Enitenhän tässä huvittaa että todnäk tämä menee taas siihen kategoriaan että jotain aivan älyvapaata heitetään ilmoille ajatusleikkinä. Kauhean jeesustelun ja haloon jälkeen se mitä ihan oikeasti tahdotaan tehdä menee läpi ajatuksin "no ainakaan ei tullut sitä hirveää ruuhkamaksua.".
Aika kertoo.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Helsingin ruuhkamaksu
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
No niin, mutta ei voi mitään, alkaa hissukseen mitta täyttymään siitä, kun verokarhu käy jatkuvasti autoilijan taskulla erinäisten uusien maksujen ansiosta.
Juuh, et ole ainoa..... Mitä lie keksivät seuraavaksi, saavat jonkun idean että laitetaan varaosille uusi Alv luokka, vaikka Alv 40%
Leave a comment:
-
Tuohon takerruin, miksi pitäisi olla toisinpäinkään. Ruuhkamaksu sinne missä ruuhkaa on. Yksinkertaista. Jos jonkun tietyn paikkakunnan, olkoon Helsinki tai Vammala, liikenteen ongelmia aletaan maksattamaan koko kansalla, mennään metsään aika pahasti.
No niin, mutta ei voi mitään, alkaa hissukseen mitta täyttymään siitä, kun verokarhu käy jatkuvasti autoilijan taskulla erinäisten uusien maksujen ansiosta.
Sikäli kyllä näyttää hyvältä, että KePu saanee rökäletappion tulevissa vaaleissa ja ei ole sen jälkeen hallituksessa vedättämässä ruuhkamaksuja meidän kaikkien yhteiseksi iloksi.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viestiMiksi meidän pitäisi subventoida muuta maata tässä asiassa?
Olen edelleen koko ruuhkamaksun ajatusta vastaan koska en ole niin naiivi että uskoisin ruuhkamaksuilla kerättyjen rahojen palaavan pk-seudun liikenteen kehittämiseen täysimääräisenä.
Toteutuessaan tuolla olisi muutenkin niin suuret vaikutukset asuntojen hinnoista alkaen että ei tule tapahtumaan, eihän aleta enempää hosumaan ettei leimahda.
Leave a comment:
-
Helsingissä sä voit käydä hakemassa elintarvikkeita kaupasta ilman autoa, tee sama Ivalos... ja varsinkin jos maksu on jotain 8cnt/km, tulee äkkiä kauppareissulle hintaa
Leave a comment:
-
Maksaa se asuminen muidenkin kaupunkien keskustassa paljon, jos Helsingissä asumista aletaan tukemaan veroalennuksilla tai vastaavilla porkkanoilla niin minkä kokoiseen kaupunkiin ja asumiskuluun se raja sit vedetään.
Itse kritisoin vain sitä, miksi pk-seutulaisten pitäisi maksaa ruuhkamaksuja, joka lienee valtion kassaan kilahtava veroluontoinen maksu. Miksei samalla maksatettaisi kaikilla Suomalaisilla tämä sama maksu. Eikö se olisi reilua ja tasavertaista? Jos nyt oikein olen ymmärtänyt, niin tämä nykyinen idea on juuri sellainen, että pk-seutulaisille tulee uusi veroluontoinen maksu ja muu maa ei maksa centin vertaa.
Leave a comment:
-
Tänne kun perinteisesti kopioidaan ulkomailta vain ne kaiken paskimmat ideat.
Leave a comment:
-
Nimenomaan tuota tarkoitinkin että jos johonkin kaupunkiin alettaisiin tukea antamaan tyyliin "kaupunkilaiset ajaa ilmaiseksi, ulkopaikkakuntalaiset maksavat tietullin" tai jotain vastaavaa niin seuraavaksi listalla olisi luonnollisesti Espoo ja Vantaa, siitä sit ylöspäin Riksu, Hyvinkää, H-Linna, Tampere.
Tiedän että stadissa asuminen ei normaalituloiselle ole mitenkään hääviä, isäukko kun asuu Alppilassa. Tiedän myös että sitä ei sieltä pienellä syyllä pois saisi muuttamaan kuten ei minua sinne. Omia valintoja kuitenkin valtaosalla kyseessä.
Tuo porkkana toimii esim. Ruotsissa ohjaavana jo aika hyvin, sen kauempaa ei pitäisi oppia hakea. Tänne kun perinteisesti kopioidaan ulkomailta vain ne kaiken paskimmat ideat.
Leave a comment:
-
Guest repliedKeskituloiselle Helsinkiläiselle jää keskimääräisten asumiskulujen jälkeen keskimäärin vähemmän käteen kuin vastaavan kokoisessa kämpässä Oulussa asuvalle. Ihan siis hiljaittain tutkittu. Mutta valintoja kaikki.
Hopsis: Mainitse yksikin nykyinen tai suunniteltu tulonsiirto joka tapahtuu muualta maasta pääkaupunkiseudulle (ts. mainitsemasi verohelpotus helsinkiläiselle). Aivan, niitä ei ole - eikä toivottavasti tule. Kysyntä ja tarjonta määrää asuntojen hinnan ja periaatteessa myös palkat (kaiken maailman vero- ja kannustinmekanismit toki sotkevat asiaa).
Vaan asiaan: Kertokaa joku, minkä takia Suomessa ohjataan kansalaisten toimintaa niin usein "kepin", ei "porkkanan" kautta. Miksi ihmeessä kukaan ajaisi Helsinkiin töihin jos tarjolla olisi sujuva, luotettava vaihtoehto - mielellään ei ainakaan kalliimpi? Jo pelkkä sujuva liityntäpysäköinti kaupungin laidoilla auttaisi asiaa.
Leave a comment:
-
Totta on että Helsingissä asuminen on suhteessa palkkoihin kalliimpaa kuin muualla. Taso kuitenkin laskee kohtuu jyrkästi parinkymmenen kilometrin matkalla joka muualla Suomessa ei ole matka eikä mikään.
Maksaa se asuminen muidenkin kaupunkien keskustassa paljon, jos Helsingissä asumista aletaan tukemaan veroalennuksilla tai vastaavilla porkkanoilla niin minkä kokoiseen kaupunkiin ja asumiskuluun se raja sit vedetään.
Leave a comment:
-
Pikkulinnut on laulaneet että pääkaupunkiseudun palkkataso on muuta maata korkeampi, joten tässäpä sinulle syytä tarpeeksi.
Leave a comment:
-
Autoharrastajana yms olen Ilkan kanssa samaa mieltä että jos lähtökohtana on vihreät arvot ja ohjausvaikutukset ainoa oikea ohjaukeino on polttoainevero. Se on sitten itsestä kiinni ajaako 60-luvun jenkillä 50 km/kesä vai mopoautolla x tkm.
Ja tämä siis ympäristön kannalta- itse asun 8 km päässä lähimmästä julkisen liikenteen pysäkistä ja päivittäistä työmatkaa on 62 km suuntaansa- eli polttoaineverotus kyllä kirpaisee minunkin lompakkoani. Kuitenkin kiinteä, vuotuisesta saastutusmäärästä riippumaton maksu ei ole mielestäni oikeudenmukainen. En myöskään pidä kiinteätä kilometrikohtaista maksua oikeana- perusperiaate että se joka ajaa maksaa on hyväksyttävissä- mutta tuo ei tuollaisenaan kannusta polttoaine- (ja siten päästö) tehokkuuteen. Suomessa osataan negatiiviset kannustimet- ruotsissa ollaan kuitenkin rakennettu verohelpotuksia, ruuhkamaksualennuksia, ilmaista pysäköintiä yms kannustinta jos teet valinnan joka sen hetken näkemyksen mukaan on ympäristön ja yhteiskunnan kannalta järkevä..
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka LPk-seudulla muutenkin kaikki maksaa enempi. Miksi meidän pitäisi subventoida muuta maata tässä asiassa?
Kyllähän tuo ruuhkamaksu on ihan ok homma kaupunkien ydinkeskustoihin.
Leave a comment:
-
Pääkaupunkiseudun ruuhkaa epäilevän kannattaa tulla tutustumiskäynnille pyrkien länsi- itäsuunnassa alueen läpi aamu- tai iltapäiväruuhkassa.
Polttoaineveron korotus on mielestäni ainoa oikea tapa hoitaa tämäkin kulu, jos sitä perusteellaan vihreillä arvoilla. Rahankeruusta tässä kuitenkin kyse. Se on yksiselitteisesti reilua. Jos ajat päästöjä tuottavalla autolla niin silloin maksat myös siitä.
Miksi muuten pk-seudun ulkopuolella asuvien pitäisi selvitä pienemmillä veroluonteisilla maksuilla? Pk-seudulla muutenkin kaikki maksaa enempi. Miksi meidän pitäisi subventoida muuta maata tässä asiassa?
Leave a comment:
-
Lukekaapa mm. Hesarista jossa LVM:n Pursiainen kertoo että "Ajoneuvon omistamisen verottamisesta siirryttäisiin enemmän ajoneuvon käytön verottamiseen" + "LVM:n lähtökohtana ei ole lisätä autoilijoiden verokuormaa, vaan tarjota liikennepolitiikan päättäjille käyttöön tehokas ohjauskeino". Samaan aikaan (31.12.2015 mennessä) EU on ajamassa ajoneuvojen rekisteröintiveroja EU maissa alas. Miksi muuten LVM tähtää ajankohtana v.2016 alkuun? Olisiko niin että autojen hankinta(rekisteröinti)vero ajetaan siihen mennessä EU:n toimesta nollaan tai lähelle sitä ja sama verotulo kerätään liikkumista (autoilua) verottamalla? Jääpi nähtäväksi...
EU:n hanke rekisteröintiverojen alasajamiseksi ->
http://register.consilium.europa.eu/...15048.fi07.pdf
Joulukuun 31 päivään 2010 mennessä hiilidioksidipäästöihin, polttoaineen kulutukseen ja saastepäästöihin pohjautuvien verotulojen osuuden on oltava vähintään viisikymmentä prosenttia vuotuisista käyttöveroista saatavista kokonaisverotuloista.
Rekisteröintiverojen maksuun ja palautukseen liittyvien kustannusten vähentämiseksi jäsenvaltioiden on komission koordinoimina perustettava yhteinen kaiken kattava online-ratkaisu autojen rekisteröintiverojen laskemista, palautusta ja maksua varten yhdestä jäsenvaltiosta toiseen muuttavia unionin kansalaisia varten.
Joulukuun 31 päivään 2015 asti niissä jäsenvaltioissa, joissa rekisteröintiverot on pidetty voimassa, sovelletaan asteittaista ja vähittäistä veroeriyttämistä, jonka perustana on kunkin yksittäisen henkilöauton saastepäästöt ja hiilidioksidipäästöt mitattuina grammoina kilometriä kohti sekä polttoaineen kulutus litroina sataa kilometriä kohti laskettuina direktiivissä 1999/100/EY säädettyjen vertailuarvojen mukaisesti.
Leave a comment:
-
Aika kevein perustein ollaan sitä joukkoliikennettä tuputtamassa kaikille laput silmillä, omista matkoista vain hyvin pieni osa on ollut sellaisia missä tavara kulkee taskuissa. Moniin paikkoihin pääsee julkisilla vain päiväaikaan ja poikittaisliikenne esimerkiksi Espoon pohjoisille alueille vaatii melkoista reittisuunnittelua keskustan kautta, pienikin muutos eri liikennevälineiden ketjutuksessa kaataisi koko päivän suunnitelmat.
Leave a comment:
-
Ja isolla osalla niillä nytkin autolla kulkevista julkiset liikennevälineet eivät juurikaan ole vaihtoehto, ellei sitten halua viettää kaksin tai kolminkertaista aikaa työmatkalla.
Ja enkä tosiaankaan ole ainoa tämän aiheen tiimoilla, on myös monia joiden duuni paikalle ei mene noita julkisia kunnolla. Kehä 3 rajalla jos on duunissa niin ei jää muita vaihtoehtoja kuin oma auto, koskelon teollisuus alue espoon puolella, viinikkalan teollisuus alue vantaalla jne..
Enpä lähtisi ihannoimaan Ranskan mellakoita enkä todellakaan halua vastaavaa mielivaltaa pohjolaan, polttavat autot ja rikkovat ikkunat kadun varrelta jo pienestäkin syystä. Lakkoilevatkin ihan mitättömistä asioista ihan kuin se jotain auttaisi, joskus työmatkalla yllätti lennonjohtajien lakko ilman mitään varoitusaikaa ja piti jäädä Pariisiin etsimään hotellia.Viimeksi muokannut Metsässä; 18.1.2011, 11:20.
Leave a comment:
-
Pääkaupunkiseudun ruuhkaa epäilevän kannattaa tulla tutustumiskäynnille pyrkien länsi- itäsuunnassa alueen läpi aamu- tai iltapäiväruuhkassa. Kyllä osaa arvostaa väljempiä olosuhteita, itse ajaisin mieluummin vaikka Lahteen kuin nytkyttelisin ruuhkassa edeten alle 20 kilometriä samassa ajassa. Ei niitä autoja niin paljon ole mutta suureen maailmaan verrattuna täällä hevosille suunnitellussa kaupungissa kadut eivät vedä.
Tänne Suomeen on helppo ajaa jos mitäkin lisäveroa ja -maksua. Ranskassa pistävät mellakat pystyyn vastaavassa tilanteessa ja joku eduskuntatalo olisi hetkessä liekeissä. Täällä purraan hammasta ja niellään lopulta kiltisti kaikki paska.
Leave a comment:
-
Pääkaupunkiseudulla julkinen liikenne kuitenkin on vaihtoehto, vaikka huonokin sellainen. Jotain Tamperetta lukuunottamatta Hämeenlinnan yläpuolella oma auto on usein ainoa vaihtoehto.
En minäkään kulkisi töihin bussilla vaikka se olisi halvempaa jos kestäisi 30 min pitempään. Eipä tarvi moista tosin edes miettiä kun ei ole sitä bussireittiä kukaan lähtenyt ajamaan.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viestiTuo nyt vain on tapa antaa vähän pääkaupunkiseutulaisillekin rankkua ja maksettavaa. Nykyiset polttoaineveron korotukset yms toimet kun on nostaneet liikkumisen kustannuksia huomattavan paljon juuri täällä provinsseissa joissa etäisyydet ovat pidempiä ja se julkinen liikenne on oikeasti pelkkä vitsi.
Onhan täällä jotain ruuhkien tapaisiakin olemassa, mutta ne johtuu huonoista liikennejärjestelyistä, tällä liikennemäärällä ei muuten ruuhkia pitäisi edes olla. Tietysti aivan keskusta-alue on hankala, osaa suunnista kun ei pääse liikenne purkautumaan, ellei satu olemaan vedessä kulkevaa autoa :)
Jos ruuhkamaksuja laitetaan, ne pitäisi olla nimenomaan keskustaan, eikä esimerkiksi kehäteillä tai moottoriteillä. Tämä tosin vaatisi aivan eri tason liityntäpysäköintiä. Keskustan sisällä julkisilla pääsee hyvin ja mihin aikaan tahansa.
Leave a comment:
-
Ymmärrän hyvin, mikä tuossa ajatellussa GPS-maksussa päättäjiä kiinnostaa: äärettömän helppo tapa kerätä rahaa taas kansalta, sitten jos tuollaisen saisi joskus toimimaan. Jotta tuo olisi tasapuolinen, niin ko. systeemi pitäisi asentaa kaikkiin rekisterissä oleviin autoihin. Muuten kaikki pk-seudulla asuvat siirtäisisvät autonsa omistuksen muualle. No, maaseudulla alkaisi olemaan henkilöitä, jotka huomaisivat omistavansa 10-15 autoa... pientä korvausta vastaan toki.
Ok, sitten jos tuo todella toimisi ja olisi asennettu jokaiseen autoon, niin mikäs sen helpompaaa kuin yhtenä päivänä päättää, että Kuopion motarilla ajo maksaa euron metri. Tai Rukan keskustassa kympin kilometri. Sehän olisi vain tariffimuutos softaan.
Jos tuollainen tulee käyttöön, moottoripyörien myynti kasvaa räjähdysmäisesti... Koska tuota oli hesarin mukaan tarkoitus valvoa rekisterikilpiä kuvaamalla (eli estetään se GPS/GSM-signaalin peittäminen). Tosin rekkarien kuvaaminen ei toiminut edes siinä keskinopeusmittauksessa... Eli siis prätkällä töihin, kuvailkoon sitten kypärää. Aina siihen visiiriin saa keskisormen, jota sitten voi valokuvassa ihailla.
Ja ihan samaa mieltä Benkun kanssa: ihan sama kenet tuonne äänestää, virkamiehet vie ja ministerit vikisee. Ei siellä mikään muutu.
Leave a comment:
-
Tuosta äänestämisestä: uskooko joku että äänestämällä voi vaikuttaa tällaiseen asiaan? Itse olen aika vakuuttunut että kun vaalit on pidetty niin kaikki lupaukset unohdetaan. Sitten kun tulee eteen että joko leikataan jostain tai lisätään tuloja politiikko yleensä valitsee sen pienimmän vastuksen tien - eli heidän ajatusmallillaan lisätulojen hankinnan.
Itse menin tuohon halpaan ja äänestin henkilöä jolla oli vahva näyttö kunnallispolitiikasta ja vahva viesti että pitää esille minulle tärkeitä paikallisia asioita- ja paskat! Ei ehtinyt äänestylappujen mustekaan kuivua kunnolla kun jo oltiin puoluekuriin sopeuduttu ja kaikki lupaukset oli unohdettu.
Leave a comment:
-
Kokoomuksen tai RKP:n edustaja nauraa että eipä tarvitse köyhiä väistellä aamuruuhkassa. Demari ei mene töihin kun VR ei kulje, vasuri on työtön, persulla on putki päällä ja KD:n energia kuluu homokeskustelussa
Leave a comment:
-
Guest repliedAlkuperäinen kirjoittaja James Potkukelkka Näytä viestiTaas yksi syy olla äänestämättä vihreitä.
(Tasapuolisuuden nimissä: Cityvihreiden on toki helppo yhtyä näihin ajatuksiin - katoavathan samalla inhottavat autot keskustasta, pysyköön jossain maalla. Kokoomuksen tai RKP:n edustaja nauraa että eipä tarvitse köyhiä väistellä aamuruuhkassa. Demari ei mene töihin kun VR ei kulje, vasuri on työtön, persulla on putki päällä ja KD:n energia kuluu homokeskustelussa.)
Toki yksinkertainen verotus, olkoon sitten liikenteen, työnteon tai asumisen osalta, veisi valtaa pois myös näitä hienoja ideoita valmistelevilta virkamiesryhmiltä ja tekisi monesta veroviranomaisesta työttömän.
Leave a comment:
-
Eikai uusissa autoissa ole jonkun standardin mukanen gepsi?
Toi GPS-systeemi on jo kuollut idea syntyessään. Tainneet humanistit päissään miettiä kuningasideaa tietämättä tekniikasta yhtään mitään.
Leave a comment:
-
Saaks arvata, et yllätys pienen porun jälkeen joku puolue sanoo et "me ei ainakaan" ...
Kuolleena syntynyt tuollanen gps systeemi, menee varmaan monta muutakin lakia uusiksi eikä pelkästään autopuolella. Kyl se jonkin sortin rfid/puomi/ruotsimallin mukanen olisi, on perin harvassa takautuvat muutokset autoihin.
Eikai uusissa autoissa ole jonkun standardin mukanen gepsi? Alkaa typ89 olemaan arvossaan ;)
Leave a comment:
-
Autot vaan kaikille Hkiläisille Viron rekisteriin niin ei GPS:t ja ruuhkamaksut pure... Viron rekkareilla täällä jo niin paljon porukkaa kurvailee että ei ihan jokaista jokaisessa kadunkulmassa voi pysäyttää EST rekkareilla ajosta...
Leave a comment:
-
Näyttäishän tuolla olevan Mäntsäläkin uljaasti mukana selvityksessä. Mua ei pks-ihmisten helvetti kiinnosta vähääkään, mutta tuo "ympäryskunnat" ja "GPS-tekniikka" risoo tässä hommassa aika rajusti. Alkaa pelottaa että joutuu viettämään vankilassa aikaa tulevaisuudessa kun oma oikeustaju ei oikein taivu näihin hommiin.
Olemme taas askeleen lähempänä elokuvan Demolition Man "täydellistä yhteiskuntaa".
Elokuva on tehty 18 vuotta sitten ja tuntuu että se on kaikista paras tulevaisuuden yhteiskunnan kuvaus mitä elokuvissa vastaan on tullut.
Leave a comment:
Leave a comment: