Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe 2.2 -89

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Joo siis letkuthan on käyty läpi sillon alku kesästä ja putsailtu eli pitäisi suht puhtaita olla vaikka onhan sinne jotain paskoa saattanut jo ilmestyä... Epäilyni siis olisi että jostain syystä öljyä pääsee sen huohotus letkun kautta menemään sinne vessan pönttöön ja siitä johtuisi savutus. Sillä vessanpöntön seinät on ainenkin aivan öljyssä,siis öljyä aivan valuu siellä laidoilla mikä ei varmaan normaalia vai? Eli lähinnä nyt olen miettinyt onko se paksumpi huohotusletku joka menee ilman putsarille kovinkin tärkeä toiminnan kannalta?

    Eilen pyörittelin parkkiksella rinkiä ja minkäänlaista ääntä ei kuulu pyöriessä mutta kun veivaa ohjauksen toiseenlaitaan noin keskivälissä kuuluu se semmonen kolahdus ääni... On se vaan perkele kun ne laakeritkin on vasta vaihdettu...kuuluuko niiden muuten jousteen käännettäessä "sivusuuntaan" vai pyöriä vain pysty akselilla?

    Comment


    • Tännäämpä selvis se kolina etupäästä. Eihän siellä ollut muuta kun se iskarin "iskarirungossa" pitävä iso "mutteri" löystynyt. kierroksen ainenkin sain sitä kiinni päin pyöritettyä ja kolinat hävis...

      Huohotusletkut menee selvästikkin irrotettavaksi,ei mitään järkyttävää mutta vähän näytti taas "ihraa" olevan letkuissa. Sitä savutus juttua en osaa sanoa yhdistää nyt siihen letkuun voi olla letku voi olla venavarrenkumit tiedä näistä.

      Tarkotus olis nyt syksyllä vielä saada vaihdettua venakopan tiiviste,liekköhän löytyy tarvikkeena? Putsata letkut ja pistää se yks huohotusletku johonkin erilliseen säiliöön ettei kierrä sinne imupuolelle. Ilmanputsari pitäis vaihtaa (taitaa sekin olla puolenpäivän urakka). ISV vaatii jotain rakentelua. Öljyt vaihtoon varmaan jonkun forten kera,en tiedä saisko venakumejakin vielä vähän edes pelastettua jos ne nyt vähän tihkuttaa, nämä siis koneen puolesta olevat urakat, muutakin kivaa pakoputken ja takajarrujen kanssa olisi. Katsotaan nyt mitä kerkee,pakko vaan ois keretä jos aikoo katsastaa.

      Comment


      • Eipä se ilmansuodattimen vaihto puoltapäivää vie :P Kylhän siihen aikaa hieman tuhrautuu mutta ainakin omassa saa kantta raotettua sen verran että mahtuu sen vaihtamaan ilman että joutuu koko hässäkkää purkamaan.

        Comment


        • No mie kun olin katsovinani että menee polttoaine letkujen purkamiseksi että saa tarpeeksi kantta ylöspäin. Michelinletkun pitäis ainenkin irroittaa ja no tuossa kun on siinä semmonen kiva paikattu halkeema niin takas saaminen (ja tiivistys) onkin sitten kanssa oma projektinsa :) ...Pitäis kysellä ehjää letkua jostain.

          Tänään tuli käytyä tilaamassa venakopantiiviste tarvikeliikkeestä, eli sekin homma pitäisi nyt sitten oikeasti jossain vaiheessa tehdä. Forte aineita kyselin niin vastaus oli että ei kuulemma saa kuulemma myydä yksityiselle ja siksi hekin poistaneet koko tuotteen valikoimasta.

          Ideanahan siis olisi samalla kun vaihtaa sen venakopantiivisteen, vaihtaa öljyt, ja samalla käyttää joku forte motorflushin tapainen aine koneessa, uusiin öljyihin kokeilla varmaan sitten vielä jotain "venttiilivarren kumeja verryttävää tököttiä" jos jostain löytää.Siinä sitten samalla kun joutuu kuitenkin letkut venakopasta irrottamaan putsaa letkut ja putket huolella sisältä ja muuttaa sen huohotuksen. Noilla eväillä saattais hyvällä tuurilla savutus vähentyä, öljyn kulutuslaskea, ja moottoripysyis puhtaampana myös ulkoisesti, nyt siis öljyvä tihkuu roiskevoiteluksi imusarjan sisäkurviin.

          Onko kellään kokemusta näistä "tiivisteitä ja koneenkumeja herättelevistä" aineista?
          Mitähän kaikkea joutuu purkamaan että saa venakopan irti?

          Comment


            Kyllä Fortea ainakin meilläpäin vielä myytiin, toki hyllyssä niitä aineita ei enää ole, mutta sai kysymällä "tiskin alta".

            Comment


            • Joo no täällä ainenkin tuolla liikkeellä jossa kävin oli kanta että eivät saa myydä ja jos myyvät saattaa lähteä muuten myyntioikeudet. En tiedä sitten mitenkä noissa muissa puljuissa.

              Toinen halvempi versio ilmeisesti STP Engine flush jota pitäisi varmaan jostain kanssa löytyä, liekkö sitten yhtä "tehokasta" kun forte.

              Comment


                STP ja Valvoline yms. käyvät varmaan ihan yhtä hyvin kuin polttoöljy tai Fortekin. Noita jälkikäsittelyaineita taitaa kuitenkin olla Fortella paras valikoima, ja itse ainakin hieman karsastan uuden öljyn sekaan laitettavaa ainetta jos ei ole varmaa että se on hyvää. Öljysekoitus on yhtä hyvää kuin huonoin sekoitettu ainesosa.

                Comment


                • On se jännä tuo ISV.Kiinni ollessa tosiaan kylmänä kierrokset 900 lämpimänä 1200 ja ISV jotenkin viivästyttää moottorijarrua. Eli jos polkasee kierroksia niin kierrokset jää aina 2-3 sekunniksi "päälle" vaikka kaasu on jo ylhäällä.On muuten hiveetä ajaa kun meno on varsin nykivää, ei tarvitse kun hipasta poljinta niin ryntää pariksi sekunniksi kunnes päästää taas konejarrulle.

                  Onko nuo sarana tapit irrotettavissa yleensä ihan vaan lyömällä ylöspäin vain jollain tiukemmalla sovitteella? Nyt kyllä varmasti tarvii reilusti voimaa mutta kuinka kuuluisi ehjänä ollessaa olla?

                  Comment


                  • Muistelisin että saranoiden tapit ei ihan lyömällä lähde, joku prässätty lukitus oli päissä.

                    Comment


                    • Taitaa olla pitkälti samanlainen sarana kuin c4-mallissakin, joka korjaantuu uuteen vaihtamalla. Kokeilin joskus tuollaisesta tappia irrottaa, todennäköisesti poraamalla olisi lähtenyt.

                      Comment


                      • Ok, kyllähän tuosta oli jo puhetta että vaihtaminen taitaa olla edessä mutta eihän sitä mitään kannata uskoa kerralla ja aina pitää kokeilla turata itse kuntoon ;)...

                        Ja ilmeisesti 90 saranat ei käy coupeen? Olis vaan saattanut olla ehjät 90 saranat tiedossa.

                        Tänään kävin venttiilikopan tiivistettä hakemassa tuosta paikalliselta liikkeeltä, hinta 28€ alko vähän mietityttämään että missä näin halvemmalla no motonetillä näyttää sivuille seisovan että 8,07€. Liekkö sitten iso laatuero. Epäilyttävää. Lisäksi liikkeen tietokone eikä kirja tuntenut 2.2 litrasta Coupea, öljynsuodatin taitaa kyllä olla sama mitä 2.3;ssa ja muissa vitosissa, periaatteesta annoin myyjän kuitenkin selvitellä mutta koneet niin jurrissa että eihän siitä mitään tullu.

                        Tällä menolla tulee kyllä lumimaahan enne kun sais edes osan värkätty, ei vaan koulun jälkeen oikein aina lähde. Ja se venttiilikopan tiivisteen vaihtokin saattaa minun tuurilla vaatia sen yhden ehkä kakskin päivää.
                        Viimeksi muokannut Mr_nice; 28.9.2009, 17:12.

                        Comment


                        • Ei taida neliovisen sarana olla sama.
                          Muistaakseni viitisen vuotta sitten maksoi kuminen tiiviste KU-koneeseen kahdeksan euron pintaan. Eipä sinne kannattane muuta laittaakaan.

                          Comment


                          • Tuossa äsken ajeltiin tähän kotipihaan ja 2 risteystä ennen pihaa käännyttiin oikealle ja mielestäni takaa oikealta kuulu jännä "kurtsahdus" (tähän päädyttiin pitkän mietinnän jälkeen xD...) ja heti seuraavassa uudestaan mutta sitten piti ihan kääntyä takasin ja käydä vielä pikkulenkki ja en saanut taas ääntä kuulumaan...

                            Pihassa sitten katselin että renkaat on ehjät jne ja potkasin oikeanpuolen takasta, no sieltäpä tuntu/kuulu että nyt on jossain välystä,eikun käpälillä rengasta heiluttelemaan ja selvästi väljää löyty joka johtuu nyt mielestäni laakerista.

                            Millanen kokoonpano tuo laakeri sydeemi on? napakupin kikkailin irti ja ruuvimeisselillä tunnustelin niin empähän minä nyt selvää saanut että onko siellä vielä joku suoja edessä vai pitäisikö suoraan löytyä mutteri? minkä kokoinen hylsä pitäisi mutteriin käydä? 27 ja 30 löyty pakista mutta 30 liian iso ja 27 liian pieni mutta oliko siis vielä joku suojakuppi mutterin päällä?

                            Muuten hyvä että tänään selvisi koska huomenna olikin suunnitelmissa lähteä muuta osaa motonetiltä ostamaan, mutta jos ei välystä saa vähennettyä kiristämällä niin eipä taida uskaltaa tuolla lähteä ajamaan tuota 80km suuntaansa.

                            Comment


                              Napakuppi irti, sokan päät suoraksi ja sokka irti, suojakuppi mutterin päältä pois ja laakerin kiristys. Sen jälkeen suojakuppi sopivassa asennossa paikalleen että sokan hahlot osuvat reiän kanssa linjaan ja sokka paikalleen.

                              Älä kiristä liikaa, mutterin alla olevaa prikkaa pitäisi pystyä liikuttamaan kohtuudella vielä kiristyksen jälkeenkin, ja pieni välys täytyy jäädä. Liialla kiristyksellä et pääse Motonetin pihaan asti... :(

                              Comment


                              • Mutteri on 24mm. Ei mikään hankala juttu vaihtaa kartiolaakerita.

                                Comment


                                • Ite oppinu hyvän tavan kiristää noita laakereita on että sopivan kokonen kiintoavain mutteriin päähän ja antaa sen avaimen n. klo 12:sta "putoamalla" kiristää. Siitä sitten vielä pieni varmistus, mutta silleen että prikkaa pystyy talttapää ruuvarilla helposti siirtelemään laidasta toiseen. Renkaassa pitää tämän jälkeen tuntua pieni klappi kuten Mika aikaisemmin mainitsi.

                                  Comment


                                  • Olipas vähän äkkipikanen vika diagnoosi,muutama tommonen niin saa nopeesti palamaan rahaa jos asuis vielä varaosaliikkeen vieressä. Kävin tuossa pihalla ropeltaa tuota laakeria ja no onhan se myönnettävä että klonksaa ja löysällä oli ja en vieläkään viittinyt niin vähäksi klonksua kiristää mitä toisella puolella on.

                                    Mutta siis kävin sitten koeajon tuossa ja tulin takas pihaan ja aloin ihmettelemään että nyt se ääni kuuluu taas...mutta mitäs h*lv*ttiä eihän auto edes liiku... sitten äkkäsin että ääni kuuluu sisätila/lämmitin puhaltimesta, kuulostaa kyllä ihan että pyörältä kuuluis ja on semmonen varsin voimakas maalampi ääni. Eka kertaa just kun mutkassa aina kuulu kahteen otteeseen niin kyllähän sitä äkkiseltään laakeria epäilin x) ...Johan se aika olisi ollutkin aloittaa laakeri rulianssi, viime quattro audissa joutu sentään kolmeen kulmaan vaihtamaan peräjälkeen ja siihen jäi vielä se omituinen mutka jurina tallelle jos joku muistaa.

                                    Josta tulikin mieleen että jos nykyinen omistaja täällä pyörii niin miten lie päätty löytykö vika ja mistä? rek. num. RFE-***, valkonen 90 Quattro,lähti jonnekkin joensuun suuntaan.

                                    No joo mutta en tiedä liekkö tuo pyöränlaakeri pitäis silti vaihtaa vaikka se ei nyt ääntä aiheuttanutkaan mutta rengasta heilutellessa kuuluu kyllä semmonen klonksuminen mitä toiselta puolelta ei kuulu... Huomenna pitää kuitenkin uskaltautua Kuopioon katsomaan jos nyt motonetistä lähtis matkaan venttiilikopantiiviste (liekkö TÄMÄ sopiva,lähinnä sillä kun lukee että kaks litraseen),moottorinsisäputsauslitkua, öljynsuodatin ja semmosta muuta pikku romua.

                                    Comment


                                    • Eilen tuli haettua kaverilta ympäriajetusta 90 audista ehjän oloinen michelinukkokumiletkuputki mikä nyt onkaan, ja samaan syssyyn sain siitä sitten ISV;n jota vois testata onko erillaista käyntiä kun tuolla nykyisellä eikä tuo edes niistä rahaa halunnut :). Pitää vaan muistaa laittaa kumi mahdollisimman nopeasti uimaan johonkin silikooniöljyyn tai vastaavaan jos vähän pehmenisi. Jos joku muuten tarvitsee akuutisti osia niin voisin kysellä olisiko innokasmyymään, aika hapettunuthan tuo konehuone on kun vuoden vai peräti kaks seissyt auto mutta vielä näytti olevan vessanpöntöt sun muut kiinni ja pöntönkansikin toistaiseksi liikkuvan.

                                      Asiasta näkkileipään mikähän lie tuolla nykyisellä ISV;llä tekee sitten sen että samalla sekoaa moottorijarru = jää aina päällä 2-3 sekunniksi kierrokset kuten jo aikaisemmin selittelin?

                                      Mitenkä tuota vessanpönttöä muuten uskaltaa irroittaa vai uskaltaako? lähinnä nyt sitä tässä olen miettinyt että olis mukava mahtua puhdistamaan ilmanputsarikotelo ja vaihtamaan suodatin, eli pystyykö pöntön ruuvaamaan juuresta irti kotelonmuovi kannesta ilman pelkoa että tulee seonnut/kuollut pönttö?

                                      Ja kolmantena asiana on nyt pinnalla että mitähän öljyä tuonne koneeseen laittaisi ja kuinka putsauksen suorittaisi.

                                      Ideana kävi mielessä järjestys;
                                      -STP motor flush koneeseen
                                      -tyhjäkäyntiä ISV kiinni (eli korottuu siihen 1200 kierrosta kun joku särki) ja pyöritystä semmonen 20-30min
                                      -antaa koneen jäähtyä ja olla rauhassa 4-5 tuntia (aineen vaikuttaa kunnolla?)
                                      -konekäyntiin ja antaa käydä lämpimäksi.
                                      -Öljyt alas, suodatin irti.
                                      -Uusi suodatin ja uudet (halppis) öljyt sisään.
                                      -Ajoa päivän tai parin ajot = 100-150km.
                                      -uudelleen alusta eli STP;tä sisään
                                      -tyhjäkäyntiä 20-30min
                                      -öljyt alas, suodatin irti.
                                      -Uusi suodatin ja uudet parempi laatuiset öljyt

                                      Onko tämä kaksikertaa putsaaminen nyt turhaa "hifistelyä"? vai riittäisikö vaan kerran putsata ja sitten kunnon öljyt, vai huuhteluöljyt ja sen jälkeen vaan paremmat öljyt ilman että välissä käyttää taas putsausainetta?

                                      Onkohan tuo Castrol Magnatec 10w-40 nyt se parempi öljy? Sitä siellä on nytkin kyllä ollut mutta onko tuossa sitten oikeasti mitään taikaa eli vieläkö on porukan kannatus tuolla öljyllä? 29€ 4 litraa on nyt "halvin" löytämäni hinta täällä päin, 32€ oli viimeks :D ...
                                      Viimeksi muokannut Mr_nice; 7.10.2009, 22:14.

                                      Comment


                                      • Kyllä sen vessan pöntön uskaltaa irroittaa. Mutta suodattimen vaihto onnistuu ilmankin. Ottaa vaan sen michelin putken irti, niin koko höskä nousee sen verran ylös että suodattimen saa vaihdettua.

                                        Talvea ajatellen laittaisin kyllä jonkin 5W öljyn sisälle. Itse käytin samaisessa koneessa ihan mobilin formulaa ja shellin helix ultraa 5w40 muodossa. Mobililla saattoi olla hieman hiljaisempi käynti ääni.

                                        Comment


                                        • Tänään tulikin vaihdettua öljyt konneesee. Käytettiin STP motorflushia vanhojen öljyjen kaverina semmonen 20 min ja annettiin sitten tekeytyä koneessa kun tutkittiin sisällä sumuvalojen ja muiden härveleiden kytkimiä (helvetinmoisia kosketushäiriöitä ja osa ottanut joskus lämpöjä eli sulanut vähän, ompa kiva kokeilla korjailla), öljyt valumaan (oli aika mustaa tököttiä joo) ja kahville, jonka jälkeen uutta suodatinta kiinni ja Mobilin Rally Formula 5W-50 sisään.

                                          Käynti tasoittui vähän ja vähän täsmällisemmäksi tuli ehkä, mutta ei suurempaa muutosta muuten varsin hyvin toimivaan moottoriin. Venttiilin painimen kalkatusta minä olen tuossa miettinyt mutta satuin lukemaan eilen täältä foorumilta alipainepumpusta ja tänään sitten kuuntelin ruuvarin kanssa siinä mönnöjä koneessa pyöritellessä niin sieltähän tuo kalkatus tuntuu pääosin kuuluvan.

                                          Vielä ois nyt taisteltava vähän sähkö hommia, käsijarru ja sen semmosia.

                                          Comment


                                          • Tänä päivänä hommina olikin vaihtaa venttiilikopantiiviste, putsailla letku, vaihtaa ilmanpuhdistin, michelinkumi.

                                            Venttiilikopantiivisteen vaihto meni ihan hyvin, aluksi meinas vaan usko loppua että eikai tosiaan pidä jakopäänsuojaa purkaa irti mutta riitti näköjään löysätä sitä ylempää pulttia. Vanha tiiviste oli selvästi kovettunut eli ei ihme että vähän välistä fuskas.

                                            Koppa aukastuna
                                            Vähän putsailtuna


                                            Samalla sitten putsailtiin huohotusletkut taas ja olihan nuo reilussa keltaisessamöhnässä.

                                            Ilman putsarille menevä letku
                                            Ilmanputsari kotelon huohletku liitäntä

                                            Michelin kuminirrotuksen jälkeen muistinkin ottaa pöntöstä kuvan, onko moinen öljymäärä normaalia?

                                            Pönttö
                                            Pönttö vähän taaempaa

                                            Ilmanputsarin "yläosa" huohotusletkun kohdalta oli saanut myös oman osansa, ja pönttö oli alta kanssa vähän ryysteessä.

                                            Putsari
                                            Putsarin "ylä"kulma
                                            Pönttö alhaalta

                                            Lopuksi laitettiin korvaava michelinkumi paikoilleen ja siitäkin löytyi kyllä halkeamia mutta ei onneksi niin pahassa paikassa mitä entisessä. Entinen oli halki siitä kohdasta josta liitetään imusarjaan, nykyinen vähän sitä aiemmin mutkasta eli helpommin saa korjattua tiiviiksi.

                                            Tänään oli myös ensimmäiset liukkaan = ensimmäiset takapotkun kaipuu kelit. On se vaan niin onnettoman oloinen tuo etuveto kun löytää liukasta, häviää kaikki tuntuma tiehen, takapotkussakin tuntee yleensä edes jommankumman pään, mutta näissä siirtyy kyllä heti takapenkin matkustajaksi jolla on puinenkehä kädessä.
                                            Viimeksi muokannut Mr_nice; 13.10.2009, 23:50. Perustelu: Kirjotus erhe.

                                            Comment


                                            • Meinasit varmaan Q-kirjaimen kaipuuta? ;)

                                              Comment


                                              • No Q on taas sitten asia erikseen, opiskelija budjetille viime kertainen Q oli vaan turhan tyyristä niin siksi tällä hetkellä valintana olisi se toinen oikea "veto"tapa eli takatuuppari ;D ...

                                                Comment


                                                • alumiinihän ruostuu? ;) noh, virheitä sattuu.

                                                  On tuo etuveto kyllä vähän nolo tuossa liikkeelle lähdossä. Varsinkin liikennevaloissa kun tuntuu ettei pitoja saa millään, riittää että nostaa kytkimen ylös ja etupyörät sutii jo, mutta mihinkään ei liikuta. Pitäisi varmaan tuollaisissa tilanteissa avata ovi, ja lykätä vähän vauhtia jotta niistä valoista pääsis liikkeelle ennen punaisia.

                                                  Paljonko tuo venakopan tiiviste kustansi? pitäis meinaan omaankin vaihtaa, kun apukuskin puolelta takaa vuotaa.

                                                  Comment


                                                  • Ohhoh, kirjotus erhehän se, tarkoitin siis ryysteessä. No näitähän tulee kun kiireellä nappeja kokeilee paukuttaa ja ajatus ei pyysy vauhdissa.

                                                    Hintaa tiivisteellä oli (kuopion) motonetillä n. 8€ (korkki), ensimmäisellä paikallisella varaosapuljulla 28€ (kumi), josta epäilen kusetusta koska en hoksannut tilatessa hintaa kysyä, toiselta paikalliseslta varaosapuljulta kysymässä niin 20€ (kumi) ja oli muuten aivan samanlainen paketti minkä olivat kerenneet ensimmäiseen minulle tilata mutta empa jaksanut ensimmäisestä hakea kun eivät edes kirjoistaan koko 2.2 Coupea löytäneet ja viimeks kun kävin niin selviteltiin taas 10 minuuttia öljyn suodatinta ilman tulosta. eli siis kaiken tämänjälkeen hintaa oli 20€ :D ...

                                                    edittiä sen verran kun muistui kerta mieleen että oli muuten moottorijarruventtiilissä vettä mielestäni aika huomattava määrä,eli ihan voi jo sanoa että lorotti pihalle. samoin vanhasta ilmanputsarista tuntu tiputtuvan kun ylösalasin kippasin.
                                                    Viimeksi muokannut Mr_nice; 13.10.2009, 23:54.

                                                    Comment


                                                    • Vesi imukanavissa ei ainakaan edistä lämmityskäyttöä talvella, BTDT. Onko imuilman esilämmitys kunnossa?

                                                      Comment


                                                      • Joo mielestäni läppä toimii imukanavassa,eli kylmänä imee pakosarjansuunnalta ja lämpimänä kääntyy imemään valontakaa?

                                                        Ainoa ongelma taitaa olla että ilmeisesti läpältä pitäisi vielä joku putki jatkua pakosarjan päälle vai? Tällä hetkellä siis imee tosiaan vaan sieltä päin,eli kanava katkeaa heti läpän jälkeen.

                                                        Comment


                                                        • Venttiilin sisältävältä rasialta pitäisi mennä letku pakosarjalle, jossa pitäisi olla jonkinlainen pesä, mistä se ottaa lämmintä ilmaa.

                                                          Comment


                                                          • Se letku puuttuu ~kaikista, koska on niin pahasti hapertuvaa mallia, että suurinpiirtein ajan kanssa hävinnyt ilmaan. Samoin se peltipesä pakosarjan ympärillä on erittäin rapoisaa kamaa.

                                                            Itse ratkaisin lötkössä vetämällä alumiinihaitaria siitä termarista pakosarjaan lähes kiinni. Kiinnitin pultilla/pannalla pakosarjan sen alkuperäisen pellin kiinnitysreikään. Nyt ainakin siis yrittää imeä pakosarjan putkien väleistä lämmennyttä ilmaa.

                                                            Comment


                                                            • Mikä on syy että sinne pitää imeä lämmintä ilmaa kylmällä koneella? Oon yrittäny pohtia, mut en keksi:)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X