni.

                                              Nyt sitten peitto maalarille, joka saa tehdä pohjatyöt tuohon ja vetää valkoisen pinnan päälle. Ritilät tulee mattamustalla.
                                              Huoh, ei enää toivottavasti koskaan uudestaan tällaista. =)
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Wow, jotku ne vaan osaa. Älyttömän siisti toteutus! Teksitkö mulle konepeiton ja lokarit? :D

                                                Comment


                                                • Että sillä tavalla. Itse joudun tyytymään siihen, mitä osaan. Teemu tuntuu tekevän, mitä haluaa.

                                                  Comment


                                                  • Komppaan ylläolevaa. Wau.

                                                    Comment


                                                    • Teksitkö mulle konepeiton ja lokarit? :D
                                                      Taitaa olla kuituhommat tältä talvelta nyt tehtynä. Ja on tuo oma työtahti sen verran hidas, että taitaa tulla aika kalliita osia jos meinaa tuntipalkoille päästä. =)
                                                      Näin jälkeenpäin ajateltuna, niin tuohon yhteen konepeittoon on menny ihan järjetön määrä aikaa. Varmaan ainakin reilu 100 tuntia, että kun senkin ajan ois tehny jotain järkevämpää, niin ois ostanu varmaan pari-kolme hiilaripeittoa. =)

                                                      Etuloksut on tarkoitus vielä tehä kuidusta, mutta ens kesä mennään peltisillä.

                                                      Comment


                                                        Mulle tuli päänsärky kun luin ton konepellinrakennuskertomuksen:D

                                                        No lopputulos on varmasti sen väärti.

                                                        Comment


                                                        • "Eihän tämä nyt ole kuin jatkumoa jo Golffissa nähdylle tekemiselle"

                                                          99,9% tekee mitä osaa, loput mitä haluaa... Teemu kuuluu selvästä tuohon loppuosaan :D

                                                          Comment


                                                          • Kerrassaan hieno konehuoneen peite on, oletko vielä punninnut tuota?

                                                            Comment


                                                            • 6.7kg + lukot ja ritilät. Parantamisen varaa olisi varmasti ollut, mutta ei se tässä autossa nyt niin kilon päälle ole. Kunhan ei tuulessa lepattaisi. Orkkispeitto painoi 16.5kg, että säästi tuossa sentään vähän painossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X