Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Olen huomannut samaa. Tosin toisinpäin. Yritetään tuputtaa sähköautoa vaikka mun käyttötottumuksiin olevaa ei ole olemassa. Pitäisi muuttaa käyttötottumuksia.

    Hymiö

    Comment


    • Minullekin todistellaan usein, kuinka sähköauto on huono. Samat henkilöt kuitenkin sitten haluaa työpaikalle bensa/diesel tankkauspisteen, koska sähköautollekin on. Huonollekin pitää olla kateellinen. Minä en tuputa sähköautoa toisille. Ajelen itse pölynimurilla kaupungissa lähes ilmaiseksi ja se riittää minulle. Toki tänään laskin vaihteeksi passatilla motaria ja oli mukavaa, kun kovassa vauhdissa löytyy voimaa mukavasti. Toki sitä voimaa löytyy Teslaankin, mutta ei riitä usko autoon, kun pitäisi käytetty ostaa.

      Comment


        Tuossa itse katselin hieman hybridejä lexukselta, että pitäisikö laittaa testiin. Näissä sähkö vermeissä tosiaan tullaan vain siihen pisteeseen, että kun auto saavuttaa iän X riippuen nyt valmistajasta yms. Niin uusien akkujen hommaus on yleensä auton osto hinta tai yli. Jäi lexukset hakematta. Uutena/leasing vaihtoehtona ei varmasti huono. Mutta itse olen tupannut hommaamaan aina vanhempia autoja osaksi jo sikseen, että en halua mitään ostaa lainalla ellei ole ehdottoman pakko.

        Mutta katsotaan josko nämä tästä yleistyisivät ja tulisivat järkeviksi autoiksi hommata käytettynä. Tekisi kuitenkin mieli laittaa ihan kunnolla testiin esim täys sähköauto jossa olisi hieman tehookin.

        Edit: Tuputtamista en ole kohdannut kyllä vieläkään suuntaan enkä toiseen. Mielenkiintoisia keskusteluja kyllä mutta en tosin pyörikkään piireissä, jossa sähköautoja omistettaisiin.

        Comment


          En pidä tuputtamisesta mitenkään päin. Koska minun ajoni olivat liki täysin pendelöintiä kodin, työpaikan ja lasten harrastuksien välillä, niin ajattelin antaa sähköautolle mahdollisuuden. En ole päätöstä hetkeäkään katunut. Nyt kun työn luonne muuttui pääosin etätyöskentelyksi, niin minun kuin vaimonkin osalta, sähköauto liikahtaa pihalta enää harrastuksiin ja kaupassakäyntiin. Ajosuorite on kokenut romahduksen.

          Lisäksi pihalla seisoo liki tyhjänpanttina 8V A3 sekä C5 A6 BiT. Koska minulla ei ole ollut auton suhteen paljoakaan vaatimuksia, en tarvitse kaikkia mahdollisia pillejä ja viheltimiä, vanha biturbo täyttää tehtävänsä tyydyttävällä tavalla silloin, kun lähdetään koko perheen kanssa pidemmälle matkalle.

          Comment


          • https://www.is.fi/autot/art-20000066...ED79DxVnXlsMeQ

            Kätevän hintaista lataamista. Näppärä kun akku loppuu ja kotiin pitää kuitenkin päästä.

            Comment


              Tuossa artikkelissa ei ole mitään uutta. Se, että pikalataus on poskettoman hintaista, on kyllä tiedetty jo alusta lähtien ja jos koti- tai työpaikkalataamiseen ei ole mahdollisuutta, tulee sähköautoilu varsin kalliiksi. Pahin näistä on Virta, joka ei latauspisteissään kerro mitä lataus maksaa ja mihin se perustuu. Sen saa vain selville Virran oman apin tai jonkun muun latauslaskuttajan apin kautta.

              Se mitä artikkeli ei kerro, on esim. Lidlin pikalatauksen kykenemättömyys ladata useampaa kuin yhtä auto kerrallaan. Oman auton voi kytkeä kyllä "jonoon", mutta jos latauksessa on jo toinen auto, niin oman kauppareissun aikana ei välttämättä ehdi lataaminen alkaa lainkaan. Sama koskee myös joitakin ABC-asemien latauspisteitä. Jotkut latauspisteet salliin kahden auton lataamisen yhtäaikaa, mutta silloin teho jaetaan puoliksi. Yleensä jos tällaiselle tolpalle tulee, jossa jo on toinen auto lataamassa, niin aika tympeitä katseita latausksessa olevasta autosta saa. Ymmärtäähän sen, kun teho puolittuu niin samalla kasvaa myös latausaika. Tämä tällainen kyräily on melko yleistä aasialaisvalmisteisten sähköautojen kuljettajien taholta. Teslakuskit on Kummelin sanoin "lunkia porukkaa" ja hyväntahtoistakin.

              Tuossa taannoin meidän kylän ilmaisella tolpalla olin puolen yön maissa lataamassa kun viereen ajoi Ioniq täynnä mölyäviä teinejä. Ioniqissa on muista aasialaisista poiketen myös CCS-pikalatausmahdollisuus ollut saatavilla. Ensimmäinen kommentti mikä kuskin suusta pääsi kun hän kävi katsomassa kumman johdon päässä minun auto oli "Tuo vittu saatanan BMW on tuossa lataamassa". Pojilla oli selvästi kiire jonnekin ja sähkö vähissä, kun he alkoivat pähkäillä mistä muualta saisi sähköä. Minun kiire puolestaan loppui siihen paikkaan ja samalla myös halu auttamiseen katosi täysin. Olihan minulla mukana typ 2 kaapeli, jolla pojat olisivat saaneet sähköä 3~lataustolpista. Jos lähestyminen olisi tapahtunut toisella tavalla, niin auttamishalua olisi varmasti löytynyt enemmän.

              Comment


              • Alkuperäinen kirjoittaja HiTec Näytä viesti
                Näppärä kun akku loppuu ja kotiin pitää kuitenkin päästä.
                Jos tilanne on se, että "akku on loppumassa ja kotiin pitää päästä", niin ei minua ainakaan haittaa maksaa korkeampaa hintaa sähköstä. Lataan tuolloin sen verran kuin tarvitsen, maksan (en ehkä niin ilolla, mutta maksan kuitenkin) ja ajelen kotiin. Ei toisaalta vielä kertaakaan ole yhden vuoden ja 40 tkm:n kilometrin tapahtunut niin, että pitäisi ryöstöhintaisesta (roaming-)sähköstä maksaa - ihan käypää pikalaturihinnoittelua olen kyllä käyttänyt niin K-latauksen kuin Virrankin latureilla. Isossa kuvassa pikalatauksen osuus meidän auton kokonaislatauksesta on sen verran pieni, että kokonaishommaa silloin tällöin tapahtuva kalliskaan pikalataus ei hetkauta suuntaan tai toiseen.

                Tuota em. "sähkö loppuu" -tilannetta voi kuitenkin verrata tilanteeseen, jossa dinoautosta on bensa loppumassa, mutta sitä on sen verran, että sillä pääsee bensa-asemalle, jossa bensa maksaa vaikkapa 4 e / litra. Mitä kukin tekisi tuossa tilanteessa?

                Pikalaturien ajatus on se, että niillä ladataan mahdollisimman nopeasti (vain) sen verran, että autolla päästään perille (yön-yli tapahtuvan hitaan kotilatauksen piiriin) tai sitten seuraavalle pikalaturille. Sähköautojen lataustehot ovat parhaimmillaan akun varauksen ollessa 10-50 % ja tämän jälkeen lataustehot laskevat sitä enemmän mitä lähemmäksi täyttä akkua päästään. Lähellä 100 % varausta lataustehot ovat enää vain joitain kilowatteja, joten täyteen akkuja tuskin koskaan ladataan. Teoriassa ja myös käytännössäkin matkanteko on nopeinta silloin, kun laturille saavutaan mahdollisimman tyhjällä akulla ja laturilta jatketaan heti, kun varausta on niin paljon, että selvitään seuraavalle pikalaturille. Ei ole sattumaa, että Teslan Superchargerit ovat n. 150-170 km välein.

                Muun muassa näistä em. syistä sähköautolla matkustaminen edellyttää enemmän suunnitelmallisuutta. Ja valitettavasti jos tietotaso on sitä luokkaa, että ajaa Volvon lataushybridillä Vierumäen Matkakeitaalta löytyville Teslan latureille ja yrittää saada latausjohdon ylttämään Volvoon (mitä se ei tee, koska kaapelien pituudet ja pömpelien paikat on suunniteltu Teslojen latausporttien sijainnin mukaan), niin kenties se sähkö ei (ainakaan vielä) ole se oikea energiamuoto liikenteessä ko. henkilölle. Tällainen tapaus oli siis ollut nyt edellisenä viikonloppuna.

                Comment


                  Äänekoskella norski käytti varsin luovaa pysäköintitapaa. Ei sillä, yksi paikka tuossa vain onkin, mutta olisi tuo kaapeli yltänyt paikoilleen vaikka auto olisi ruudussa oikein ollutkin. Mutta välillä tuntuu että säästökuuri on iskenyt juuri siinä kohtaa, kun latauskaapelia on suunniteltu. Välillä kaapeli on niin lyhyt, että vain yhdessä ruudussa kolmesta on mahdollisuus ladata. Vaikka asema antaisikin ladata kahta autoa, niin kyllähän se vähän harmittaa kun periaatteessa olisi mahdollista ladata, mutta ei löyty ruutua, johon kaapeli yltäisi.

                  Comment


                  • Tuota en tiennyt, että kaikista töpseleistä ei tule sitä täyttä höökiä jos on monta käyttäjää. Olenkin ihmetellyt kun Pickalan ABC pihalla on 4 latauspaikkaa, mutta vain yksi auto kerrallaan kerran kuukaudessa latauksessa kun päivittäin ohi ajan. Ihan liikaa vielä muuttujia minulle tässä pelissä. Tosin meinasin, että käyn koeajamassa tänään ID3.

                    Comment


                    • Tuo samanaikainen lataus menee useimmiten näin:
                      - Jos laturissa on CCS-liitin ja Chademo-liitin, niin sähköä saa vain toisesta. Type2 toimii, vaikka jomman kumman em. kaapelin päässä olisikin auto
                      - Jos HPC-laturissa (eli esim. Kuopiosta löytyvä 150 kW) on kaksi (CCS-)kaapelia, niin laturin kokonaisteho jakautuu lataajien kesken.
                      - Teslan Superchargereissakin teho jaetaan. Esim. Vierumäellä on 8 kaapelia, mutta nämä ovat pareittain esim. 1A ja 1B, 2A ja 2B jne. SC-etikettiin kuuluukin, että samannumeroiseen laturiin ei liitytä, ellei muita vaihtoehtoja enää ole. SC:eilla tosin ensiksi laturiin kytkeytynyt saa hieman paremman tehon.

                      Comment


                        Eilen eka kerta, kun joutui tehoa jakamaan. Sunnuntai-iltapäivän ruuhkaa kai, kun Paimion 8:sta paikasta 7 oli käytössä ja yksi ei toiminnassa. Tuli sellaisella 60+ kW teholla, eli vähän reilu puolet normaalista. Budjetoitu 10-15 minuutin stoppi venähti 25 minuutin mittaiseksi. Jonottamaan en ole vielä kertaakaan joutunut, tuossakin olisi ollut maksullisia Virran ja Fortumin 50kW latureita vapaana, jos olisi vielä enemmän ollut porukkaa.

                        Comment


                          Mitä enemmän nämä autot yleistyy niin sitä enemmän kotilatauksen tai työpaikalla latausmahdollisuuden merkitys korostuu. Systeri perheineen asuu parinsadan metrin päässä citymarketista jossa on pihassa ilmainen latausmahdollisuus. Monesti sitä asiaa mietin että jos itse asuisin tuossa niin aika matalalla kynnyksellä voisin kauppareissun ajaksi laittaa auton laturiin, käydä kävellen välissä kotona ja hakea parin tunnin päästä pois. Ei mitenkään kohtelias tapa toimia mutta pointti onkin että jos minä olen sen keksinyt niin on se keksinyt joku toinenkin.

                          Tuon takia se aikaperustainen latauksen hinnoittelu on varmasti aika monessa paikassa valittu.

                          Comment


                            Hopsiksen kuvailemaa toimintamallia täällä näkee usein. Kylällä on kaksi ilmaista latauspaikkaa ja usein autoon kävellään jostain muualta, kuin siitä kaupasta jonka pihalla latauspiste on. Eikä siinä mitään, eihän se kiellettyä ole pistäytyä muualla sillä välin kun auto on latauksessa.

                            Lidlien latauspisteissä on CCS, Chademo ja Type 2, mutta niissä, joissa olen käynyt (mm. Jyväskylä), ei Type 2 ole saatavilla lainkaan, vain Chademo tai CCS. Pari kuukautta sitten Palokan Lidlin pisteessä ei CCS toiminut lainkaan.

                            Comment


                            • Itse olen sitä mieltä, että ilmaisia latureita ei saisi olla laisinkaan, sillä ne lisäävät vain niiden väärinkäyttöä, minkä vuoksi laturi ei sitten ole vapaana sitä oikeasti tarvitsevalle. Itse käytän maksullisia latureita vain silloin kun siihen on oikeasti tarve, mutta Lidlin pihassa laturin ollessa vapaana laitan auton kyllä siihen kiinni, vaikka ei varsinaisesti lataamiselle olisikaan tarvetta. mot

                              Ja mitä Lidlin latureihin tulee, niin kyllä niiden osalta sanotaan "Sähköauton lataaminen on Lidlin asiakkaille ilmaista.". Eli toki ajatus on se, että auto laturiin kaupassakäynnin ajaksi (laturit eivät edes toimi kaupan ollessa kiinni), mutta kun sitä ei millään tavalla valvota, niin väärinkäyttöä esiintyy.

                              Comment


                                Sekin vissiin oli latauspaikan väärinkäyttöä, kun pari päivää sitten paikallisen Lidlin latauspisteessä seisoi dinoöljyllä toimiva baijerilainen. Muitakin paikkoja oli vapaana paitsi perheparkkeja, jotka on aina varattu muille, kuin perheen kanssa kaupassa asioiville.

                                Lidlin pihassa kyllä näkee jos jonkinlaisia pysäköintisuoritteita muutenkin. Siellä ei arvaa pysäköidä muualle, kuin mahdollisimman kauaksi kaupan ovesta . Pahimmat pysäköintihäröilijät, kun eivät sieltä jaksa kauppaan raahautua...

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                                  Mitä enemmän nämä autot yleistyy niin sitä enemmän kotilatauksen tai työpaikalla latausmahdollisuuden merkitys korostuu. ....
                                  Ääni tälle. Ajattelin ennen auton hankintaa, että varmaan käyn tuossa kylällä latailemassa ilmaisessa latauksessa. No en ole kertaakaan käynyt. Ei vaan viitsi kaivella type2-piuhoja tai sählätä sen piuhan kanssa, kun rahallinen hyöty on joitakin kymmeniä senttejä. Saman hyödyn voisi saada pysähtymällä aina, kun näkee ojassa ehkä pantillisen pullon tai tölkin... :)

                                  Kolme tärkeintä asiaa normikäytössä: kotilataus, kotilataus ja kotilataus

                                  Comment


                                    Minä maksan sähkönsiirtoyhtiölle sikäli suolaista perusmaksua tyhjänä olevaan talliin, että en koe omantunnon tuskia ladatessani autoani sähköllä, jota he ilmaiseksi tarjoavat. Käyn lataamassa auton aina silloin, kun akku alkaa olla tyhjä ja en lataa koskaan yli 90%, koska siitä eteenpäin latausteho putoaa niin alas, että siinä saisi istua toista tuntia.

                                    Janin kommenttiin kolmesta tärkeimmästä asiasta ei voi kuin olla samaa mieltä. Ehkä siihen voisi lisätä vielä työlataus, jos sellainen on tarjolla.

                                    Comment


                                      Itse mielenkiinnolla odotan mitä sähköautojen hinnat ovat käytettynä. Etenkin ID3 ja ID4. Voiko verrata esim golffiin tai passattiin. Eli jos nyt viisi vuotta vanhaa golffia alkaa saada 10k€ ja passattia 12k€ niin olisiko ID:n hinnat viiden vuoden kuluttua lähellä kymppiä?

                                      Comment


                                        Suomen valtion autoverotuskäytännöt ovat perinteisesti olleet niin poukkoilevia ja mahdottomia ennustaa että ei varmaan juuri kahta vuotta pidemmälle kannata yrittää autoilun kustannuksia laskea. Eihän se tarvi kun yhden hallituskierroksen jossa vähän vaan vekslataan auto- ja ajoneuvoverotusta, ehkä polttoaineverotusta ja sitä myöten voi olla että viiden vuoden päästä ovat vuonna 2020 myytyjen sähköautojen hinnat joko täysin nollissa tai vähän noussut siitä mitä ne nyt uutena maksavat. Suattaapi myös olla että ovat jotain tältä väliltä tai neljätoista punaista kaktusta.

                                        Comment


                                        • Täälläkin Janin kanssa täysin samaa mieltä kotilatauksen tärkeydestä. Keltaisessa lehdistössä saadaan auton lataaminen kuulostamaan helposti aikamoiselta sähellykseltä ja johtojen kanssa pelaamiselta, vaikka useimmilla auto ladataan kotona ja jos kotona on jonkinlainen kiinteä piuha, johon auto on helppo kytkeä, niin asiaa ei tarvitse paljoa miettiä. Sähellykseksi homma voi helposti muuttua, jos on kokonaan julkisten latureiden ja niiden saatavuuden ja toimivuuden varassa.

                                          Minulla on sikäli hyvä tilanne, että kotona on 11 kW laturi ja työpaikalla (jossa tosin en ole poikennut sitten maaliskuun alun) on työnantaja niin ikään järjestänyt miltei parikymmentä PlugItin operoimaa 11 kW pömpeliä kuormanjaon taakse. Kotona johto roikkuu seinässä, eli kotiin tullessa laturin kytkeminen vie muutaman sekunnin. Työpaikalle tuli kehitettyä aika tiukka työnkulku: auto parkkiin, frunkki auki (näytöltä), latausluukku auki (näytöltä), autosta ulos (älä sulje ovea, jotta latausluukku ei mene kiinni), type2-piuha frunkista, johto kiinni, tunnistautuminen kulkuluvalla laturilla -> lataus käyntiin. Tähän menee ehkä 20 sek P-vaihteen kytkemisen jälkeen. Töistä lähtemistä varten minulla on Androidin Tasker-appissa työnkulku, jonka voi käynnistää yhden ikonin painalluksella ja joka tietyssä järjestyksessä pysäyttää latauksen, avaa latausjohdon lukituksen ja avaa frunkin, joten itselle jää tehtäväksi vain johdon irroittaminen ja sen taittelu frunkkiin. Joskus mobiiliyhteydessä on ongelmia ja silloin lukitukset pitää avata näytöltä, mikä ei tietystikään ole enää niin näppärää, mutta ei silti sellaista, että repisin pelihousuni. Toki voisin jättää lataamatta töissä kokonaan, jolloin type2-piuhaa ei tarvitsisi edes kaivaa esille ja jäisi yo. "sähellykseltä".

                                          Type2-johdon kanssa pelatessa silläkin on merkitystä, että kuinka pitkä johto on kyseessä. Äkkiseltään sitä ajattelee, että "mitä pidempi, sitä parempi", mutta käytännössä homma ei mene niin, sillä pidempi piuha on painavampi ja vaikeampi keriä. M3:n mukana tullut 4 m piuha menee (pienen harjoittelun jälkeen) frunkkiin todella näppärästi sellaiselle "kahdeksikolle". Hommasin reissukäyttöä ja dinotettuja latureita varten vähän käytetyn 7 m piuhan, mutta sitä ei ole tarvinnut kertaakaan käyttää pituutensa vuoksi.

                                          Comment


                                            Toisen 20sek on helposti toisen 2min ja aika "prosessilta" toi kuulostaa ja tuntuu.

                                            Comment


                                            • Joo, tiedostin kirjoittaessani, että homman helposti lukee, että "huh, onpa työlästä" ja toki minullakin alussa meni aikaa löytää oikea tapa ja järjestys toimia, mutta sittemmin asiaa ei edes mieti. Jokainen voi yrittää muistella minkälaiset olivat ensimmäiset tankkauskerrat bensa-asemalla ja miten "työnkulku" on sen jälkeen kehittynyt.

                                              Ja toisaalta: voisin toimivan kotilatauksen (aja pihaan, kytke johto kiinni) ansiosta unohtaa lataamisen toimistolla kokonaan. Sehän se pointti olikin, että toimiva kotilataus on avain sujuvaan (lataus-)kokemukseen, mutta että ei erillisten johtojenkaan päivittäinen käyttäminen liian työlästä ole, kunhan alkukankeudesta pääsee eroon.

                                              Comment


                                                Tuo BMW on niin yksinkertainen kapistus, että siinä latausluukkukin toimii kuten bensatankin luukku; pieni painallus sisään ja luukku ponnahtaa auki. Siinä ei erityisempiä prosesseja tarvita kun ottaa kaapelin takajalkatilasta tai peräkontista ja laittaa kiinni ja lataus alkaa automaattisesti (maksulliset vaatii tunnistautumisen). Samoin kun tulee autolle, ovet auki kaukosäätimestä ja samalla lataus pysähtyy ja kaapeli vapautuu. Kaapeli pois ja läppärilaukun kanssa peräkonttiin. Ei ole tarvetta hiplata kosketusnäyttöjä kun niitä ei ole. Perus saksalaista, yksinkertaista ja suoraviivaista toimintaa ilman kikkailuja :)

                                                Comment


                                                  Kikkailu on valinta tässä tapauksessa, eikö kolmosenkin latausluukku aukea painaisemalla sitä? Model S:ssä kyllä aukeaa, toki se on vaikuttavampaa tehdä appin tai kosketusnäytön kautta, mutta nopeammin noin. Latauksen katkaisu, jotta saa piuhan irti on "vaikeampi" rasti, jos ei ole sitä nappulaa laturin piuhassa. Se ei noissa katkea lukkoja avatessa (onneksi).

                                                  Comment


                                                  • Joo, kyllä kolmosessakin luukku aukeaa painamalla, jos P on päällä ja ovet eivät ole lukossa. Tosin jos frunkin avaa pysäköidessä joka tapauksessa näytöltä, niin latausluukkuhan aukeaa samalla kädenliikkeellä (valikkoihin ei onneksi tarvitse mennä).

                                                    Juuri tuon Tesla-napittoman kaapelin irroittaminen on se pienoinen ongelma lähtiessä, mutta sitä varten konffasin edellä mainitsemaani Tasker-appsiin työnkulun:
                                                    1. Avaa frunk
                                                    2. Lopeta lataus (turha, mikäli lataus on jo valmistunut)
                                                    3. Odota 3 sekuntia (jotta mahdollinen lataus ehtii varmasti katketa)
                                                    4. Avaa kaapelin lukitus
                                                    5. Avaa keskuslukitus.

                                                    Eli mulla on kännykän työpöydällä pikakuvake tuota työnkulkua varten ja kun hissistä astuu parkkihalliin, niin pikakuvakkeesta saa auton valmiiksi niin, että ei tarvitse kuin johto nypätä irti, laittaa se frunkkiin ja huristella pois. Ilmankin selviäisi, mutta minkä insinööri itselleen mahtaa.

                                                    Comment


                                                    • Nyt se heilahti viimein meidänkin sähköMii eteenpäin. 10kk ja viikkoja päälle on odoteltu tyhjän päällä tietoa ja viimein tuli tieto että tuotantopaikka on lokakuussa ja luovutus alustavasti joskus marraskuun lopulla. Hieman yli vuosi siis toimitusaika.

                                                      Comment


                                                        No jo on odotusaika!

                                                        ID4 Suomihinnat https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id4.html#MOFA

                                                        Comment


                                                        • Minä en ID.3:sta tule näillä näkymin tulevaisuudessa ostamaan, mutta naapurille taitaa käydä toisin. Hänelle riitti kyydissä istuminen koeajolla, tosin työsuhdeautona ja voi olla kevennysten jälkeen suosittu. Itse jään odottaman ID.2:sta. Sen voisin uutena ostaa, jos koeajo maistuu. Nyt ostaisin Polon sähkönä, jos olis tarjolla n.50:llä akulla.
                                                          Viimeksi muokannut Kilu7; 25.9.2020, 21:00.

                                                          Comment


                                                            Äkkisältään ID3 jää 4:n jalkoihin hinnassa, jos ei halpisversio tule nopeasti markkinoille.

                                                            Comment


                                                              Molemmissa on 10-15k€ liikaa hintaa, tullakseen "kansanautoksi" suomessa. Noissa hintaluokissa katse suuntautuu helposti Teslan suuntaan. ID4 on kyllä heittämällä kiinnostavampi verrattuna ID3.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X