Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi 4000s quattro -85 takaisin ajoon..

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Minulla on kotona tallisa 4000 CS quattro 1986. Takalasissa lukee tarralla "Tourist & diplomatic sales VV-Auto Oy Helsinki". Muistaakseni on rekisteriotessa jonkun outo rekisterinumero ajemmasta elämästä joten epäilen että tämä on toiminut aikoinaan Helsingis diplomaattiautona.
    Entisen omistajan toimesta tekniika vaihdettu ahdetuksi ja rekisteröity sillä. Itsellä tehty kaikennäköistä fixausta ja korjannut ruostetta ja vaihtanut väriä Daytone Gray:ksi. Ei ole ajettu yli 10 vuoteen kun elämä tuli väliin mutta sen verran hauska peli kesäautoksi etten kehtaa tämä myymään eteenpäin.


    Click image for larger version

Name:	IMG_1122.jpg
Views:	1050
Size:	421,8 Kt
ID:	1987792

    Comment


    • #32
      kalsket oon tuota sun vehettä kattellu pariin kertaan mielenkiinnolla!
      Laaf onko tuo jälkeenpäin tehty 10v turbo koneella?

      Homma etenee, kävin maakunta matkaillessa hakemassa mystisestä merikontista loppuja osia mitkä olivat jääneet maalaamo keikalta auton kyydistä pois. Osa oli jo hukattu (kuskin penkki ainakin) mutta näyttäisi että listat ja sisustan osaa oli laatikoissa sen verran ettei isompia puutteita taida olla. Samalla löyty valot EU sekä jenkkimallin keulasta osa. Olihan tuolla ilmastoinnin kompura ja lauhdutinkin vielä.
      Alustasta varaosiksi navat ja iskaritolppaa jne.

      Ohjaustehostimen pumppu on hävyksissä edelleen, ei mitään käsitystä mihin se on menny mutta uutta täytyy lähteä etsimään, letkut näytti olevan tallessa.
      Viikko menikin sitten tavaran roudaamisessa ja hallin järjestelmisessä. Aika hyvin saa liha laatikoihin nuo palat kun vähä kattoo miten laittaa.

      Yks laatikko on nimellä purkujäte Rip joten sen kanssa saa tovin temuta...

      Taistelu voittona voidaan pitää merikontin takaa pahvilaatikosta (tai mitä siitä jäljelle oli) kadonneet vaihdevivustot ja huohottimen mystinen nelihaara!

      Alipainepuoli on nyt lähes valmis, virranjakajan alipaineventtiilistä vielä liitin kadoksissa.

      Huohotin on käynnistyskuntoinen, 19mm holkki tuli Puuilosta mallia pesukoneen poistoputken jatko koska muuta ei enää hyllyssä ollut...

      Polttoaine tulee k-jetille sekä imusarjassa bensa kyllä haisee joten pa puoli pitäs olla jokseenkin ok.
      Koitin tänään startsprayllä K-jetin läppää raottamalla käyntiin mutta eipä tuo lupaillu.
      Kipinä? Täytyy kattoa se vielä kun saa jonkun kaveriks virtalukolle.
      Toki polttoaine linjassa on vielä 7v vanhaa bensaa vaikka tankissa on uutta.

      Huohotin: yks putki oli väärässä paikassa, se vaihdettu nyt. Oli kasaus vaiheessa varmaan mennyt ilmansuodatin koteloon putki joka kuului poistettuun carbon canisteriin.

      Kriittiset sähköt täytys penkaa ajan kanssa ja ettiä kaikille koti.
      Nyt odotellaan että löytyy jostain tähän sopiva sähkö kaavio, ei meinaa oo vielä 80, 90, 100 tai 200 kaaviot sattunut.

      Olen koittanu teipillä merkata kaikki muutokset ja laittaa letkut laatikkoon talteen jos joutuu palaamaan joskus ajassa taaksepäin.

      Helpottais huomattavasti jos olis jossakin verrokki vehje josta vois käydä hätäpaikassa tarkastamassa kytkennät...
      Viimeksi muokannut v6ee; 8.8.2025, 21:38.

      Comment


      • #33
        Siihen on laitettu 20VT kone, 3B lohko ja 3B kansi.

        Mulla on Bentleyn kirjat 4000:lle missä on sähkökaaviot tässä kotona. Myös löytyy tallissa alkuperäisiä VAG kansiot josta löytyy 80, 90 ja Coupen kaaviot. Johtojen päät ovat kyllä samanlaisia mutta jenkkimalleis on johtimien värit käytetty osittain erilaisia.

        Comment


        • #34
          Tilasin toissapäivänä kanssa tuon opuksen, toivotaan että tulee äkkiä niin pääsee töihin. Helpottaisi muutenkin noiden anturien testaamisessa.

          Itse projektista:
          Kipinä kadoksissa kun starttaa.

          Otin jakajan auki, putsailin pinnat ja liittimet.
          Yks johto meilkein poikki, siihen abigolla pika paikka vanhan liittimen tilalle.
          Jakajalle tulevassa tulpan johdossa jotain rasvasta tavaraa sisällä, haiskahti moottorinpesu aineelta.
          Kävin kaikki pinnat läpi ja kirrasin liittimet.

          Lopputulos olikin sitten itselle yllätys:
          https://youtube.com/shorts/Ii9V3KYMM_s?feature=shared

          Yksi huurteinen illalla siis. Öljynpaine anturissa ilmeisesti väärä liitin, vaihtamalla sekin hävisi ?
          Ensimmäinen kerta 7 vuoteen purkamisesta käyntiin, semi kylmät väreet selkärangassa?

          Comment


          • #35
            Mulla on kans tehtaan kaavioita kansiollinen ja bentleyssä taitaa olla jotain. Mikä moottorikoodi olikaan?

            Comment


            • #36
              Tässä on JT.

              Tällä hetkellä tosiaan moottorin sähköt (etenkin anturien liittimet) kiinnostaa sekä tuo jakajalle tuleva alipaine vena. Ei oo ihan sata varmaa tuleeko siinä olla sini-musta vena vai musta kaksinapaisella anturilla.
              Pari hapertunutta letkua täytyy viel vaihtaa sitten olis huohotin ja alipainelinja uusittu. Jäähdyttimen anturin johdot kun vielä löytäis niin uskaltaisi käyttää pidempään.
              Jakohihna mallia 2017 mutta ajettu vaan 4000k joten sitä vielä uskaltaa käytellä ennen talven remontteja.

              Alipainelinja on kokonaan uutta, yksi haljennut putki löyty alipainepumpulta. Tyhjäkäynti tippu 1000rpm -> 700-800 sitä täytyy vähä nostella et pysyy käynnissä.
              Huohotin on uutta 80% kaks putkee pitäs vielä askarrella imuputken alle. Trodosta löyty aika hyviä 8mm-16mm mutka pätkiä siihen. Yksi letku muuttuu 14mm -> 8mm matkalla niin siihen täytyy suunnitella holkki ja printtaa.

              Jarrut:
              Takana linkut jumissa, Girlingin 36mm satulat ja saatavuus huono. Koittaa taas Trodosta löytää sopivat tilalle, männän koko tosin 38mm. Saakeli ku ei oo alkuperäisiä numeroita näkyvillä...
              Käppärin vaijerit kanittaa kans neki täytyisi askarrella jostain.

              Sähkökaavio/korjausopas on edelleen jenkeissä, sais saakeli lähteä jo että pääsis eteenpäin hommassa.​
              Viimeksi muokannut Killeri; 16.8.2025, 09:51. Perustelu: Viestit yhdistetty.

              Comment


              • #37
                853615423 ja 853615424 on takasatuloiden numerot.

                Comment


                • #38
                  v6ee katso noilla numeroilla vaikkapa Sparetolta:

                  https://spareto.fi/tuotteet?keywords=853615423
                  https://spareto.fi/tuotteet?utf8=%E2...ords=853615424

                  Comment


                  • #39
                    Kiitokset! Tuo jeesiä paljon.
                    Tuolla numerolla tosiaan vaan spareton bremboo löytys.
                    85361523A ja AX on näköjään uudemmasta B3 (90/100) 38mm ja näyttäisi muuten samalta. Tässä vähän tuumaillaan otetaanko isommalla männällä olevat takajarrut jo suoraan kun tähän ehkä se turbokone joskus tulee.

                    Velipoika oli saanu askarreltua printterillä maskiin jenkkivalon kehyksen vedosta, katotaan minkälainen tausta frame/mount sinne saadaan että valot pysyy kohallaan.
                    Tässä vielä nää kuvat jenkkivalo rojektista ja satulasta.
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Killeri; 16.8.2025, 09:47. Perustelu: Asia selvä.

                    Comment


                    • #40
                      Oisko kellään aikaa kaivaa osanumeroa taka vaijereille?
                      Tähän on ilmeisesti jälkeenpäin laitettu jonkun toisen Audin vaijerit kun ei satu nuo pituudet millään varaosiin?
                      Tarjoaa tähän eripaikoissa 118cm (40cm kuori) ja toiselle puolelle 113cm (40cm kuori)
                      Vaihtoehto 2. 120cm (52cm)

                      Autossa on nyt 118 (56-57cm kuori) ja 114 (53-54cm kuori)
                      Toki jos B3 satulat tulee niin miksipä ei tilaisi B3 vaijereita mutta sitten taitaa mennä
                      Tässä ottaa helpolla kardaaniin kiinni vaijeri jos vaijeri pääsee löystymään, liekö sitten tuosta väärästä vaijerista johtuva probleema.

                      HOX: Jos jollain laturia / korvaketta ja tehostimen pumppua ja korvakkeita niin ostan pois! Tehostimen hihnapyöräkin kiinnostais jos ei muuta löydy.
                      Se ohjurin pumppu on kadonnut johonkin niin ei tietoa millanen setuppi sinne kuuluisi.
                      Myös B3 jarrusatula testiin kiinnostaa, voi olla rikkinäinenkin, kohan saisi sovitettuapaikallee!

                      Sitten kyssäri, mistä kaivelette noita osanumeroita näille vanhoille Audeille, ei tarvis täällä kysellä jos löytyis paikka mistä itte kattoa.

                      Comment


                      • #41
                        Vasen puoli 857609721D ja oikea puoli 857609721E, näyttää siltä ettei vasenta saa mistään.

                        ​Katso tästä: https://www.lllparts.co.uk/catalogs/audi

                        Comment


                        • #42
                          Tuolta on hyvä etsiä varaosanumeroita https://webautocats.com/ . Ei sulla olis myydä etutolppia. Mun Coupe gt kaipais etutolppia

                          Comment


                          • #43
                            Kiitokset!

                            Ei oo tolppia ylimääräisenä.

                            Tänään taisteltiin etujarrujen kanssa. Toiselta puolen meni ilmaruuvi poikki eikä nuo männät tunnu liikkuvan.
                            No, kait se on laitettava uutta tuleen sinnekkin sitte.

                            Vaihteenvalitsimen nivelessä puslan sain irti, hyppäsi joskus 2017 pois paikaltaan ja nyt vaihteen valitsimena toimii lukkopihdit. Metsästetään siihen uusi.

                            Etumaskin ensimmäinen koevedos on valmis! Katotaan koska saan sen testattavaksi.

                            Konehuonetta siivottu, muuten ei näkyvää edistystä.

                            Onko kellään tietoa jarrunesteen pöntön alaliittimestä, se varmaan kuuluis olla letkulla yhteydessä tuonne pääsylkkään. Tällä hetkellä yhteys mallia henkinen/Bluetooth ?
                            Attached Files
                            Viimeksi muokannut Killeri; 17.8.2025, 22:12.

                            Comment


                            • #44
                              Projektin viikko raportti:

                              Käynti huononi viikon aikana, syyllinen löyty huohottimen hajonneesta nelihaarasta. Uus olis ollu 60€+postit joten velipoika suunnitteli ja tulosti muovista uuden. Tuli samalla 2kpl vähemmän 90 irtokulmia.

                              Vaihdevivuston pusla kaivettu ulos, suunniteltu ja tulostettu uus tilalle.
                              Samaan syssyyn huohottimeen holkki 14->8mm koska käytettyä vaan tarjolla vastaavaa letkua.

                              Ohjaustehostimen pumppu löys paikalleen putsauksen kautta. Yks banjopultti täytyy viel hankkia että saa letkuja mallailtua paikalleen. Onneks oli pumpussa korvakkeet mukana niin sai suoraan paikalleen.

                              Ens viikolla alkaa pakettia tippumaan enempi ovelle. Pari painaa about 40kg, täytyy toivoo et töistä ehtii kotiin ekana ettei tarvi asiaa selitellä?
                              Hallitukselta ei oo haettu lupia tähän(kään) rojektiin.

                              Kulut tälle syksylle:
                              Alipaineletkut ja huohotin (repullinen liitintä, eri letkuja, kulmia, holkkeja, klemmareita) - 110€
                              Trodosta lisäksi erilaisia kulmaletkuja 25€

                              Jarrut, joka nurkkaan uudet satulat, levyt ja palat, taakse satulan rungot, letkut ja vaijerit 495€
                              B3 takajarrut tulee 36mm -> 38mm männällä.

                              Huolto osat, jako+kiilahihnat, vesipumppu, öljy s, ilmans, tulpat 110€

                              Ohjaustehostimen pumppu Ovokolta korvakkeineen 50€

                              4000s korjaus manuaali jenkeistä 83€

                              Toimituskuluineen
                              873€ total

                              Tein samalla työkaluhankintaa, käytännössä mulla oli tallilla vaan 3/8" sarja ja huonot lenkki avaimet + pari pihtii ja kärkisarjaa ja pari Makitan akkukonetta.
                              Kyttäsin alkuun konkurssi kauppaa mutta sitten frendi myi sen arsenaalia 500€ edestä.

                              Sillä sai sarjat 3/4", 1/2", 3/8", 1/4"
                              Pitkät hylsyt
                              Muutama 3/8" torx/kuusiokolo
                              Räikkälenkit
                              Kiintolenkit 6-32
                              Knipex pihtisarja
                              Jakarit x2
                              Peltisakset
                              Kuusiokoloo
                              Makitan johtorälläkkä
                              Lukkorengas pihtisarja
                              Metalliporanteräsarja
                              Pari vääntövartta

                              Oon kyl sarjaan enemmän kun tyytyväinen! Joskus stahlwillen pakkia (amiksen autoalan vanha) huutokaupassa kattonu, mutta sielläkin hinnat 500€ ja usein osia uupuu. Eikä itellä edes ite vaunulla oo tarvetta.

                              En oikein tiedä odottelua kun hommat ei etene mutta eipä jaksa Latviaan lähteä ostamaan hakemaan :D
                              Attached Files
                              Viimeksi muokannut v6ee; 24.8.2025, 17:52.

                              Comment


                              • #45
                                Millä filamentilla nuo on tulostettu? Mielenkiintoista nähdä kuinka kestävät öljy+bensa+lämpösyklit.

                                Comment


                                • #46
                                  Petgcf on matskul tehty nuo. Saa nähä kauan pelaa.

                                  Hitto, unohdin et tässä 5 sylinterisessä on toi kampuran pultti pakko avata hihnan vaihdossa. Olin joskus rakentanut tähän työkalun mutta siitä ei oo havaintoa pitkään aikaan.
                                  Ei kellään sattuisi olee ylimääräistä tai tietoa mistä löytyy?

                                  Olihan tässä normikätinen kierre?
                                  Muistan et toi pultti oli aivan saatanan tiukalla viimeksi.
                                  Hitsikone olis kyllä kiva...
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • #47
                                    Muistaakseni kyseyinen pultti on kiristettävä 450 Nm:iin. Normikätisen kierre kyllä.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Talvella askartelin omaani lukitustyökalun kun vaihdoin hihnan. Se myös näyttää siltä. Missäs päin auto ja rakentaja sijaitsee?

                                      Comment


                                      • #49
                                        Moro, pistän yv!

                                        Viikkoraporttia:

                                        Trodon tilaus tuli, etujarrut testattu paikalleen.
                                        Takajarrusatulat mallattu paikalleen ja nekin näyttää käyvän. Jarrumännässä kaksi hahloa ja +2mm isompi mäntä mutta muuten täysin identtinen. Etujarrut kävi kans paikalleen ilman ongelmaa
                                        Uudet osat olis tarkotus maalata ennen lopullista kasausta Combat green mat satulamaalilla.

                                        Käsijarruvaijeri näytti olevan about sentin liian pitkä toiselle puolelle, muuten kaikki osat näyttäis käyvän.

                                        Hihnapyörän lukituskalua aloitettu. Motonetistä löytyi 76-70-67 pakoputken supistusholkki jossa sopiva halkasija. Katotaan kestääkö nipussa leikkauksen jälkeen.

                                        Nyt tuli myös korjausopus. Ei ihan kivuttomasti johdot selviä mutta liitin kerrallaan. Taitaa olla suuri osa ylimääräisistä sähköliittimistä ilmastointintiin, Cruiseen ja alipainelinjan ohjaukseen liittyviä.

                                        Mitä autosta uupuu:
                                        Penkit eteen (hankinnassa)
                                        Sisustan kankaat katosta
                                        Pakoputki pakosarjan jälkeen
                                        Ja nippelinappelia x1000

                                        Eihän kellään olis B3 ruosteista romu pakoputkea jouten?
                                        Sais mallattua mutkia alkupätkään vähä hollille valmiiksi.
                                        Attached Files
                                        Viimeksi muokannut v6ee; 31.8.2025, 16:42.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Onko sulla 2 vai 3 nieluinen "downpipe" ja pakosarja? Mulla taitaas olla varastossa KV-moottorin 3-nieluiset jossain...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X