Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi TT 1.8Tq

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • spadde
    vastasi
    Ei muuta Tommi, kun normi muovit konehuoneesee ja katsastukseen. Tyhmänä kyselet katsurilta että onkohan ruostetta tms :) Pointtina siis, että omaakin ahdinta on useampi katsuri katsonut, mutta harva tietää missä on vakio ja varsinkaan minkä kokoinen. Ei ole kertaakaan aiheuttanut katsurille mitään ajatuksia. Jos on, niin sit niitä ei oo vaan kiinnostanut.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Näinpä, jos tulee sanomista niin murehditaan sitten. :)
    Mielenkiinto vaan tuohon muutoskatsastus prosessiin on kova itsellä sekä parilla kaverilla, noh selvitellään ja ihmetellään. :D

    Leave a comment:


  • -03 tq
    vastasi
    Kuinkas se foorumin sananlasku menikään? Jännittäjät jännittää ja.. :)

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Jollainhan näitä on leimattu ilmeisen laillisesti ilman päästömittausta. Avaimena niissä kaikissa on ollut juuri vertaus omaan autoon ja penkkilaput nimenomaan vakiotehoista. Eli tässä tapauksessa tarvitaan laput 165kw ja 280nm.
    Mitenkä muuten kun minä löydän tuolle E15/04 säädökselle aivan jonkin toisen voimaantulopäivän kuin 01.07.1987?
    E15/03 säädöstä en vastaavasti löytynyt ainakaan pikaisella googlauksella.
    Jos nyt muuttaminen ei onnistu niin voi voi, eipä tuo paljon aiheuta jännitystä. Jos napina alkaa niin vaihdetaan sitten vakioahdin siksi aikaa. Adapterit kun tekee niin vaihto onnistuu reiluun tuntiin.

    Ei näy ahdin alhaalta, eikä sivuilta. Oikein kun peilillä viitsisi kuikuilla niin voisi juuri ja juuri sen nähdä.

    Leave a comment:


  • Tumppim
    vastasi
    Sun autos menee vähäpäästöisyys vaatimusten mukaan. E15/04 esim. on tullu voimaan jo 01.07.1987. Eli ei päde sun autoos toi katti putkeen ja kättä lippaan menetelmä, joka toimii 01.07.1987-31.12.1991 (vähäpäästöisyys) välillä. Noi voi mennä helposti sekasin, jos luulee et noi 03 ja 04 tarkottaa EURO 3 ja 4 päästöjä, jotka on eri asia.

    Mallisarjan tehokkaimpaan ei tarvitse verrata, mutta jos vertaa mallisarjan keskellä johonkin välimalliin, niin tällöin ei voi käyttää esim. tehossa tätä +20% sääntöä, vaan se on se vertailumallin teho. Esim. 180hv TT:ssä saa olla 225hv, mutta ei 225x1,2=270, jos tämä 225hv on vertailumalli.

    Toi mun aiemmin linkittämä lista piti sisällää "hyväksytyt asiantuntijat" ei Trafin hyväksymät asiantuntijat/tutkimuslaitokset. Ne on kaksi eri asiaa. "Hyväksytty asiantuntija" on olevinaan lievempi osoittamistapa. Tuolta löytyy noita muita jos kaipailee -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/luva...nsomrade_scope

    Näkyykös se ahdin alapuolelta? ;)
    Viimeksi muokannut Tumppim; 16.4.2013, 13:13.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Nuo Trafin hyväksymät asiantuntiat ovat näköjään EU säädösten vastaiset. Trafille pitää kelvata missä tahansa EU maassa tehdyt testit. Aivan sama ottaako laput VTT:ltä, Saksassa TUVilta tai vaikka Espanjasta joltain laitokselta. Trafi ei pysty kumoamaan EU lainsäädäntöä vaikka se tuolla listalla niin koittaakin tehdä. Helpoin tapahan tämän selvittelyyn on että tulostelee lappusia ja kävelee konttorille niiden kanssa.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Tämä autohan menee tuon 1 momentin mukaan koska ei ylitä E-säännön 15/03 vaatimuksia. 3 momentissa on myös maininta ''Vaatimusten katsotaan myös täyttyvän, mikäli tällaisessa autossa on tai autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori'' Toisena knoppi tietona on että autoa ei pidä verrata mallisarjan tehokkaimpaan vaan juuri siihen omaan autoon. Kuitenkin aika villejä rakennelmia on saatu kilpien väliin ihan laillisestikkin. Se miten tuo tapahtuu ei ole yleisesti tiedossa.

    Aika innokas katsuri on jos viitsii sormensa polttaa irroitellessaan ahtoputken sekä tuon pellin ;) Pelti tulee kiinni 2 ruuvilla venakoppaan. Paikoillaan ahdinta ei käytännössä edes näe kuin hieman kompurapuolelta. Oikein tihrustamalla näkee tyyppikilven juuri tuolta kohdin, arvatakkin saattaa minkä kilpi siinä on kiinni :D

    Leave a comment:


  • Tumppim
    vastasi
    Kyllä se tuolla laissa lukee aika selkeesti mitä mitataan ja miten. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779 "Liikennenministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta" Sieltä 8§ 3 momentti, niin lukee nämä kuuluisat päästövaatimukset. Hyväksytyn asiantuntijan selvitys riittää. HA-luokan asiantuntijat -> http://www.trafi.fi/tieliikenne/luva..._asiantuntijat

    Ja mitä tulee tohon ahtimen suojaan, niin itseä kyllä kiinnostais ainakin kamalasti kurkata tollasen pellin alle, et mikä siellä oikein on ;) Et vaihtoehdoiks tulee varmaan viskipullo, +60v. katsuri :) tai muuten vaan harrastelija ystävällinen katsuri. :)

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Pääsylinteri on vakio, poljinvoimahan pienentyy kun satulan mäntäpinta-alaa kasvatetaan. Pitää testailla pysähtymiseroja vakioon kunhan saan palat ajettua sisään.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Ootko pääsylinterille tai tehostimelle joutunut mitään tekemään noiden isompien jarrujen kanssa? Poljinvoima ilmeisesti kuitenkin vielä siedettävällä tasolla.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Menee vakion tyyliin suoraan imuputkeen. Pitääpä katsella paljonko tuo työntää kamaa putkesta.
    On muuten aika vinkeä käry kun tuon lyö käymään kylmänä, ei sovi kyllä henkilöille joille maistuu alkoholipitoiset nautintoaineet :D

    Leave a comment:


  • Jonde
    vastasi
    Oliko sulla huohotus ohjattu purkkiin, vai meneekö vakiona vielä imupuolelle. Näillä keleillä kertyy e85 käytössä, ainakin omassa vermeessa huohotinpurkkiin 1dl/200km kohden, kun lähinnä ajan 20km siivua töihin ja takasin.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Lauantaina käväisin porkkiksen luona ajelemassa rän rän ajoa muutaman tunnin. Nyt on kikotin säädelty E85:selle ja muutenkin hifistelty ohjelmaa sekä poistettu turhia ''ominaisuuksia''.
    Soppa tuntuu maistuvan kyllä kaupunki pörräilyssä, taulussa on n. 100km ja kohta vartti tankillinen mennyt ainetta. Eipä kaasu jalkakaan ole aivan kevein ollut.
    Penkkiin pitää sitoa tämä kiinni jossain välissä, arviolta kuitenkin pyöritään vasta 350hp kantturoissa.
    Pakonokan ajoitus on joitakin asteita pielessä joten se pitää käännellä kohdilleen johonkin väliin. Saadaan varmasti heräävyytä lisää sekä varmastikkin myös tehoa löytyy piilosta :)
    Pari kommenttia on kyllä nostanut mieltä tämän projektin suhteen. Erään foorumilaisen sanoin ''Tää on aika kaukana naisten autosta'' sekä toisen sanoin ''Kampajaan auto? ja V*tut, kyllä tää on kaukana kiltistä kauppakassista''

    Perjantaina meinasin vaihtaa vielä etulevyt jotta jarrubalanssi olisi järkevä lauantain ajoja ajatellen. Toisin kuitenkin kävi kun satulan kiinnitys pultti hirtti kiinni uuteen satula adapteriin. Rälläkällä sentti pultista pois ja vanhat adapterit takaisin. Vähän jo tuli sellainen tunne että pitääkö viskoa orkkis satulat kiinni jos pultti ei irtoakkaan vaan katkeaa. Vielä enemmän hirvitti muistikuva että eihän mulla ole edes vakiosatuloille palojakaan enää.. Onneksi pultti irtosi ja paketin sai läjään.
    Tänään sitten pultti kauppaan ja M12 kovia pultteja sekä muttereita mukaan. Adaptereista läpi 13 reijät ja ei muuta kuin uutta yritystä vaihtoon. 5 tuntia tuohon operaatioon meni kun piti modata jopa yllättävän paljon osia. Spacerin kiinnityspultit otti kiinni nilkkoihin, spacereihin piti jyrsiä isompi viiste, satulan tapeista piti poistaa 1.5mm, yms.
    Nyt kuitenkin jarru päivitys on tehty ja hieman laskeskelin jarrutehon kasvuakin. Karkeasti jarruteho on kasvanut 2.3 kertaiseksi. Suurin ero tulee etusatuloiden mäntäpinta-alan muutoksesta.

    Nyt paikoillaan siis on:
    345x29.5 S4 B8 etulevyt
    Porsche 996/Boxter S satulat
    300x22 S4 B6 takalevyt
    Originaali takasatulat
    Joka kulmassa EBC Yellowstuff palat.

    Kuvat ovat aika huonoja mutta josko noista jotain osviittaa saisi koosta.





    Katsastuskin alkaa olla ajankohtaista joten ahtimen suojasta tein pikaisen vedoksen. Pitää hifistellä seuraava versio sekä vedellä mattimustaa pintaan.
    Hieman tämän laitteen muutoskatsastustakin on tullut mietittyä ja moottorin rakenteen muuttamisesta lakia luettua. Erään alan harrastajan kanssa tuli pitkä tovi tarinoitua myös Joutsassa ja eipä se muuttaminen välttämättä olekkaan niin mahdotonta ja kallista kuin puhutaan. Lakihan sanoo että ahtimen vaihtaminen on rinnastettavissa moottorin vaihtoon. Päästöjen osalta laki ei kerro mitä tulee mitata ja miten, tässä siis saattaa olla mahdollinen vastaus. Selvittely jatkuu taas joku ilta kunhan saadaan porukka kasaan.



    Tässä vielä kuva kohtuu puhtaasta kikottimesta. Myllyähän tuo vaatii ja sitä myös tuleman pitää kunhan kelit paranee.



    Seuraavaksi vuorossa olisi kaarien manklausta jotta nuo gummit saisi tuotua tuohon kaaren pintaan.
    Alaspäinkin tekee mieli tuota pudottaa mutta odotellaan sen verran että routamontut häviää ja piha sulaa kokonaan.

    Kuvia päivittelen tänne sitä mukaa kun niitä näpsin: http://kauhanet.kuvat.fi/kuvat/Audi+TT/

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Eipä ole Mikan kyydissä oltua mutta Mäntyharjulla tuli ulkoapäin kuunneltua meteliä :D
    Tuo tarjous kyllä tosiaan on houkutteleva mutta myös minä passaan :)

    Tuli näin sunnuntain kunniaksi käytyä testailemassa hieman jarruja (ehkä myös vähän sitä viereistäkin pedaalia..). Nyt auto pysähtyy paljon tasaisemmin eikä keula sukella niin pahasti, mutkaan jarruttaessa takana on kuitenkin ehkä inaus liikaa voimaa koska perä meinaa karata alta. Kunhan saan etulaikat ja nesteet vaihdettua voi olla että balanssi on aika bueno :)

    Leave a comment:


  • spadde
    vastasi
    Houkutteleva tarjous, mutta taidan nyt kuitenkin passata ;) Totean, että autoni on erittäin hiljainen ja miellyttävä äänien puolesta :)

    Leave a comment:


  • MikaSS
    vastasi
    Saatte istua käsi kädessä takapenkillä ja jutella mukavia. :) En laita musiikkia soimaan.

    Leave a comment:


  • spadde
    vastasi
    Mika, nyt ei häiritse enää ollenkaan :)

    Leave a comment:


  • MikaSS
    vastasi
    Teemu ja Tommi: Voin ottaa teidät joku kerta kyytiin ja ajetaan 120kmh vaikka 25km. Jos noin kovi kerta teeteen melu häiritsee. :D

    Leave a comment:


  • spadde
    vastasi
    Tuon allekirjoitan kyllä, että noilla kierroksilla omakin pitää jonkinlaista meteliä. 100 nopeus vielä menee ok pidempääkin ajaen, mutta motari rupee olee sit jo vähän tuskaa. Jos sun kulkine pitää vähän kovempaa mekkalaa, niin sitten asian kyllä ymmärrän. Tai sitten vaan rokkikonetta kovemmalle, niin tinnittää muusta syystä :D

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja spadde Näytä viesti
    Tommi kuinkas kovat ne äänet sitten oikeesti on? Eli siis ajattelitko tuota läppähommaa niin kun katsastuksen puolesta vai kuinka? Onko sulla mitä vaimentimia putkistossa? Mietin vaan, kun itselläni on ainoastaan takavaimennin ja äänet ei ylitä mitään normeja ainakaan katsastuksen kannalta. Onhan meillä eri valmistajan putkisto, mutta koko taitaa olla likimain sama.
    Ei pelkästään katssastus mielessä ollut tarkoitus tuota tehdä. Noin 2800-4000rpm kohdalla tuo putkisto kumisee niin pahasti että pitemmän päälle alkaa käydä korviin. Tämä tuli todettua kantapään kautta pari viikkoa sitten kun ajeli reipasta 100 pari tuntia, perillä korvissa tinnitti jonkin aikaa :S Mulla on keskellä ja takana läpivirtaavat pöntöt, koko sama kuin sinulla eli 2,75''. Muistelisin että sun auton mekkala oli hiljaisempi verrattaen mitä tämä pitää nykyään. Monet kaverit ovat jopa väittäneet että tämän laitteen kuulee keskustaan jos ajan ohitustietä pitkin yhtään reippaammin..

    Leave a comment:


  • Japi
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja 54mmy Näytä viesti
    Mitäs mieltä katsastusmiehet on tuollaisista virityksistä?
    Riippunee katsastusmiehestä. On tuo kaverilla mennyt joka kerta läpi.

    Leave a comment:


  • spadde
    vastasi
    Tommi kuinkas kovat ne äänet sitten oikeesti on? Eli siis ajattelitko tuota läppähommaa niin kun katsastuksen puolesta vai kuinka? Onko sulla mitä vaimentimia putkistossa? Mietin vaan, kun itselläni on ainoastaan takavaimennin ja äänet ei ylitä mitään normeja ainakaan katsastuksen kannalta. Onhan meillä eri valmistajan putkisto, mutta koko taitaa olla likimain sama.

    Leave a comment:


  • 54mmy
    vastasi
    Mitäs mieltä katsastusmiehet on tuollaisista virityksistä?

    Leave a comment:


  • Japi
    vastasi
    Turhahan sitä vaimentamatonta putkea perään asti on vetää. Ei kun auton alle tai helman ali puhaltamaan.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tuntuu hölmöltä rakentaa kaksi pakoputkea "vierekkäin" vaikka lisäpainoa ei kymmentä kiloa enempää tulisikaan.

    Leave a comment:


  • bonus
    vastasi
    Nonii, otahan Tomi hommaksi ja tekaseppa tommonen ja sitten tonne rojekteihin kertomus. :)

    Leave a comment:


  • Noize
    vastasi
    Mulla on joskus ollut haaveena rakentaa putkisto niin että jo alussa olisi tuollainen läppä josta lähtisi eteenpäin kaksi putkea, toisessa vaimentimet ja toinen suora. Läppää ohjattaisin ahtopaineella eli alipaineella ajeltaessa käytössä vaimennettu putki ja ahdoilla pakokaasut poistuisi suoran putken kautta.

    Leave a comment:


  • 54mmy
    vastasi
    Eikös siihen voisi sitten jollain solenoidin värkätä vivuston? Solenoidi saa virtaa -> läppä auki, ja päin vastoin.

    Leave a comment:


  • Tommi[FIN]
    vastasi
    Puhutaan kuitenkin alle 100€ luokasta valmiista osasta. Välttämättä en tarviis kuin moottorin joka kääntää läppää, itsee läppämekanismin voin värkätä itse töissäkin.

    Leave a comment:


  • 54mmy
    vastasi
    Vielä halvemmalla noita cut-outteja löytää ebaysta, ja koko haitari on iso :).

    Leave a comment:

Working...
X