Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Nuo on hyviä analyyseja mitä olet tänne kirjoitellut, ei oo ihan helppo vakioita muunmuassa sääolosuhteita mutta on tossa paljon hyvää dataa kaikesta huolimatta.

    Comment


      Eikö sieltä rekan perästä sitten nouse sitä paskaa? Ainakin itse olen huomannut, että niiden perässä ajaessa käy tasainen rapina tuulilasissa, kun hiekka ja muu ryönä lentää autoa päin taukoamatta. Sitten jos sattuu vielä osumaan lastissa olevan kasettirekan perään, niin hiekkapuhallus on melkoista. Kuormia ei tunnu nykyään peittävän enää kukaan. Peesi auttaa kyllä mielettömästi kulutukseen, jos on harrastanut pyöräilyä, niin on varmasti tuttua. Helposti 25-30% pienempi tehon tarve imussa. Valitettavasti paras imu on sellaisella turvavälillä, että sitä ei voi suositella edes rekan perässä.

      Comment


        Pitikin käydä ajamassa työkaverin tesla s85D nyt jotenkin harkinnassa ollut ID4 / audi Q4 e-tron kaksikkoon päätyminen otti takapakkia...mutta uusi vs käytetty.Tesla olisi 5-6 vuotta vanha samalla budjetilla mutta mutta vaikeaa tulee....

        Comment


        • Vuoden Auto 2021: https://www.is.fi/autot/art-2000007931909.html

          Comment


            Q4:n hinnat julkaistiin viikolla. Onko joku laittanut tilauksen? ID4:seen verrattuna perushinta hyvin linjassa, mutta varusteilla alkaa kirpaisemaan pahemmin.

            Comment


              Tilaus sisällä,katsellaan milloinka auton sitten saa toimitusaika on 3-6kk sopparissa....

              Comment


              • https://www.is.fi/autot/art-2000007954707.html

                Joka viides sähköautoilija palasi polttomoottorin pariin – amerikkalais­tutkimuksesta löytyivät myös perustelut

                "Kaliforniassa 20 prosenttia pistokehybridien omistajista ja 18 prosenttia täyssähköisillä ajaneista vaihtoivat polttomoottoriautoon siksi, että lataaminen tuntui hankalalta tai kodin tarjoama latausteho oli vähäinen."

                Taitaa olla amerikoissa suurempi ongelma tuo lataamisen vaikeus kuin meillä?

                Comment


                • Ameriikoissa ei tule sähköverkosta taloihin kolmea vaihetta 240 voltin jännitteellä, joten kotilataus on aika paljon vaikeampaa kuin täällä. Tiedän, että osa suomalaisistakin sähköautoilijoista lataa vain julkisista latauspaikoista, mutta ainakin itsellä koko homman mielekkyys perustuu kotilatauksen helppouteen: auto pihaan, johto kiinni ja seuraavana päivänä akku on taas "täysi". Jos isoakkuista sähköautoa pitäisi ladata jostain vajaatehoisesta NEMA-pistokkeesta ja päivittäin tulee vaikka 150-200 km, niin kyllä siinä sähköautoilu alkaa saamaan varjoa ylleen.

                  Toisaalta tästä huolimatta: 4/5 amerikkalaisista sähköautoilijoista jatkaa sähköautoilijoina.

                  Click image for larger version  Name:	1280px-NEMA_simplified_pins.svg.png Views:	0 Size:	568,9 Kt ID:	1916735
                  KUVA: By Orion Lawlor - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/inde...curid=15900896
                  Attached Files
                  Viimeksi muokannut villho; 3.5.2021, 12:51.

                  Comment


                  • No jokaisessa Ameriikan huushollissa kuitenkin saa 240V 50A laturin seinään kiinni, eikö 12kW nyt riitä lataustehoksi isompiakkuiseen autoon? Jos tuo on vaajaatehoista niin millaisia lataustehoja ihmisillä Suomessa sitten on normaalisti?

                    Taitaa enemmänkin olla kiinni siitä että joko ei ollut mahdollisuutta saada "normi pistorasiaa" tehokkaampaa latausta, tai sitten ei haluttu sijoittaa siihen rahaa. Tämä ei niinkään ole ainoastaan sähköverkon jakelujännitteen kanssa oleva ongelma, vaan ihan sama käy meillä paremmalla verkolla.

                    Comment


                    • Jotakin juttua kotilatauksesta: https://tyyliniekka.fi/sahkoauton-ko...alaako-sulake/
                      Itsellä ei ole vielä ollut tarvetta kotilataukseen Golfin kanssa. Töissä ja kaupoilla tullut ladattua, ilman että olisi tarvinnut asioikseen mennä latamaan. 20-25tkm:ä saattaa tulla vuodessa. Mahdollisimman paljon ajetaan sähköllä.

                      Comment


                      • Kävi työkolleegalla kiusaus liian suureksi ja tilasi EV6:sen GT-linen. 77kWh akulla ja 325hv nelivedolla. Hinnaksi tuli varusteineen vajaa 70K€. Toki varusteet on paremmat, mitä lippulaiva tarjoaa. Ihan mielenkiinnolla odotan pääseväni testaamaan kulkinetta.

                        Comment


                        • Nyt on kahdella Miillä menty jo toista viikkoa. On kyllä mahtava pikku vekotin. Työmatka menee alle kympin kulutuksella näin kesällä niin ei ole pakko ladata kuin kerran viikkoon jos ei halua.

                          Comment


                          • Uusi Mii olisi riittänyt minullekin, mutta ei kaduta suurempi auto yhtään, Varustelu lähes kaikilla, mitä oli tarjolla lisäsi kiinnostusta. Toki ajonautintokin on parempi golfilla. Nelivetoa ja suurempaa tehoa tässä vielä kaipailen.

                            Comment


                              https://youtu.be/xwHu9xPsE3U Täytyy ihmetellä Teslan Amerikan hevosvoimia jälleen.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                                Uusi Mii olisi riittänyt minullekin, mutta ei kaduta suurempi auto yhtään, Varustelu lähes kaikilla, mitä oli tarjolla lisäsi kiinnostusta. Toki ajonautintokin on parempi golfilla. Nelivetoa ja suurempaa tehoa tässä vielä kaipailen.
                                Totta. Itseäkin kiinnosti pitkään isompiakkuinen e-golf, mutta sain vanhaan kamppishintaan toisenkin miin, niin se oli sen verran hyvä diili ettei voinut kieltäytyä. Sai kaksi uutta pitkällä takuulla hyvään hintaan. Olisihan se golf ollut isompi ja paremmilla varusteilla, vaan käytetty, 10k kalliimpi jne.

                                Comment


                                • Itse pidän Golfista enemmän, kuin ID3:sta. Tykkään ajaa ja tuntuu kivalta. Tähän +300hv ja neliveto :)

                                  Comment


                                    https://youtu.be/A4orCB71BgY

                                    Niin repii kuin keväistä tavaraa.

                                    Comment


                                      RS Etron GT tuli ajettua, eipä siitä oikein negatiivista keksi, menokin oli perin repivää ja laadukas joka puolelta, eikä mikään sähkökoppero :)

                                      Tai no ainoa miinus oli se piuha takakontissa, kyllä tämmönen pitäisi olla se biturbo :)

                                      Comment


                                      • Tuolla aiemmin kehuskelin Volvo XC40 P8:a Tesla Model 3:een verrattuna ja vaikka seison yhä sanomisieni takana, niin sattui silti käymään niin, että Volvo lähti lyhyen omistuksen jälkeen eteenpäin ja tilalle tuli 2020-mallinen e-tron 55. Jokainen, kenelle vaihdoksesta on tullut mainittua, on kysynyt, että "Mikäs Volvossa oli?" - paha kysymys, kun just mitään tiettyä ei pysty erittelemään. Ehkä se oli juurikin siinä, että Volvo oli lopulta niin hajuton ja mauton, että se ei missään vaiheessa tuntunut sillä tavalla uudelta, kuin uuden auton pitää tuntua. Lisäksi auton softa oli vajavaisine toimintoineen kuitenkin vielä aika raakile ja tällainen nörtti kaipaa enemmän säädettävää. Vaimo kysyi Volvoa aikoinaan tilatessa, että "Oletko tarpeeksi vanha Volvo-mieheksi?" ja ehkä en sitten ollut...

                                        Noudin e-tronin eilen ja fiilis tuon ratin takana on ihan erilainen. Faija on Volvo-mies ja hän kuvaili parin muunmerkkisen auton koeajon jälkeen Volvoon (jälleen kerran päätyessään) että "se oli kuin kotiin olisi palannut" ja samalta tuntui itsestä mennä e-tronin penkille. Eihän tuo samanlainen "talkkari jäiseltä katolta" -auto ole kuin XC40 P8 (ei varsinkaan paikoiltaan lähdettäessä), mutta suorituskyky on täysin riittävä ja koska itsellä kuitenkin suurin osa ajosta on maantietä, niin onhan tuo e-tronin hiljainen eteneminen (jopa 21" vanteilla!) jotain todella hienoa. Lisäksi, koska oma autoni uitettiin Saksasta Audin omasta liikkeestä ja omasta käytöstä, tuli mukaan varsin vakuuttava lisävarustelista ja 2+3 vuoden takuu, joten ehkä tällä nyt sitten rullailee vähän pidempään. Kaikki uudet sähköautojulkistukset tulee katsottua ja mielestäni e-tron 55:n speksit eivät kalpene minkään uuden (Enyaq/ID4/Q4, EV6, Ionic5 jne.) mallin rinnalla, vaikka toki uudemmista löytyy esim. pienempää kulutusta ja AR-HUDia ja muuta. Toista Teslaa ei tule, elleivät saa auton myynnin jälkeen tarjolla olevia palvelujaan samalle tasalle, mitä myytyjen autojen lukumäärä edellyttää. Ja senkin lisäksi toki pitää Teslojen speksit parantua auton ajamiseen liittyvien perusominaisuuksien osalta, jotta sellaista voisi harkita.

                                        Click image for larger version

Name:	e-tron.jpeg
Views:	1441
Size:	307,6 Kt
ID:	1919442
                                        Viimeksi muokannut villho; 10.6.2021, 10:22.

                                        Comment


                                        • Löytyi vanha vähän pätevämpien sähöautoilijoiden juttu. "Reissu oli sanalla sanoen helppo ja lataustauot hyödynnettiin muuhun tekemiseen". Jostakin syystä ei ole mainostettu.

                                          https://omaavoimaa.fi/artikkelit/sah...uomen-talvessa

                                          Comment


                                            Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                            Tuolla aiemmin kehuskelin Volvo XC40 P8:a Tesla Model 3:een verrattuna ja vaikka seison yhä sanomisieni takana, niin sattui silti käymään niin, että Volvo lähti lyhyen omistuksen jälkeen eteenpäin ja tilalle tuli 2020-mallinen e-tron 55.

                                            Click image for larger version

Name:	e-tron.jpeg
Views:	1441
Size:	307,6 Kt
ID:	1919442
                                            Komia peli

                                            Comment


                                            • Ensi viikolla olisi mökkeilyreissu saimaalle Savonlinnan taakse. Ei oikein perheeltä löytynyt luottoa punaisen paholaisen kestoon, vaikka tuore leima alla ja menoa löytyy. Joten menen sinne jälkijunassa golfilla. Mikkelistä löytyy pikalaturia ja Juvalta. Savonlinna tarjoaa enää hidasta. Matkaa on sieltäkin edessä. Nyt ei tarvitse jännittää auton hajoamista, niin katsotaan sitten rangea. Tuossa olisi parempia tarjolla: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...5090#gs.3fy4tl

                                              Comment


                                                Meillä mökki samalla suunnalla. Savonlinnan laturitilanne on kyllä heikko. Mutta Mikkelissä on nyt hyvä rykelmä latausta siinä Graanissa, ja Mäkkiä, Cittaria yms palvelua. Ei aiheuta turhaa seisoskelua, kun suunnittelee kauppareissun tai syömisen siihen. Ja jos yksi laturi sattuisi olemaan täynnä, niin tuskin kuitenkaan kaikki. Reittien kulutusarvioissa voi sitten huomioida sen Mikkeli-Juva -välin hitaan ajelun (tietyö vielä kesken ainakin toukokuussa, puolet matkasta 50 km/h). Siinä säästyy akkua, eli pääsee vähän pidemmälle kuin mitä normaalin laskutoimituksen mukaan pääsisi.

                                                Comment


                                                • Mikkelissä on ilmainen Lidlin pikalaturi ja Motonetin pikalataus maksaa kanta-asiakkaalle 10 snt/kWh. Minusta sekin halpa. Itse latasin tulevaa reissua varten euroja Motonetin kortille. Toki löytyy k-latauksen ja charge driven tilit. Katsotaan miten motari syö akkua, kun ei ole siitä vielä kokemusta pitemmällä matkalla.






                                                  Comment


                                                  • Parhaat kokemukset Lidlin latureista saa, kun suhtautuu niihin aina perusoletuksella, että laturi on joko a) varattu tai b) rikki. Tällöin ei tule pettymään, vaan itse asiassa yllättyy positiivisesti, jos sattuu löytämään vapaan ja toimivan CCS:n. Minkäänlaista matkantekoa en niiden varaan suunnittelisi.

                                                    Comment


                                                      Ja Lidlin laturit ruokkivat vain yhtä autoa kerrallaan.

                                                      Comment


                                                      • En sentään matkaa suunnittele ilmaisten laturien varaan. Siirrän vain jonkun ostoksen matkan varrelle ja katson onko laturi vapaa. Motonetissa Lahdessa ei ainkaan ruuhkaa ole ollut ja aina on päässyt lataamaan, tosin pelkkä ac. Voin asioida Savonlinnan motonetissa Lahden sijaan ja ehkäpä ladata samalla. Mikkelissä löytyy pikalaturia riittävästi, joten eiköhän paikka löydy sielläkin. Sovellukset auttaa asiaa. Toki tämä tapa ei sovi dieselistille. E85:lla ajaessa olen oppinut rajoitteet ja ajanut matkoja, jotka ei täällä kaikilla asiantuntijoilla onnistu mitenkään :)

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                          Ja Lidlin laturit ruokkivat vain yhtä autoa kerrallaan.
                                                          Lidl laturissa toimii type2 ja CCS tai Chademo samaan aikaan. CCS tai chademo taas ei toimi.

                                                          Comment


                                                            Ja monissa Lidlin DC-latureissa mitä olen nähnyt, ei toimi Type2 lainkaan, vain CCS ja Chademo.

                                                            Comment


                                                              Sitten on laturi rikki jos näin on.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X