Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Alkuperäinen kirjoittaja andre_ Näytä viesti
    IEC 60884-1:2022 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes - Part 1: General requirements

    DIN EN 62196-1 VDE 0623-5-1:2012-11 Plugs, socket-outlets, vehicle connectors and vehicle inlets – Conductive charging of electric vehicles

    DIN VDE 0620-1 VDE 0620-1:2010-02 Plugs and socket-outlets for household and similar purposes
    Ensimmäinen ja viimeinen koskee aivan kaikkia pistorasioita, ei mitenkään liity suoraan sähköauton lataukseen tai superschukoon.

    Keskimmäiselle tuorein versio on IEC 62196-1:2022
    Current 16A (continuous load) verified on conditions: 16A a.c. / 24h / 50°C DIN VDE 0620-1:2010; DIN EN 60669-1; VDE 0632-1:2009
    https://sahkonumerot.fi/2529012
    Tuon mukainen kun on, niin voi luottaa. Mutta tämä standardi ei liity mitenkään suoraan superschukoon, vaan siihen että liitin testattu siten että kestää jatkuvaa 16A latausta.

    Pointti kun on, että mikä tahansa tuote voi olla yhtälailla noudattamatta noita, sillä superschuko nimi ei velvoita tuon standardin täyttämistä. "Sillä ei ole omaa tuotestandardia, vaan se noudattaa mitoitukseltaan tavallista sukopistorasiaa, mutta valmistajat ovat luvanneet sen kestävän ilman ylikuumenemista jatkuvan 16 A virran. "



    välkky , en tiedä miksi mutta näin tahtoo mennä.
    8h työpäivä ei riitä tuolla 8A latauksella lataamaan autoa täyteen, yleensä n.95%, viimeinen 10% täyttyy todella hitaasti.
    Tämä aina, kun ajelee kotoa töihin niin akkua riittää nyt talvella 5-6km ja loput 18km motaria pitää bensalla ajaa(eli ensin ajanut toiseen suuntaan pelkällä sähköllä). 16A laturilla aika tarkkaan 4,5h menee täyteen latauksessa.
    Edit: oletko kokeillut, että ajat akun sähköllä täysin tyhjäksi ja sen jälkeen posottelet vielä 20km bensalla? Koska sen olen huomannut, että jos jäljellä sen verran että vaikka näyttää 0km sähköllä, mutta antaa EV-moden kytkeä, niin latautuu huomattavasti nopeammin.

    Toinen onko kulutus nyt sähköllä näyttänyt talvella mitä? Itsellä pyörii 26-32kwh/100km välillä.(ajosta 90% motaria)
    Viimeksi muokannut Cid; 6.12.2023, 22:24.

    Comment


      Niin, no jos se yhtään selkeyttää niin ei minunkaan mielestä "super schuko" mihinkään velvoita kun on suomalaisten myyjien keksimä termi. Mutta kaikki? super schukona myytävät on kuitenkin rakenteeltaan ja tiedoiltaan DIN 62196-1 täyttäviä, ovat sähköauton latauskäyttöön soveltuvia ja eroaa tavan pistorasiasta.

      Comment


        Cid olen ajanut monestikin akun tyhjäksi ja päälle jopa toista sataa kilometriä bensalla. Joka kerta akku latautuu täyteen noin 6 tunnissa. Näin talvella työmatkalla joutuu muutaman kilometrin ajamaan kumpaankin suuntaan bensalla ja silti akku on täynnä iltapäivä kahveeseen mennessä.

        Talvella sähkön kulutus pyörii 24-28 kWh/100 km.

        Comment


          Amperan omistusajoilta tuo oli se ominaisuus joka automiestä kaiken eniten syletti. Mulla oli 52km työmatka pihasta pihaan yhteen suuntaan, molemmissa päissä mahdollisuus lataukseen eli aina pääsi täydellä akulla lähtemään liikkeelle. No sillä akullisella ajoi tuota ajoa yleensä sen ~50km. Välillä pääsi koko matkan sähköllä, välillä hörähti bensakone kun oli 15km jäljellä, riippui ajotyylistä, lämpötilasta jne kuten missä vaan muussakin. Vaan se tunne kun viimeisessä rampissa, 500 metriä ennen työpaikan pihaan kääntymistä lähtee se kylmä bensakone käyntiin ja sitten se pitää heti minuutin jälkeen sammuttaa... Se söi joka kerta sielua.

          Eihän näihin peltiromuihin rakastua saisi mutta silti harmitti turhaan kylmäkäynnistellä sitä polttomoottoria ja sammuttaa ennen kuin se on ehtinyt vielä edes lämpenemään. Tuo nyt oli '14 vuosimallin auto ja monessa uudemmassa tämä on jo otettu huomioon. Ainakin navia käytettäessä auto tajuaa että matkaa on enää niin vähän jäljellä että se voidaan kyllä ajaa patterillakin vaikka range näyttää nollaa. Ainahan siellä akuissa on sekä tyhjässä että täydessä päässä puskuria jota ei normaalisti käytetä.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti

            Lisäyksenä, jos haluaa ladata oikeaa sähköautoa kotona, niin suosittelen 11kw latausaseman hankkimista en käyttämään matkalaturia.
            Ja mikäli asut okt:ssa, selvitä ensin millainen sähköliittymä on jos et jo tiedä. Mikäli esim vain 25A liittymä(aika yleinen pienissä taloissa), niin se käy hyvin pian ahtaaksi sähköautoillessa.
            Meinaan vaikka lataisit vain yhdellä vaiheella 16A tuosta, niin täytyy jo vähän miettiä koska voit ladata ja koska lämmittää saunaa ettei sulakkeet pauku. Puhumattakaan, jos vähän Moccamasteria, hellaa ja imuria tulee vielä käyteltyä sopivasti. Tämä siis riippuu miten on ryhmät jaettu vaiheisiin talossa, jos sattuu esim talli + keittiön rasiat samaan vaiheeseen osumaan, niin voi tulla ongelmia. Ja sitten yleisesti ottaen kiuas ja hella syö 3x10A/16A.
            Kiinteälle pömpelille kiinteällä kaapelilla erittäin vahva suositus. Helpottaa elämää pirusti kun auton saa aina latautumaan täpömaksilla eikä tarvitse pelautua irtokaapeleiden kanssa. Latauspömpelin ja sähkötaulun väliin voi olla järkevää laittaa kuormanhallinta, jotta tosiaan muut laitteet toimivat ilman ongelmia. 11kW on siis 3x16A. Joo, maksaa vähän enemmän kuin jokin sukon päivittäminen, mutta ei tarvitse "ikinä" enää miettiä latausasioita riippumatta siitä, millainen auto sattuu pihassa olemaan.

            Comment


              Alkuperäinen kirjoittaja välkky Näytä viesti
              Cid olen ajanut monestikin akun tyhjäksi ja päälle jopa toista sataa kilometriä bensalla. Joka kerta akku latautuu täyteen noin 6 tunnissa. Näin talvella työmatkalla joutuu muutaman kilometrin ajamaan kumpaankin suuntaan bensalla ja silti akku on täynnä iltapäivä kahveeseen mennessä.

              Talvella sähkön kulutus pyörii 24-28 kWh/100 km.
              Mielenkiintoista, jos noin suuria yksilökohtaisia eroja, etkä varmasti ole ladannut 10A teholla vaan nimenomaan 8A? 10A latauksella olisi linjassa omani kanssa.
              Tänään kokeilin töissä vielä, niin tyhjästä täyteen 16A otti aika tarkkaan 4h (98% näytti 4h kohdalla) ja nyt laitoin 4% varauksella latautumaan 8A teholla, niin estimaatti 8h 13min.

              Edit:
              En ihan loppuun jaksanut kytätä, mutta puoliltaöin n.5,5h latauksen jäkeen oli 87% ja 1h 42min näytti vielä aikaa. Eli n.7,25h lähes tyhjästä täyteen.

              Tänään nyt uudestaan 50% kohdilla näyttää 4h 21min jäljellä.
              Click image for larger version

Name:	image_87623.jpg
Views:	991
Size:	30,2 Kt
ID:	1964705
              Viimeksi muokannut Cid; 8.12.2023, 19:34.

              Comment


                8A on tuo auton mukana tullut laturi.

                Tasan 3 tuntia sitten laitoin tyhjän akun lataukseen ja nyt sovellus näyttää 50% ja pari minuuttia alle 3 tuntia latausta jäljellä.

                Comment


                  En ihan loppuun jaksanut kytätä eilen, mutta puoliltaöin reilun 5,5h latauksen jäkeen oli 87% ja 1h 42min näytti vielä aikaa. Eli n.7,25h lähes tyhjästä täyteen.

                  Tänään nyt uudestaan 50% kohdilla näyttää 4h 21min jäljellä.
                  Click image for larger version  Name:	image_87623.jpg Views:	2 Size:	30,2 Kt ID:	1964705

                  Comment


                  • Moro foorumilaiset

                    näiden 2019-2022 E-tronien käytännön rangeista huonosti tietoa erityisesti pienempiakkuisen 50 version joten kyselisin täällä. Esimerkkiautona vaikkapa tämä:
                    https://www.nettiauto.com/audi/e-tron/13669625

                    Eli olen ymmärtänyt että arkena ei saa ladata 100% vaan jotain 80-90%, mikä se on E-tronissa? Kyselen nyt siis arkirangella eli ei täyteen ladattuna jos siis tuo ylempi lause pitää paikkansa E-troneissa.

                    Mikä tällöin on talviajossa (0 tai pakkasta -10 tyylisesti) käytännön range tässä 50 versiossa? Pääseekö esimerkiksi Helsingistä Tampereella 200km lataamatta välissä talvirajoituksilla?

                    Tai mikä range pk-seudun kehätieajon ja keskustayhdistelmän tyylisessä ajossa?

                    kyselen siksi myös kun liikkeen pihassa toki auto näyttää rangen näytöllä mutta olen myös ymmärtänyt että se ei pidä paikkaansa vaan käytämnössä pienempi..toki voisi testimielessä ajaa sen itse tyhjäksi.

                    Kiitti etukäteen kokemuksista ja kommenteista

                    Comment


                    • Tossa e-tron -ketjussa, mihin tämäkin keskustelu varmaan paremmin sopisi, oli kerrottu Kauppalehden testistä viestissä #104:

                      Alkuperäinen kirjoittaja jupe Näytä viesti
                      K-auto on nyt testannut itse pohjoisessa miten pakkanen vaikuttaa toimintamatkaan.
                      ——
                      Kovalla pakkasella, eli –20 ja –30 asteessa, toimintamatkaksi todettiin noin 240–250 kilometriä.

                      Kun pakkanen lauhtui –10 ja –20 asteen välille, toimintamatkaa oli noin 280–300 kilometriä.

                      Pikkupakkasella, –5 ja –10 asteen välillä, virtaa piisasi 300–320 kilometrin matkalle.
                      ——

                      Kauppalahden koko juttu täältä:
                      https://www.kauppalehti.fi/uutiset/n...6-14ba4f354205
                      Ketju siis on tämä: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...udi-e-tron-suv

                      Tosta kun laskee, että e-tron 50 -mallin akku (ja myös maksimi teho) on aika tasan 75 % verrattuna 55-malliin, niin voisi saada aika realistisen kuvan rangesta.

                      Itsekin siis tehnyt pohdintaa 50- ja 55-mallien välillä enkä tämän parempaan faktaan ole törmännyt. Tuskin range tuolla arviolla paljon pieleen menee. Aika sama energiatehokkuus malleilla tietääkseni kuitenkin on.
                      ​​
                      Helsinki -Tampere -välin isohko keskinopeus nostanee kulutusta, niin tuo 200 km voi olla tarkallakin - ehkä jollain on ihan faktaakin?

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja jtlaine2 Näytä viesti
                        Eli olen ymmärtänyt että arkena ei saa ladata 100% vaan jotain 80-90%, mikä se on E-tronissa? Kyselen nyt siis arkirangella eli ei täyteen ladattuna jos siis tuo ylempi lause pitää paikkansa E-troneissa.

                        Mikä tällöin on talviajossa (0 tai pakkasta -10 tyylisesti) käytännön range tässä 50 versiossa? Pääseekö esimerkiksi Helsingistä Tampereella 200km lataamatta välissä talvirajoituksilla?
                        Miksi et lataisi täyteen, jos lähdet Helsingistä Tampereelle? Ei se mitenkään vahingollista ole sähköautolle.

                        Tuo 80% "arkilataus" viittaa siihen että akku pysyy hieman pidempään parempana, kun ei ladata ihan täyteen jos ajot on koko viikon mallia koti=>työt=>kauppa=>koti yht 50km. Siihen kun se 80% riittää varsin mainiosti.
                        Sitten täys latinki tietenkin, jos lähtee tekemään sen mökki/mummola/muu reissun vähän edemmäs.

                        Comment


                        • Joo kiitos kun nostit oikeaan keskusteluun tämän. Pitää joo laskea 75% taulukkoon noista ja tosiaan Tampereen reissuun 100% akku mutta aika tiukalle 200km taitaa kyllä mennä. Onko täällä kellään Etronia 50 ajossa että kommentoisi?

                          Comment


                          • Mulla on tuommoinen 50:nen ollut arkiajossa nyt reilun vuoden. Juuri tänään tultiin 170km siirtymä, josta 100km motaria. Kulutus noin 26kWh/100km, akkua kului 81%. Olisi tuolla juuri 200km mennyt rikki mutta ei paljoa enempää. Eniten tuon rangeen vaikuttaa ajonopeus. Kesärajoituksilla motarilla tuo möhkö kuluttaa myös lähemmäs 30, joten range jää siihen 200km tuntumaan. 80km/h rajoituksella maantietä taas päästelee sen 300km.

                            Kesällä kulutus on pyörinyt sekalaisessa ajossa siinä 20-25 välillä ja talvella 25-30kWh/100km. Akun käytettävä kapa on 64.7kWh, joten esim 20kWh/100km kulutuksella pääsee noin 300km. Normaali lataus on 80%, jolloin käytössä on noin 50kWh. Silloin vaikka keskimääräisellä 25kWh/100km kulutuksella pääsee arkiajossa noin 200km. Kylmänä liikkeelle lähtö syö akusta lähes välittömästi 5%, joten nuo rangelukemat pätevät enimmäkseen jos ajetaan "yhteen putkeen".

                            Riittänyt hyvin omiin tarpeisiin, mutta pidemmillä reissuilla pitää vähän suunnitella. Pikalataus toimii hyvin, joten melkein vartissa saa 100km lisää rangea. Muuten kyllä oikein erinomainen auto, mutta jos yhtään budjetti venyy, ottaisin sen 55 mallin.

                            Tuolta löytyy muuten kaikki sähköaudeista, varusteita ja tekniikkaa myöten:
                            https://electrichasgoneaudi.net/mode...audi-e-tron-50

                            Comment


                            • Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti

                              Kiinteälle pömpelille kiinteällä kaapelilla erittäin vahva suositus. Helpottaa elämää pirusti kun auton saa aina latautumaan täpömaksilla eikä tarvitse pelautua irtokaapeleiden kanssa. Latauspömpelin ja sähkötaulun väliin voi olla järkevää laittaa kuormanhallinta, jotta tosiaan muut laitteet toimivat ilman ongelmia. 11kW on siis 3x16A. Joo, maksaa vähän enemmän kuin jokin sukon päivittäminen, mutta ei tarvitse "ikinä" enää miettiä latausasioita riippumatta siitä, millainen auto sattuu pihassa olemaan.
                              Tästä sopii olla eri mieltä. En ymmärrä yhtään noita törkyhintaisia kiinteitä latauslaitteita. Kaikista helpoin ratkaisu on kun pyytää sähkäriä vetämään 3x16A voimavirtapistorasian latauspaikalle. Siitä voi sitten ladata millä tahansa laturilla mitä tahansa autoa. Sen "matkalaturin" voi asentaa myös ihan yhtä kiinteästi siihen seinälle, niin ei tarvitse joka kerta puljata piuhojen kanssa. Tarvittaessa sen saa kuitenkin mukaan reissuun. Halvin 11kW Type 2 laturi maksaa esim Puuilossa 299e.

                              Hyvin pärjää myös ilman kuormanhallintaa kun tulee lähes aina ladattua 3x8A virralla. Yön aikana ehtii aina tulla akku täyteen. Turha sitä on hehkuttaa piuhat punaisena, jos autolle on tarve vasta seuraavana aamuna.

                              Comment


                                Ihmisillä on niin erilaisia asuntoja. Kuormanhallinnan kanssa olevan boksin kanssa saa sulakkeet olla rauhassa, kulutti muuta sähköä miten tahansa.

                                Comment


                                • Se on ehkä ainut syy laittaa kiinteä latauspömpeli, jos aikoo asentaa kuormanhallinnan samalla. Muuten en näe siinä mitään parempaa verrattuna voimavirtarasiasta lataamiseen.

                                  Comment


                                    Joo, jos voimavirta löytyisi jo valmiiksi, en kyllä keksi mitään syytä hankkia mitään seinälaturia. Mut mä katselen asiaa enemmän vain omasta näkökulmasta. Joku voi kai tarvita sitä nopeampaa lataustakin.

                                    Comment


                                      Onko muut käyttäjät havainneet ongelmia eParkingin lataustolpissa?

                                      Meillä taloyhtiön lataus tulee eParkingin kautta ja oma lataustolppa on nyt ollut pimeänä jo neljättä päivää. Näyttää myös siltä, että muut taloyhtiön latauspaikat on kylminä, kun ei ole autoja piuhan jatkeena. Tiketti tehty ongelmasta eParkingille ja sinne soitettu päivittäin mutta ei vaan tunnu tulevan kuntoon. Ymmärrän toki, että on ehkä hankalin mahdollinen ajankohta korjauksille mutta neljä päivää on silti pitkä aika.

                                      Tällä hetkellä tuntuu siltä, että sähköautoilu on täysin perseestä, kun tulee näitä pitkäaikaisia ongelmatilanteita. No onneksi pääsee bensalla liikkeelle paitsi, jos latauspiuha jäätyy kiinni, kuten minulla toissapäivänä kävi.

                                      https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...06#post1965206
                                      Viimeksi muokannut Killeri; 28.12.2023, 11:08. Perustelu: Linkki lisätty.

                                      Comment


                                        Kai se liitin ja kaapeli vaan lämpenee ladatessa sen verran että riittää sulattamaan ympäriltään lumen ja jään joka sitten taas jäätyy uudestaan kun virta lakkaa kulkemasta. Tarvis heti nypätä irti kun lataus päättyy ja mikään ei enää lämmitä kaapelia. Ellei siinä latausluukussa ja -liittimessä itessään oo mitään lämmitystä.

                                        Comment


                                        • Ainakin yksi eParking tolppa Leppävaarassa sanoo että "sähkö on päällä" nettisivun perusteella.

                                          Työkaveri vaihtoi Q4 e-tronin takaisin bensa Passattiin kun kyllästyi pelleilemään tuon jäätyneen latauspiuhan kanssa. Ilmeisesti sitten aika yleinen vaiva niissä. Kumma että tässä vanhemmassa e-tronissa ei ole ollut pienintäkään ongelmaa sen suhteen.

                                          Comment


                                            Eilen oli latauspiuha taas jäätynyt kiinni. Pakkasta toki sen -15C ja perjantain loskapaskahelvetti ei yhtään auttaneet asiaa. No nyt kun tiesi mitä tehdä, niin 5min ja piuha oli irti, kun nyt saisi kuumailmapuhaltimelle virran tolpasta. Pitänee viedä auto kuivumaan johonkin lämpimään halliin riittävän pitkäksi aikaa sulmaan.

                                            Comment


                                              Vinkkinä, osta akkukäyttöinen kuumailmapuhallin. Esim Puuilosta saa edullisesti. Moinen on kätevä monessa asiassa ja varsinkin jos ulkosalla pitää jotain sulatella (joka ei vaadi hirveän pitkiä sessioita).

                                              Comment


                                                Oli muuten TAAS tänään piuha jäätynyt kiinni. Nyt se tosin irtosi ilman lisälämpöä, kun käytti sitä lukituksen pakkovapautinta takakontista. Akkukäyttöisen kuumailmapuhaltimen hankinta on harkinnassa. Sellainen pitäisi olla vakiovaruste näissä. Tai mielumminkin autossa kiinteästi oleva lukituslaitteen lämmitin, jonka saisi kytkettyä tarvittaessa päälle. Tuo pistoke itsessään ei tunnu jäätyvän kiinni vaan se on se itse lukitusmekanismi joka vetää jäähän eikä sitten vapaudu siitä vapautusnapista.

                                                Onko kellään muuten tietoa miten tuo latauspistoke lukittuu autoon. Joku solenoidin siellä taitaa olla, joka jotenkin lukittaa pistokkeen paikoilleen. Lähinnä mietin sitä saisiko sen jotenkin modifioitua niin, ettei pistoke lukittuisi kiinni. Tosin auton keinoäly sen varmaan huomaisi, eikä taas sallisi auton käyttöä tai heittäisi vikakoodin ja estäisi latauksen.

                                                Comment


                                                  Sulla on auto ulkona kokoajan eikä esim. autotallissa? Itsellä suurimman osan vuodesta ulkona mutta tallissa suurimmat lumisateet tms.

                                                  Eikä ole vielä kertaakaan (kop, kop) jäänyt latausjohto irtoamatta. Ettei olis sulla siinä lukitusmekanismissa jotain ongelmaa?

                                                  Comment


                                                    Juu, auto on pääsääntöisesti ulkona ja siellä sitä valtaosin ladataankin. Pitää nyt seurata tilannetta, jos ongelma jatkuu niin käyn tuolla Audi Centterissä vai mikä K-Auto se nykyisin onkaan, keskustelemassa ongelmasta.

                                                    Comment


                                                      Ja luulis löytyvän vikakoodi lukituksesta jos se oikeasti temppuilee.

                                                      Comment


                                                        4K0971093 ... Latauskaapelin lukituksen servomoottori "ei vaihdettavissa erikseen", edullinen tonnin varaosa tuo kuvan vaihdettava kokonaisuus.

                                                        Kulmikas kotelo pistokkeen yläosassa, näyttää siltä että sinne harrastelisi pakkasen kestävät vaseliinit sisälle. Voi tietysti olla että tulisi vaikka kuntoon jos ohjelmistopäivittäisi lukituksen takaisinkytkennälle pidemmän ajan... ellei ole kokonaan jäätynyt jumiin.

                                                        Comment


                                                          No en usko, että tuo latauskaapelin piuhan lukitusmekanismi olisi rikki. Se pitää ääntä vapautusnapista painettaessa mutta jumitilanteessa ei vain aukea. Nyt se on toiminut kaksi päivää taas moitteetta. Päässyt varmaan kuivahtamaan tällä pakkaskelillä, kun olen sitä pari kertaa päivässä käynyt herkistelemässä eli piuha irti, piuha kiinni. Mutta mikäli se viallinen on niin eiköhän tuo takuuseen mene, sitä onneksi vielä jäljellä.

                                                          Comment

                                                          Working...
                                                          X