Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf Variant 4-motion VR6T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Ei se tulppa välttämättä itse ole päässyt vielä sulamaan pahasti. Mulla näytti tältä. Keraamin rapistuessa noin siellä on keskielektrodi ollut melkoisen lämmin.
    Attached Files

    Comment


    • Platina- ja iridiumtulpat eivät sula mutta helposti hehkuvat niin paljon että tuhoisa preignition alkaa.. pienempikokoinen elektrodi ei ole tässä suhteessa etu. Etanolivehkeeseen perinteinen kupariytimellä oleva tulppa on parempi

      Comment


        Eli mitä noissa Carlssonin linkkaamissa tulpissa on siis hyvää tähän asiaan ? Kiinnostaa kyllä, jos vaikka pitäisi vaihtaa omaan.

        Comment


        • Vielä kylmempi lämpöarvo ja lyhyempi maaelektrodi jäähtyy myös paremmin. Tosin ehkä paras sen osalta olisi surface discharge-tulppa jossa ei ole maaelektrodia lainkaan.

          Comment


            Pintapurkaustulppien kanssa tuppaa sitten olemaan muuta ongelmaa. Ei tosin ole omakohtaista kokemusta.

            Comment


            • Karstaantuminen jos bensalla ajettaisiin, mutta etanoli ei karstoita. Ja jos se nyt vähän räkäisesti käy kylmänä ja tyhjäkäynnillä niin onko tuolla nyt merkitystä jos sillä saa 400hv/litra moottorin pysymään nipussa. :)

              Comment


                Okei, bensalla kun tulee ajettua kanssa.

                Comment


                  Alkuperäinen kirjoittaja jcarlson Näytä viesti
                  Platina- ja iridiumtulpat eivät sula mutta helposti hehkuvat niin paljon että tuhoisa preignition alkaa.. pienempikokoinen elektrodi ei ole tässä suhteessa etu. Etanolivehkeeseen perinteinen kupariytimellä oleva tulppa on parempi
                  Nyt kun täällä on keskustelu kuumana niin kysytään aiheeseen liittyvää.

                  Eli jos ajatellaan että tulpat olisi saman lämpöarvoisia, niin kumpiko sitten olisi haitallisempi tilanne, se että kuparinen sulaa vai se että iridium hehkuu?

                  Mites liian laiha seos pitkässä vedossa vaikuttaa etanolilla? Esim jos seossuhde olisi vaikka 0.82 vrt 0.88? Mitä tästä voi aiheutua?

                  Auttaako vesi (metu)-ruiskutus hillitsemään tulpan lämpötilaa tollasessa pitkässä vedossa korkeapuristeisessa moottorissa (liian) korkeilla ennakoilla?

                  Comment


                  • Kuten aiemmin todettua niin lämpöarvo ei vaikuta suoranaisesti maaelektrodin lämpötilaan eli pelkästään se ei pelasta. Saab aikoinaan Biopower-moottoreita kehittäessä huomasi kestävyyskokeissa etanolilla ko. ongelman ja E85 käyttöön tulikin maaelektrodin jäähdytyksen kannalta parempi tulppa (BKR7ESC-11). Kyseinen tulppa tosin on muuten suunniteltu 100hv/litra käyttismoottoriin.

                    On se peli jo menetetty siinä vaiheessa kuin kuparinen sulaa eli eipä siitä ole iloa jos iridium tai platinakärki jää sulamatta. :) On siis jo niin ylikuumentunut että preignition tuhoaa moottorin muuten.

                    Liian laiha seos on näissä monesti osasyyllinen, etenkin silloin kun vähempitehoinen sulaa etanolilla. Mutta itselle eteen tulleissa on todennäköisesti seos ollut jopa lambda 1 yläpuolella. Kun taas isompitehoiset on sulaneet rikkaallakin seoksella jos muuten on vaan ollut liian kuuma tulppa/liikaa ennakkoa/"liikaa tehoa" :) Onhan siinä 0.82 seoksessa tietysti hieman enemmän höyrystymislämpöä sidottavaksi kuin 0.88 eli täytös ja siten palotila ovat hieman viileämpiä.

                    Vesiruiskutus auttaa siinä missä kaikki muutkin keinot jotka laskee täytöksen lämpötilaa. Ennakko on kuitenkin on selkeästi määräävä parametri eli en usko että pelastaa yksinään.

                    Comment


                      Mikäs tässä aiheen menopelissä oli seokset viinalla, entä ennakot tuossa poks kohdassa ?

                      Mikä on sitten viinalla "liian" laiha näissä luokkaa 300 hv/litra laitteissa, entäs ennakko vs puristussuhde ?

                      Omassa laitteessa maililla ja radalla todennut, että viinalla pitää olla 0.85 tai alle seokset, että pysyy lämmöt kurissa. Tuossa max 30 ennakkoa ylhäällä ja vakio tuttu. Vesiruiskua käytän myös viinalla radalla, on sitten hyötyä tai ei mutta ainakin imuilmaa laskee.
                      Viimeksi muokannut vayne; 30.8.2017, 17:01. Perustelu: näppishärö

                      Comment


                      • Jostakin muistelen lukeneeni, että paras teho e85:lla saadaan lambda 0.78 ja 7.613.

                        Comment


                        • Kyllä paras teho etanolillakin on laihemmalla seoksella, mutta optimitehon alue on laakeampi kuin bensalla eli 0.78 lambda etanolilla (vrt. 0.85 esimerkiksi) verottaa vähemmän kuin bensalla.

                          250-300hv/litra laitteet etanolilla olen säätänyt 0.80 tienoille varmuuden vuoksi, ennakko puolestaan on hyvin moottorikohtaista. Mutta 30 astetta (7000rpm kohdalla?) kuulostaa äkkiseltään todella kovalta (liialtakin) ennakolta vakiopuristeiseen biturboon. Bensaennakoihin verrattuna olen käyttänyt luokkaa 5 astetta enemmän yläkierroksilla eikä tällöin ennakkoa lisäämällä teho ole enää sanottavasti noussut. Vääntöalueella voi käyttää sitten suhteessa selvästi enemmän ennakkoa kun siellä bensa on niin nakutusrajoitteinen.
                          Etanolihan palaa nopeammin kuin bensa eli samalla ennakolla tulee enemmän tehoa, enemmän sylinteripainetta ja matalammat pakolämmöt kuin bensalla.

                          Comment


                            Milläs paineilla Väinölällä tuollaisia ennakoita on? Vertailuna, urssissa n. 9:1 purkalla, 2 bar paineella semmoista vähän vajaa 20 astetta.

                            Jos penkkiä ei ole käytössä, niin melko hyvänä nyrkkisääntönä on ollut vetää bensalla nakurajalle ja siitä viinalle 5 astetta lisää. Tämä on penkissäkin muutamaan kertaan todettu, että hyvin osuu parin asteen sisään hehtaarille. Omassa pelissä oli nykysetupilla erittäin rajusti nakurajoitteinen bensalla, niin päästiin viinalla vääntöhuipussa 7 astetta korkeammalle. Tehoa joka asteella tuli 30-35hp. 8. asteella nousi vain n. 5 hp, joten pakitettiin siitä takaisin. Sytkä nousee hieman kohti rajoittajaa.

                            Comment


                              Menee vähän OT tämä aihe mutta asia on kyllä hyvää ;) Toki voisi avata oman aiheen.

                              Mulla siis 30 ennakkoa rajoittajan 7500 tuntumassa, siitä laskee lineaarisesti olleen reilu 20 jossain 3000-4000 välissä ahtopiikissä (2.1 bar). Ahtoa saattaa hyvinä päivinä saada rajoittajan tuntumaan 1.75 bar. Seos 0.82-0.85 maastossa viinalla.

                              Bensalla ennakko 5 vähemmän about ja seos reilusti 0.7x

                              Comment


                                Tässä muutama kuva niitä pyytäneille.

                                Katselin logia ja karttoja tuossa hieman. Poks kohdassa kierroksia 6500-7000rpm, ahtopaineitta 2.3-2.4bar ja ennakkoa 18-19 astetta. Seos 0.78...
                                Attached Files

                                Comment


                                • Teehän Mikko hyvä uudesta koneesta, alkaa kauppakassi bemarit olee lähellä.
                                  Käytiin alastarossa ja päästiin vielä ajamalla takaisinkin ;)
                                  Attached Files

                                  Comment


                                  • Mikko, sillä mitä poks-kohdassa oli arvot, on aika vähän merkitystä. Tässä koettu vaurio ei synny sekunnissa, jos edes kahdessa, eli logia pitää katella koko vedon ajalta. Ja edellisen vedon.

                                    Comment


                                      Ei näkynyt logissa mitään ihmeellistä, kyllä sitä on kytätty... 5-vaihteen aikana kaikki tapahtui.

                                      Mutta joo, eiköhän tätä ole vatvottu riittämiin. Oli syy mikä tahansa, on uudet kuviot suhteellisen selvät tämän suhteen.

                                      Comment


                                      • joko tähän on uuden moottorin osat nurkissa?

                                        Comment


                                          Kansi on tekeillä ja männät tilauksessa.

                                          Comment


                                            Ensimmäiset paketit avattu, hyvää joulua muillekkin !
                                            Attached Files

                                            Comment


                                              Päivelläänpä hieman tätä myös. Talvikauden kiireisin aika meneillään ja paljon on kaikkea touhuttu.

                                              Vanhasta moottorista jäi käyttöön kampiakseli ja kiertokanget. Nämä kävivät myös tarkastuksessa ja veivit saivat uudet yläpään helat. Samanlaiset männät tilattiin jenkeistä ja kasattiin perinteisesti acl laakereilla.

                                              Aihio aeb kannen porttasi kansiset ja samalla asennettiin 1mm suuremmat venttiilit. Kansi kävi myös cnc koneessa, jolla ajettiin vesiura ja palotilat pyöristeltiin.

                                              Vaihteisto löytyi yksityiseltä käytettynä Itävallasta. Tässä asennettuna oli sqs 4-vaihteinen dog tyyppinen ratas setti ja peloquin lukko. Tämä purettiin ja vaihdettiin hieman paremmin omaan rengas kokoon sopiva perävälitys. Askin mukana seurasi saman firman tekemä seq shifteri.

                                              Kori kävi Valtaalalla Töysässä kaarien valmistuksessa. Samalla purulla vaihtui taka-akselille uretaani puslia ja eteen 8-mäntäiset D2 jarrut.

                                              Ahtimeksi valikoitui tällä kertaa bw s366 sx-e
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • tää on kyllä niiiin seksikäs:)

                                                Comment


                                                  Oliko vanhoille yläheloille käynyt mitään? Mistä materiaalista uudet tehtiin?

                                                  Comment


                                                  • Tuliko CNC porttaus? Missä?

                                                    Comment


                                                      Minnuu kiinnostaa taas nuo pintapurkaus tulpat. Mistä noita löysit? :)

                                                      Comment


                                                      • Jäikö nuo lootan siirtohaarukat vakioks? Noissahan on ollu ongelmia keston kanssa? Vai onko joku parannus, mitä en vaan erota kuvasta?

                                                        Comment


                                                          Alkuperäinen kirjoittaja Repo/promo Näytä viesti
                                                          Tuliko CNC porttaus? Missä?
                                                          Olen käsittänyt, että Jamppa puuhailee jotain CNC-palotilajuttuja nykyisin ihan normi pörräporttauksen ohella. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

                                                          Comment


                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Dona Näytä viesti
                                                            Jäikö nuo lootan siirtohaarukat vakioks? Noissahan on ollu ongelmia keston kanssa? Vai onko joku parannus, mitä en vaan erota kuvasta?
                                                            Billetistähän voisi tuollaisia melko näppärästi loihtia, jos ois vehkeet..

                                                            Comment


                                                              Joo siis kansiset teettää nuo cnc jutut muualla, mutta samalla reissulla onnistuu. Porttaus käsipelillä silti tehty.

                                                              Siirtohaarukat jäivät nuo, ilmeisesti niillä repineet pojat vuosia, joten ei kai ihan paskaa ole. Jos hajoaa niin keksitään parempaa tilalle.

                                                              Tulpat ovat ngk kilpakamaa ja ihan kaupasta saa ostettua. Vastaavia käytetty esim. eräässä evossa tiellä vuosia. Hinnaltaan aika tyyriit, mutta jos pelaavat niin on varmasti joka euron arvoiset.

                                                              Yläheloissa oli hieman väljää, varsinkin siinä pytyssä joka suli. Uudet samaa kamaa, jota PO käyttää. Ilmeisesti kovempaa kamaa ja vain pinnassa tää ns. messinki tai vastaava.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X