Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Avautumista Audin huoltohinnoittelusta
Collapse
X
-
Guest repliedEi ole samat hinnat. Mutta varmaan ovh olemassa myös varaosissa, kuten kaikissa muissakin kuluttajatuotteissa.
-
EU toi sen hienouden, että yksittäiset maahantuontimonopolit on käytönnössä laittomia. Se miten se todellisuudessa toteutuu on toinen juttu.
Mutta toisaalta mikään massatuotantotehdas ei suostu myymään pieniä eriä ja ohjaa edelleen edustajiensa pakeille.
Sinällään Autovalmistajien edustajilla on valmis varaosaverkosto, josta kaikki hankkivat osansa. Sen lisäksi voi olla jotain paikallisia toimittajia eri osille. Esim vetokoukkuja kysellessä tarjotaan kyllä ihan muuta kuin tehtaan orggista useimmiten.
Ruotsissa on jokin keskusvarasto VAG osille ilmeisesti, ja jos siellä ei ole niin toimitus tulee muualta ja ottaa enemmän aikaa. Saldothan näkee merkkitiski suoraan koneilta.
Vaihteleeko muuten merkkiosien hinnat riippuen liikkeestä? Onko käyttöautolla käytännössä sama hinta kuin jollain toisen alueen edustajalla? Jos on samat hinnat niin maahantuoja ne määrittelee tai sitten on hintakartelli.
Leave a comment:
-
Näin se vaan menee, että sieltä ostetaan mistä sopivimpaan hintaan saadaan. Just tulossa osakuorma VAG osia(kin) hyväksi havaitusta kotimaisesta osakaupasta. - http://www.9xx-parts.com/
-Audinosat ei ainakaan vielä taida olla kaupassa, mutta osanumerolla kannattanee kysellä ihan rohkeesti. Valvolinen ölpätkin tulee kätsysti samalla tilauksella sopuhintaan.
Leave a comment:
-
Guest repliedPakko kyllä sanoa, että tarvikepuolella isot tukkurit vetää hyvää prosenttia välistä. Tarvikeliikkeen sisäänostot monissa osissa on reippaasti enemmän, kuin mitä voi kuka vaan ostaa netistä.
Se jos mikä tuntuu oudolle.
Leave a comment:
-
Ei minulla ole halua mitään rajoittaa, valtion verokäytäntöjä voisi hiukan tarkastella jos haluttaisiin tukea kotimaista yrittämistä. Verothan osuvat tasapuolisesti kaikkiin, paitsi tietenkin niihin suoraan ulkomailta toimiviin.
Leave a comment:
-
Guest repliedKyllä siksi laitoinkin "suoraan". Se välikäsi luultavasti on VW Groupin alla toimiva osasto/ tytäryhtiö/ what not.
Ei täysin ulkopuolinen yksityinen yritys kuten esim. VV-Auto Group on.
Leave a comment:
-
Tosta että Saksassa olisi yksi porras vähemmän ottamassa välistä, ei pitäne paikkaansa. En tiedä yhtään tehdasta mikä olisi kontaktissa kuluttajiin, epäilen että VAG ei poikkea siitä linjasta. Samalla tavalla siellä Saksassa on maahantuoja/edustaja kuin Suomessakin.
Leave a comment:
-
Vapaassa markkinataloudessa on se hieno ominaisuus, että jos lasipalatsin lämmityslaskun kustantaminen ei naposta, niin varaosansa voi ostaa haluamastaan edullisemmasta lähteestä. Jos asiakkaat siirtyy halvemmille kilpailijoille, tulee pakon sanelema tarve miettiä bisnesmalleja ja kustannusrakenteita uudestaan. Sitten uudistutaan tai firma kaatuu. Tilalle nousee uusi/uusia jonka bisnesmalli ja kustannusrakenne on ehkä järkevämpi. Kyllähän tuo varaosabisnes on aika kovaa nykyään, ulkomaiset kilpailijat pitävät kilpailutilanteen todella tiukkana.
Leave a comment:
-
Guest repliedMerkkiliikeen osalta JM-osasto toki pitää koko puljua pystyssä, sehän on selvä.
Hopsis, haluatko siis rajoittaa vapaata liiketomintaa, jos joku katto pitää olla yksityisen yrityksen myymällä tuotteella tai palvelulla?
Eikö markkinat määrää sen hinnan, millä tavara menee kaupaksi?
Lauri, jos mietit minkä kokoisia merkkiliikkeen kulut on, niin ei se kate aina ihan kauhean iso ole. Tollasessa lasipalatsissa on ihan järkyttävät kulut vuodessa. Ja onneksi yritys saa ja on tarkoituskin tuottaa edes vähän voittoa. Nollalinja olisi paluu itänaapurin epäonnistuneeseen politiikkaan.
Edit. Kaikki varaosat tulee muuten Ruotsin varaston kautta. Tämä on ihan mutua, mutta sekin saattaa vielä ottaa jonkun siivun välistä. Tai sitten suomen sisäänostohinta on valmiiksi korkeampi, koska ollaan perähikiällä ja tänne roudaaminen maksaa.Viimeksi muokannut Vieras; 16.3.2016, 22:29.
Leave a comment:
-
Jarrupalojen hinnasta tulikin mieleen, viime viikolla kyselin jarrupaloja eteen. Marmorilta palat + kulumisen ilmaisin kokonaisedulliseen hintaan 300 euroa kahden päivän toimitusajalla. Netistä tilaamalla 75.68 + toimituskulut 13.95 kahden päivän toimitusajalla.
Leave a comment:
-
Huvittaa aina marmorilla kun käy osia niin valehtelevat ettei osista voi antaa alennusta kun on niin tiukka kate. Seuraavalla kerralla taidan sanoa, että tiedän kyllä niiden todellisen katteen eikä se tosiaan ole mikään tiukka.
Leave a comment:
-
Huoltotyön ja varaosien hinnoittelua ei pidä sotkea keskenään. Jos toista pitää subventoida toisella niin eihän se kovin kestävällä pohjalla ole. "Ei me voida tätä öljynvaihtoa tehdä kun toit omat öljyt." tai "Ai sinulla on omat jarrupalat, no sitten se palojen vaihtotyö on 30€ enemmän kuin jos olisit ostanut samat palat meiltä 30€ kalliimmalla kuin netistä tilaten."
Leave a comment:
-
En voi valittaa omakohtaisesti Audin merkkihuollon hinnoittelusta. Uudesta lähtien on käytetty AudiCenterEspoossa ja kysytty toki paristakin huoltopaikasta esim. jakohihnan vaihtohinta, takalaakeri. Kyllä merkkihuolto on joka kerta kuitenkin voittanut tai ollut saman hintainen. Viime jakohihnan vaihdossa merkkihuolto oli Kivenlahden teollisuusalueen autohuoltoa 150€ halvempi.
Kertaakaan ei Espoon AC ole autoa huoltanut päivää pidempään eikä mitään ole puuttunut toisin kuin kerran pikahuoltona (matkalle lähtö ja kilometrit täynnä öljyillä) Kivenlahdessa öljynvaihto jossa katosi moottorin päältä muovit eikä autoa saatu samana päivänä. Toimittivat kyllä uuden mutta väärän vuotisen mallin. No seuraavassa huollossa AC:ssä vaihtoivat oikean veloituksetta.
En kuitenkaan ole merkkihuoltofani, käytettynä ostamani autot huollan itse.
Leave a comment:
-
Ainakin raskaan kaluston puolella joskus suht suoraan sanottiin, että varaosien hinnasta se voitto tehdään. Huollon työveloitus meni lähes suoraan kuluihin (asentajan, tj:n, korjaamopäällikön yms kulut , työkalukustannukset, hallin vuokra/ muut kulut), joten varaosa oli ainoa tapa kuulemma saada voita leivän päälle. Tämä siis merkkiliikkeessä ainakin.
Leave a comment:
-
Suomen autoliikkeiden organisaatio on aivan älytön.
Juuri huoltojen ja varaosien hinnoittelulla pysyvät pystyssä.
Automyynti on varmasti aika nolla.
Leave a comment:
-
Kaikkihan maksaa. Logistiikka- ja yrityksenpidon kulut, alv ynnä muut eivät kuitenkaan riitä selittämään hintaeroa.
Germaanin tapauksessa on helppo ymmärtää yksi väliporras ja rahtikulu mutta miten se Toyotan Japanissa tekemä osa voi maksaa Suomessa 3-4 kertaa enemmän kuin vaikka Saksassa, Ruotsissa tai Virossa? Okei, se varmaan tuodaan joka tapauksessa ensin Saksaan ja sieltä tänne mutta silti. Joku raja sillä maahantuojan ja verokarhun ahneudessakin voisi olla. Lukemattomia kertoja olen manannut miten paljon rahaa tulee lähetettyä ulkomaille kun ei vaan yksinkertaisesti pinkka kestä ostaa täältä mitään muuta kuin ne mitä pakko on. Se kotimainen perheyritys maksaisi kuitenkin pienen osan takaisin kiertoon oman maan sisään mutta Sparetolle tai saksalaiselle eBay kauppiaalle lähetetyt rahat ovat suoraan alijäämää ulkomaankauppaan.
Leave a comment:
-
Maahantuoja on Ruotsissakin välissä mutta sikäli kun oikein katsoin niin esim. tuo yllämainittu etuilmajousi maksaa siellä 13656 SEK eli n. 1480e veroineen ja paikallinen ALVikin on prosenttiyksikön verran suurempi. Eli ihan kaikkea ei tuon ketjunkaan piikkiin voi laskea.
Toki ymmärrän täysin että bisneksen pyörittämisessäkin on kulunsa. Silti varsinkaan ns. tyyppivikojen korjaamiseen myydyillä varaosilla rahastamiseen ei minulta löydy myötätuntoa yhtään. Esimerkkinä vaikkapa EGR-jäähdytin joka autooni vuoden 2014 syksyllä vaihdettiin. Tuolloin ko. jäähdytin maksoi vajaa 650 euroa kuitin mukaan. Nyt hinnaston mukainen hinta on reilut 946 euroa. Saksassa osa on edelleen hieman vajaa 530 euroa. Ei tuollaisia hintaeroja voi millään järjellä selittää.
Leave a comment:
-
Guest repliedIso ero Saksan ja Suomen hinnoissa on se, että germaani ostaa "suoraan" tehtaalta, härmässä on maahantuoja välissä. Ja jokainen tarvitsee siivunsa jotta ei kauppa kaadu.
Sama koskee tarvikepuolta.
Otetaan ALVista 5% pois niin hinnat tippuu heti ainakin minulla sen alvin verran. :)
Tähän voisi myös kertoa siitä, mitä maksaa ylläpitää yritystä ja työntekijöitä, mutta ei sotketa tätä topikkia sillä asialla enempää.
Leave a comment:
-
Kimppatilauksia ulkomailta tilatessa ei ole muuta harmia kuin se että se onneton joka siinä on ollut bulvaanina, joutuu jatkossakin välikädeksi jos tulee jotain takuuasioita.
Onhan tuo aivan totta että hintataso on täysin mahdoton. Eikä tuo ole ollenkaan pelkästään merkkarin ongelma vaan tarvikeputkat pitävät aivan yhtä kovaa hintatasoa. Kai se Nissan-Topi vaan edelleen hakee samasta paikasta osat ja öljyt kuin on hakenut jo 40 vuotta eikä ole painetta laskea hintoja.
En muista milloin olisin saanut tästä maasta ostettua mitään autoon liittyvää millään järkevällä hinnalla. Tänään hain yhden mittariston polttimon paikkakunnan varaosaliikkeestä kun satuin ohikulkeissa muistamaan. Tasan euron maksoi, samoja polttimoita olisi saanut ulkomailta kirjekuoressa kotiin toimitettuna 1.50 eurolla 10 kappaletta. Tällä kertaa en tarvinnut kuin yhden niin maltoin sitten investoida.
Leave a comment:
-
Se on ihan hyvä antaa yritykselle mahdollisuus pitää asiakkaansa. Itsekin olen joskus laittanut viestiä, että merkittävän hintaeron takia hankin jatkossa osat suoraan ulkomailta ja teen sitä niin kauan kun katson sen kannattavaksi.
Leave a comment:
-
Suomen maahantuojan varaosahinnoittelu näyttää menneen aivan järjettömäksi. Katselin huvikseni muutamia varaosia A6 4F:ään ja väkisin loksahtaa monttu auki kun vertailee Saksan ja Suomen hintoja.
Esimerkkejä:
Vesiventtiili 4F2959617B -> Suomessa 510e, Saksassa 259e
Etuilmajousi 4F0616039AA -> Suomessa 2001e, Saksassa 1368e
S-line lätkä rattiin 4F0419685 -> Suomessa 80.10e, Saksassa 28.50e
Itse ilmoitin jo ystävällisesti paikalliselle merkkikorjaamolle että tästä lähtien tuon kaikki ei-aikakriittiset varaosat mukanani, mutta tokkopa tällä on suurempaa vaikutusta osamyyntiin. Taidan seuraavaksi lähestyä VV-Auton hallinto-osastoa sähköpostitse.
Edit: Tuli vielä mieleen, että oliskohan oikea peliliike alkaa touhuamaan osien kimppatilauksia jotenkin asuinpaikkakohtaisesti jäsenien kesken?Viimeksi muokannut affe; 16.3.2016, 16:09.
Leave a comment:
-
Tuohan selviää kysymällä.
Joku vuosi sitten LL-huolto öv, sv ja raitisilmasuodatin samanlaiseen kotteroon oli 440,-.
Leave a comment:
-
Guest repliedVianhaku luonnollisesti käytetyn ajan mukaan.
Leave a comment:
-
Sen verran uudempi (vain vähän) Audi on tullut hommattua, joten kysymyksiä: LL-huoltoa, onko kukaan käynyt nyttemmin teettämässä ihan Audilla? Paljon kustanti? Oma auto 3.0 tdi A6 2005.
Laskutetaanko vianetsintä kulutetun ajan mukaan, vai kuinka? Tiptronicissa hieman vikaepäilyjä
Leave a comment:
-
Guest repliedSaako udella öljymerkkiä?
Leave a comment:
-
Ei tuo voi pitää kutiaan, tuon täytyy olla henkilökuntahinta jonka joku on olettanut olevan sisäänostohinta. Meillekkään ölpät tuommosia maksa sisään vaikka olemma pieni korjaamo...
Leave a comment:
-
Guest repliedÖljyistä vastaava voi ottaa minuun yhteyttä, hoidetaan öljylle hinta kohdalleen.
Leave a comment:
-
Alkuperäinen kirjoittaja tunppi Näytä viesti11.50e/litra on longlife sisäänostohinta omassa työpaikassa...merkkikorjaamo pk-seudulla.
Leave a comment:
Leave a comment: