Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Golf Variant 4-motion VR6T

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Päivitelläänpä hieman.

    Talven aikana vaihtui Motronic hyllyyn ja tilalle tuli Autotunelta AEM infinity 8H (508) ja pnp adapteri johtosarja. Näiden asennus ja käyttöön otto sujui kohtuu kivuttomasti. Alkuun hieman päänvaivaa aiheutti CAN väylä tukemattomuus, joka olikin vain hieman kalliimmassa 6H mallissa. Onneksi tammikuun päivityksessä jenkit saivat saman myös tähän, joten saatiin mittaristo tyytyväiseksi.

    Hieman kipeätä ottaneen pakosiiven takia kävi ahdin valkeakoskella saamassa hellyyttä ja samalla vaihtui siivet astetta isompiin. ( 62 / 65 )

    Luonnollisesti kaveriksi uudelle ahtimelle hommattiin hieman isommat suuttimet ( EV14 1500cc)

    Pakoputkistoa muutettiin viisautuneena viime kesästä. Ahtimen päähän kaveri hitsasi suoraan pakopesään LVI muhvin 70mm > 100mm, jonka päähän V-band kiinnitys downpipeen. Downpipelle rakennettiin uusi kiinnitys, jotta saatiin ränni kunnolla tuettua. Keskiputki tuli 89mm putkesta ja varustettiin magnaflown 200cel katilla. Perän jälkeen putkisto haaroittuu 2 x 63mm parilla vaimentimella. Koko roska nyt alusta loppuun rosteria.

    Viikko sitten käytiin pyörittelemässä rullia AMW dynoservicen uudella rullalla ja hyvältähän se vaikutti. Kartat löytyivät hienosti kohdilleen, jonka jälkeen alettiin hakemaan kierroksia. Asianomaiset yllätti hieman tuo tehokäyrä, joka ei näyttänyt laskemisen merkkejä. Viimeiseksi rajoittajaksi jäikin 8350rpm ja edelleen nouseva tehokäyrä. Ahtopainetta 2.1bar ja pakopainetta 1.7bar. Näillä meni omat varovaiset tavoitteet rikki ja päivä samalla purkkiin.
    711hp / 667nm
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Mikko.P; 21.4.2016, 21:42. Perustelu: E: Muokattu kuvia

    Comment


    • Huh huh teholukemille, onko täällä pitkittäisjumalkoneestakaan otettu tuommosia lukemia?
      Hattua nostan!

      Comment


      • Ei ainakaan tiedossa olevia. Stroker koneet tietysti erkseen, mutta kehitys kehittyy..Hieno käyrä!
        Viimeksi muokannut -03 tq; 20.4.2016, 17:28.

        Comment


          Ohhoh... mitäpä tähän lisätä.

          Comment


          • On kyllä "raikkaan oloinen" moottori :)

            Comment


              Se olisi saatu kesä hienosti aluilleen ja alkaa palaset loksahtelemaan kohdalleen.

              Muutamissa erinäisissä tapahtumissa tullut käytyä varttimailia ajamassa ja suuret pito-ongelmat ovat vaivanneet. Kiikalassa paras 12.1s / 200km/h ja Vesivehmaalla 12.06s / 195km/h. Molemmissa 60ft päälle 2s ja vielä 2-vaihteella lauloivat eturenkaat tyhjää. Aivan siis kuin haldex vain luistaisi. Keväällä vaihdettiin SQS "ohjainlaite", jolla saadaan paluukanava tukittua kokonaan ja sähköisesti tarvittaessa avattua, mutta haluttua apua ei tullut tästäkään.

              Kesäkuun alussa vuosittaisessa BugRun tapahtumassa Ruotsissa käytiin varsin hyvillä mielin, ainakin suurimmalta osin. Radalla poltettiin viinaa n.65l ja nopeita ratakierroksia varmaan 25-30kpl. Moottori toimii hienosti ja kestää ajamista. Samoin renkaat ja alusta pelasivat erittäin mainiosta. Ainoana miinuksena jarrujen tunnottomuut ja poljintuntuman muuttuminen kiusasivat, joten pitää alkaa miettimään palojen päivittämistä ( nyt yellow stuffit joka nurkassa ).

              Penkissä käytiin useampaan otteeseen kiusaamassa varsin mukavin tuloksin. Ensimmäinen vertailu veto pelkästään, jotta saadaan selville penkkien väliset heitot. Samoilla ahdoilla 2.1-2.2bar tuli 707hp, eli 4hp vähemmän kuin Lappeenrannassa. Seuraavalla vedolla hieman ahtoja ylös ja 2.3-2.4bar antoi 737hp / 675nm.
              Illalla ajettiin vielä show henkisessä dynossa 2.5-2.6bar paineella, mutta ensimmäisestä vedosta ei saatu lukemia sutivien renkaiden takia ja toisessa vedossa rullauksen aikana hajonneen renkaan takia. Login mukaan varsin onnistunut veto, hieman rikkaan puolella.

              Varttimaililla meno oli samanlaista kuin Suomessakin eli liukasta, kunnes viimeisillä testilähdöillä alkoi takapäästä löytymään vetoa ja 2-vaihteella päästiin jo tienpintaan kiinni. Seuraavalla vedolla sama, kuin sormia napsauttamalla loppui sutiminen 2-vaihteella ja yritti vielä perääkin tarjoilla sivulle. Tästä innostuneena uudestaan viivalle ja hieman outoa ääntä renkaiden puhdistuksessa ja koko 400m etupyörät sutien. Tämän jälkeen ei nelivedosta ollut tietoakaan.

              Perjantaina sitten otin tehtäväkseni perän vaihdon varaosa-autosta ja pienoinen yllätys löytyikin haldexin päältä löytyvästä ylipaine venttiilistä. Ilmeisesti jokin o-rengas oli antautunut ja löytänyt tiensä ylipaineventtiilin väliin ja tämä vuoti koko ajan paineet karkuun. Myös 1kk vanhat haldex olivat kyllä suhteellisen metallia sisältävät. Kysymykseksi jäi enää, että onko tuo kyseinen o-rengas aiheuttanut koko ajan luistamisen ja tämä hajottanut mekaanisesti kytkimen vaiko vasta viimeisillä vedoilla kulkeutunut ja disabloinut tuon toiminnan...

              Ehjä perä paikoilleen uusilla öljyillä, suodattimilla ja tietysti sqs ohjaimella. Lauantain testiajolla Hyvinkäällä ja varsinkin paluumatkalla tuli todettua, että 5300rpm lähtöpaukulla (-10') ja vesilätäköstä lähtiessä tumppaa auto.Toisin sanoen ei sutimisesta ollut tietoakaan! Eli nyt on oikeasti toimiva sähkö neliveto... Räyskälässä jos pääsisi oikeasti havittelemaan parempia aikoja.

              Muuten erittäin tyytyväinen pitää olla, sillä moottori tuntuisi kestävän tosiaan ajoa. Ruotsissa tuli yksi vaihde kämmäys tehtyä 3-2 vaihteelle ja logiin oli jäänyt +10k rpm lukemat.
              Attached Files

              Comment


                Ihan hyvän kuuloinen pannu kyllä. Painetta ei ilmeisesti ole ollut vielä kiihdytystapahtumissa kovin paljoa käytössä, kun ainakin penkkituloksiin nähden loppuja puuttuu ~pari kymppiä?

                Comment


                  Tuolla 2.1-2.2bar ajettu. Tiedä sitten mikä vie loppuja, se että sutii vielä 2-vaihteen rajoittajalle vai se että edellä mainitun takia tosi vaikea vaihtaa 3-vaihteelle sutimisen takia ja meinaa enemmän ja vähemmän nyykähtää. Alkaa olemaan tuo dieselin välitys tosi huono tähän setuppiin. Hieman ennen vartin loppua joutuu törkkäämään 4-vaihteen, jolla ei kerkiä oikein edes alueelle...

                  Olisi kyllä valmiina tiheämpi bensan askin, kun vain kerkeisi vaihtamaan. Hieman mielessä jos tämä kestäisi kesän ja talvella rakentelisi tuon tiheämmän askin sitten hieman parempana paikoilleen.

                  Comment


                    Olikos jossain reseptiä tuosta 392hv diesseli koneesta? Tuo syöttöpuoli varsinkin kiinnostaisi suuresti. Ala ja yläkertakaan tuskin vakioita olivat?

                    Comment


                      Turbodiesel.fi foorumilla on varsin kattava kooste projektista. Mut karkeestihan se on nokka, isot suuttimet, iso turbo, kansi, gridle ja 11mm pumppu.

                      Comment


                      • Siis girdle jos joku googlettaa.

                        Comment


                        • Hyvin tuo 06a lohko sit kestää ilman suurempia vahvistuksia.

                          Comment


                            Eikö korsetti ole aika suuri vahvistus?

                            Comment


                            • Niin mikä tuon lohkon kipuraja on? Ja mistä se ekana repeää? Noihin yrittäny löytää vastausta ja sen pohjalta vois pähkiä onko korsetti pelkästään riittävän suuri vahvike. Sehän ei vahvista kuin tietyn alueen. Tässä moottorissa niinkuin omassakin alkaa olemaan sylinterin seinämät ohuet ja vakio pukit paikallaan.

                              Comment


                                Tuli pari viikkoa sitten purettua moottori "pienen" kolinan takia. Löytyi siis cp:n 20mm (4mm seinämä) tappien raja. Onneksi ei purkautunut, joten ylimääräiseksi menetykseksi ei tullut muuta kuin ykkösen mäntä.

                                HD / työkaluteräs tappia ja Pauteria / PO metallin veiviä katselemaan. Samalla kaikki kuluva vaihtoon. Harmittaa hieman, kun vihdoin olisi kaikki palikat olleet kohdillaan kunnon varttimaili ajalle. No, jos tämä olisi helppoa, kaikki tekisivät tätä :)

                                Mistä Dona tilaillut tappeja?
                                Attached Files

                                Comment


                                • Us-partsilta mää oon ostanu.

                                  Comment


                                    Onko minkä pituiset ja saako eri mittaisia? Niissä ilmeisesti vain seinämää enemmän, vai materiaalissa myös eroa?

                                    Comment


                                    • Noi mitkä on nyt hyllyssä on JE-pistonsin 20x57mm. Wisecolla on muistaakseni pisempiä. Teräksestä en osaa sanoa. 14F-6B93C merkintä tapin päässä.

                                      Comment


                                        Kiitos, pitääpä mittailla omia. Vaikuttaisi, että saisin yhden männän kaverilta, niin sitten entrata tuon setin.

                                        Samalla voisi pienet kolot tehdä pakoventtiileille. Olivat ilmeisesti ottaneet siinä ruotsin ylikierros sattumasta hieman osumaa ja kaikki olivat luonnollisesti mutkalla.

                                        Comment


                                          Mitkäs veivit nämä oli? Perus kiinaveivistäkin saa ihan toimivat, kunhan vaihtaa ylähelan parempaan materiaaliin.

                                          Comment


                                            Nämä oli mäntien kanssa pakettina tulleet Manleyt. Pieni epäilys tässä on tullut, että olisivatko ylikierrokset aiheuttaneet ylälenkin vaurioitumisen ja tämä niin edelleen kolistellut tapin poikki.

                                            Varmasti saa hyviä noistakin, mutta itsellä ei riitä hermo tässä kohtaa säästää. Ennemmin varman päälle, ja tarkoitus oli muutenkin ensi talvena nuo vaihtaa. Riihimäelle soiteltu veivien suhteen ja sinne vaikuttaisi eurot menevän.

                                            Comment


                                              Ei se minusta säästämistä ole, jos kiinaveivistä tekee parannellun version. Niissä on rungon materiaali ollut yleensä ihan hyvää. Ainoat ongelmat ovat olleet ylähelassa; Sen materiaalissa ja toisinaan sijainnissa. Molemmat hoituu samalla kertaa, kun helan vaihtaa.

                                              Comment


                                                Ei ne varmasti huonot olekkaan, mutta itse en sellaisia veivejä silti aio käyttää 8500rpm + 200hp / pytty...

                                                Comment


                                                • Tuskin kuitenkaa tehot tulevat jäämään noin "vaatimattomalle" tasolle, joten ehkä kuitenki on viisasta panostaa Riihimäkeläisiin ni ei ainakaan tartte jännittää et kestääkö ne kanget vai ei.

                                                  Comment


                                                    Noniin, saatu tätäkin hieman etenemään. Alkuperäiset suunnitelmat kuopattiin ( Wössner männät + Po-veivit ), kun lätäkön takaa löytyi muutama tkm ajettu alakerta sopuisaan hintaan.

                                                    Eli nyt mennään Pauterin veiveillä ja CP:n custom männillä, joissa 22mm HD tappi ja hieman erilainen muotoilu laessa. Puristuksia TFSI tiivisteellä pitäisi näillä irrota sen 10...
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • Huhut kertoo että Golffista ois tänään mitattu kasilla alkavia lukuja.
                                                      Uus kone pelaa vissiin hyvin?

                                                      Comment


                                                        Naamakirjan puolella oli joo numeroita, melko napakat menohalut alkaa olla.

                                                        Comment


                                                          Jeesh, tätä käytiin pyörittelemässä rullilla tosiaan vapun kunniaksi. Voimaa saatiin vähintään riittävästi ja tietoa paljon lisää. Jos hyvää, niin huonoakin :

                                                          - Turbo aivan tapissa ( 2.5 bar ahtoja ja pakonen meni ohi )

                                                          - Suuttimet tapissa ( alkoi viimeisillä vedoilla soppa loppumaan, vaikka hieman nostettiin peruspainettakin. Paineita ei ole tullut katsottua vielä logista, sillä saattaa 2 x 044 loppua myös?

                                                          - Ja viimeisenä se tärkein, jonka takia ei yllä olevilla ole periaatteessa mitään merkitystä tälle kesää. Näillä sylinteripaineilla alkoi kansi nousta ilmeisesti ja nyt työntää vedon jälkeen paisarista korkin kautta nestettä pihalle.

                                                          Summarun, uutta tivaria kehiin ja paineita hieman alaspäin. Alkaa suunnitella konsteja tuohon kannentivarin pitämiseen. 11mm aeb pinnapultit voisi auttaa mutta jotenkin noihin alkuperäisiin lohkon kierteisiin kajoaminen ei tunnu hyvältä ajatukselta. Jonkinlaiset liekkirenkaat tukemaan vakio tiivistettä? Vesikanavien uritus kannen ja lohkon tasonpintaan?
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            Ajoitteko amw:llä nelikkona vai haldexi pois päältä?

                                                            Eikö alkuperäisten pultinreikien ympärillä sit oo materiaalia tarpeeks, vai meinaatko että uuden jengan tekemällä se kierre heikentyy? Voishan pika ratkasuna kokeilla vaikka kuormaliinalla öljypohjan ja kannen ylikiristäen :)
                                                            On kyllä pikku moottorille jo aika kiukkusesti voimaa.

                                                            Comment


                                                              Joo isolla rullalla ajettiin etuvetona. 034 on myynyt ihan pakettina 11mm ARP pinnapultteja ja kaveriksi kierretappia. Ilmeisesti samalla nousulla tuo nykyinen 10mm kierre..? Lähinnä, että tulee ns. kunnollinen ja kestävä kierre.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X