Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A6 (C7) ostoa harkitsemassa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olen A6:sta katselemassa ja olen ollut siinä uskossa, että S-tronicin mekatroniikan puolen öljyt pitäisi tosiaan vaihtaa 60tkm välein. Mutta autokauppias väittää että 200kW koneen yhteydessä (CRTD + PLX) olevan askin öljynvaihtoväli olisi 120tkm? Myyntiskeidaa vai faktaa? Rva Google ei kerro muille vastausta. Ko auton öljyt vaihdettu 90tkm kohdalla ja jos ne on myöhässä, niin väliin jää.

    Kohde on muuten tämä, tunnustaako joku entisekseen?

    Comment


    • En ole kyllä koskaan kuullut, että tuon lootan (DL501, 0B5) öljyjen vaihtoväliä olisi kasvatettu. Väitän voimakkaasti, että se vaihtoväli on 60 tkm ja myyjä yrittää joko kaupata autoa valehtelemalla tai on oikeasti tietämätön ja sekoittaa lootan BiTurbojen kaverina olevaan 8-vaihteiseen laatikkoon.

      Pysyisin erossa tuosta yksilöstä.

      Comment


        Mutta eikö tässä ole kokonaan eri laatikko? PLX on laatikon koodi?
        Click image for larger version

Name:	aski.png
Views:	3112
Size:	184,2 Kt
ID:	1941023

        Comment


        • PLX on sen laatikon koodi joo, kyseinen laatikko on kuitenkin tuo DL501 / 0B5, kummalla nimellä sitä haluaakaan kutsua.

          Nuo kolmikirjaimiset koodit kuten PLX määrittelee tarkemmat speksit sille laatikolle, ainakin tarkat välityssuhteet ja varmaan jotain muutakin.

          Varaosakatalogin mukaan PXE, PXF, PLX, PXD, PLW, SLM ja SKJ ovat kaikki 0B5 laatikoita.

          Comment


            ok, kiitos Mika selityksestä.

            Jätän ko yksilön jonkun toisen harmiksi.

            Comment


              miiahone Miksi ei bitdi kelpaa? Ei käyttökustannukset juurikaan käytännössä eroa sinkkuturbollisen kanssa. Omat, reilun kahden vuoden kokemukset bitdi:stä on kokonaisuudessaan hyvät.
              8hp vaihteistona on varsin verraton, eikä voimalinjan voimattomuuskaan vaivaa erikoismurotettuna.

              Comment


                Ei se voimattomuus varsin vaivaa vakiotakaan. Kiinteissä kuluissa ei hirmu isoa eroa ole tosiaan, joku 80€ luokkaa ero käyttövoimaverossa vuositasolla ja vakuutukset menee aika lailla samoihin. Hankintahinnassa on toki eroa. Tässä kun on ostohousut vielä pukemisvaiheessa, niin onko CRT-koneiden mahdolliset metkut muuten tuttuja?

                Comment


                  Hankintahinnassa tosiaan isoa eroa. Muutenkin käytettyjen hinnat lähteneet rajusti ylöspäin eikä tarjontaa oikein tunnu olevan. Ainakaan mun spekseillä. Pakko tinkiä kustannuksista. Mutta toisaalta, jos s-tronicin öljyt vaihtaa 2 v välein ja maksaa siitä 400 € (?) ja 8hp ei sitä kustannusta tule, niin sillähän kuittaa jo veron osuuden.

                  En ole tietoinen mahdollisista metkuista, lukuunottamatta tuota s-tronicin öljynvaihtovälin tärkeyttä. Enkä ole lainkaan varma haluanko tietääkään kaikkia mahdollista mikä voi mennä rikki, eihän sit uskalla ostaa yhtään mitään! Tai tietysti jos on joku ehdoton pommi mitä pitää tietää niin sanokaa nyt.

                  Onko muuten 160kW ja 200kW samaa CRT-perhettä? Eroa ymmärtääkseni ainakin turbon koossa? 160kW on paremmin tarjolla ja siitäkin saa optimoinnilla isoja lukuja.

                  Comment


                    Vaihtaisin (ja vaihdoinkin) askiöljyt myös 8HP:hen n. 100tkm kohdilla, siinä ei kannata säästää, jos autoa on ajatus pitää itsellä pidempään. Hieman lähteestä riippuen vaihtoväliksi suositellaan 60-100tkm väliä siihenkin, huolto-ohjelmaan sellainen ei tokikaan kuulu. Toki se on ehdottomasti näin, että ajomiehet ajaa ja jännittäjät ja jännittää. Liikaa jos perehtyy, niin ei uskalla mitään ostaa. Mutta noissa CRT-koneissa on tavattu moottoririkkojakin aiheuttavia ongelmia pellin alta, joten sellainen riski on hyvä ainakin tiedostaa. Eihän ne nyt tietty kaikki hajoa, on niitä ehjiäkin isoilla kilsoilla.

                    Pari lähdettä:

                    https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%C3%A4%C3%A4ni
                    https://carwiki.de/nockenwelle-probleme-audi-3-0-tdi

                    Enemmän virityspuolesta olevat voi korjata jos olen väärässä, mutta olen antanut itseni ymmärtää, että rautapuoleltaan nuo 4G FL:n sinkkuturbolliset 3.0TDI:t ovat samaa kauraa, eli niistä saisi softalla samat lukemat. Tämä selittää aika tukevia tehonlisäyslukemia esim. siihen 160kW versioon.

                    Comment


                      Tuossa saksalaisessa julkaisussa sanotaan 200kW ja 160kW olevan eri raudalla ja tämä nokka-akaelin kolina olisi yleisempää nimenomaan 200kW yhteydessä.

                      Tämä on just tyyppiesimerkki siitä, miksi en halua googlata tyypillisiä vikakohteita. Kun löytyy just tuollainen usean tonnin potentiaalinen pommi, niin mä alan kuuntelemaan jokaista ääntä ja saan hermoromahduksen.

                      Vähintä mitä kannattaisi tehdä, on ottaa kaveri mukaan kuuntelemaan koeajolle. Se ei tietenkään takaa, etteikö vika tulisi myöhemmin mutta ei ainakana ostaisi jo alkuunsa viallista yksilöä.

                      Comment


                        Minulta saattaisi pre-fl bitdi irrota =)

                        Comment


                          Tarkennan ylläolevaa kommenttiani hieman, em. moottoriversiot olisi samaa kauraa raudaltaan siis niiltä osin mikä vaikuttaa voimantuottoon, ja ohjelmallisesti niistä saa tietääkseni yhteneviä lukemia pihalle softalla.

                          Comment


                            Siitä esimerkkinä yksi vm 2014 200kW, mikä on myynnissä Sakalla. Kuitti ei kerro milloin huolto on tehty,mutta autolla nyt mittarissa 99tkm.

                            Pelottavaa,
                            Attached Files

                            Comment


                              Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                              Kuitti ei kerro milloin huolto on tehty
                              valmis 17.12.2021
                              Pitkäänhän siinä päristimet on kestäneetkin :)
                              Hivenen huvittaa aina kaikki kommentit liittyen sen ja sen mallin päivitettyihin jakopäihin ja kiristimiin, että nyt on kestävät jakopään osat. Paskapuhetta. Öljynvaihdot pitäis varmaan tehdä max 8tkm välein ja jokatoisella kerralla Forte tms huuhtelu, vaikka tuskin sittenkään kestää useampaa sataa tkm.

                              Comment


                                Kyllä se facelift CRTE:n jakopään kiristinkin antautuu vaikka siihen päivitys onkin tullut. Rallatuksia voi olla haastavaa todentaa koeajolla. Omalla kohdalla tuoreilla öljyillä ei kuulunut mitään ja vanhemmilla öljyillä selvä pärinä myös kuumastarteissa.

                                Comment


                                  Kävin katsomassa edellä linkkaamaani autoa. Ohessa ääninäyte, kuullostaako normaalille?

                                  Mun mielestä kyllä.

                                  Comment


                                    Hyppivä ja tärisevä moottorikoppa ainakin yhdenlainen sivuääni, sen kun olisi nostanut pois niin olisi kuullut enemmän konetta. Myös suutinten raksutus peittää hyvin muita ääniä alleen.

                                    Comment


                                      Linkin takaa toisesta ketjusta löytyy pari linkkiä aloituspostauksesta, jollainen ääni myös omasta autostani kuului. Parhaiten kuului tosiaan tuolta pyöränkotelon kautta. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...rte-sivuääni

                                      Comment


                                      • Nyt alkaa oikeesti olemaan kesän aikana auton vaihto edessä ja nyt on kuitenkin selvillä suunnilleen mitä autolta vaaditaan.

                                        a6 sen on oltava, ja kyllä se diesel tuntuu fiksummailta vaikka dieselin tulevaisuudesta ei tietoa olekaan. Kuitenkin täällä maalla pitkät välimatkat ja kärryn vetotarve puhuu dieselin puolesta.

                                        onko nuo 3.0tdi jakopäät oikeesti niin huonoja mitä annetaan ymmärtää ja mitä sen remontti kustantaa?
                                        eikö kuitenkin pitkälti sama jakopää ole ollut audin V- koneissa jo jostain 2000-luvun alusta?

                                        Jos hieman tylsempää vaihtoehtoa miettii niin millasia nuo 2.0 tdi:t A6:ssa on olleet ? 140kW tjsp? Onko jo liian laiskoja isoon koriin ja onko niissä ollut tekniikka murheita?

                                        Comment


                                          3-litrasen jakopää arveluttaa monia justiin remontin kalleuden takia. Audilla tehtynä pari vuotta sitten hinta olisi ollut 4500e. Tiheämmällä öljynvaihdolla remonttia saa lykättyä, ja jos sitä on tehty jo uudesta saakka niin aika pitkään ajelee varmasti. Minulla oli yhden turbon versio CRTE, mutta hyvin silläkin pärjäsi. Paras auto mitä minulla on käyttöpelinä ollut, ostaisin kyllä uudestaankin.

                                          Comment


                                            Materiaalikulut ketjullisiin jakopäihin on pelkän ketju- ja laahainsarjan osalta noin 400-500€ luokkaa ja siihen päälle sitten kaikki muu sekalainen kulu, mitä muodostuu muista vaihdettavista ja huollettavista osista, kun moottori on irti autosta.

                                            Comment


                                            • Useampi vaihtoehto tällä hetkellä mielessä ja autoista olen kysellyt. Joutuu joko 204 tai 245 heppaseen tyytyä, kun ei bittiin oikein varaa. Yksi edullisemmasta päästä oleva kohtuu kilsoilla ehti mennä ennen kun sain kauppoja aikaiseksi.

                                              Automyyjän kanssa oli puhetta huoltohistoriasta ja laitteli sieltä kuviakin huoltokirjasta.
                                              Mitätähän ihmettä tässä kuvan huoltolapussa mahtaa tarkoottaa tuo viimeinen kohta ? Ei oikein iteltä kieli taitu. Lienee italiaa?

                                              Onkohan tuollainen italian tuonti täysin aikapommi?
                                              muuten huollot tehty kyllä "ajallaan"

                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • Itse olen ajellut kolmelitrasella 2014 mallilla +100tkm ja mittarissa 170tkm kone claa. Tuossa ei ole suurempia ollut sinä aikana. Öljyt toki vaihdettu 15tkm välein ja laatikon öljyt 60tkm välein kaikkine suodattimineen. Jarrut vaihdettu levyineen sekä paloineen 70tkm kohdalla ja samoilla paloilla vielä mennään. Jos korjaukseksi lasketaan näissä niin niitä on kuskinpuolen etupään laakeri ja ns. nestevaimentimet etupäähän näiden lisäksi jouduttu korjaaman kuskin nahkapenkin sivun tikkaukset kun ne pettivät.

                                                Rallattelua jakopäästä olen pelännyt, mutta ei ole mitään viitteitä siitä antanut. Eli tuon perusteella alle 200tlm ajetun ja huolletun vehkeen uskaltaa ostaa. Toki niitä maanantai yksilöitäkin joukkoon mahtuu. Esim. Kaverin crafter johon koneen yläpää tehtiin 450tkm aikana kolmekertaa plus laatikko, kardaani…
                                                Muut menneet ihan normi hommilla (nämä siis olleet takseja).

                                                ps. Tuo mun vekotin tulee loppukesästä myyntiin joko itse myyden tai sen voi noutaa autokaupasta.

                                                Comment


                                                • Olen nyt katsellut Audi A6 Avant 3.0 V6 TDI BiTurbo 230kw vm 2013. 178 000km rullattu. Mitä tulisi ottaa huomioon ja mitä mahdollisia vikoja noissa on? Vai kannattaako suosiolla unohtaa kokonaan?

                                                  Comment


                                                    Muutama pointti hyvä huomioida. Suuttimien pohjatiivisteet (kupariset), aiheuttaa supsutusta, vedossa värinää ja ikävää tuoksua. Edestä voi olla kallistuksenvakaajien pystytankojen puslat väljät, kolisee.
                                                    Muutoin perusasiat tarkistaa huolellisesti, niin ei pitäisi ihmeitä olla.

                                                    Comment


                                                    • Onko 2015 malleissa A6 3.0tdi tullut jotain oleellisia parannuksia tekniikkaan ja sen kestävyyteen, ettei kannnata vanhempia hiukan vähemmän ajettuja edes ajatella? BiTdi ei oteta laskuihin mukaan.

                                                      Comment


                                                      • Alkupään (siis 2011-2014) A6 C7:ssä ei ollut vielä Ad-Blueta, joten hyvinkin harkitsisin tuota 2013-mallista jos on noin pienin kilometrein kuin yllä (178tkm on vähän 9 vuoteen dieselissä).

                                                        Comment


                                                          Jos 3.0 sinkkuturbodieselifacelifti on hakusessa, niin perehtyisin ennen ostoa CRT-moottoriperheen mahdollisiin ominaisuuksiin. Ei niistä toki kaikki hajoa, mutta silti. Esim: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%C3%A4%C3%A4ni ja Googlella löytyy lisää.

                                                          Comment


                                                            Jopa wikipediassa on maininta CRTD-jakoketjusta :) https://de.wikipedia.org/wiki/VW_EA8...TDI),_EA897evo

                                                            Problems with the camshaft occur more frequently in engines with the engine code CRTD, even with low mileage far below 100,000 km there is increased wear on the tooth flank play compensation with this expansion stage. There were isolated reports of damage to the connecting rod bearings.
                                                            Sitten motor-talk.de löytyy juttua ihan bitdi:stäkin että mennyt kiertokangen laakereita rikki? Jännittäjät jännittää jne.

                                                            Mitenkäs tuo AdBlue, rahallisesti sen nesteen lisääminen on aika olematon kuluerä. Onko A6/A7 C7 mennyt paljon AdBlue laitteita rikki, en juurikaan muista kuulleeni? Esimerkiksi VW tai Audinakin A4 on erilaisia AdBlue-sovelluksia kuin C7. A4 on kaksiosainen AdBlue-tankki ja siellä ainakin siirtopumppu eroavaisuutena/lisäkohteena.

                                                            https://procarmanuals.com/vag-ssp-62...-clean-diesel/

                                                            Comment


                                                            • Alkuperäinen kirjoittaja Harjula Näytä viesti
                                                              Jos 3.0 sinkkuturbodieselifacelifti on hakusessa, niin perehtyisin ennen ostoa CRT-moottoriperheen mahdollisiin ominaisuuksiin. Ei niistä toki kaikki hajoa, mutta silti. Esim: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...%C3%A4%C3%A4ni ja Googlella löytyy lisää.
                                                              Ei stna, Pitäs löytää sitten sellainen missä jakopää on jo laitettu, muuten ei uskalla. Taidan pysyä bemarissa ?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X