Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe 2.2 -89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Joo kyllähän tuossa taitaa vähän liikoja olla. Mistä päin löytyy vaijereiden kiristys?

    Kyllä siellä kuitenkin jarruissa mielestäni vipuset kummallakin puolella sen kääntyy mitä vaan pystyy ja ainenkin vasenpuoli palauttaa joten ilmeisesti oikeakin koska ei kuitenkaan ala jarruttamaan kun vasta 6 naksulla...

    Nyt on nastanakitkin alla, vähän vaan vituiks meni sekin kuten yleensäkkin nämä minun suunnitelmat. Enhän minä hoksannut katsoa että vakio vanteetkin on peräti 7" leveät, eli eipähän ne minun "halvalla" ostamat kumirinkulat joissa jotain raudanpalasia meinanneet käydä, ovat nimittäin 185/65 profiililla, ja amiskalla jossa ajattelin serkulla "halvalla" laitattaa ei riittänyt taito/vehkeissätöhö. Sisuskumit laittovat niin saivat vanteille. Nyt on sitten vähän saksanmalliin levitetyt kumit, tuntuu ainenkin jämäkät olevan kun ei ihan niin helposti sorrualle (ehkä) :D ... Eli vähän kalliit halvat renkaat tuli, mutta no noilla mennään kunnes leviäävät.

    Comment


    • Siis onko käsijarru aluks aiva "tyhjän" olonen vai onko heti vastusta ku rupee nostamaan?

      Comment


      • se säätö on pakoputken lämpöpeltien alla sielä auton pohjassa, ja kannattaa tosiaan pitää huoli ettei liikaa kiristä niitten vipujen takia.

        Comment


        • Joo eli alussa ei ole juuri mainittavaa vastusta, 6 naksun jälkeen alkaa vasta vastusta löytymään. Joko joku keksii missä mättää?

          Ja varmaan just semmosessa kohdassa peltien alla että pitää pakari irti purkaa että pääsee kiristämään?

          Comment


          • Tarkista ny että molemmat vivut on satulois topparia vasten ja sitte säädä vaijerista vain tyhjät pois, ei yhtää enempää.

            Comment


            • Riittää kun pudottaa irti niistäe kummirenksuista minkä varassa se putki roikkuu, ainakin itellä onnistuu noin. Tosin en sano että se tuonkaan jälkeen mitään lastenleikkiä on. Kun pakoputken ottais etuosasta irti, niin homma helpottuis ihan sikana.

              Comment


              • Itse ainakin kun tappelen kanssa tuon käsijarrun pitävyyden kanssa. Myös oikea puoli mulla mikä ei pidä. Niin kun ostin uudet vaijerit ja kiristelin niitä, niin ei tarvi mitään ottaa pois edestä. Mahtuu hyvin työskenteleen. Vaikein homma varmaan on saada ittensä sinne alle turvallisesti :D

                Comment


                • No just mietin samaa, ei satu olemaan nosturia,eikä monttua tallilla. Tunkin kanssa vähän voi olla ahtaan olosta alla ja jos sukulaisen pukille ajaa niin milläs sitä ne satulat saa ronklattua sit...

                  Putki homma nyt ei ehkä sinällään ongelma kun pitää varmaan muutenkin katsoa vuoto etuvaimentimen tienoilta (kylmänä kuuluu kunnon röhellys), niin samalla pitää luonnollisesti liitos avata.

                  Nyt tuo oikean puolen kässäri on vaan mysteeri, se kyllä vivun ollessa ylhäällä on "tapissaan" mutta jarrulevyä saa vielä käsin pyöritettyä.

                  Onneks nyt on vielä aikaa näitä katsoa,mutta talvipakkasella on vaan vähän ikävämpi näitä puolenpäivän remontteja kylmässä tallissa väsäillä kiireellä.
                  Viimeksi muokannut Mr_nice; 22.10.2009, 22:26.

                  Comment


                  • Koita käsijarru levossa, liikkuuko vipu molempiin suuntiin? Voi olla, että käsijarrumekanismin vipu siinä jarrusatulassa ei liiku kuten kuuluu, vaan jää palautumatta lepoasentoonsa sitä rajoitintaan vasten, mikä osaltaan voisi aiheuttaa sen räikänkin toimimattomuutta (tai tehottomuutta). Jos räikkä ei toimi, mäntä saattaa jäädä niin kauas, ettei käkkärin liike välttämättä riitä työntämään mäntää tarpeeksi ulos, varsinkin, jos toinen puoli toimii niinkuin kuuluu.

                    Comment


                    • Sulla on siis täysin sama ongelma kun mulla. Vasenpuoli pitää, mutta oikeaa puolta pystyy käsin pyörittämään. Itse ajattelin semmoista että vaihdan palat ja levyt, koska vasemmanpuoleisen levyn paksuus on 15mm ja oikean puoleisen levyn 10mm. Ainoa mikä mulla päässä on, että oikea puoli on liian ohut, joten ei tarraa kiinni.

                      Itse teen aina sillein auton ylösnostamisen kanssa, että nostan keskeltä taka-akselia tunkilla ihan pirun ylös. Ja sen jälkeen sen välikön korkuiset palikat alle.

                      Tuossa yksi kuvakin projektista. Sivuilta löytyy myös lisää kuvia. http://limetic.kuvat.fi/kuvat/Audi/P...a/PA150766.JPG

                      Comment


                      • 15 millinen laikka takana? Enpä oo moista kuullu. Väittäsin ettei paksuudella oo yhtää mitää tekemistä asiaan niin kauan ku mäntä pysyy oikeella etäisyydellä levystä. Eli toisin sanoen niin kauan ku käyttöjarru takana pelaa.

                        Comment


                        • Näin ulkomuistista, uusi takalevy on 11 tai 12mm paksu, en ole ihan varma. Minimissään piti olla muistaakseni 8 tai 9mm. Se kyllä lukee siinä levyssä, ainakin uutena.

                          Comment


                          • Auttaisko se mitään jos sitä mäntää pyöräyttäis vähän ulospäin?

                            Comment


                            • Satulan käsijarruakselin (3) saa muistaakseni asennettua liian ulos sylinteristään. Siihen saattoi olla syynä väärinpäin asennettu stefa (4). Itse akselin lepoasennossakin voi muistaakseni erehtyä; tällöinkin akseli taisi jäädä liian ylös pesästään.

                              Ainakin nämä vaikuttavat siihen, miten akselin kupissa elävä yhdystappi (13) käyttäytyy, kun käsijarruvivusta vetäsee. Olisiko Mr Nicen tapauksessa kierretangon päähän hitsatusta nököstä (jos oikein ymmärsin) jopa haittaa siihen, missä asennossa tappi liikkuu käsijarrua käytettäessä?

                              Onko teillä käsijarruakseli täysin pohjassa? Lyökää (kumi)vasaralla se pohjaan ja koettakaa, josko seuraava veto käsijarrusta saisi renkaan lukkoon.

                              Vaijerin muovikuoren sisään on myös hyvä saada jotain rasvaa.
                              Takalevyn minimipaksuus on Mehtalan mainitsema 8 milliä.

                              Ainiin ja noihin kuusiokolollisiin jarrukelkan kahteen ruuviin (jos kanta on saatu pyöreäksi) menee vasaralla hakattuna M10 torx; saa ehkä sen verran vääntöä, että aukee.
                              Viimeksi muokannut JonasK; 23.10.2009, 18:27. Perustelu: Lisäys.

                              Comment


                              • Kierretangon pää ei ollut hitsatun näkönen, mutta itse siis hitsasin sinne lisää tavaraa kun eräs kaveri puhu että sillein olivat satkusta korjanneet jarrun. Tapin pään kuitenkin pyöristelin vastaavan muotoiseksi mitä ennen hitsausta oli.

                                Tuota käsijarruakselin kopautusta pitääkin seuraavaks katsoa/koittaa.

                                Itsellä kummatkin levyt on samanpaksuiset ja miltei uudet, just kynnellä huomaa että vähän porrasta tullut.

                                Kuusiokoloja itse yritin avata 35cm putkipihdeillä,ainoa mitä kävi oli että pihdit raapi pultin pinnasta kerrosta pois. Tietysti voishan tuota torx hommaakin testata jos sattuis kestämään.

                                Mäntähän kääntyy käyttöjarrua käyttäessä pikku hiljaa aina ulospäin, näin ainenkin toimi irtaallaan kun paine ilmalla testailin. Miten herkästi lie kuuluu muuten pyöriä männän eli jos kompuralla tumppasee ilmaa letkuliitännän kautta sisään niin kuuluisko ihan pyöriä pyöriä auki vai toimia juurikin "pumppaamalla" eli tietty matka per paineistus?

                                Comment


                                • En nyt jaksa koko ketjua koskien käsijarrua lukea läpi, mutta mikäli oletetaan, että käyttövipu liikkuu koko liikeratansa verran kahvaa vedettäessä tappiin asti, palautuu kokonaan pelkällä jousivoimalla toiseen ääriasentoonsa ja mäntä liikkuu vivun mukaisesti, niin jäljelle ei jää muita vikakohteita kuin säätöjuttu männän sisällä.
                                  Itse tappelin V8:n takajarrujen kanssa saman asian tiimoilla ja säätösysteemi ei toimi, mikäli kierreholkki männän sisällä ei pääse pyörimään vapaasti. Eli kannattaa tiivistesarjaa uusiessa vaihtaa myös se o-rengas (numero 30 tuossa linkin räjäytyskuvassa) sinne männän sisälle. Ainakin minun tapauksessa molemmissa satuloissa oli kierreholkki aika jumissa männän sisällä. Uusi o-rengas ja puhdistus korjasi tilanteen. Ainakin Budwegin tiivistesarja sisälsi tuon renkaan.
                                  Tämä siis olettaen, että kyseisissä satuloissa on kuvien mukainen säätösysteemi männässä. Ainakin vanhemmissa 36mm männällisissä olen törmännyt sanan mukaisesti räikkämalliseen säätimeen.

                                  Comment


                                  • Joo, tuotapa minä lähinnä odottelin että jostain suunnasta tuli jotain faktaa että vika voi oikeasti olla männänkin sisällä. Kyllä tässä tosiaan on mänän sisus tosiaan täynnä hilpettä eli eppäilisin olevan juurikin kuvan mukainen räikkä koska kuvat tuntuu muutenkin täsmäilevän... Ja tosiaan ei meilläkään ihan heittämällä mäntä kiertynyt kierretappiin,varmaan jokseenkin herkästi pitäisi pyöriä?

                                    Pitänee tiivistesarja hommata ja vaihtaa. Rikkihän tuo männän kumi on mutta viimeks kun ei ollut ostettuna valmiiks niin ajattelin että jos muuten olisin avauksella kuntoon saanut niin pikku juttu olis ollut sitten se vaihtaa mutta pitänee kait sit männän kimppuun paneutua. Toivottavastu ei ihan yhtä kettu juttu kasata kun tuo muu systeemi lukkojen alle, varmaan pihdit mahtuu ainenkin paremmin eikä tarvitse mitään jousia vetää rautalangalla kasaan.

                                    Comment


                                    • Muistuipa mieleen käydä tännekkin kertomassa mitä tuli melkein viikko sitten autolle rakenneltua.

                                      Joo elikkäs nyt on ISV;llä nappi kojelaudassa. Helppo homma ja paljon mukavampi nyt käynnistellä kylmässä kun ei tarvitse itse aluksi pitää kierroksia korkeammalla että jaksaa pyöriä. Ainoa vaan että ei ihan joka kerralla meinaa jekkasta = vetää välillä jännitteet liian alas niin ei rele pysy vetäneenä, rele viritys on sen takia että sain kytkimelle toiminnan ilmaisevan napin väsättyä mutta asennuksen jälkeen vasta hoksasin että kytkimenvalo olikin susi,eli vaihtoon männöö vielä.

                                      Toisena hommana tuli viime lauantaina ennen reissuun lähtöä vaihdettua vielä jäähdytysnesteet. Oli aikamoista kuraa kyllä järjestelmä täynnä ja veikkaan että -15 astetta olis saanut jo palikka jäähän. Päänvaivaa meinas aiheuttaa että mistä järjestelmä muka kuuluisi täyttää. No me kaadettiin ylä vesiletkusta sitten kone täyteen ja sitten syyläriin vielä se mitä menee. Onkohan paisuntasäiliön alaletkussa joku venttiili kun säiliötä ei saanut tyhjäksi muuten kun olisi pitänyt irrottaa letkusyyläristä mutta on siellä takana niin pahassa paikassa että ei oikein napannut, helpompi oli tumpana paisuntasäiliön ylävesiletkun liitännästä paineilmaa pönttöö, tulipa ainenkin vauhdilla vesipihalla (eli tallinlattialle prkl).

                                      Comment


                                      • Tai kun ei muista avata paisuntasäiliön korkkia, kun lämpimällä koneella irrottaa paisarin alemman letkun. Melko makiata nestettä naamalla, BTDT.

                                        Comment


                                        • Onko sulla sähköt sitte niin sekasin ettet saa ISV:tä pelaamaan niin ku pitäs?

                                          Comment


                                          • Mistään en ole kyllä mitään erikoisempia viritelmiä löytänyt, paitsi se parikertaa mainitsemani sulakkeilla ollut viritys, eli ei nyt muuten varmaan sekaisin kun ohjausloota pettänyt.

                                            Eli siis jos ISV on vaan normaalisti kiinni niin kylmänä tyhjäkäynti on jotain noin 900rpm, kun kone lämpeää nousee tyhjäkäynti 1200rpm hujakoille. Toinen ongelma on sitten että kierrokset jää kantamaan, eli esimerkiksi matka-ajossa vedon ollessa päällä, kaasua hipaistessa (tai muuten kaasun laskettua) kierrokset jää 2-5 sekunnin ajaksi päällä eikä siis tipu moottorijarrulle. Paikallaan ollessaankin jos antaa kierroksia ja laskeekin kaasun pois kone jää vielä huutamaan hetkeksi kyseisille kierroksille.
                                            Kuulostaa äkkiseltään pieneltä ongelmalta mutta käytännössä pelkkä kengän polkimelle laskeminen aiheuttaa sen että auto moottorijarrutuksen sijaan ryntääkin vielä 2-5 sekunttia mikä taasen aiheuttaa tiukkoja tilanteita edellä ajavan hidastaessa.

                                            Comment


                                            • Kuulostaa ihan samalta kuin meidän ABK. Meillä ISV:n ohjaus tuntui jäävän päälle. Lambda siitä ainakin on sökö, mutta en tiedä olisiko vaihdolla ollut vaikutusta tuohon. Kansipahvi kerkesi korkata ennenkuin ehdin kokeilla.

                                              ISV:llä on ilmeisesti jossain yksinapainen lämpötila-anturi, mutta siitä en tiedä oikein mitään. Joku voinee valaista.

                                              Comment


                                              • ISV:hän säädetään virran perusteella. Varmaan tiät miten virran mittaus tapahtuu? Omaa lötköä säädin joskus. Eli ISV:n virta lämpösellä koneella pitäs olla 430 mA +-10mA. Virran säätäminen käy yksinkertasesti tyhjäkäynti ruuvista. Kuulostaa vähä uskomattomalta mut niin vain on. Kysymyshän on läpikulkevasta ilmasta joka vastustaa tietyllä voimalla ISV:tä, ja tyhjäkäyntiruuvia kiertämällä muutetaan sitä ilman määrää joten virta kasvaa tai heikentyy ruuvia pyöritettäes. Moottori kuumaks, puhallin vaikka kakkosella ja valot päälle, sit vain säätään. Näin rupes mullaki pelaan ku oli ongelmia et kone jäi huutaan vaikka kaasulta nosti jalan.

                                                Comment


                                                • Juahas, kaipa tuota vois kokkeilla saisko sillä säädettyä kuntoon... se on vaan että mihin suuntaan, normaali tyhjäkäyntihän taitaa olla 750-850 rpm, ja nyttenkin lämpimänä on noin 900 rpm (ilman ISV;tä) mutta kuten joskus olen maininnut koko auto tärisee omituisesti, tärinän saisi loppumaan juurikin nostamalla kierroksia mutta ei se sitten taas kiva ole kun "huutaa" valoissa jne.

                                                  Tänään käsijarru päätti sitten alkaa kenkkuilemaan ihan kunnolla. Aluksi Vuokatista kotia päin lähtiessä vaikutti kaikki olevan ok,auto oli seissyt käsijarrulla yön yli ja oli vielä parkissa eripaikassakin tunnin verran käkkäri päällä. Sitten Varkauden suuntaan lähtiessä aluksi kaikki oli ok, mutta liukasta kun oli niin päätin kokeilla että jaksaako kässäri lukittaa renkaat edes liukkaalla,no heikosti jaksoi toisen. Matka jatkui vielä 3km niin kaveri pirautti (ajeli volovolla perässä) että taitaa jarrut hirttää, eikun bussi pysäkille parkkiin.

                                                  Oikeasta takapyörästä, siis siitä jolle en edes vielä kerennyt mitään tekemään ja joka muuten oli se pitävämpi puoli, nousi mukava savupölläkkä. Siinä sitten meinattiin testata että onko jarru aivan jumissa ja nyhdettiin vielä muutaman kerran vipua, sieltäpä tipahtikin alas se vaijerin lukittava rautalankakäkkyrä ja jarru vapautui.

                                                  Käyttöjarru toimii normaalisti mutta nytten ei käsijarru nouse kun 2 pykälää keposesti enkä uskalla enempää riuhtoa jos siellä on nyt jotain poissa paikaltaan niin ei enempää paikat pauku.

                                                  Comment


                                                  • Kyllä sä huomaat ku pyörittelet sitä tyhjäkäyntiruuvia siitä kaasuläpän vierestä et mihin suuntaan virta menee. Ku virta on sen 430 mA ni tyhjäkäynti on sillon karvan vajaa 1000 kierrosta. Olettaen tietysti että se anturi joka haistelee moottorin lämpöä, on ehjä. Ei siis multivika-anturi vaan vesiletkun laipan yläpuolella. Yks johto tulee vain, ja se on juuri ISV:tä varten.

                                                    Eli töpseli irti ISV:stä, sitte töpselistä johto suoraa ISV:hen ja toinen johto mittarin kautta ISV:hen. Johtojen paikoilla ei oo väliä.

                                                    Ota ny se satulat käteen molemmin puolin ja laita vaikka kuvia tänne. Varmasti löytyy apua.

                                                    Comment


                                                    • Jep jep. Kerran kyllä kokeilin jo lukemia saada mutta joku tuntui mättävän kun ei oikein kunnollista tulosta löytynyt. Mittaukset pitäis kyllä tällä koulutuksella jo onnistua (Automaatioasentaja) mutta ainahan sitä osaa jotain huomaamattaa sählätä tai mittaria vaan harmittaa.

                                                      Huomenna kai sitä kokeillaan vähän tiirailla mitä sieltä vanteen takaa paljastuu. Nyt varmaan oikealla puolella kuitenkin selvempi vika mitä vasemmalla. Vasemmallahan ei siis tosiaan mitään omituista näkynyt, vaijeri liikkui, käyttö akseli liikkui ja mäntäkin liikkui mutta jarru vaan ei pidä.

                                                      Comment


                                                      • Äkkiseltään tallilla vilasin oikeanpuolen jarrua ja vikahan on se yleinen eli mekanismi on sen verta jumissa että ei jaksa palautua,jännä kyllä että nyt just teki tuon että jumiutu...

                                                        Jotain outoa olin kanssa aistivani liu'ussa, vähän turhan pitkä pultti ainenkin (joka on muuten totaalisen jumissa).
                                                        Eli kaiketi se nyt pitää alkaa harkitsemaan satuloiden uusimista. Vasemman puolen satulasta kun ei meinaa löytyä että mikä mättää, sattuuko joku tietämään onko räikät yleensä mitenkään korjattavissa, siinä kait se vika on. Oikean puolen satulan käsijarrun mekanisti siis jumittaa, ja vasemman puolimmainenkin oli todella vittumainen kasata niin tuskimpa tämäkään poikkeusta tekisi.

                                                        Viimeksi muokannut Mr_nice; 8.11.2009, 18:45.

                                                        Comment


                                                        • No ei se ole ihme, jos on jumissa.
                                                          Nyt näyttäisi siltä, että ylemmän liu'un virkaa toimittaa tuo ylimittainen pultti. Alempi näyttää siltä kuin kuuluisikin. Ylempi liukutappi on pohjassa ja siitä näkyy puuttuvan suojakumikin. Suojakumeja saa marmorilta ja pakettiin taisi kuulua rasvakin.

                                                          Merkkitiskiltä uusia liukutappeja saa vain kannakkeiden kanssa, á ~90€. En tiedä varmaksi, saako Motonetistä irtonaisena.

                                                          Comment


                                                          • Käyttöjarru toimii tuossakin mutta eipähän kyllä tuolla patentilla pääsee sen verran kääntymään satula että ilmankos ei käsijarru pidä. Saa nähdä onko siellä sitten liuku niin jumissa että sen takia korvattu pitkällä pultilla. Se vaan että innostuuko tuota satulaa aukaisemaan, koska jumissa on mylös tuo käsijarrun vipumekanismi.

                                                            Comment


                                                            • Motonet myy liukutappien korjaussarjaa. Näkyy saavan muitakin tiivistesatseja. Aika paloiksihan tuon saa ampua, mutta jos liukutapin saat kannakkeesta pois, ei uusintatarvetta taida olla, kuin tiivisteille, tapeille ja pulteille. Tietysti sillä oletuksella, ettei itse mekanismin osista löydy viallisia nikaleita.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X