Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HT-uisteluvene projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Thuppu
    vastasi
    Tänään sisusta sai vähä väriä pintaan. Vaikken jaksanu kittailla ja hieroa sisustaa täydelliseksi niin yllättävän siistiltä näyttää nyt kun on maalattu. Joskin toi polyurtsi tahtoo aika helpolla valua, et sinne tänne vähä valumia ym. epäkohtia on tullu ja jääny. Mutta kalapaatiksi tää on tarkotettu, ei näyttelyvehkeeksi joten saa kelvata noin. Pilssi ja kalasumpun sisus sai pintaansa epoksimaalit. Raunojen alla olevat kyljet on tarkoitus maalata harmaalla. Sitten seuraavaksi lattiat ja ikkunat paikoilleen...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Yllättävästi vaan menee aikaa kaikkeen pieneneen hieromiseen... Kaikki sisäpinnat hiottu ja matattu maalausta varten, myös sisäkatto. Ohjaussimpukan kiinnityksen sivut myös muotoiltu. Leikkasin tonne keulakolmioon tarkistusaukon johon sovittelin luukun. Sieltä käsin pääsi kirraamaan pienen keulatason pultit. Taso sitä varten, et on helpompi nousta kyytiin keulasta koska keulamoottori tulee just tohon kannen etuosaan eikä siihen jää juurikaan jalansijaa. Watski:llä oli sopivasti tää pikkumalli puoleen hintaan. Pitää vaan jonkinlainen eteenpäin taitettu keulakaide laittaa vielä josta saa kädellä otteen. Tosin tonne sisälle luukun taakse saa kyllä sitten myös säilöttyä jotain tarviketta kuten köyttä ja ankkurin jota ei varmaankaan kovin usein tarvi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    12v 55lbs toi on. En tiedä vielä kuin lujaa tulee viemään tätä venettä, veikkasin, että tyynellä säällä n. 5-6km/h, kuulemma mukaan tämä malli jaksaa hyvin viedä vähä isompaakin venettä. Kaukohallinta hoituu ihan mukana tulevalla bluetooth kaukosäätimellä tai WiFin välityksellä puhelimen tai tabletin näytöltä. :)

    Leave a comment:


  • alpi
    vastasi
    Montako paunaa (tai kiloa) tuossa sähkövispilässä on työntöä, ja millaisella vauhdilla pystyy venettä liikuttamaan? Itsellä kävi mielessä sähkökoneen hankkiminen suunnilleen saman kokoiseen veneeseen vanhan isohkon kaksitahdin rinnalle, jolloin satamissa, kanavissa yms. voisi ajaa sähköllä melua/käryä/kulutusta vähentäen. Kaukohallinnan virittelykään ei varmaan olisi mahdoton homma.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Hitaasti etenee, mut ku tahtoo olla vähä semmosta hommaa ettei näy paljoo päälle päin. Jospa ny pian sais alottaa maalaukset... Kuidutukset on nyt tehty ja suurimmalta osin kitit lätkitty pintaan. Vielä vähä hiontahommaa ennen maalausta.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Helpottaakseen tikkaiden käyttöä ajattelin jonkinlaista korotettua kaiteen pätkää tikkaiden puolelle josta voi ottaa kiinni ku nousee ylös. Ei oikeen valmiina ollu mitään sopivaa, koska mitään kovin korkeaa kaidetta en halunnu, joten mallailin 25mm rosteriputkesta tommosen. Ei ny ehkä kovin siisti, mut pitää yrittää vähä kiillottaa ennen kiinnilaittoa.

    Sommittelin keulaan myös sähkömoottoria jos ja kun jotain muutakin kalastusmuotoa harrastaa ku pelkkää uistelua. Vaikka mukavahan tuo sähkökone on uistelussakin varsinkin ku voi reittipisteet tehä ja käyttää autopilottia. Pitää ny vielä luukku laittaa paikoilleen et ei oo sit kumpikaan toisensa tiellä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    4 kpl 5,5x63mm ruuvit tuota pitää. Ei noita yks mies poikki saa, ja toisaalta harvoin tuota tarviikaan.
    Viimeksi muokannut Thuppu; 13.5.2020, 20:14.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Ei siihen äijän koko paino tule, tikkaat on yleensä taitto-osasta 10cm ylöspäin veden alla, joten ei tuu paljoa rasitusta :)

    Leave a comment:


  • pelle000
    vastasi
    Mitään en mistään tiedä, mutta maallikon silmin näyttää ton tikkaiden kiinnitys tosi heiveröiseltä, jos 90kg äijä siitä ittensä ylös riuhtoo?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pitkästä aikaa ehti tätäkin tekemään vaihteeks. Niin jäätävästi kaikkea muuta ollu.. Pientä turvavarustetta tuli asennettua perälautaan. Eli jos sattuu haaveri ja tipahtaa veteen niin helpompi on kivuta tikkaita ylös.

    Sisäkuidutuksia vähä kans ny ehdin hioa ja kitata. Lisää hiomista tiedossa seuraavaksi. Lattian alle tuli myös pieni väliseinä joka erottaa pilssin muusta pohjaosasta. Eli tavallaan tuohon tulee tiivis välipohja jonka täytän finnfoamilla.

    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Lokerikko sopi paikoilleen kun vähä käytti väkivaltaa. :) Aika tiukkaa teki, pulpetin välipohjaan piti tehdä reikä ja joutu ohjaussimpukan kulmaa vähä muuttamaan, mikä tuottaa vähä lisäkuidutusta, mutta toisaalta olisin alunperinkin halunnu ratin vähä pystympään. Mukavasti olis alunperin ollu tilaa sähköille pulpetin sisällä mutta nyt vähä niukemmin. No kyllä tonne sisälle vielä mahdolliset sulaketaulut, kaapelit ja liittimet sopii.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pienen kalasumpun tekoa aloittelin. Vanerista vähä runkoa ja kuidulla sisäpinta, ja vielä vedän ulkopinnankin kuidulla. Samalla tuosta muodostuu pikku pöytä "apukuskille".

    Yritys ja erehdys tyylillä tuli myös värkkäiltyä pieni viiden vieherasian säilytyslokerikko. Ekan version teinkin sitten liian tiukaksi, mutta tää on hyvä. Tosin tuhoon tuomittu lähtökohtaisesti kun on mustasta tehty, ruostuu lattiasta läpi ja upottaa paatin kahden vuoden sisään. :D Toki ei varsinaisesti oo sään armolla ja polyurtsit tulee pintaan...

    Ps. Jos joku kokee keksivänsä käyttöä tolle "susiversiolle", joka on inan matalampi ku tämä, niin saa hakea pois, muuten menee metallikeräykseen. Jos hyllyohjurit ottaa pois niin pitäis just mennä viis 50mm rasiaa. 35mm rasioita menee noinkin.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tänään sain ton takaosan valmiiksi kuidutettua, on nyt edes yks kohta sisuksessa valmis. Toki vaatii vielä hieman kittausta ja hiontaa ennen maalausta.
    ​​​​​
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Sisäkyljistä lähti soirot pois ja muutenki siitin ne tasalevyisiksi. Sisäreunoihin tuli 20x30 alumiiniprofiilit jäykkäräiksi ja niihin on myös tarkoitus liimata ledinauhat valaistukseksi. Vanha pulpetin aukko on tarkoitus kuiduttaa umpeen.

    Erittäin tiukkaa oli pulpetin osalta joka tulikin todettua jo aiemmin, mutta mahtu siihen sentään kierrosluku- ja trimmimittari. Vähä huonosti jäävät ratin alle, mutta eipä niitä ny koko aikaa tarvi tuijottaa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Eilen lähti palaa pois... Tosin painoa tuli lisää lattivahvikkeen muodossa. Käväisin paikallisessa levyliikkeessä hakemassa palan vaneria lattian aluslevyksi. Ton saa ensin kiinnittää veneeseen ja tuo hyvin jäykkyyttä lattiaan just sinne missä eniten on kuormitusta. Pintavanerin saa sit kätevästi tohon kiinni.

    Takaponttoonit saivat finnfoamitäytteet. Kiitoksia Janille foamin sponsoroimisesta. :) Moottorikaivon alatilan aukkoa suurensin ja samalla piti muotoilla yläosaa vähä uusiksi. Aukko jää avoimeksi, siihen ei tuu mitään luukkua, tankkia lähinnä vain säilytetään siellä.Tosin sadevesi ym. kannelle tuleva vesi valuu sit tonne pilssiin ja pumpulla ulos.

    Kiertovesisumpulle tuli myös leikeltyä tilaa, tosin hirmu isoa siitä ei tule, n. 55-60l vain. Riittänee vielä keskikoloiselle ahvenelle ja kuhalle jos niitä muutama tulee heti alkupäivästä. Kahdelle akulle tulee tila sumpun alle.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Kiireessä ei taas oo ehtiny varsinaisesti tekemään mitään.. tuli kuitenki tilattua kaapelit kaukohallintalaitteelle, nyt kun pituudet sai mitattua. Mutta oheissivutuotantona syntyi myös rosteriset kiinnikkeet takiloille, jotta jotain pientä aina pitää yrittää... Ihan kivasti takilat istuu tohon HT-kopin takareunaan ja saa käännettyä kopin sivulle pois tieltä silloin kun niitä ei tarvi.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tiukkaa tekee, mut just mahtuu ilman et sormet ja välin. Haluan kaukosäädön tohon ylemmäs, helpottaa seisaaltaan ajoa kummasti. Vielä pari 7" ruutua pitäis mahtua, toivon mukaan päällekäin sopivat niin et yli vielä näkee.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Pulpetti on vasta kevyesti liimattu paikoilleen, mutta piti tässä vaiheessa kokeilla miten noi ohjauskomponentit sopii tilaansa. Kapea pulpetti ja melko kookas ohjaussimpukka asetti pienen haasteen, aika lähelle sivureunaa tuli ratti ja sitä myöden jäi melko hintsusti tilaa kaukohallintalaitteelle. Kaikki saa sopimaan kuitenki just ja just. Onneksi ei oo muuta ku kierrosluku ja trimmimittarit.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tuli sitten näytettyä veneelle vähä laikkakonetta taas vaihteeksi. Laatikot lyhenivät n. 30cm, pulpetin muotoilin sopimaan ihan laitaan kiinni, lattiakuitu lähti. Seuraavaksi sais alkaa kuiduttelemaan kaikki takaisin ehjäksi. Ja lopuksi lattiavaneri paikoilleen liimaten.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 23.3.2020, 21:33.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Seuraavaksi sitten sisustan kimppuun, pitäis pienellä kiireellä saada tehtyä. :D Sommittelin vähä kuskin penkkiä ja pulpettia. Tosta alkuperäisestä pulpetista sai hyvän aihion, säästää vähä aikaa kun ei tarvi kokonaan tehä uutta. Penkkeihin ajattelin nyt et luikukiskot olis hyvät. Sais hieman eteenpäin, mut sit jos seisaaltaan ajaa niin sais siirtää taakepäin et mahtuu seisomaan. Hyvin näkee että on aika pieni vene kuitenki loppujen lopuks, tilaa ei jää taakse mitenkään liikaa. Muutama muukin pikku idea tos on, katotaan mitä tulee. :)
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Hieman rajallisesti meinaa olla aikaa tän kans, mutta aina välillä pikaisesti jotain pientä. Hitsailin jalat tohon targaan, joten olis siltä osin valmis. Vielä läpipulteilla kiinnitys, pitää vaan käydä hakemassa rosteripultteja. Tulipa myös testattua miten käyttäytyy kun maadoittaa hitsattavan kappaleen lisäainelangalla ja pitää siitä kiinni ilman hanskoja ku painaa liipaisimesta. Aika vikkelään otti lämpöä ja hienot viirut sormissa. :D


    Oli pakko kokeilla tutkaa et miltä näyttää... nooh, vähä koominen siitä tulee, mut tulkoon, hahaa! Pieni etukeno kuitenki tutkalle niin ehkä näyttää jotain myös liukunopeuksissa.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Vielä tohon edelliseen, et käsittääkseni tässä koneessa on aika kehittynyt ruiskusysteemi ja laihaseostekniikka, joten epäilen koskeeko uistelukierroksilla bensan kerääntyminen öljyihin, luultavasti vanhemman tekniikan ongelmaa... ja ehkä eri merkinkin..

    Tuossa vielä pari kuvaa tosta kaukarista uistelusäätimellä ja perus mittareista. Tulee vain kierrosluku ja trimmimittari.

    Laittelin paikoilleen ohjauskaapelin, et näki miten pituus riittää. No riittihän se melkein keulaan asti. Luultavasti saan sen kuitenki käännettyä mutkalle niin et sen voi hyödyntää. Laitoin ohjausraudan uloimpaan reikään, mutta mitä ny netistä kattelin, niin sisempi on suositumpi, kääntyy kone jyrkempään.

    Kyllä jo syyhyttäis päästä tästä koronavyyhdistä vähä vesille tuulettaan...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    No juu, itse asiassa myyjä tilas tohon mukaan(kuulemma kalleimman) kaukosäätimen jossa uistelusäädin integroituna, eli tarvii vaan töpselit kytkeä niin kaikki on valmiina. :)

    Joissakin koneissa on tosiaan ollu ongelmana et käy kylmänä tyhjäkäynnillä ja bensaa sekoittuu öljyihin. NMEA tiedoistahan näkee koneen käyntilämpötilan joten voi seurailla vähä.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Olet varmaan huomannut, että BF60:n on saatavilla maahantuojalta uistelunopeudensäädintä. Venemessuilla Hondan maahantuojan edustaja väitti, että kytkentä ei vaadi ECU:n mitään koodailuja eli olisi itse asennettavissa, joskin en ole onnistunut vielä netistä löytämään korjaamomanuaalia, jossa olisi johdotusten asennus ohjeistettu. Makuasia toki, onko kuinka moottoriystävällistä vetää kylmien vesien aikaan tyhjäkäyntikierokset täysin alas, mutta omassa BF60:ssa aion kokeilla tuota ennen jarrupussien hankkimista. Ajaa vain koneen kuumaksi ennen ja uistelun jälkeen.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Olishan toi aika pro systeemi, mut ylittänee budjetin aika kirkkaasti kaikkineen tarvikkeineen rautoineen. Toki pystyy päivittelemään myöhemmin jos siltä tuntuu. Garminin plotteri ja viistokaiku on nyt ja niillä mennään. Pitää vaan saada vene käyttökuntoon parin kk sisällä et pääse vesille testailemaan. Onhan tuossa monta muuttujaa vielä, yks esim. et kulkeeko vene tarpeeksi hiljaa uistelua silmälläpitäen.

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    Miltä kuulostaa, että katot plotterista itsepiirrettyjä syvyyskäyriä ja piirrät sormella ajoreitin niiden mukaan, mitä sitten autopilotti seuraa.

    Tässä pieni opetusvideoa, raymarinella on ainakin vastaava järjestelmä, ja varmasti muillakin. Ite käyttänyt vain reiskan versiota: https://www.youtube.com/watch?v=RQ8XngRkPO4

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    No, onneks ei oo tapana antaa karata lapasesta. :)

    Leave a comment:


  • J-M Koopikka
    vastasi
    No eiköhän se hytikkaohjaus tuu viimeistää siinä vaiheessa, kun vene-erotiikan kanssa lähtee lapasesta :D On sen verran helpompi se autopilotti asentaa ja on melkein ehdoton vetohommissa :)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Kaapeliohjaus tulee ainakin nyt alkuun. Mietin kyllä hydrauliohjausta, mutta tähän hätään oli vähä liian kallis investointi. Uuden karhea Ultraflex T85 ohjauspesä ja kaapeli olis tuos odottamassa.

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Laitatko veneeseen kaapeli- vai hydrauliohjauksen?

    Leave a comment:

Working...
X