Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tällä hetkellä saatavuus menee tammi-helmikuulle.

    Comment


    • Iski autokuume, vaimo tarvisi omaan käyttikseen automaatin ja sähkö kiinnosti, niin siitä se sitten lähti, kunnes lyssähti. Kävin kolme sähköautoa koeajamassa viime viikolla.

      ID.3 on kiinnostanut kovasti ja sen puutteen takia kävin koeajamassa e-Golfia (kovasti myyjä kehui vastaavaksi sisätiloiltaan ja kuulemma parempi ajaa). e-Golf oli kyllä aikalailla perusvolkkari vähän paremmalla kiihtyvyydellä. Se oli vain tehty käsittömättömän mopoksi ohituskiihtyvyyksissä. Jos nyt jostain syystä olisi voinut e-Golfia harkita, niin oli omaan makuun tuhnu lahna 80km/h jälkeen. Sain hyvän tarjouksen ID.3, mutta en pystynyt tilaamaan kun ei pääse koeajamaan. Syyskuussa tulee myyjän mukaan heidän yksilönsä liikkeeseen kun katseltiin että valmistukseen on mennyt. Tarjouksen yksilön olisi saanut lokakuussa. Plus ja Max malleja oli jäljellä.

      Kia E-Niro oli muuten ihan hyvä, mutta ulkonäkö keulasta hieman keskenkertainen. Ratin materiaali tuntui ikävältä omiin lapasiin, mikä häiritsi kyllä hieman liikaa. Lisäksi tomaatin valitsin oli aika meh ja sähköinen käsijarru ei tuntunut toimivan jostain syystä (tai en vain osaa kun ei toiminut kuten omassa volkkarissa). Kojetaulu taasen oli yhtä nappuloiden oksennusta, selkeästi pertti perusinsinööri ollut vauhdissa kun on mietitty toiminnallisuutta. Tässä autossa oli kyllä riittävä ohituskiihtyvyys vaikka ei tietysti mikään raketti olekaan. Luistonesto tuntui kehnolta verrattuna e-Golfiin, sillä se tuntui hämmentyvän märästä asfaltista kun testasin 0-100km/h kiihtyvyyttä. Lisäksi kun pysähtyi, laittoi auton parkille, otti vyöt pois ja avasi oven niin alkoi julmettu ujellus piippaus. Oli kyllä aikamoinen turn off moment. En ollut riittävästi innostunut autosta, jotta olisin kysynyt myyjältä olisiko pitänyt toimia jotenkin toisin tai saako ominaisuuden kytkettyä pois.

      Tesla Model 3 SR+ oli kolmas koeajettava. Teslan kaikki menopelit on tuttuja uutisista, foorumeista ja yt-videoista tuttuja, joten erinäisistä ongelmista oli tiettyjä ennakkoasenteita. Ensinäkemältä tilavuus ja kojetaulun minimalisti sopi omaan silmään. Edessä sekä takana oli mukavasti tilaa, tosin takapenkki olisi saanut olla hieman korkeampi/reisiä paremmin tukeva). 3:n kulki luonnollisesti näistä parhaiten huomattavasti suuremman tehon turvin, mutta silti kiihtyvyys ja regeneraatio oli huomattavasti pehmeämpää verrattuna kahteen aiempaan. Ajettavuus ja alusta tuntui myös paljon paremmalta.

      Kaikkinensa tuntuu siltä, että käyn koeajamassa ID.3, mutta jotenkin tuntuu että odotan vielä Model Y tulon koeajoon ja sitten alan miettimään omia peliliikkeitä. Model 3 nyt ainakin tuntuu vahvimmalta ostovalinnalta tällä hetkellä, mutta on toki 5 tonnia muita kalliimpi. Tietysti ID.3 jos vakuuttaa niin voi miettiä myös myöhempiä malleja suuremmalla akulla.

      Luultavasti päivitän kakkosauton johonkin halpaan käytettyyn automaattiin. Vaimo olisi halunnut TT tai Beetleä, mutta niitä on vähän heikosti myytävänä.

      Comment


        Niin se alkaa. Jokainen jahkattu päivä on pois siitä ajasta, jonka voisi ajella sähköllä, siksi Tesla :) Mutta vakavammin, minkälaista ajoa on suunnitteilla? Tein tuon siirron sähkäriin reilu vuosi takaperin, enkä vielä silloin osannut arvostaa riittävästi tuota Teslan pikalatausverkostoa. Se mahdollistaa ne mulle satunnaiset, vähän pidemmätkin päiväsiirtymät. Todellinen pikalatausverkko (100+ kW) on muilla merkeillä ja toimijoilla aika tosi vaiheessa. Käytettyjä ässiäkin alkaa saada järkevämmillä hinnoilla, lähinnä ehkä pienempiakkuinen facelift voisi olla järkevä, jos ei matka-ajoa ole kovin usein.

        Comment


        • Mikäli löytyy FB-tunnukset, niin kannattaa liittyä "Sähköautot - Nyt!" ja "Latausverkosto - Nyt!" -ryhmiin, sillä sieltä löytyy hyvin tosielämän kokemuksia sähköautoilusta. Paljon huttua, mutta myös paljon asiaa.

          Meillä on nyt vakavasti harkinnassa vaihtaa B8:kin täyssähköön. Jos asiaa miettii puhtaasti taloudellisesta näkökulmasta, niin vaihdossa ei ole mitään järkeä. Toisaalta siinäkään ei ole järkeä, että seisottaa pihassa autoa, jolla ei halua ajaa, kun on kerran sormensa sähkölle antanut. Toinen auto tuskin tulee Tesla olemaan, vaikka olen ollut todella tyytyväinen tuohon M3:een. Koska meillä ovat +300 km päivämatkat todella harvinaisia, niin range ei ole ykköskriteeri, mutta toisaalta en myöskään halua ajettavuudeltaan tai varusteiltaan mitään kippoa, eli pitää olla sellainen, että vaikka aamulla "työkoneiden arvonta" päätyisi mihin tahansa lopputulokseen, niin ei harmita hypätä rattiin.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
            Niin se alkaa. Jokainen jahkattu päivä on pois siitä ajasta, jonka voisi ajella sähköllä, siksi Tesla :) Mutta vakavammin, minkälaista ajoa on suunnitteilla? Tein tuon siirron sähkäriin reilu vuosi takaperin, enkä vielä silloin osannut arvostaa riittävästi tuota Teslan pikalatausverkostoa. Se mahdollistaa ne mulle satunnaiset, vähän pidemmätkin päiväsiirtymät. Todellinen pikalatausverkko (100+ kW) on muilla merkeillä ja toimijoilla aika tosi vaiheessa. Käytettyjä ässiäkin alkaa saada järkevämmillä hinnoilla, lähinnä ehkä pienempiakkuinen facelift voisi olla järkevä, jos ei matka-ajoa ole kovin usein.
            Vaimolle haettiin pikkudiesel työmatkoihin. Ajelee käsittämättömän paljon enkä usko että on valmis pikkusähkikseen. Siispä oma valinta tarkoittaa jotain vähintään M3 kokoluokan sähkistä. Ei ole nyt välitön kiire siirtyä sähköilyyn kun taloyhtiössä ei ole vielä päätetty ostaako jokainen omat tolpan nokat vai vaihdetaanko kaikki kerralla. Joka tapauksessa tulossa on muutamia kiinnostavia autoja kuten Teslan Model Y ja Skoda Enyaq. ID.4 tai Vizzion ei varmaan ole vielä tulossa pariin vuoteen. Tosin ID.4 ei ole ihan tarkkaa tietoa onko se edes sen isompi tiloiltaan kuin ID.3. Ulkoa otetuista paparazzikuvista ei nyt ihan hyvää kuvaa saanut.

            Omiin tarpeisiin tarvitsee pystyä ajamaan tarvittaessa työpäivän aikana sen 350km sillä varauksella ettei ehdi lataamaan välissä. Lisäksi on tarkoitus tehdä myös muutamat vuosittaiset matkan 400km päähän, mutta näillä reissuilla riittää vähintään 50kW latauspisteet matkalla. Päivittäiset ajot muutoin on siellä jossain 50km luokassa. Varmaan pyöritään siellä 50k€ hintaluokassa.
            Viimeksi muokannut jabi_fi; 9.7.2020, 22:59.

            Comment

            Working...
            X