Onko siellä Helsingissä ja lähiseuduilla edes oikeasti niin pahoja ruuhkia. Ei kai ketään nyt vapaaehtoisesti ilman syytä lähde liikkeelle juuri silloin kuin kaikki muutkin?
Ne kulkevat kenen on pakko ja kulkevat vaikka joutuisi hiukan maksamaankin. Äkkiseltään päätellen tämä tapa ei siis ruuhkia vähennä.
Tuo nyt vain on tapa antaa vähän pääkaupunkiseutulaisillekin rankkua ja maksettavaa. Nykyiset polttoaineveron korotukset yms toimet kun on nostaneet liikkumisen kustannuksia huomattavan paljon juuri täällä provinsseissa joissa etäisyydet ovat pidempiä ja se julkinen liikenne on oikeasti pelkkä vitsi.
Sinänsä nerokas tapa. Ei haittaa verokertymää vaikka porukka vaihtaa pikkudieseleihin tai hybrideihin, rahaa lappaa kirstuun kilometriperustaisesti. Vielä kun saataisiin verolle polkupyöräilijät ja tennarinkuluttajat, nuo yhteiskunnan hyvinvoinnista välittämättömät itsekkäät oman edun tavoittelijat.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Helsingin ruuhkamaksu
Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
-
Kun julkinen liikenne tahtoo jo nyt tökkiä, mitenkähän mahtaa käydä, kun ihmiset alkavat vaihtaa yksityisautoilusta siihen julkiseen? Tulee VR:llä kiire laittaa kalusto ja toimintamallit iskuun. Josko siitä saisi riittävästi vauhtia rataverkon kunnossapitoinvestointeihin..
Oli erään naaraan kanssa puhetta tuosta julkisesta liikenteestä. Hänellä tulee päivään 2½ h lisää pituutta kun busseilla pitää hoitaa tenavain kuljetus päiväkotiin ja itsensä töihin. Kesällä menee kätevästi skootterilla, mutta nyt on kuulemma auton hankinta mielessä. Matkaakin tulee huikeat 10 km yhteensä suuntaansa.
Kaiken huippu on, että työpaikkansa sijaitsee kaikkein vilkkaimmin liikennöidyllä paikalla koko kaupungissa. Voisi sanoa, että joka ikinen bussi ajaa tuosta paikasta ohi. Ne keikki vaan tahtovat mennä aina samassa ryppäässä ja ne ryppäät pakkaa kulkemaan puolen tunnin sykleissä. Eli se siitä joustavasta liikkumisesta.
Leave a comment:
-
Valitettavasti tähän se menee eli autoilua tullaan sakottamaan kaikissa muodoissa ja paljon. Rahasampo valtiolle ja ne on huomanneet, että vaikka kuinka rokotetaan niin ihmiset sopeutuu ja autoilu ei vähene.
Meillä on tuuria asuinpaikan suhteen (Kirkkonummi). Emäntä on töissä kyllä ihan Helsingin keskustassa, mutta bussillä pääsee kohtuu jouhevasti (tai junalla) Jos ruuhkat vähenevät (saahan sitä toivoa) niin matka nopeutuu entisestään. Itselläni on taas vain 7km matkaa työpaikalle (jos nyt satun siellä joskus käymään). Eli ruuhkamaksut yms. ei taloutta hetkauta.
Tämä ruuhka yms. maksu ajaa edelleen sitä asiaa, että ihmiset muuttavat yhä lähemmäksi työpaikkojaan, hyvien yhteyksien varrelle jne. Maaseutu ym. lähialueet menettävät kiinnostustaan. Moni on rakentanut sen unelmatönönsä hiukan kauemmaksi ja heitä tämä rankaisee.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viestiJoo,
ja pitää muistaa, että tuo GPS-pohjainen järjestelmä ei ole mikään tietulli, eli se ei erottele oletko viemässä lapsia tarhaan/harrastuksiin vai menossa töihin, tai kauppaan hakemaan maitoa. Ja jotta rahaa saataisiin sitten kerättyä tarpeeksi kalliin järjestelmän kulujen kattamiseksi "ruuhka-alue" tullaan mitoittamaan niin suureksi, että se koskee kaikkia pk-seudulla asuvia.
Eli maksat ekstraa aina kun ajat, menit sitten kauppaan, harrastuksiin, kyläilemään etc. paitsi yöllä joka kaiketi tarkoittaa ajoa välillä 23-05.
Järjetöntä sanoisin..
Leave a comment:
-
Ja tuossa aivopierussahan vielä väläyteltiin sen ulottamista koko maahan. Varmaan Inari-Sodankylä-akselilla tätä osataan arvostaa...
Kun jopa täälä keskellä suomeakin julkiset on lähinnä vitsi :) Paras on ehkä mun työmatka (~5km) Jos kulkisin julkisilla, niin se kasvaa yli 10km/suunta, kun joudun aluksi menemään keskustaan POIS päin oikeasta suunnasta ja vaihtaa sielä linkkaria että pääsis oikeaan paikaan. Ja miksiköhän en käytä julkisia sen lisäksi, että viimonen vuoro lähtee täältä kotia päin tasan klo 16...
Leave a comment:
-
Joo,
ja pitää muistaa, että tuo GPS-pohjainen järjestelmä ei ole mikään tietulli, eli se ei erottele oletko viemässä lapsia tarhaan/harrastuksiin vai menossa töihin, tai kauppaan hakemaan maitoa. Ja jotta rahaa saataisiin sitten kerättyä tarpeeksi kalliin järjestelmän kulujen kattamiseksi "ruuhka-alue" tullaan mitoittamaan niin suureksi, että se koskee kaikkia pk-seudulla asuvia.
Leave a comment:
-
Guest repliedMinulla työmatka on 1.5h suuntaan jos kuljen yleisillä. Ja siltikin joutuu vielä kävelemään 2km työpaikan päässä.
Autolla ajo on välttämätön aamulla.
Ajan itä-Helsingistä Veromieheen töihin. Ei siinä ole matkalla ruuhkaa. Poiskaan ei ole ruuhkaa koska päivä päättyy ajoissa.
Onpa mukava maksaa tästäkin, työnantaja varmaan suostuu maksamaan ton matkan...
Leave a comment:
-
Liikenneministeriön "ruuhkamaksu" malli pääkaupunkiseudulla muuttuu..
Ruuhka-aikojen sisällä 8snt/km sen ulko puolella 4snt/km ja öisin ilmaista.
Ihan kuin pääkaupunkiseudulla eläminen ei olis jo valmiiks puolta kalliimpaa kuin maakunnissa.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/L.../1135263090761
Mitenhän tämä tällainen malli sotii perustuslakia vastaan tasa-arvoisuuden osalta.
Ottaen esimerkin vaikka rouvasta, niin ruuhka-aikoina on "pakko" ajaa omalla töihin tienaamaan. Yleiset ei toimi, matka-aika olisi +50-80% suuntaansa. Tällä matematiikalla vuodessa lisää maksettavaa lähemmäs 1000€.
Monien muiden kohdalla tilanne on sama. Tarkoittaa lisää kustannuksia työnantajille -> hinnat nousevat tai sitten työtä tekevät köyhtyvät sen autoilun vaatiman osan verran, mikä hidastaa kasvua kun perheellisellä ei sitten olekaan sitä touhutonnia-paria käytössä.
Kuinkahan kehyskuntien työmatkakulut sitten tässä funktiossa lisäävät verovähennyks oikeutta? Vai joutuuko kehyskuntalainen maksamaan tulevaisuudessa enemmän päästäkseen töihin? Tämä malli puolestaa lisää Pääkaupunkiseudun asuntojen hintojen nousua, vaikka hinnat on jo valmiiksi järjettömiä ja tällainen aiheuttaisi entistä suuremman paineen muuttaa lähemmäksi työpaikkaa mutta jos niitä asuntoja ei olekaan saatavilla, ainakaan siihen hintaan mihin on varaa?
Tästä tulee vielä melkoinen soppa. Siellä on suuunnitelmissa jäänyt pari oleellista asiaa miettimättä. ;)
Leave a comment:
-
Juhlan paikka. Vallikallion valot poistettu. Tunneli on oikeastaan turha, mutta poistaahan se sitten melua...
Leave a comment:
-
Noiden ylinopeuskameroiden pääasiallinen tarkoitus ei ole rahastus vaan ajonopeuksien laskeminen kyseisellä kohdalla.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viestiajonopeuksien laskeminen kyseisellä kohdalla.
Espoolaiset on selvästi peltipoliisi myönteisempiä. :)Viimeksi muokannut _jone_; 9.7.2009, 17:43.
Leave a comment:
-
Väittämäsi on siis: Liikennekuri parantuu peltipoliiseilla ja maksuilla? Oma mielipide, että ei mitään vaikutusta.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viestiMm. Saksassa noihin on tullut tutustuttua mitä eriskummallisimmissa paikoissa taajamissakin. Omasta mielestäni noille olisi kyllä selkeä tilaus vaikka toisinaan lähinnä rahastukselta tuntuvatkin, sen verran pahasti tuntuu liikennekuri höltyneen erityisesti pki-seudulla. Asiasta voi varmasti syyttää mitättömäksi koettavaa valvontaa.
Lisäksi punaisia päin laskettelusta rankaisevia kameroita saisi kylvää sinne sun tänne, liikenteenvalojen ajoitusta tihentää siten että punaisia päin ajamalla jo kolisee käytännössä varmasti sekä "liikenneympyröitä" lisätä radikaalisti. Muuttuisi liikenne sujuvammaksi vaikkei varsinaisista ruuhkista vielä tarvikaan puhua.
Väittämäsi on siis: Liikennekuri parantuu peltipoliiseilla ja maksuilla? Oma mielipide, että ei mitään vaikutusta. Ja verrattuna mihin se on löystynyt? Jotain tutkimusta ennen ja jälkeen? Itse olen ainakin huomannut, että yleinen vitutus on lisääntynyt, tuskastuminen typeriin liikenne ratkaisuihin ym.
Mitenkä se olikaan atrian mainos. "Parempi ruoka parempi mieli" "Parempi tie parempi mieli" kyllä se ihmisiin alkaa vaikuttamaan kun pitää kökkiä valoissa, armoton vitutus joka valoon jäät istumaan jos tämä olisi ympyrä.
Ympyröiden lisääminen olisi poikaan, ehkä se vetoketju efekti saataisiin ympyrän kanssa toimimaan paremmin?
Mikä on kehän nopeuskameroiden tarkoitus? Hidastaa liikkennettä > Ruuhkamaksut hyväksytään paremmin?
Leave a comment:
-
Ovat näköjään kehittäneet varasuunnitelman rahankeruuseen. Kun ei rahastusta saanut annettua paketoituna päästöpaperiin niin kokeillaan turvallisuuspaperia.
Lisäksi punaisia päin laskettelusta rankaisevia kameroita saisi kylvää sinne sun tänne, liikenteenvalojen ajoitusta tihentää siten että punaisia päin ajamalla jo kolisee käytännössä varmasti sekä "liikenneympyröitä" lisätä radikaalisti. Muuttuisi liikenne sujuvammaksi vaikkei varsinaisista ruuhkista vielä tarvikaan puhua.
Leave a comment:
-
Ovat näköjään kehittäneet varasuunnitelman rahankeruuseen. Kun ei rahastusta saanut annettua paketoituna päästöpaperiin niin kokeillaan turvallisuuspaperia.
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/.../1135247459567
Leave a comment:
-
puhumattakaan siitä ylimääräisestä bensasta ja saasteesta mikä tulee sujumattomasta liikenteestä, joskus herran vuonna ja armon aikoina on jopa ylämäkiä siloteltu kansatalouden nimissä, nyt tehdään vähä toisinpäin.
Leave a comment:
-
Hauskaa sinänsä että Vantaalla demarit ja oppositio itkee Kehä remontin kalliita kustannuksia kun Marja-Rata kuitenkin maksaa ainakin 10 kertaa enemmän.
Joku viisas voisi myös laskea paljonko nykyiset ruuhkat ovat suoraan pois tuottavuudesta ja BKT:stä. Britanniassa jos jokin Lontoon pääväylistä pysähtyy, maksaa se kulma noin miljoona puntaa tunnissa. Kehälläkin puhutaan helposti useista kymmenistä tuhansista euroista joka ikinen arkipäivä.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viestisinnehän menee kohta metro, ainiin mut vantaalle ei.
edit: http://www.keharata.fi/UserFiles/keh...eharataa-1.jpg
http://www.keharata.fi
Itselläni meni autolla talvella entiseen työpaikkaan Helsingistä > Vantaalle 7minuuttia. Matkalle tosin osui vain yhdet liikkennevalot, ja jos hieman kiertää niin ei yhtään liikennevaloa tule tielle. Eli on kyllä niin sijainnista kiinni. Ilmeisesti julkisilla 20-30min.
Espoolaiset kulkevat valittetavasti autolla jokapaikkaan? Työnpuolesta Espoon "metsiä" pitkin ajellut, niin kyllä siellä näyttää busseja kulkevan. Huonommin ovat asiat junan suhteen.
TH:lle, Ei niitä noin vain voi vertailla. Riippuu paljonko kello on, riippuu viikonpäivästä, riippuu myös missäpäin asut ja asettuuko reitillesi ruuhkasysteemeitä. Autolla jos yrität sitten Esim. Leppävaara > Vantaa klo 16.30-17.30 niin takuu varmasti menet julkisilla nopeammin. Ainakin jos Leppävaaran asemmalle junalla menet. Sijainnista riippuen toki tämäkin.
Valinnan vapaus häviää kyllä ruuhkamaksujen myötä. Sitähän tässä pelätään jos vapautta aletaan riistämään. Saattaa olla myös monille kaupoille huono homma.
Espoolaisten mielipiteitä metron huonoudesta. http://www.espoonmetro.fi > taitaa tässä olla oikea syy miksei metroa haluta espooseen. http://www.iltalehti.fi/espoo/200810218462457_eo.shtml
# Kehärata (Marja-rata) 590 M €
# Länsimetro Ruoholahti- Matinkylä 714 M €
# Kehä III (E18) 50M €
# Kehä I Helsingin ja Espoon alueella 1. vaihe 120 M€
# Espoon kaupunkirata Leppävaara - Espoon keskus 190M€Viimeksi muokannut _jone_; 1.7.2009, 04:31.
Leave a comment:
-
Vantaa-espoo välille ehdottaa 1h20min, omalla autolla 23-27min. En oo ihan heti hyppäämässä julkiseen.
Veikkaan vielä, että toi 1h20min on varovainen arvio.
Leave a comment:
-
Joo kävely rokkaa kesäpäivinä. Tuossa itsekin kävelin Alppilasta Kamppiin ja takaisin viime viikolla. Työasioissa, 20kg laukun kanssa, ei juuri huvita hyötyliikunta muutamaa kilometriä kauemmaksi. Varsinkin kun säästä ei yleensä ole mitään takeita.
Pohjois- tai Etelä-Haagassa tosiaan pääsee junalla, mutta tästä esimerkkipaikasta pääsee suoraan bussilla (linja 63) ilman kilometrien kävelyitä jommalle kummalle asemalle.
Leave a comment:
-
Helsinki on aika tiivis, joten hyvällä kelillä kävellen pääsee kyllä paikasta toiseen aika vaivattomasti. Mutta tämä onkin tälläisen semilandelaisen mielipide. Helsinkiläisethän menevät tien toisellekin puollelle julksilla, jos vain mahdollista. Metro on kyllä varmasti toimivin julkinen liikenneväline.
Leave a comment:
-
Haaga on vähän huono paikka, kaikki ruuhkat siinä. Itsehän pääsen Ruoholahteen helposti ratikalle kävelen 100 metriä. Sörnäisiin ja sieltä metrolla Ruoholahteen. Miksei myös junalla rauttikselle ja sieltä metrolla Ruoholahteen.
Haagastakin pääsee junalla rauttikselle ja sieltä metrolla. Ajotus on tuossakin tärkeää.
Enkä nyt pieniä kävelyitä karttaisi.. ns hyötyliikuntaa.Viimeksi muokannut _jone_; 28.6.2009, 20:08.
Leave a comment:
-
Joo, metro onkin poikkeus silloin kun sattuu niin optimaalisesti että asema löytyy matkan molemmista päistä. Vielä näin ei ole päässyt käymään kertaakaan :)
Tuota reittiopasta on tullut käytettyä. Esim. Haagasta Ruoholahteen ehdottaa kahdella bussilla ja kestoksi lupaa 40 min. Autolla tyypillisesti kestää 15-20 min ja kesällä helposti vähemmänkin.
Vaikka kotoa töihin pääsisi suht kivuttomasti julkisilla tai pyörällä, niin homma kaatuu viimeistään siihen että työajot ei onnistukaan työpäivän aikana. Aika harva lienee valmis tekemään enemmän ylitöitä/pienemmällä palkalla (työteho laskee) että pääsee nauttimaan julkisen liikenteen "helppoudesta".
En näe että tilanteeseen tulisi mitään muutosta ruuhkamaksuilla tai muillakaan poliitikkojen aivopieruilla.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja Petri Tuomas Näytä viesti-Loputkin julkisista lakkaavat pelaamasta, kun tulee jotain odottamatonta esim. talvi
Kaikenlaiset maksut/verot pilaavat kehityksen tien. Ei riitä yksinkertaisesti rahaa ostaa mitään uutta kun se on niin korkeasti verotettu. Lähinnä tähän kaluston uusintaan liittyen.
Omasta mielestäni tämä toimii aika hyvin aikataulut saa mukavasti.
http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas/fi/
Mitä esim. metroon tulee. Sehän toimii loistavasti. Ei koskaan myöhässä, nopea. Eikä ole aikaa miettiä matkustus mukavuutta kun ollaan jo perillä. Siksi ihmettelen Espoolaisten hinkua lykätä metro hanketta.
Leave a comment:
-
Missäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle
Jos julkiset ovat vaihtoehto jonkun mielestä, niin ei ole koskaan yrittänyt esim. Helsingin sisällä kulkea bussilla. Avaudutaanpa hieman:
-Bussien reitit on selvitettävä etukäteen. Bussikuski saattaa osata suomea, mutta ei osaa sanoa pääseekö hänen linjallaan lähellekään mainittua osoitetta
-Maksuvaihtoehdot ovat käteinen (toistaiseksi) ja matkakorttiviritys. Kun haet lähimmältä automaatilta käteistä, olet jo puolessavälissä haluamaasi kohdetta tai taksitolpan lähellä
-Jos selvität linjoja etukäteen, niin huomaat että useimmiten matka-aika on kaksinkertainen omaan autoon verrattuna ja koostuu ajallisesti pääosin odottelusta ja kävelymatkoista
-Hyvällä tuurilla saatat päästä yhdellä linjalla perille, mutta useimmiten on käytettävä ratikkaa, bussia ja reipasta kävelyä
-Hinnat nousevat muutaman kerran vuodessa, mutta eivät koskaan laske
-Matkustusmukavuus on täysin tuntematon käsite, johtuen kaduista sekä surkeastakuntoisesta kalustosta
-Loputkin julkisista lakkaavat pelaamasta, kun tulee jotain odottamatonta esim. talvi
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viestiMissäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle
Tilapäinen autovero, Mediamaksu, kaikki muut ylimääräiset maksut, lisää maksuja. Pitää keksiä aina vaan enemmän tapoja vältellä maksuja haaskata ihmisten aikaa. Kohta kuljetaan tuolla gps antura takapuolessa, jos pierastaa niin pitää hyvittää se metaani valtiolle saastutuksesta.
Leave a comment:
-
Missäs tuo raja oikein menee? Muuten ei kiinnosta pätkään paitsi jos joutuu maksaa että pääsee Helsinki-Vantaalle
Leave a comment:
-
Saadaan espoolaiset maksamaan tota metroa vähän kun nyt viivyttelevät senkin rakentamista.
Leave a comment:
-
En minä toki siitä perimmäisestä ajatuksesta yllättynyt, mutta pidin yllä hetken aikaa tahallista illuusiota siitä, että näin ei aina olisi :)
Leave a comment:
Leave a comment: