Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HT-uisteluvene projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Thuppu
    vastasi
    Mutta sitten innostuin myös asentamaan aurinkokennon ku sattu olla aurinkovehkeet tarjouksessa Kärkkäisellä ja oli 90W kenno jossa ulkomitat oli järkevät ja sopi hyvin katolle. Saa sähkökoneen akun täyteen ilman verkkovirtaakin, ja tuntuu se ihan hyvin lisäävän käyttöaikaakin aurinkoisella säällä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pikku juttuja tuli tehtyä ku sisusta on edelleen ollu vielä vähä vaiheessa. Kiinnitin vieherasia säilön tohon pulpetin aukkoon ja tein luukun takapuolelle alumiinista. Kovin siistiä alupelliä ei ollu, vähä naarmua ym.. mut ei se tuolta paljoa näy.

    Lisäksi piti keksiä jotain säilytyskoteloja erinäisille tarvikkeille, ettei ne pyöri jaloissa lattialla. Keittiön biojäte astioista tuli hyvät kotelot ku niitä vähä pienensi. Sopii puukko, pihdit, pappi ym. ja vaappuja voi ripustaa kuivumaan raunalle. Sattumalta värikin on sävy sävyyn. :)

    Toki vieläkin on pikkujuttuja esim. sähköpuolella valoja, johtojen siistimistä, niputtamista jne.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tuon oman tilasin ebaystä. En ny niin kattavasti etsiny, mut tuntuu ettei tuon tyylistä ruoria 40e edullisemmin saa mistään. Lisäksi pitää varautua mahdollisiin alvehin telleihin lelleihin... Kannattaa kattoa aliexpress myös.

    Näköjään oli jääny päivittämättä tänne muutamat jutut veneestä, pitääpä lisäillä jossain välissä.

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Mistä tilasit ratin? Pitäisi itsekin tilata jostain tuollainen. Motonet myy 99€, mutta noita saa varmaan jostain vähän fiksummallakin hinnalla.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Jotain juttuja tuli täs tehtyä ennen ekaa uistelukeikkaa. Tuli laitettua kiinni noi plaanarikelat ja kelkkoihin kellukkeet. Ikinä ennen siis en oo isoja kelkkoja käyttäny, ja perjantaina oli melko tuulinen päivä, joka ei ehkä ollu paras mahdollinen harjoitteluun. Hienosti kelkat kyllä veti sivuille ja sopivasti jarruttivat venettäkin, mutta ku eka uistin tarttu pohjaan tulikin melkoinen härdelli. Ammattilaiset kuulemma katkaisee siiman, no ei tullu katkaistua koska ammattilainen en ole ja 15e karikkoa ei mielellään jättäis jos sen pelastettua sais, no saihan sen. Totesin sit että ainakin pienessä järvessä jossa on suuria heittoja syvyyksissä pikkuplaanarit on ihan riittävät. :D Isommille vesille sitten kelkat.
    Muuten kyllä ekat uistelut meni ihan kivasti. Kuhaa on nyt pakasteessa ihan reilusti. Perjantaina tuli kuusi otettavaa josta suurin 60cm. Pari alimittaista meni takaisin ja parit karkuutukset oli. Lauantaina olikin huono päivä, ihan hetki oltiin, melko tuulista ja vähä vettä heitti, eikä kuha ollu syönnillä. Vain yksi alimittainen tuli. Sunnuntaina olikin parempi päivä taas, tuli neljä otettavaa, suurin 64cm. Yks meni takaisin kasvamaan. Joillekin ehkä vaatimaton määrä, mut täälläpäin harvoin kyllä enempää määrää kerralla saa, tai no proot saa mut heillä onkin homma ns hanskassa. :) Mukavaa kuitenki oli, ettei sitä alimittaista tullu paljoakaan.
    Tänään laittelin vielä reunakaiteet paikoilleen, ehkä lisää vähä turvallisuutta, vaikka saishan ne olla korkeemmatkin.


    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Voi hyvinki olla, että ollaan lauantaina siellä. Loma just alko, joten huomenna ainakin menos.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Jos oot lauantai iltapäivällä tulos tonne edellä mainitulle järvelle, niin lapaa pystyy jos näät vihreän M-busterin vetämäs pikkuplaanareilla.. varmaan kaverin kanssa ilmestytään sinne neljän viiden maissa.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Ei tosiaan ollu kelkat mukana silloin. Saa ny sit nähä miten toimivat ylipäätään ku ovat omavalmisteet. :D

    Viimeistä päivää töissä ennen lomille pääsyä. Kaikenlaista pientä näpertelyä tän kanssa vielä on ollu ja vielä jääkin lomalle laitettavaa. Mutta käyttökunnossa se on ja pitääkin viikonloppuna ny käydä oikeen uistelemassa...
    Liimasin keulaan riisinjyväalumiinit ja asentelin keulakoneen paikoilleen. Kiinnityslevyn tein 8mm alumiinista ja alle vielä rosteriputken pätkästä pieni tuki. Tuli kyllä tukeva, ei notku yhtään.

    Orkkis kaapeli oli vain puolentoista metrin pätkä joka ei riittäny akulle asti, joten jouduin tekemään uuden johdon. Tuli vähä turhan jyrky ku Puuilossa oli 10mm3 johto loppu, niin piti sit ottaa vähä ylisuurta 16mm3. Liitin samalla tohon trukkiliittimeen latausjohdon C-Tekin laturille niin ei aina tarvi kömpiä veneeseen ku laittaa uisteluakun lataukseen. Olishan sitä voinu tehä adapterin jonka tökätä tohon trukkiliittimeen, mut eipä näin nyt pääse hukkumaan ku laturia muuhunkin käyttää.

    Kalasumppu sai alumiinikannen päälleen ja välissä on kumitiiviste joten kovin paljon ei pitäis loiskua vettä välistä. Kalasumpun alla on akut ja niille pitäis vielä keksiä joku panta tms. että pysyvät paikoillaan. Yläpuolella tosin ei juurikaan oo tilaa. Eikän ne kaatumaan mahdu mutta eteenpäin liukumaan kyllä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • VilleP
    vastasi
    Itsekkin vetelen 4-5kmh uistinta. Vaappu ui parhaiten tuossa vauhdissa ja suunnitellussa syvyydessä.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tulipas mieleen, kun mittasit tota vetonopeutta, niin oliko sulla jo kelkat vedossa? Ne nimittäin tiputtaa 1-2km/h nopeutta, riippuen kelkan merkistä ja kuinka kovaa se vetää sivuille. Pikkuplaanarit taas ei paljoa hidasta venettä...

    Btw tänään kolmisenkymmentä kalaa veneessä ;)

    Leave a comment:


  • JM
    vastasi
    Tän ketjun touhua seuratessa ei ainakaan omat veneprojektikuumeet kyllä pienene. Argo/finnsport 500rs/Yamarin 510S olis haaveissa hommata kunnostettavaksi.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Ok, no hyvä tietää. Toki voi olla järvikohtaisiakin eroja, toisella tekojärvellä ainaki itellä on toiminu parhaiten hidas vauhti, mutta ei mulla tekniikat oikeen oo hallussa eikä mitään eksoottisia käsin tehtyjä vaappuja, joten vika voipi olla siinä. :) Mutta pitää enemmän kokeilla kovemmalla vauhdilla. Tuo on totta kyllä, et lähtee helpolla kiemurtelemaan vene jos herpaantuu ohjaamasta hetkeksikään.

    Lauantai ehtoolla oltiin. Silloinkin sielä oli kalastajia ja varmasti manasivat mun sisäänajoja. :D

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Mä olen toista mieltä, parhaiten mitta-kuhaa tulee just 4km/h hujakoilla. Niin sunnuntainako olit tuola järvellä? Oltiin vaimon kanssa 16:00-20:00 välin sielä käristääs nahkaa. Hitaammissa nopeuksissa yleensä uistimen uinti kärsii ja muutenkin veneen ohjaaminen alkaa olla hanurista.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pikkasen liian kovaa kulkee tyhjäkäynnillä uistelusäädin minimillä. Oli ehkä noin 2m/s oleva vire, niin myötäseen meni n. 4,5km/h ja vastaan n. 3,5km/h. Toki tuolla järvellä ei oo pariin vuoteen tullu käytyä, mutta yleensä todennu parhaan vauhdin kuhalle sinne 2-2,5 hujakoille. Pitää toi keulakone asennella pikemmiten paikoilleen.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Tuttu paikka, mistä laskettu... viime viikon reissuilla 10 kössiä ekalla reissulla, ja toisella 7 :)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Eilen ehtoolla valmistu Part 2 restaurointivideo youtubeen. :)

    https://youtu.be/QExF81-4uy0

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Mittarien pimenemisen syy selvis. Oli johtosarjan sulake palanu, ja syys siihen taas oli se etten ollu hoksannu et jännite tulee noihin musta/kelta värisiin johtoihin joissa rengasliittimet päissä. Vieressä roikkuu maajohdot joissa myös rengasliittimet. Noi kaikki on siis ylimääräisiä johtoja joihin sais kytkettyä muita mittareita. Nyt on jännitteelliset johdot suojattu hyvin. 2h ehti tuntimittariin tulla, moottorin käyttötunnit 5,4h. :)

    ​​​​​
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 16.6.2020, 13:19.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tavoite veneen laskulle oli asetettu eiliselle, ja aamusta menin vielä muutamia juttuja tekemään. Laitoin pilssipumpun poistoletkun paikoilleen sekä asensin kalasumpun täyttöletkun. Jotain muutakin pientä oli, esim. rekisteritarrat kylkiin. Sitten alkuillasta koitti vihdoin suuri hetki... Ensimmäinen testiuitto paikallisella järvellä. Keli suosi kyllä testaamista. Lämpöä noin 26 astetta ja tuuletonta. Jännitys oli kova, et miten urheilullisesti paatti tulee kellumaan ja toisaalta miten käyttäytyy ajossa. Onhan tätä spekuloitu et ihan liian painava kone, perälaudan yli tulee vedet sisään ja painopisteen muutokset tehny veneestä ajokelvottoman jne. Mutta mutta, hieman urheilullisemmankin asennon olisin hyväksynyt. Aika lailla tasan vaaterissa kelluu, jopa niin, että pitää harkita toisen akun asentamista perälle.

    Ajokäyttäytymisestä muutama sananen... Elikkäs uusi kone niin tällä kertaa keskityin sisäänajamiseen. 45min piti ajella 2-3krpm kierroksilla ja sen jälkeen tunti 4-5krpm. Siinä oli vähä kalastajilla ihmettelemistä kun aika monta kertaa ehtii järveä ajamaan eestaas plaanissa. Kulusta sen verran, että melko kevyesti liikkuu, plaaniin nousee oikeastaan välittömästi kun nopeasti lyö kaasua. Nyt en ajanu yli 5krpm ja niillä kierroksilla kulkua oli vähänlaisesti 46km/h. Ens kerralla kokeilen täyskaasua ja saa nähdä meneekö rajoittajalle. Luulen, että potkuriin sais lisätä nousua pari kolme tuumaa ihan huolella. Tosi siistin oloisesti liukuu ja ominaisuudet ovat valovuoden edellä vanhaa venettä joka oli melko tasapohjainen perästä. Omiin peräaaltoihin kun ajeli niin rytkyyhän se vähä, mutta vene on pieni ja kevyt ja kompromissi kaikilta osin joten ihan hyväksyttävää. Heiman tuossa vajaa viidenkympin vauhdissa oli taipumusta kallistua vasemmalle, mutta se pitäis korjaantua moottorin trimmievää kääntämällä. Nyt se on ihan keskellä. Lisäksi pari lastentautia ilmaantui, ensinnäkin traileroinnissa nimismiehenkiharassa tipahti toinen saranatappi tuulilasin saranasta ja hetken ajeltuaan pimeni mittarit. Vaikuttaa, että virransyöttö katkes niille ku pimenivät tyystin. Nmea verkon kautta moottorin tiedot kuitenki näkyivät plotterin näytöllä.

    Kaiken kaikkiaan oikein hyvät fiilikset jäi ja oli mukava kokea miten pelaa näin kun tätä ny hetken on tullu puuhattua. Toki vielä on vähä laitettavaa, valoja ja pikkujuttuja kuten pulpetin ja sumpun luukut ym. pientä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Sähköjä puuhattu täs viikolla... Yllättävän aikaavievää ja ärsyttävää hommaa noi sähkötyöt. Vielä ku nuo kaikki johdot sais siististi sommiteltua. Moottorin päävirtakaapeleita joutu jatkamaan. Laitoin jatkot 25 neliöisellä johdolla. Järkyttävät metrihinnat vaan paikallisissa kaupoissa, mutta kätevä keino on hake apuvirtakaapelit Bilsusta ja pilkkoa ne. Sai yht. 7m 25mm3 kaapelia hintaan 14,90e. :) Hieman erikoisesti kyllä hinnoiteltu metrikaapelit tuohon nähden.

    Kaiku ja plotteri myös asennettu paikoilleen antureineen. Tuli vähä "hässäkkä" tosta näyttösetupista. Tein tommosen raudan johon sai molemmat jalustat kiinni ja toiselle puolelle RAM-telineen pallon. Aika hyvin nyt pystyy siirteleemään noita näyttöjä eri asentoihin ku on kaksi telinettä päällekkäin.

    Piti ottaa käyttöön myös toi DIY nostettava teline noille peräpeiliantureille, tein joskus ton edelliseen veneeseen. Säästää mukavasti antureita veneenlaskussa matalaan rantaan, jos runko ottaa pohjaan kiinni. Hyvä ku saa nostettua ylös ilman et tarvii roikkua peräpeilin yli ja kyynerpäätä myöden käsi vedessä. Nyt tuohon vaan piti tehä alumiinista haarapala kahdelle anturille.

    Moottoriakin kokeilin käyntiin ensimmäistä kertaa. Pitää vaan sisäänajot suorittaa järvellä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pilssiin tuli tommonen rosterinen suojaritilä jonka päälle saa tankin asetettua ja laskee veden läpi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tänään sain uusien ikkunoiden asennuksen valmiiksi. Tuli kevyen tummenetut UV-suojatut 4mm polykarbonaatit. Aluksi meinasin kirkasta akryyliä laittaa, mutta kun meinasin hakea paikallisesta bilsusta niin olikin loppu, joten soitto lasiliikkeeseen ja siellä oli varastossa tätä polykarbonaattia. Ja ehkä hyvä näin vaikka kalliimmaksi tulikin, aika hyvin tekee ulkonäköä(joskin hämärällä/pimeällä näkyvyys huonompi).

    Kiilalistojen asennuksen kanssa meinas aluksi olla hankalaa kun mun rosterilangasta tekemä työkalu tihkaisi ja taittu alle koko ajan. Joten värkkäilin kunnon työkalun ja voi vitsi ku meni nätisti lista paikoilleen tuolla, ei muuta ku pitää ja päästää. :)

    Nyt olis vene ns. runkovalmis. Varusteita ja sähköjä sais seuraavaksi alkaa asententelemaan.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tattista. Läheltä katsottuna on kaikenlaista epäkohtaa maalipinnoissa, kauempaa taas näyttää ihan siistiltä. Mutta eipä toi kalapaatissa haittaa. Teoriassa tonne vanerien alle ei pitäis päästä vettä mistään jos ei pohjaan tuu reikää. Sikafleksi kiertää vanerilattian laidat. Mutta käytännössähän sinne voi vettä silti jostain päästä joten ajattelin vielä tehä tarkistusaukon tohon lattiaan, et saa pumpata madollisen väliin päässeen veden pois. Käytännössä siis pilssi on vain tuolla takaosassa johon kannelle tullut vesi valuu takaosasta ja automaattipumpulla pois. Mutta juu, ei siis ole itsetyhjentyvä. Olis pitäny uittaa vedessä täydessä lastissa ja kattoo kuin syvällä ui ennen kuin olis lattioita tehny, silloin olis voinu tehä itsestääntyhjentyvän. Mutta eipä tolla merkitystä ole koska säilytys on aina trailerin päällä.

    Leave a comment:


  • nikos
    vastasi
    On kyllä komiaa jälkeä!
    Miten tuon tyhjennyksen kanssa meni? Itsetyhjentyvä vai pumpulla vanerin alta?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tänään sain sit asenneltua lattian pintavanerin, eikä ollenkaan hassumman näköinen tullu lattiasta. Leikkelin vanerin yksiosaisena mallipaperin mukaan ja hieman jännitti nostaa paikoilleen. Laitoin liimat väliin heti ilman mitään koesovitusta, ku oli melko hankala nostaa paikoilleen. Just ja just tipahti kohdalleen, ongelmana siis se kun lattia oli takaosastaan leveämpi mitä sisälaita, et piti vähä keulan suunnasta ujuttamalla tuoda taaksepäin levyä vinossa asennossa.

    Maalasin myös ton säilytyslokerikon ja toiseen kertaan ton tuulilasin luukun ku oli unohtunu
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Kävin perjantaina hakemassa lattiavanerin. 12mm liukuestekuvioidulla pinnalla. Ei tuos paikallisessa firmassa riisinjyväkuvioista ole, joten tyydyin "mutterikuvioon".

    Eilen sitten tuli aluslattia tehtyä. Akkukaapeleille vedin putkitukset, koolasin keulaosan ja takaosaan tuli alusvaneri 292i sialla kiinni ja muutamalla ruuvilla varmistus. En ehtiny varsinaista pintavaneria vielä leikkelemään, mutta suojapaperista vähä mallia ehdin tekemään. Parit fiilistelykuvat veneestä aurinkoisessa säässä..
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pintoja maalattu toiseen kertaan ja myös sisäkyljet maalattu harmaaksi. Pohjapropun ja kalasumpun pumpun asentelin paikoilleen. Lisää uisteluvarustusta tuli myös värkkäiltyä. Kokoontaitettavat plaanarikelkkojen rungot tällä kertaa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tänään sisusta sai vähä väriä pintaan. Vaikken jaksanu kittailla ja hieroa sisustaa täydelliseksi niin yllättävän siistiltä näyttää nyt kun on maalattu. Joskin toi polyurtsi tahtoo aika helpolla valua, et sinne tänne vähä valumia ym. epäkohtia on tullu ja jääny. Mutta kalapaatiksi tää on tarkotettu, ei näyttelyvehkeeksi joten saa kelvata noin. Pilssi ja kalasumpun sisus sai pintaansa epoksimaalit. Raunojen alla olevat kyljet on tarkoitus maalata harmaalla. Sitten seuraavaksi lattiat ja ikkunat paikoilleen...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Yllättävästi vaan menee aikaa kaikkeen pieneneen hieromiseen... Kaikki sisäpinnat hiottu ja matattu maalausta varten, myös sisäkatto. Ohjaussimpukan kiinnityksen sivut myös muotoiltu. Leikkasin tonne keulakolmioon tarkistusaukon johon sovittelin luukun. Sieltä käsin pääsi kirraamaan pienen keulatason pultit. Taso sitä varten, et on helpompi nousta kyytiin keulasta koska keulamoottori tulee just tohon kannen etuosaan eikä siihen jää juurikaan jalansijaa. Watski:llä oli sopivasti tää pikkumalli puoleen hintaan. Pitää vaan jonkinlainen eteenpäin taitettu keulakaide laittaa vielä josta saa kädellä otteen. Tosin tonne sisälle luukun taakse saa kyllä sitten myös säilöttyä jotain tarviketta kuten köyttä ja ankkurin jota ei varmaankaan kovin usein tarvi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    12v 55lbs toi on. En tiedä vielä kuin lujaa tulee viemään tätä venettä, veikkasin, että tyynellä säällä n. 5-6km/h, kuulemma mukaan tämä malli jaksaa hyvin viedä vähä isompaakin venettä. Kaukohallinta hoituu ihan mukana tulevalla bluetooth kaukosäätimellä tai WiFin välityksellä puhelimen tai tabletin näytöltä. :)

    Leave a comment:


  • alpi
    vastasi
    Montako paunaa (tai kiloa) tuossa sähkövispilässä on työntöä, ja millaisella vauhdilla pystyy venettä liikuttamaan? Itsellä kävi mielessä sähkökoneen hankkiminen suunnilleen saman kokoiseen veneeseen vanhan isohkon kaksitahdin rinnalle, jolloin satamissa, kanavissa yms. voisi ajaa sähköllä melua/käryä/kulutusta vähentäen. Kaukohallinnan virittelykään ei varmaan olisi mahdoton homma.

    Leave a comment:

Working...
X