Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Rapsakka

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Eilen tuli vaihdettua ehjä nilkka eteen. Ihan kerrasta ei ollut paskonut. Reikä oli venynyt soikeaksi ja halkeamat oli olleet puoliväliin jo pitkään.

    Samalla huomattiin kardaanin keskilaakerin kumin pettäneen. Kohtuullisesti kestänyt huomioiden että osa valmistettu 90-luvun alkupuolella.

    Comment


      Ilmakauha uusittu. Torstaina auto kärrylle ja perjantaina Pärnuun.

      Comment


      • Moro

        Mielenkiinnosta naita rakenteluja seurannut, luovuus on aina kunnioitettavaa, puhumattakaan peraksiantamattomuudesta.

        Mutta tuossa kun katselin teidan vanhempia Nyrren ajeluja niin ainakin kamerakuvan perusteella naytti silta etta voimaa on aivan hemmetisti mutta kun latu ei meinaa piisata voiman tullessa kuvioihin.... Ennen kuin taas saa lukea ikavia uutisia.

        Itte kun oli nuori niin istuteltiin Fiuden 1.6/2.0 TC-koneita Lattaroihin todetaksamme etta eihan se meinaa pysya uralla vaikka ajo-ominaisuuksiinkin investoitiin Konin kepit :) Mutta kun nama tehot x 5 niin ehka jattaisiin ainakin Lattaralla Nyrren kokeilematta...

        Comment


          Kiitos kommentista.

          Itse tietysti katson asioita vähintään lievästi värittyneiden lasien läpi. Allekirjoitan Walter:n näkemyksen (liitteenä). Toki omilla ajotaidoilla tuohon pelkotilaan riittää paljon pienempi määrä voimaa.

          Voimaahan tuohon tuli yhdessä välissä (oikeasti vahingossa) aivan liikaa. Se ~850hv teki laitteesta täysin ajokelvottoman.

          Ahtopaineen saa kivasti nykyään määritettyä kabiinin potikasta, pääsääntöisesti tulee ajettua arviolta 550 tehoilla. Enempää ei hitailla radoilla tarvitse. Ajettavuuden eteen on vuosien varrella muutenkin tehty aika paljon juttuja, moni muutos on myös onnistunut.

          Onneksi ikä on tuonut aika paljon tervettä itsesuojelua peliin mukaan, enää ei mielessä ole vain adrenaliinin maksimointi.

          Järjetöntähän tällaisen rakentaminen on ollut alusta asti, samalla rahalla olisi saanut valmiin oikeasti nopean auton. Niitä oikeasti nopeita valmiita on Nyrren parkkiksella kymmeniä joka päivä, eikä ne kiinnosta ~ketään. Vastaavasti kun parkkiin ajaa tällaisen polven päällä väkerretyn museokapineen niin porukkaa on koko ajan auton ympärillä (jopa alla) 5-20 henkeä, siitä huomiosta ei voi olla nauttimatta. Nautintoa lisää vielä se kun radalla nämä "valmiit nopeat" eivät sitten olekaan enää niin nopeita.

          Hullua mutta ah niin viihdyttävää.
          Attached Files

          Comment


            Pärnussa tuli vedettyä kymmeniä kierroksia. Radalla tuli pysyttyä ja vehkeet edelleen ehjänä. Hämmentävää...

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja kalsket Näytä viesti
              Ei varmasti ole ei. Siksipä odottelen että Anle saisi Billet-nilkat tuotantoon.
              Ei ollut ihan triviaali tämäkään osuus, etunilkan datat vielä puuttuu. CMM 3D skannattu nilkka josta piirsin tärkeimmät reikien paikat.

              Nyt pitäs osasta sitte liimata viimeseen kuvaan, ja sitten vasta pääsee suunnitelemaan, melkonen tämä alustustyö.
              Attached Files

              Comment


                Kaikenlaista pientä tälläkin rintamalla tapahtunut.

                Urssin vanha laturi ollut liian pieni jo kauan. Kun molemat flektit, 3 bensapumppu ja sähköinen hytikkapumppu kaikki täydellä kuormalla niin meni täysin kyykkyyn. Niinpä tilalle laitettiin uusi 150A Hella.

                Imupuolelta löytyi savutestillä vuotoja vähän sieltä ja täältä.

                Imppasarja kun kävi pöydällä niin sisältä löytyi mustat raidat suuttimien edestä. Oli yksi lyhyt pätkä kumiletkua tankin jälkeen joka ei kestänyt etanolia, mennyt siis sulaa kumia suuttimista läpi. Niinpä suuttimet kävi Finjectorilla tiskauksessa.

                Ahtimeen oli ilmestynyt ylimääräistä klappia niinpä se käväisi FInturbolla saamassa rakkautta, ei klappaa enää.

                Anle tehnyt töitä cadin parissa, katsotaan josko vielä tällä kaudella alumiiniklimpistä löytyisi parempia nilkkoja.

                Motecin säädötkin tarkoitus saada hieman paremmin viimeisteltyä. Katsotaan sitten josko ens talvena Maxxecua tilalle.
                Attached Files

                Comment


                  Alastarolla tuli tätä varsin huolella koeponnistettua. Hyvästä yrityksestä huolimatta ei tällä kertaa saatu mitään rikki. Ihan kiva oli ajella kun uusien ecun säätöjen ja toimivan hukkiksen ohjauksen myötä vetoaluetta on saatu yli 1000rpm alempaa alkamaan.

                  Comment


                    Anlen billet-nilkat sovitettiin talvella. Kolmet ratapäivät niitä nyt koeponnistettu eikä siltä suunnalta ole saatu mitään rikki. Pientä sovittamista noissa luonnollisesti oli mutta ainut isompi oli teettää 25mm spacerit vetareiden sisäpäihin. Sen verran siirtyi laakerin sisäpinta ulospäin alkuperäiseen nähden. Jousittamaton massa pieneni etupäässä 1kg ja takana 1,5kg per nurkka, ei huono.

                    (S2:n 5x112 nilkat napoineen pinnapulteilla saa ostaa pois)

                    Keväällä saatiin ahtosäätö toimivaksi kun solenoidiksi vaihdettiin 3-tie MAC.

                    Kymiringillä antautui pakosarjasta hukkaportin lähtö. Pitää hitsuutella kasaan.

                    Edelleen tykkää veden lämpöjä nostaa tarpeettomasti (tavoitteena saada pysymään alle 95). Talvella varmaan parannellaan ilman poistoa jäähdyttimeltä.

                    Nankangin AR-1 tullut todettua olevan sangen toimiva semi, huomattavasti parempi kuin NS-2R.

                    Iso tavoite olisi ensi kaudeksi saada välitettyyn suorakytkentäaskiin ehjempiä rattaita sisälle, toivottavasti onnistuu.


                    Attached Files

                    Comment


                      Sarja kun otettiin irti niin olihan se jo sangen käytetyn näköinen. Portin lähtö varsinkin mutta myös ahtimen laippa osittain irti. Vuoto ei ollut ainut syy ahtimen huonoon heräämiseen. Portin kellon kiinnitysruuveista yksi oli lähes täysin irti jonka seurauksena portti oli koko ajan ~5mm auki. Kun hommiin ruvettiin niin samalla vaihdettiin portin lähtö ja purku isommalle putkelle. Josko nyt virtaisi sen verran että ahdot saadaan tarvittaessa rajattua myös elärekisterissä ja tätä kautta lämpökuormaa pienemmäksi.

                      Attached Files

                      Comment


                        Eilen saatiin vehkeet taas nippuun. Nyt pysyy ahdot kurissa punarajalle asti.

                        Comment


                          Paraniko alunilkoilla alustan geometriakin? Vai tehtiinkö muutos pelkästään painon takia?

                          Comment


                            Alunilkoilla saatiin turvallinen muutos geometriaan, eli alapalloa selkeästi alaspäin.

                            Comment


                              Käytiin pari päivää sitten suljetulla testialueella tarkistamassa ahtosäätöjä. Ko. alue ei ollut täysin yhteensopiva käytetyn testinopeuden kanssa. Olin saanut nelosen tupaan kun loivan töyssyn takia kitka kumin ja tien välillä 0.3s ajaksi pieneni nollaan...

                              Ahtosäädötkin varsin toimivat, 1,6bar 4150-8000rpm. Pieni houkutus olisi nostaa rajotin 8k5 ja katsoa jaksaako ahti pidemmälle...

                              Comment


                                Comment


                                  No, nostitko? Montussa ainakin soitto soi ja laulu raikas.

                                  Comment


                                    Eipä nostettu rajaria. Yli 60 kierrosta tuolla kolmen kuskin toimesta laulatettiin. Kauniisti se kyllä soittikin.

                                    Kolme kautta jo soitettu niin seuraavaksi Imsa Sipoon hoiviin ja moottoriin tuoreet renkaat, laakerit yms. mitä sitten sattuukaan tarvitsemaan.

                                    Hiukan myös jo speksailtiin isompia jarruja eteen. Jos nuo nykyiset Performance Friction:n Nascar satulat ja kelluvat 330x32 levyt pakettina jotakuta houkuttaa niin eemeliä vaan tulemaan.

                                    Comment


                                      Alastarossa eilen nähtynä, on kiukkuinen laite.

                                      Comment


                                        Oikean takavetarin mielestä oli nähtävästi liian kiukkuinen kun napsahta ulkonivelen sisäpuolelta poikki. Yllätti kyllä täysin kun Karpiolan tekemät vetarit niin olisin odottanut niiden olevan viimeiset jotka antaa periksi, varsinkin kun mitään varttilähtöjä ei testailtu.

                                        Comment


                                          Onko nuo Karpiolan veturit pienellä vai isolla boorilla ulkonivelestä?

                                          Comment


                                            S2:n vakiomitoilla nuo kepit, 30 hammasta ulkopäässä.

                                            Comment


                                              On vetaria vähän tainnut vituttaa.



                                              Click image for larger version

Name:	WhatsApp Image 2023-04-18 at 20.27.48.jpeg
Views:	1100
Size:	110,3 Kt
ID:	1955643

                                              Comment


                                                Liian vähän voimaa kun ei jaksa sutia :)

                                                Comment


                                                  Uudet kepit tilattu. Nyt tulee taakse samat nivelet kuin edessä niin akselikin paksumpi, pitäisi kestämän jatkossa.

                                                  Comment


                                                    Oli toisenkin puolen takavetarin ulkopää jo aavistuksen kierteellä. Hyvä hetki vaihtaa vahvempaan.

                                                    Comment


                                                      Ainakin tasalaatuisia ovat olleet.

                                                      Comment


                                                        Mutta on siellä kyllä julmasti pitoa takarenkaassa jos tuommosen saa jengalle.

                                                        Comment


                                                          Nankangin AR-1 kieltämättä tuntuu olevan varsin hyvin pitävä kumijalka

                                                          Comment


                                                            AR-1 toista kesää käytössä, vaikuttaa tosiaan hyvin pitävältä semiltä. Ja tuntuu kestävänkin hyvin koska ei liiraa.

                                                            Comment


                                                            • Joudut sitten vaihtamaan pyörän navan ja laakerin taakse jos käytät etuvetareita?? Jos näin niin, vieläkö tilaat "jäykät" vetarit vai putket?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X