Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minä ilmoitin Up!:n vakuutuksen hinnan, kun vakuutuksista keskusteltiin. Tiedostan kyllä erittäin hyvin, että ei ole premium :) Mutta on kuitenkin oikea sähköauto, vaikka kippo onkin.

    Comment


      Minä en premiumin päälle mitään ymmärrä ja sen kyllä huomaa kalustosta. 18 vuotta vanhassa C5 bitissä ja 4 vuotta vanhassa i3:ssa liikennevakuutus ~sama, eikä sen hinnasta pystynyt neuvottelemaan. Olen varmaan valinnut väärän vakuutusyhtiön.

      Comment


      • Meillä oli "roadtrippi" Siuntio->Kuopio->Oulu->Luosto/Pyhä (perillä erinäistä ajelua) ->Oulu->Jyväskylä->Siuntio. Kyydissä 4 henkeä, auto täyteen pakattu ja perässä vielä Thulessa kaksi isoa sähköfillaria poikittain. Viikon kokonaiskilometrit 2670, perillä autoa latailtiin 10 ampeerilla lämmitystolpasta "ilmaiseksi" ja kotona "tankki täyteen" omasta laturista. Ilmaiset Supercharging-kilometrit ovat loppu, joten kaikki reissun päällä tehdyt lataukset olivat maksullisia. Sähköön meni rahaa n. 100 euroa (sis. kotilataus) ja 100 ajokilometrin hinnaksi tuli 3,80 e. Toisin sanoen pitkän matkan ajaminen ei sähkärilläkään ole ilmaista, mutta tällaisellä isoakkuisella kuitenkin sen verran huoletonta, että sähkön riittävyyttä ei tarvitse murehtia. Referenssinä, jos ajomatka olisi vain 500-600 km ja perillä olisi kotilatausmahdollisuus, niin reissun selviäisi yhdellä latauspysähdyksellä ja tämä laskisi €/100km -hintaa reilusti. Kumpaankin suuntaan mentiin periaatteella, että "matkustajat eivät odota autoa", eli joka kerta, kun pysähdyspaikassa oli otettu vessatauot, kahvitankkaukset yms., niin auto irti laturista ja matkaan. Auto oli siis matkustajia nopeammin valmis jatkamaan.

        Varsin paljon nuo poikittain olevat fillarit lisäävät kulutusta: 100 km/h -> 230 Wh/km ja 120 km/h -> 275 Wh/km (ilman fillareita 100 km/h kulutus olisi alle 200 Wh/km). Koska perillä ajeltiin ilman Thuleakin, niin kokonaiskeskikulutukseksi muodostui 206 Wh/km.

        Autona siis Tesla M3 P3D- 19" renkailla.

        Comment


          Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
          Kk-eriä, leasing vs. oma jne. kustannuksia miettiessä, niin onko näissä sähköautoissa tosiaan päälle 3k vuodessa pelkät vakuutusmaksut? Olin TM:stä lukevinani, että pikku Kia:n pelkät vakuutusmaksut on reilusti yli 3k vuodessa? Nehän tulee leasingissäkin vielä päälle.
          Jotenkin muistelen, että em. vertailussa olisi laitettu koko omistusjakson vakuutusmaksut siihen laskelmaan, eli se 3k oli 2 tai 3 vuoden omistusjaksolle. Tekstistä sitä oli vaikea hahmottaa.

          Mulla vakuutus Pohjolassa, Teslan liikennevakuutus on noin 950€ ja kasko noin 2000€ per vuosi ennen bonareita (80% ja 50%), jää siis maksamaan noin 1300€. Ei oikeastaan eroa aiempaan A6 tai S4 vakuutuksiin, vaikka auto on kalliimpi.

          Comment


          • Ostin Car-Net sovelluksen 99€/v hintaan. Katsotaan miten toimii.

            Comment


              Olisi kisaa tarjolla.
              Attached Files

              Comment


              • Täydellä akulla olisi mukava haaste syksylle. Tosin kärryllä pitäisi auto tuoda kisaan, kun ei ole latausta mainittu ennen kisaa.

                Comment


                  Harmillisesti sarjahybridillä ei saa osallistua.

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja Kilu7 Näytä viesti
                    Täydellä akulla olisi mukava haaste syksylle. Tosin kärryllä pitäisi auto tuoda kisaan, kun ei ole latausta mainittu ennen kisaa.
                    Tulee edellisenä iltana paikalle ja lataa autoa yön yli hotellin pihassa?

                    Comment


                      Silmä käteen ja lukemaan uudelleen: "Kilpailuun hyväksytään myös nk. range extendereillä varustetut autot. Nämä autot listataan tuloksissa erikseen. "

                      Alkoikin kiinnostamaan varsin voimakkaasti.

                      Comment


                        Mukaan vaan. Olen itse tuolla kartturina Teslassa.

                        Comment


                          Niille ketkä luki sähköautojen vakuutushinnoista TM:stä, niin oli pari päivää sitten oikaistu virhe alkuperäisessä artikkelissa.

                          Oikaisu TM:n sähköautovertailun kaskovakuutuksien hinnoitteluun – Hinnat ovat oikeasti ihan samanlaisia kuin muissakin samanhintaisissa autoissa

                          TM:n sähköautovertailussa (15/2020) oli liian korkeat vakuutushinnat. Ne oli virheellisesti laskettu 20-vuotiaalle kuljettajalle. ”Ihan oikeesti aikuisille” sähköauton vakuuttaminen ei sen sijaan ole poikkeuksellisen kallista.
                          VAKUUTUKSET Kaskovakuutuksen hinta sähköautolle (€/v)
                          Lähitapiolan Laaja Kasko 70 %:n bonuksella Kilpaileva yhtiö, vastaavat tiedot
                          Kuviteltu 20-vuotias, pääkaupunkiseutu (vertailu TM 15/2020) Todellinen 42-vuotias, Kuopio (kirjoittaja itse)
                          DS 3 E-tense 2 454 838 615
                          Hyundai Kona Electric 2 714 932 633
                          Kia e-Soul 3 597 1 041 701
                          Mini Cooper SE 2 400 814 633
                          Renault Zoe 2 345 809 586
                          Autovertailussa vakuutushinnat laskettiin epähuomiossa liian nuorelle omistajalle. Keski-ikäisellekin sähköauton vakuutushinnan kilpailuttaminen voi olla tuottavaa.
                          Tuossa siis nuo hinnat pitäisi mennä: Lähitapiola 20v kuski, Lähitapiola 42v, kilpaileva yhtiö 42v.

                          Comment


                            Onko tuo vertailu 20v ja 42v kuskien välillä järkevä, kun toinen asuu PK-seudulla ja toinen Kuopiossa. Pelkästään tuo asuinpaikkojen ero voi aiheuttaa selvää eroa vakuutusmaksuihin.

                            Comment


                              Ei ole. Sen takiahan tuo on korjattu.

                              Jutun todellinen sanoma kai kuitenkin on että ei ne sähköautot tai hybridit sen kalliimpia ole vakuuttaa kuin muutkaan saman ikäiset autot, käyttövoimasta riippumatta. Teslan hinnoista en tiedä, voi olla että joka yhtiöstä ei edes saa vakuutusta sellaiseen mutta toisaalta sama tilanne on muidenkin erikoisempien kuten vaikka Porschen kanssa.

                              Comment


                              • Teslan kanssa on tosiaan paljon hajontaa yhtiöstä toiseen. Meillä tuli nyt vuosi täyteen ja kilpailutin vakuutukset, kun OP-Pohjolan ensimmäisen vuoden "erikoisalennukset" päättyivät, mutta eipä sitä kannattanut vaihtaa mihinkään muualle. Liikenne+kaskovakuutuksen vuosihinnaksi jäi 925 e (M37, Siuntio, kummassakin vakuutuksessa on maksimibonukset ja kaskossa taitaa olla kaikki turvat ruksittuna, pois lukien sijaisauto ja pysäköintiturva). Ottaen huomioon, että pihassa on 10 vuotta vanha A4 B8, missä vuosimaksu taitaa olla jotain 800 e luokkaa, niin ihan on Teslan vakuutushinta jiirissä - ihan jo pelkästään autojen hintaeroa ajatellen.

                                Comment


                                • Vaikka tuo We Connect on maksullinen, niin kannatti hankkia. Esilämmitetty auto sisältä ja täysi akku lähtiessä (kun on latauskaapelissa). Pienellä akulla mukavuuksia osaa arvostaa ja range tykkää.

                                  Comment


                                    Ja varsinkin kun kesähelteellä voi laittaa jäähdytyksen etukäteen päälle :)

                                    Comment


                                      JPohja, äläpä muuta sano :)

                                      Comment


                                      • Nyt on ID.3 koeajettu. Herätti ristiriitaisia tunteita.

                                        Comment


                                          Schuko-latauskaapeli otti ja hajosi. Täytynee hommata CEE-Typ2 -kaapeli, niin saa suoraan 3~pistokkeesta sähköä ja vähän nopeamman latauksen kotiinkin. Siihen vielä CEE-Schuko -adapteri, niin saa 230V pistokkeestakin sähköä - tarvittaessa.

                                          Vielä kun hommaa CHAdeMO-CCS -adapterin, niin saa sähköä vaikka mistä. Melkoista välineurheilua :)

                                          Comment


                                            Noi oli ennen hepreaa, enkä vieläkään ilman googlea tiedä, mikä on CEE. Se punainen vai sininen vai molemmat?

                                            Mulla tuli laitettua kotiin Tesla Wall Connector, 3-vaihe kiinteäasenteinen laturi ja otan siitä yleensä 10A (~7kW). Mutta tällä tietämyksellä olisin jättänyt sen ostamatta ja asennuttamatta, ja käyttänyt tallissa ollutta 3-vaihetökkeliä 11 kW matkalaturin kanssa. Sen kun voi sitten ottaa myös matkalle mukaan. Tällä hetkellä mun mielestä optimaalinen kotilaturi on juuri punainen pistorasia, joka sietää ottaa 16A virtoja. Siihen on sovittimien kanssa helppo kytkeä kiinni erilaisia latureita, eikä ole liian vaikea tilata asennusta, onnistuu miltä tahansa sähkömieheltä.

                                            Comment


                                            • Meillä on vuoden päivät latailtu voimavirtapistokkeesta juurikin tuollaisella 3-vaiheisella matkalaturilla. Laturi voi normaalisti olla kiinni seinässä ja johto telineessään (eli päivittäinen käyttö on helppoa), ja matkalle sen voi sitten ottaa mukaan. Tarvittaessa saa ladattua täydellä 11 kW teholla, vaikkakin yleisimmin ampeerit ovat pyörineet 8-10 paikkeilla, eli tuollaista 6-7 kW ja lataukset ajastettuna yösiirron ajalle. Talossa 3x25A pääsulakkeet ja lämmitys maalämmöllä. Ollaan pidetty huoli, että auto ei lataudu, jos sauna on lämpenemässä ja sillä on selvitty hyvin.

                                              Olisihan se Teslan kanssa näppärää, kun TWC:n yhteydessä on nappi, jolla latausluukku avautuu ja latauksenkin saa käsittääkseni siitä päättymään, mutta pelkästään tuolla napilla en pystyisi moista perustelemaan; koskaan ei ole vielä ollut niin kiire tullessa tai lähtiessä, että luukkua tai johdon lukitusta ei olisi voinut avata autosta tai applikaatiosta.

                                              Ja jos jostain syystä ei halua tuota 3-vaihelaturia ottaa mukaan, niin lisäksi auton mukana tulleen 1-vaiheisen Tesla Mobile Connectorin yhteyteen on adapterit, joilla saa virtaa schukosta, karavaanaripistokkeesta tai 16A-voimavirtapistokkeesta (tietysti vain yhdestä vaiheesta). Adapterit ovat niin, että pystyn hyödyntämään niitä 25 metrin karavaanarijatkojohdon kanssa, eli käytännössä jossain vieraalla mökillä voin laittaa schuko->karavaanari-adapteri->25m jatkojohtoa (2,5 mm2)->TMC ja sitten jollain pienellä ampeerimäärällä lirutella akun täyteen, vaikka autoa ei saisi ihan mökin viereen. Schukojen (etenkin tuntemattomien) kanssa pitää olla tarkkana - en ainakaan itse uskalla niistä yli 8 ampeeria ottaa. Kerran ihan kokeilumielessä otin silminnähden huonokuntoisesta ja wanhasta lämmitystolpasta 13 ampeeria n. 10 minuutin ajan ja pistokkeen nastat lämpenivät niin, että niihin ei voinut koskea. 8 ampeerilla latautui ongelmitta.

                                              CHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.

                                              Comment


                                                3-vaiheisessa Teslan matkalaturissa on se nappikin :) Harmi, etteivät taida toimia kaikkien merkkien kanssa, eli ei noita oikein voi trokata tai suositella ei-tesloihin. Ja jos merkki vaihtuisi, niin laturit kanssa uusiksi, ei hyvä.

                                                Juuri nyt viikonloppuna Lappeenrannassa hotellin siunauksella latailin lämmitystolpasta, oli aika vanhahtava (Scandic Patria). Ei kyllä uskaltanut ottaa kuin 10A virtaa, sen kesti hienosti yön yli ja saihan siitä 35% lisää latinkia akkuun parkkiruudun hinnalla.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                                  CHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.
                                                  Auringonlaskun teknologia pelastaa silloin, kun CCS ei toimi. Parikin kertaa näin on käynyt, mutta onneksi on generaattori, joka jauhaa dinosauruksia sähköksi ja pelastaa pulasta.

                                                  jpeltopuro : Valitsin sanani huonosti. Kaikki pistorasiat on samaa CEE sarjaa, mutta tarkoitin sitä 3~ pistorasiaa, 32A. Onko se nyt sitten CEE 17 :)

                                                  Comment


                                                    Ei ole vielä kukaan isommin maininnut uutta Skodan tuotetta. Iso auto, hinta alkaen reilu 40ke. Selkeästi enemmän auto kuin ID noin kooltaan ja olemukseltaan. Karvalakkimallin range 350km. Ensimmäiset saisi jo vuoden vaihteen jälkeen ilmeisesti jos nyt tilaa.
                                                    Jos ei mitään kummalista tapahdu, niin A3 Etron vaihtuu tuohon ensi keväänä.
                                                    https://www.skoda.fi/mallisto/enyaq/...xoCPWIQAvD_BwE

                                                    Comment


                                                    • Skoda on varmasti hyvä tuote. Miksiköhän konfiguraattorissa on saatavilla vain vajaavetoisia versioita? Onko oikeasti niin, että nelivedot jätetään aluksi muille markkinoille?

                                                      Comment


                                                        Mainostekstin mukaan saa joko takavetoisena, että nelivetoisena. Voi olla ettei tänne tosiaan aluksi tuoda kuin takavetoista, nelikon hinta noussee sellaiseksi ettei se välttämättä mene kaupaksi.

                                                        Comment


                                                          Tai sitten tuotanto ei vielä ala nelivetoisten osalta.

                                                          ID.4 on hinnoiteltu Saksassa jo.

                                                          ID.4 German prices: https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/
                                                          Bestellungstermin: ab 24.09.2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
                                                          Erscheinungstermin: ab November 2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
                                                          Preis: (kursiv Schätzung)
                                                          52kWh ID.4 Pure: 36995€
                                                          52kWh ID.4 Pure Performance: 37795€
                                                          77kWh ID.4 Pro: 43995€
                                                          77kWh ID.4 Pro Performance: 45495€
                                                          77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 48995€
                                                          77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 58995€
                                                          77kWh ID.4X Pro: 46995€
                                                          77kWh ID.4GTX: 49995€

                                                          Comment


                                                            Sain käsityksen että nelikko seuraa heti kohta melkein perässä, ekana vain vajaavetoa, joka ei meidän taloutta haittaa. Tosiaan nelikon hintakin varmasti karkaa. RS mallit hieman myöhemmin.
                                                            Kiitos Terolle tuosta ID4 hinnastosta, tuon perusteella 52kWh malli osuisi hintaluokkaan. Koskahan tuo on tulossa Suomeen?

                                                            Comment


                                                              Saksassa näyttäisi Škoda Enyaq iV 80 takaveto 82kWh akustolla olevan 43.950,00, nelivetoisille Enyaq iV 80x ja Enyaq iV RS ei ole Saksassakaan vielä hintaa annettu.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X