Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Helsingin ruuhkamaksu
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Täällä ollaan sitä mieltä että nykypäivän kitkat on järjestään parempia kuin vaikka 10 vuotta vanhat nastarenkaat. Pysyttiin niilläkin tiellä ja toiset pysyvät edelleen. Se on 100% kuskista kiinni jos ei kitkoilla pysy viivojen välissä, jos tuntuu pahalta niin tarvittaessa lasketaan nopeutta.
Joko lopetetaan...
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viestiVoi jumalauta...
Harvalla kuitenkaan on esim. vetävää taka-akselia ja ajonvakautusta autossaan. Eli heille on normaali tilanne se, että autoa pitää vain kuljettaja tiellä.
Leave a comment:
-
Aika tuulesta temmattua. Sitä voi miettiä kuinka moni laittaa -60-luvun alustatekniikkaa päivityksenä alle autoa parannettaessa...
Ja jos vaikka puitaisiin nyrkkiä sitä alkuperäistä aihetta kohdin eikä aleta tönimään nakkijonossa tämän enempää muista aiheista. Muuten kioski lyö luukun kiinni.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viestiHeh, muistan sinun viime talvena kaivanneen kuitenkin ajanvakautusta, luistonestoa ja yhtä vetävää taka-akselia, kun kitkoilla olit reissussa. ;)
Viime talvena oli kyse tapauksesta jossa Vollesta oli kadonnut Haldexin pumpun antautumisen myötä neliveto, ajonvakautus ja luistonesto. Ko. auton ajogeometria on valitettavasti suunniteltu kyseisten laitteiden toiminnan päälle. Ihan kuten vaikka ohjausgeometria tukeutuu tehostukseen. Tai jarrujen tasapaino jarrutehostuksen toimimiseen. Tai... jne.
Kyse ei ole siitä, että ensin tehdään 60-lukulainen auto, johon sitten lisätään neliveto, ohjaustehostin ja jarrubuusteri ja saadaan 2011 auto. Vm. -63 kuplavolkkari on parempi ja vakaampi auto talvella kesärenkailla kuin vastaava tämän päivän auto vastaavilla varusteilla (poistetaan kaikki tehostimet ja härpättimet). Tämä nyt vain on fakta. Koittakaa joskus hinata narun perässä 30-vuotta vanhaa autoa ja verratkaa nykyauton hinaamiseen. Kummassa on turvattomampi tuntu, kun nykyauto ei käänny eikä pysähdy.
Aivan yks hailee, olisiko vollessa ollut nastat vai kitkat. Ei se sitä sen paremmaksi olisi tehnyt. Enkä muuten ajanut kolaria silloinkaan, vaikka Kuopion motarilla tuli alijäähtynyttä vettä.
Jos tuo on jotenkin vaikea ymmärtää, niin en voi auttaa.
Leave a comment:
-
Ihan turhaa holhoamista, mutta ehkä tuolla saisi aikaan sen että oikeitten pohjoismaisten kitkarenkaitten hinta tippuisi. Mutta tämähän on myös aivan turhaa spekulointia, autoiluahan halutaan kokonaan pois (suomi)maapallolta niin mitä -ttua me täällä pelleillään millä renkailla ajetaan?
Itse olen ajanut vaikka huru mycket sekä kitkoilla että nastoilla, molemmilla on puolensa. Parasta nastoissa on ehkä miten se käyttäytyy kun pito on jo menetetty mutta ei nyt aloiteta sitä. Aivan sama millä renkaalla ajetaan imnsho.
Jos pöly todella vähenee 90% niin sitten kyllä voisi kannustaa kitkoja subventoimalla rengas-setin tai muuten kannustamalla. Suomessa taitaa vain se raippa olla se yleisin käytössä oleva kannuste.
Mielenkiintoista muuten talven onnettomuustilastot että kolareita on ollut enemmän, mutta kuolintapauksi paljon vähemmän. Enemmän liukkaita talvia sanon minä!
Leave a comment:
-
Tuossapa se sen (VTT) tutkimuksen virhe olikin. Jos kaikki ajaa kitkoilla tie ei kulu niin paljon eikä siten ole myöskään niin paljon sitä pölyä mitä ne kitkat voisi ilmaan nostaa. Oslo on erittäin hyvä esimerkki ilman pölymäärän pienenemisestä kun siellä siirryttiin kitkoihin, pudotus taisi olla vaatimattomat 90%.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viestiJaksa tätä keskustelua sen enempää, mutta olen ajanut kitkoilla Helsingissä vuodesta -96 lähtien enkä ole nastarenkaita kaivannut (kortti vuodesta -79).
Leave a comment:
-
Muistaakseni jossain tutkimuksessa oli, että kitkarenkaat itse asiassa aiheuttavat enemmän pölyämistä kuin nastarenkaat. Homma meni niin, että nastarenkaat kyllä jauhavat sen tienpinnan pölyksi, mutta kitkarenkaat nostavat pölyn ilmaan. Osa kitkarenkaiden tehosta perustuu imukuppiefektiin renkaan ja tien välillä ja tämä imukuppi sitten imee myös pölyt asfaltin koloista.
Leave a comment:
-
Guest repliedTulipa mieleen aihetta (lähinnä ruuhkia) sivuava kysymys: Miksi Suomessa on TMC salattu? TMC helpottaisi ruuhkien välttämistä ja osaltaan niiden synnyttämistä, mutta eipä auta kun tehdasnavigaattorit esim. RNS-E (uudemmista MMI peleistä tai muista automerkeistä en tiedä) ei saa salattua TMC signaalia auki. Kaiken järjen mukaan salausmaksupotti on niin pieni että ei kustanneta edes niitä saunailtoja missä asiasta päätettiin - nimittäin aika päissään on saanut olla että on mm. tapettu kaikki siihen mennessä ostetut TMC laitteet, jotka siis toimivat ennen salauksen aloittamista 2006.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Vänni Näytä viesti...Helsinki kaavailee omia juttujaan.
Nastarengas rajoituksia ja kitkarenkaiden suosimista. Ilman laadun ja tiestön kulumisen kannalta kannatan tätä itse ehdottomasti.
Harva, jos kukaan kuitenkaan keventää kaasujalkaa sillä ajatuksella, että ilmanlaatu paranisi ja tiestön kuluminen vähenisi. Osa tästäkin porukasta kuitenkin olisi innolla määräämässä kitkarenkaita autojen alle.
Lähinnä huvittaa tuollaiset suunnitelmat, kun ei ole vaikea arvata, mihin tuollainen kitkarenkaiden suosiminen johtaisi.
Leave a comment:
-
Jaksa tätä keskustelua sen enempää, mutta olen ajanut kitkoilla Helsingissä vuodesta -96 lähtien enkä ole nastarenkaita kaivannut (kortti vuodesta -79). Ei yhtään kolaria tai muuta pusua sinä aikana ja päivittäin kehäteillä.
Minun osaltani over-and-out tästä aiheesta tässä ketjussa.
Leave a comment:
-
^^ Siksi Jumala loi nelivedon ;)
Leave a comment:
-
No nythän ne maksut tuossa taannoin romahti! Uutta pykäävät kovaa tahtia ja toivottavasti valmistuu ajoissa. Kuskaan poikaa aamulla joen yli hoitoon ja haen töiden jälkeen, tuo sillan puuttumisen aiheuttama ruuhka on melkoinen. Sellanen Monty Python tyyppinen siltavahti vaan keräämään maksuja.
Leave a comment:
-
Nastarengas- ja melumaksut sekä tietullit sun muut käyttöön, jollainhan ne Guggenheim-museon 2 miljoonan euron suunnittelukustannukset pitää saada katettua. :-p
Silloin tällöin Vallilassa työkeikalla käyvänä kannatan kyllä lämpimästi sujuvan periferiapysäköinnin luomista. Nyt omalla autolla tulo on tuskaa, mutta silti vähän nopeampaa kuin junalla.
Leave a comment:
-
Enivei, eikö kitka- vs. nastakeskustelulle ole oma ketju. Jos ei, niin varmaan pitäisi.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti^^ Siksi Jumala loi nelivedon ;) Enivei, eikö kitka- vs. nastakeskustelulle ole oma ketju. Jos ei, niin varmaan pitäisi.
Leave a comment:
-
En tämmöisestä palvelusta tiennytkään.
Aikoinaan jo oli tielaitoksella vastaava palvelu mutta kun tuota on heitelty ja väännetty niin en tiedä onko enää olemassa julkisena, kelikameroista näkee myös niitä ruuhkia.
Leave a comment:
-
^^ Siksi Jumala loi nelivedon ;) Enivei, eikö kitka- vs. nastakeskustelulle ole oma ketju. Jos ei, niin varmaan pitäisi.
Leave a comment:
-
Olen tästä ennenkin paasannut, kitkoilla pärjää aivan mainiosti niin kauan kun osa porukasta ajaa nastoilla ja karhentaa jäätä. Jos kaikki ajavat kitkoilla niin kukaan ei pääse kohta mihinkään kun jokainen risteys on kiillotettu aivan peiliksi sutivilla kitkarenkailla.
Leave a comment:
-
Ilman laadun ja tiestön kulumisen kannalta kannatan tätä itse ehdottomasti.
Leave a comment:
-
Aika hyvä ^^^
Mutta ettei autoilijoiden maksut loppuisi pääkaupunkiseudulla ihan tyystin niin Helsinki kaavailee omia juttujaan.
Nastarengas rajoituksia ja kitkarenkaden suosimista. Ilman laadun ja tiestön kulumisen kannalta kannatan tätä itse ehdottomasti.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/0...tml?origin=rss
Leave a comment:
-
Eli Tuupovaarassa mittarihinnassa vähemmän polttoaineveroa kuin Kehä III:lla jnejne...
Leave a comment:
-
Tuo nyt ei ainakaan ruuhkia vähentäisi kun ne ihmiset, joilla on liikaa aikaa, ajelisivat halvemman bensan perässä eestaas. Muutenkin pk-seudun polttoainekauppiaat varmasti kiittäisivät. Nykyautoilla kun ajaa 1000km tankillisella.
Tuo taas kaatuu markkinataloudessa omaan mahdottomuuteensa. Ei arvonlisäveroakaan voi alkaa paikkakuntakohtaisesti säätämään. Nyrkkisääntönä kaukana kaikesta asuminen itsessään on halvempaa, kulkeminen ja palvelut sitten maksavat enemmän kuin kaupungin ydinkeskustassa.
Leave a comment:
-
Jos halutaan alueelliset "rangaistusmaksut" liikkumiselle niin halvimmalla casen saisi ratkaistua laittamalla bensa-asemakohtaisen (perustuen alueeseen) polttoaineveron. Homman saisi todella edullisesti toteutettua ja tuon pystyisi tekemään. Nimimerkillä yhden kesän aikanaa Essolla hinnoitteluhommissa olleena satun tietämään että olisi mahdollista...
Eli Tuupovaarassa mittarihinnassa vähemmän polttoaineveroa kuin Kehä III:lla jnejne...
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja weccu Näytä viesti
Leave a comment:
-
Leave a comment:
-
Vaikka politiikka onkin ns. kiellettyä aluetta tällä foorumilla, sen verran on pakko kommentoida "mikään-ei-kuitenkaan-muutu" porukalle että katselinpa huvikseni vähän tilastotietoja Suomen eduskuntavaaleista menneiltä vuosikymmeniltä. Sotien jälkeen pidetyissä vaaleissa suurimmat puolueet ovat koko ajan olleet SDP, Keskusta (Maalaisliitto), Kokoomus ja SKDL lakkauttamiseensa 1990 asti. Tämän jälkeen kolme edellä mainittua. Olisiko aika äänestää jotain muita puolueita vaikka ihan vaihtelun vuoksi? Eikä kaikkien ole silti pakko äänestää persuja, on olemassa muitakin puolueita.
Leave a comment:
Leave a comment: