Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    230V ulkopistorasiasta 1~ sähköä. Mittari näyttää kyllä jännitteen, mutta kWh näyttö pysyy nollassa ja laite menee ikään kuin jumiin. Näytöt eivät vaihdu vaikka mitä nappeja painelisi. Muilla sähkölaitteilla laite toimii ihan oikein. Virrankestokin tuolla on 16A ja sulake jonka takana pistorasia on on 10A.

    Comment


      Onko se sellainen pistotulpan ja -rasian väliin tuleva? Mites jos sen kääntää toisin päin?

      Comment


        Joo, just sellainen. Mitenpä tuon toisin päin kääntää?

        Comment


          No siis "ylösalaisin". Ei sen pitäisi mitään virran mittaukseen vaikuttaa mutta jos se on jotenkin kranttu nollan ja vaiheen paikasta.

          Comment


            Piti tuokin kokeilla, ei vaikutusta. Ehkä tuon älylatauskaapelin kuorma on sellainen, jota tuo mittari ei vain ymmärrä.

            Comment


            • https://www.is.fi/autot/art-2000006501352.html Teslalla ajava Joose laski kaikki kulut – ”Tehokkaalla ja hauskalla autolla ajaminen ei ole koskaan ollut näin edullista”

              Kahden vuoden aikana 95 000 km:n ajoon on kulunut rahaa siten, että Luukkasen laskelmien mukaan toteutunut kilometrikustannus on 23 senttiä sisältäen aivan kaiken.
              Minä huvikseni laskin oman B6 kulut per km. Ilman arvonalenemista 13 senttiä, arvonalenemisen (ostohinta - myyntihinta) kanssa 18,5 senttiä. Ajoin B6stosella 250 000km, Tämän kun kertoo 18,5 sentillä saadaan 46 250€

              Tesla Joosen 95 000km * 0,23€ = 21 850€. Jos olisin ajanut 6 vuotta ja 250 000km Teslalla, olisi se maksanut 57 500€.
              Viimeksi muokannut HiTec; 12.5.2020, 11:13.

              Comment


                i3:lla vajaa vuosi ja 20 000 km, kustannus 7 senttiä per kilometri sisältäen kaiken (sähkö, ajoneuvovero, renkaat, T2-T2 kaapeli yms. tarvikkeet). Auton arvonalenemalle ei vielä voi laskea mitään, koska auton hinta + hakukulut on edelleen pienempi kuin vastaavanlaisen auton hinta Suomessa on. I3 ei toki ole S85 Tesla, mutta ei kyllä ole myöskään B6. Sitten tuossa kannattanee huomioda myös se, että Teslaan on paljon uusittu kuluvaa osaa jotka luonnollisesti nostaa kilometrikustannusta huomattavastikin. Mutta ne kustannukset laimenee koska niitä ei oletettavasti tarvitse murehtia ihan pian uudestaan.

                Sama se on i3.lla, mutta käänteisesti. Se on melko uusi ja vähän ajettu, vuoden tai kahden päästä arvonalenema ja eteen tulevat huollot alkavat hilata kilometrikustannusta ylös.

                Comment


                  Ja minä ajoin viime kuussa 206 SW Pösöllä noin 70 kilometriä. Kulut siltä ajalta 150€ sisältäen varaosat, polttoaineet, verot ja määräaikaiskatsastuksen. Toisaalta arvonalenema omistusaikana oli -950€. Toteutunut kilometrikustannus oli täten noin 11€ voittoa per ajettu kilometri. Mitä voitin?

                  Kai autoissa nyt joku muukin ominaisuus on jota mitata kuin €/km? Vasta sitten kun tilat, mukavuus, turvallisuus, suorituskyky jne on samalla viivalla, on mitään järkeä verrata jotain käyttökustannuksia. Muutenhan se olisi sama kulkea kävellen, se on varmasti kaiken halvin tapa liikkua ja voi sitten ohi ajaville Teslan tai Pösön tai Bemarin omistajille lällättää.

                  Comment


                    Hopsiksen kanssa samaa mieltä. S85:n verrokiksi pitäisi kyllä ottaa joku muu kuin B6 tai i3, mieluummin juuri kuutisen vuotta vanha noin 35-40ke auto, teholuokassa 360-400hp ja suunnilleen saman kokoinen. Silloin vertailu olisi jokseenkin tasapuolinen ja tällainen vertailu olisi kiva nähdä. Voisihan tähän laittaa myös C5 Bitin kilometrikustannus, joka on 26 senttiä ilman vakuutuksia ja ajoneuvoveroja. So what?

                    Comment


                      S6 V10:llä konerempan kanssa :) Itsellä tähän menessä suurin investointi kipon ostosta tuli vapun jälkeen, kun ostin koko sarjan uusia Boschin AeroTwin lasinpyyhkijöitä, 40.79€. Tässä kuussa ei ole vielä tarvinnut ladata kotona kertaakaan ja ei ole tarvinnut lisätä lasinpesunestettä kipon oston jälkeen. Töissä ja kaupoilla olen ladannut, kun siihen tarjotaan mahdollisuus. Ensi kuussa olisi vuosi"huolto", joka on tarkastus. Muistaakseni n.100€ K-Caaralla. Raitisilmasuodatin maksaa n.40€ päälle. Katsotaan sitten, kuinka kalliiksi tuli. Eihän tuo mikään Tesla ja varsinkaan B6 ole, mutta ainakin tähän mennessä nurkka-ajot on sujuneet ihan onnistuneesti. Oikeastaan suurin investointi onkin, kun ostin kotiin säädettävän sukolaturin 6-16A. Auton mukana tuli suko10A, joten hifistelin.

                      Comment


                        i3:n ensimmäinen tarkistushuolto tulee heinäkuussa, samalla myös jarrunesteiden vaihto. Sen tiedän että alle 200 euron ei selviä, koska standard testing procedure ja vikadiagnostiikan luku on reilu 200 ja se tehdään joka tapauksessa kun auto tulee huoltoon. Siihen päälle jarrunesteiden vaihto ja muut huoltotyöt, niin saattaa 500 olla lähellä oikeaa. Mutta sittenpä taas mennäään 3 vuotta ja eihän tuo ole kuin reilun kuukauden bensat bittiin.

                        Comment


                          Uskon, että Tesla on ihan hauska ja tehokas, ja ilmeisesti myös käyttökuluiltaan edullinen. Aika vaikeaa on löytää polttisauto, jossa kaikki edellämainitut toteutuu. Edes se S6 V10 ei ole Teslaan verrattuna tehokas. Huipputeho ehkä on suunnilleen samoissa lukemissa, mutta käytännön suorituskyky jää jälkeen. Käyttökuluista ei varmaan tarvitse edes puhua. i3 on ihan hauska, muttei ehkä ihan samassa merkityksessä kuin Tesla. B6:sta ei nyt oikein viitsi sanoa mitään :)

                          Comment


                          • Tuon artikkelin mukaisessa (lue: ikäisessä) S-mallin Teslassa alkaa korostumaan kuluvien osien kustannukset töineen mikäli hommia ei pysty itse tekemään. Tuo sitten näkyy artikkelin autonkin kuluissa. Tuoreemmassa se isoin kulu tietysti tulee arvonalenemasta; eihän tästä ole kauaa aikaa kun uusien Teslojen hinnat laskivat kymmenillä tuhansilla "yön yli" - tuolloin olisi saattanut harmittaa aika pahasti, jos olisi edellisviikkona ajanut uuden auton kaupasta itselleen aikaisemmalla hinnalla.

                            Ja on toki tervettä tehdä vertailua käyttövoimien ja kulujen suhteen, mutta jotenkin tuntuu siltä, että aina sähköautoista puhuttaessa jokaisesta sähköautoihin semi-negatiivisesti suhtautuvasta autoilijasta tulee pennintarkka Roope Ankka ja samalla myös Greenpeacen jäsen: kulut lasketaan viimeistä kilowattituntia myöten, eikä (ajo-/käyttö-)fiilikselle anneta mitään arvoa, vaikka omassa käyttiksessä olisi motti sieltä moottorivalikoiman isommasta päästä juuri sen fiiliksen vuoksi. Lisäksi yhtäkkiä alkavat kongolaisten mineraalikaivostyöläisten sosiaaliolot kiinnostamaan, vaikka öljyteollisuus on raiskannut ympäristöä maailman sivu, eikä se ole haitannut tähän päivään mennessä mitään.

                            Aika moni vaihtaa sähköön uutuudenviehätyksen, uuden tekniikan ja fiiliksen vuoksi, eikä välitä todellisista kuluista tai sähköautoiluun turhan usein liitettävistä ympäristöasioista tuon taivaallista.

                            Comment


                              Aika lailla no-brainer valita saman suuruusluokan käyttökustannuksilla uudehkon sähköauton tai 20 vuotta vanhan diesel-audin välillä. Vaatii toki sen että on varaa ja valmiutta sitoa autoon sen 40k€. Tälleen persaukisena saa itekin ajaa 12 vuotta vanhalla pikkudieselillä kun ei vaan tule tarpeeksi paljon ajoa että saisi ajokustannusten säästöllä katettua rahoituskuluja kalliimmasta.

                              Comment


                                Niin, viimeiset 10 viikkoa olisi ollut yhtä halpaa käyttää C5 biturboa kuin i3:sta: Kumpikin seisoo tyhjänpanttina pihalla, kiinteät kulut osapuilleen kummassakin samat.

                                Comment


                                  Ettei viestini ole pelkkää sähköautoilun kehumista, niin tänään tauluun startissa tuli "Error: 12v battery diagnostics". Autoon oli ensimmäinen omistaja ostanut VW-lisätakuun 5v asti. Nyt on vajaa 5v ja pari satkua alle 48tkm:ä mittarissa. Katsotaan, onko kuluva osa vai kuuluuko takuuseen. Toki eipä taida ensiasennus 12v akut muutenkaan olla kovin pitkäikäisiä polttiksissakaan.

                                  Comment


                                    Ennen akku saattoi hyvinkin kestää 10 vuotta ja ylikin, mutta nykyään se näyttää olevan viitisen vuotta. Bemareissa 12V akkuja on kypsynyt melko paljon 5-6 vuoden iässä ja toisin kuin polttiksissa, i3 ei varoita mitenkään että akku alkaa olemaan entinen. Se vain lakkaa ilman varoitusta käynnistymästä.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                                      Tuon artikkelin mukaisessa (lue: ikäisessä) S-mallin Teslassa alkaa korostumaan kuluvien osien kustannukset töineen mikäli hommia ei pysty itse tekemään. Tuo sitten näkyy artikkelin autonkin kuluissa. Tuoreemmassa se isoin kulu tietysti tulee arvonalenemasta; eihän tästä ole kauaa aikaa kun uusien Teslojen hinnat laskivat kymmenillä tuhansilla "yön yli" - tuolloin olisi saattanut harmittaa aika pahasti, jos olisi edellisviikkona ajanut uuden auton kaupasta itselleen aikaisemmalla hinnalla.

                                      Ja on toki tervettä tehdä vertailua käyttövoimien ja kulujen suhteen, mutta jotenkin tuntuu siltä, että aina sähköautoista puhuttaessa jokaisesta sähköautoihin semi-negatiivisesti suhtautuvasta autoilijasta tulee pennintarkka Roope Ankka ja samalla myös Greenpeacen jäsen: kulut lasketaan viimeistä kilowattituntia myöten, eikä (ajo-/käyttö-)fiilikselle anneta mitään arvoa, vaikka omassa käyttiksessä olisi motti sieltä moottorivalikoiman isommasta päästä juuri sen fiiliksen vuoksi. Lisäksi yhtäkkiä alkavat kongolaisten mineraalikaivostyöläisten sosiaaliolot kiinnostamaan, vaikka öljyteollisuus on raiskannut ympäristöä maailman sivu, eikä se ole haitannut tähän päivään mennessä mitään.

                                      Aika moni vaihtaa sähköön uutuudenviehätyksen, uuden tekniikan ja fiiliksen vuoksi, eikä välitä todellisista kuluista tai sähköautoiluun turhan usein liitettävistä ympäristöasioista tuon taivaallista.
                                      Ja kaikki mitä kirjoitit päinvastoin. Ne jotka on liputtaneet ennen dieseliä tai muuta voimakonetta, ovat nyt liputtamassa sähkön hiljaisuutta ja näennäisesti halpaa ajoa ( ostetaan 100ke Tesla ja sitten kehutaan kun on halpaa) sekä suorituskykyä :)

                                      Sähköautossa on oma fiilis, polttiksessa oma fiilis ( enkä nyt tarkoita B6 A4:sta. HiTecin yksilöön taisi mennä 2? moottoria, muun hauskan lisäksi, siinä mielessä hyvä verrokki, ei ihan halvin pitää ja silti oli halvempi). Öljymiehet on raiskannut ja raiskaa edelleen. Seuraavaksi raiskaa sähkömiehet ( ja kun ei vihreät ymmärrä muuta kuin että sähkö tulee sieltä seinän reijistä ja akut tulee akkutehtaasta). Loppu tästä kuitenkin tulee kun ihmisen ahneus ei mihinkään häviä. Ellei oteta Linkolan oppeja käyttöön.

                                      Comment


                                        Vetykennot korjaa lopulta Afrikan riiston. Menee siinäkin toki vielä hetki ja kyllä öljyä paljon muuhunkin kemianteollisuudessa käytetään kuin autojen polttoaineena. Mutta sitä odotellessa ja jos nyt jätetään ne ääripäät eli 20 vuotta vanhat koinsyömät tonnipommit ja toisaalta 100k€ Teslat pois kun ei niitä vaan oo mitään järkeä vertailla keskenään. Ostetaan niitä 100k€ autoja dieselinäkin, ehkä jopa Audejakin ja aivan yhtä jyrkkää on arvonalenema. Bonuksena toki saa maksaa ajamisesta sitten vielä moninkertaisesti polttoainekuluina.

                                        Jotkut haluaa ajaa vanhoilla tonnipommeilla, toiset uusilla 100k€ autoilla. Jos ei sitä eroa käsitä niin ei sitä sitten vaan käsitä. Onneksi joku ostaa uusia ja kalliita niin on minullakin sitten joskus mahdollisuus ajaa autolla. En nimittäin ihan äkkiä pystyisi perustelemaan 100k€ Teslan hankintaa tai 250k€ Porschen ostoa. Käytettynä sellainen kuitenkin oli mahdollista laittaa ihan tavan työmiehen palkalla.

                                        Comment


                                          Muistin kuukauden väärin ja takuu on päättynyt 3 viikkoa sitten. Olisi kuulemma mennyt takuuseen. Kuukauden päästä vien auton sitten vuositarkastukseen, jos akku ei ala reistailemaan sitä ennen. Fiksumpi olisi käyttänyt auton huollossa ennen takuun päättymistä. Itsellä homma pääsi unohtumaan.

                                          Comment


                                            Hyvin suosii lämpenevä sää kippoilua. 9.4KWh/100km kulutuksella suoritin eilen yli 120km:n suoritteen 40-60 rajoituksella taajama poröttelyllä, keskinopeus oli 45km/h. Mukavaa oli tänäänkin nähdä, kun moottorijarrutus lataa sähköä hyvin. Alkulatauksen jälkeen lähdössä rangea oli tarjolla 133km, kotona kuitenkin 135km, vaikka tuli ajettua 10km. Keskikulutus oli 9.5KW/h. Eipä ole tietoa ajotietokoneen koodista, millä rangea lasketaan, mutta 7-11 KWh/100km kulutuksella nuo 30-60km/h ajot menee yli plus 10c kelillä,.

                                            Comment


                                            • Hymyilytti uusimman moottorilehden sähköautotesti jossa ajettiin Taycanilla ympäri eteläistä Suomea 1000 km päivässä. Niillä muutamilla harvoilla pikalatausasemilla notkuttiin sen verran että saatiin aina matka jatkumaan. Latauskulut olivat sen suuruiset, että samalla rahalla olisi ajanut 11 L/100km kuluttavaa bensa-autoa.

                                              Comment


                                                Sähköautoilu ei ole halpaa, jos on kokonaan maksullisien pikalatausasemien varassa. Niissä helposti kilowattitunti maksaa euron. Patteritaycaninkin saa ladattua kotitallin seinästä, joskin en usko että ko. auton ostaja kauppoja tehdessään kovinkaan paljon miettii mitä ajaminen ylipäätään maksaa.

                                                Comment

                                                Working...
                                                X