Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helsingin ruuhkamaksu

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Ei taida auttaa eduskunnan eikä ministerien vaihto kun joskus aikanaan suojatyöpaikan saaneet virkamiehet päästelee hassuja suustaan. Niitä kun ei saa sieltä pois ennen täyttä eläkettä.
    Eduskunnan ja ministerien vaihdosta pitää kuitenkin lähteä liikkeelle. Vaaleissa "nukkuminen" ei hyödytä ketään.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Yksi ongelma on, että pyritään taas rakentamaan maailman hienoin järjestelmä, jota ei varmasti ole missään muualla (vrt. digiTV:n tekstitys), johtuen siitä, että jonkun firman lobbari jaksaa kahvitella Arkadianmäellä. Kustannukset tästä järjestelmästä maksatetaan sitten tavan käyttäjillä: ensin se GPS-trackeri maksaa maltaita ja sen päälle tulee vielä kilometrimaksu. "Ruuhkamaksu" my ass. Miksi sitä ei sitten rajoiteta vain ruuhkaisille teille ja vain ruuhka-aikaan? Miksi myös ruuhka-ajan ulkopuolella pitää maksaa? Siksi koska muuten ihmiset ajaisivat vain ruuhka-ajan ulkopuolella. Sama juttu jos rajataan koskemaan vain niitä viittä Helsingin pääväylää, missä täällä on edes etäisesti ruuhkaksi mainittava jono: liikenne siirtyisi muille teille ja kaduille.

    Joukkoliikenne on hyvä asia, mutta kyllä sitä täällä jo paapotaan hieman liikaakin. Esimerkiksi Mannerheimintien kanjoni on Tullinpuomin ja Tilkan välissä varmaan 50 metriä leveä. Siihen on sitten mahdutettu 2 raitiovaunukaistaa, 2 bussikaistaa ja 2 muulle liikenteelle varattua kaistaa. Siis 50 metristä n. 8 metriä on varattu 95% kulkuneuvoista. Miksiköhän siellä on aika-ajoin "ruuhkaa"?

    Leave a comment:


  • maspe
    vastasi
    Ei taida auttaa eduskunnan eikä ministerien vaihto kun joskus aikanaan suojatyöpaikan saaneet virkamiehet päästelee hassuja suustaan. Niitä kun ei saa sieltä pois ennen täyttä eläkettä.

    Tuskin kukaan virkamies jaksaa muuten säätää verotusta gps-pohjaisena siten, että se rankaisisi vain ruuhkateillä ajamisesta. Veikkaampa, että lyödään karkeasti pk-seutu ympäristökuntineen ruuhka-alueeksi ja kaikesta ajosta sen sisällä rankaistaan, vaikka ajelisit omaa autotallia ympäri omalla pihalla.

    Leave a comment:


  • amalin
    vastasi
    Tulisiko jokaiselle Suomessa käytetävälle autolle hankittavaksi GPS-paikannin?
    ja millä sitä valvoittaisi, että on toiminnassa. Metallikotelo päälle, niin luulee, että on parkkihallissa, kun ei signaalia tule. Auton järjestelmiin noiden kytkeminen laajan autokannan takia on loputon suo.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Tyhjääkö ne puomilla tankin ja antaa vaan sen verran polttoainetta kun maksaa kilometrejä? Tietulli maksaa summan x, ajoi sitten kilometrin tai sata. Tuo matkaan perustuvan veloituksen valvonta käytännön tasolla lienee aika haastavaa.

    Leave a comment:


  • jounii
    vastasi
    Puomit pystyyn, sillähän noi on kai tehty. Ja rahalla saa fast-lane kortin mikä päästää suoraan läpi. Siinähän ne ruuhkat sitten pysähtyy puomeilla ja talvella alkaa sähköikkunoiden korjausta.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mites tuo ihan käytännössä toteutettaisiin? Ei minun autossani ole mitään jäljityslaitetta, eikä tule. Pysyn sit poissa jos ilman ei saa Helsinkiin ajaa.

    Tulisiko jokaiselle Suomessa käytetävälle autolle hankittavaksi GPS-paikannin? Tietystä vuosimallista eteenpäin ehkä pakolliseksi? Tätä ei pystyisi kukaan hyväksymään. Tietullit ei käy jos on kerran määrää rokottaa km-perusteisesti.

    Jos tästä vielä jotain tulee ihan oikeasti niin lupaan vaihtaa autoni foliohattuun ja paeta johonkin luolaan.

    Leave a comment:


  • quattro20v
    vastasi
    Duuni kamat liikkuu pakulla veroa tai ei, yksityiset vierailut keskustaan 98% metrolla. Kuka siellä oikeasti haluaa ajaa autolla?

    Leave a comment:


  • AnLe
    vastasi
    Eiköhän tuosta viimeistään jotkut yritykset tajua, ettei siel keskustassa tartte olla. Mutta toisaalta taas, jos ruuhkamasun raja on jossain Tampereella saakka, on se ja sama missä se yritys on.

    Se on työssäkäymisvero, se tulee maksuun halusitte tai ei, tai sitten voisimme vaikuttaa vaikka äänestämällä ensivaaleissa?

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Ei siinä metrotunnelit auta, jollei satu asumus sekä työpaikka olemaan metron varrella. Itsellä ei ainakaan näin ole. Toki tuo uusi metro valmistuttuaan osaltaan vähentää autoilua.

    Ja herneitä ei mennyt nenään :) ...kunhan vain tuon tuonkin asian esille.

    Leave a comment:


  • PaSilba
    vastasi
    Ei nyt millään pahalla, mutta sielä isossa cityssä varmaan jotain täytyy yksityisautoilulle keksiä, sillä jos sinne niitä satojen miljoonien metrotunneleita louhitaan niin kai niille pitäs käyttöäkin olla?

    Leave a comment:


  • diffas
    vastasi
    Jösses mitä aivopieruja vaihteeksi. Mikä pahinta, ne itsekin taitaa uskoa tuohon sontaan mitä ulostavat.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
    Niin ja voi varmaan hakea maisemointitukea, jos sattuu nelikko lipsahtamaan metsähallituksen puolelle. :D
    Tuon ku vielä muistais =D

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
    No joo, ja mä varmaan pystyisin tehdä jotain ammattiin liittyviä hankintavähennyksiäkin siitä (aika paljon tehdään agri-konesuunnittelua :D).
    Niin ja voi varmaan hakea maisemointitukea, jos sattuu nelikko lipsahtamaan metsähallituksen puolelle. :D

    Leave a comment:


  • hattis
    vastasi
    "Kannustetaan käyttämään joukkoliikennettä..." Työmatka julkisilla minimissään n. 2h suuntaansa ja yhdessäkään työvuorossa ei työaikojen takia pääse jompaankumpaan suuntaan lainkaan. Autolla sama reissu n. 30min per suunta. Aika hyvät kannusteet saa olla että tässä intoutuisi käyttämään mitään muuta kuin omaa autoa. Puhumattakaan siitä pakkasessa odottelusta ja loskassa rämpimisestä jalan...

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    OT:ta pukkaa, mutta mikähän lienee traktorin määritelmä? Saisiko tuon sigun TDIq:n rekisteröityä sellaiseksi? Diisseli ja neliveto, voiman ulosotto johonkin, niin saa puimakoneenkin (vaimikäseon) kiinni.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    No joo, ja mä varmaan pystyisin tehdä jotain ammattiin liittyviä hankintavähennyksiäkin siitä (aika paljon tehdään agri-konesuunnittelua :D). Pian on kisaa, että kellä on kylän/kaupunkgin suurin jontikka pihas :P

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Alkuperäinen kirjoittaja J-M Koopikka Näytä viesti
    Pitää varmaan mennä mopoauto-ostoksille, jos toi kilometrimaksu tulee, ei nypi mikää muu kuin 4wd puute silloin, kun työmatka on 30 ja 40 aluetta kokonaan :D
    Kannattaa ennemmin mennä Agrimarkettiin ostoksille. -Löytyy pööllä kulkevaa nelivetoa, turboa ja ilmastointia.
    Ja ei tule verottaja tai valtio niitä laitteita koskaan verolle laittamaan siinä määrin kuin muuta kalustoa verotetaan. ;)

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Onko tuosta kiellosta jossain mustaa valkosella? Ainakin max-massa kyllä tulee äkkiä vastaan... (350kg)

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Autoilusta kerättävä verotuotto on jo valmiiksi moninkertainen tieinfraan käytettävän rahan suhteen.

    Mopoautoonkin voisi vääntää nelivetotekniikan ellei se olisi KIELLETTY. Perkele. Alkoi taas vituttaa niin ettei tiedä miten päin olisi.

    Leave a comment:


  • hopsis
    vastasi
    Mihinköhän tuo raha osoitetaan, tuskin takaisin liikenteeseen ja ruuhkien poistamiseen parempien määrärahojen kautta. Tuo 8snt/km tuntuu kanssa ihan tuulesta temmatulta. Olisivat nyt heti iskeneet euron kilometrille. Tuttuja vastaan jne...

    Leave a comment:


  • Jari74
    vastasi
    OT: Projektiosiossa olisi mielenkiintoista seurata kuinka joku vääntää mopo-autoon Audin 4-veto tekniikan kiinni =)

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Pitää varmaan mennä mopoauto-ostoksille, jos toi kilometrimaksu tulee, ei nypi mikää muu kuin 4wd puute silloin, kun työmatka on 30 ja 40 aluetta kokonaan :D

    Leave a comment:


  • Mr.Crossfire
    vastasi
    Näyttäishän tuolla olevan Mäntsäläkin uljaasti mukana selvityksessä. Mua ei pks-ihmisten helvetti kiinnosta vähääkään, mutta tuo "ympäryskunnat" ja "GPS-tekniikka" risoo tässä hommassa aika rajusti. Alkaa pelottaa että joutuu viettämään vankilassa aikaa tulevaisuudessa kun oma oikeustaju ei oikein taivu näihin hommiin.

    Leave a comment:


  • James Potkukelkka
    vastasi
    On todella hölmöä mikäli tuollainen otetaan käyttöön ilman esim. yhden vuoden pituista kokeilua jolloin todella nähdään paljonko ruuhkamaksut vähentävät liikennemääriä ja mikä on kokonaishyöty. Jos euroopan muissa miljoonakaupungeissä tästä on pelkästään positiivisia kokemuksia niin ei se automaattisesti tarkoita että täällä härmässä järjestelmä toimisi samalla tavalla. Tukholmassa oli puolen vuoden koeaika ja neuvoa-antava kansanäänestys aiheesta ennen kuin ruuhkamaksut tulivat käytäntöön.

    Tänne Suomeen on helppo ajaa jos mitäkin lisäveroa ja -maksua. Ranskassa pistävät mellakat pystyyn vastaavassa tilanteessa ja joku eduskuntatalo olisi hetkessä liekeissä. Täällä purraan hammasta ja niellään lopulta kiltisti kaikki paska.

    Leave a comment:


  • mremonen
    vastasi
    Sitten on hyvä muistaa, että tämä "ruuhkamaksu" rokottaa myös jokavuotista lomamatkaa, jos sen tekee autolla vaikka Rukalle näin lumien aikaan. Tosin onhan noita ruuhkia sitten kesälläkin, eli tuo korotettu maksu sitten vain Hki-Heinola -välille...

    Muuten 8 senttiä/kilometri on ihan oikeasti aika paljon, siinä tuplaa polttoainekulut... Ja sen jälkeen kun tuo on käytössä, niin uskotteko että hinta jossain vaiheessa laskee... Käyttömaksunkin piti olla väliaikainen, niin kuin koko autoveronkin.

    Leave a comment:


  • quattro20v
    vastasi
    Tuo nyt vain on tapa antaa vähän pääkaupunkiseutulaisillekin rankkua ja maksettavaa. Nykyiset polttoaineveron korotukset yms toimet kun on nostaneet liikkumisen kustannuksia huomattavan paljon juuri täällä provinsseissa joissa etäisyydet ovat pidempiä ja se julkinen liikenne on oikeasti pelkkä vitsi.
    No, jos espoosta ajaa itä-helsinkiin yli tunnin neljän aikaan niin se on mun mielestä ihan tarpeeksi paha ruuhka. Lisäksi siinä jojottelussa palaa polttoainetta ihan mukavasti kun mennään sen kymmenen metriä kerrallaan ja taas pysähdytään ja sitten taas kiihdytetään se kymmenenmetriä. Sen takia Kehä I onkin mulla bännissa. En siinä helvetissä aja, vaikka joutuisin kiertämään ajamalla vaikka minne ja olisin samaan aikaan perillä niin aivan sama.

    Leave a comment:


  • RistoEe
    vastasi
    Kyllähän tässä on taas niin rahastuksen makua, eikä mitään muuta.

    Huvikseni katsoin tuossa reittioppaan avulla kuinka paljon kuluisi aikaa, jos julkisilla kulkisin töihin. Nyt pääsen 15-20 min töihin/kotiin autolla ja enimilläänkin mennyt vain puolituntia (kolari matkalla ja kehällä oli yksi kaista käytössä). Julkisilla matka-ajat olisivat 45 min -reilu tunti. Ja tämä siis reittioppaan mukaan. Tosin nytkin siellä luki että vaikeat sääolosuhteet hidastavat, jota ei taas ole huomioitu ollenkaan noissa matka-ajoissa. Eli vähintään tuplaantuisi, ellei jopa triplaantuisi matka-aika. Ja sitten vielä pahimmassa tapauksessa kolme vaihtoa. Mistähän löytyisi sellainen myyntimies joka saisi minutkin vakuuttuneeksi, että kannattaisi käyttää julkisia?

    Leave a comment:


  • Vänni
    vastasi
    Eikös nykyisellä liikenneministerillä ole Keskustan jäsenkirja?

    Leave a comment:


  • James Potkukelkka
    vastasi
    Taas yksi syy olla äänestämättä vihreitä.

    Leave a comment:

Working...
X