Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HT-uisteluvene projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Thuppu
    vastasi
    Kone olis ny paikoillaan. Toiseks ylimpiin reikiin kiinnitin, ehkä olis voinu vielä nostaa yhellä pykälällä, mutta sitä voi sitten myöhemmin kokeilla jos ei vaikuta hyvältä. Aika tasan kölin kanssa menee toi kavitaatiolevy nyt, ehkä inan alle jos kone trimmattuna suoraan. Sika 292i:llä tiivistin liitokset.

    Vaikka aika möhköltä vierestä katsottuna kone näyttää, niin ei se veneen sivuprofiiliin yhdistettynä kuitenkaan näytä niin kovin isolta.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Postipate toi NMEA 2000 Honda kaapelin ja Actisensen T-jakajan. Melkeinpä pitää kone sovittaa kiinni tässä vaiheessa, että saan kattoa ja suunnitella kaapelien kulkureitit ennen kuin laitan lattian paikoilleen, jospa sinne pitää tehä/asentaa joku kaapelikouru/putki tms. Myös saan sovittaa ton ohjauskaapelin paikoilleen, niin näkee riittääkö pituus. Meinasin tänään sitten yhtäkkiä asentaa koneen ennen töihin menoa, mutta aika meni kaivellessa esiin ton teeseitse moottorinostimen kaiken romun alta ja todettua ettei se nosta tarpeeksi ylös. Syy onneks oli niinkin pieni asia kun öljyn puute tunkissa, mutta tommoseen näpertelyyn aika sitten menikin, öljyt sain lisättyä ja alko nousemaan täyden tuubin mitalta. Jospa koneen huomenna sais kiinni...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tulipas tänään tehtyä reikäjuustoa tosta takalaidasta. Elikkäs moottorin kiinnityspulttien reiät, moottorikaivon valumareiät ja kalasumpun pumpun reikä tuli tehtyä. Tyhjennysreikä olikin jo aiemmin tehty. Lisäksi tuli sovitettua toi moottorin kaapelien suojaputken laipan aukko. Noihin valumareikiin tulee tosiaan tommoset muoviholkit, ja ainut sopiva rasiaterä oli just ton putken kokoinen, joten sorvissa pyöräytin vähä tavaraa pois kiinteästä päästä niin oli helpompi sovittaa reikään. Irtopäätä varten joutui sit vingulla vähä avartamaan reikää ulkopuolelta. Moottoripulttien alle tulee myös leveät rosterilaipat.

    Lopuksi sekoitin muutaman millin epoksia ja pikku pensselillä kyllästin noi reikien sisäpinnat, jos siis sattuu että tiivisteliima pettää niin vanerit ei heti imaise vettä sisäänsä.

    Oli ihan hyvä myös kattoa mihin kohtaan toi kalasumpun pumpun asentaa. Koska kun otin tankin paketista ja meinasin sovitella sitä tonne moottorikaivon alle(ihan sillä ettei pumppu ole tiellä), niin eihän se mahtunu aukostaan sinne mitenkään päin. :D Elikkäs joudun leventämään tota moottorikaivon alle avautuvaa aukkoa, jota siis en ollu aikonu tehä.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Sairaslomalla ollessaan kotona oli vähä tylsää, niin tuli värkkäiltyä pikku restaurointivideo joka koostaa projektin alusta tähän tilanteeseen n. 15 minuutissa :)

    https://youtu.be/A9Im3Yd3qk4

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Muutamia päiviä nyt maali kuivunu ja tuntuu kovettuneen ihan kivasti, ettei ny ainakaan jää sormenjälkiä pintaan. Pihalla tuota ny kattelin, niin ehkä pintaan silmä tottuu virheistään huolimatta, jos vaikka kevyesti vielä myllyttää pinnan... toki voi olla et tulee sittenkin kokowrapit kylkiin, mut katotaan. :)

    Targaa tuli soviteltua katolle. Leikkelin alkuperäiset kiinnikkeet pois ja ruuvasin kattoon rosterista tehdyt kulmaraudat jotka pitää targan etuosan paikallaan jotta saan tehtyä takakiinnikkeet. Pitää vähä zoomailla pieni etukeno tutkalle. Myöhemmin on helppo hitsata etukiinnikkeet yhdeksi raudaksi. Vaihdan myös ruuvit RST läpipulteiksi, nyt vaan ei ollu sopivia pultteja jemmassa. Vähä levee toi targa on mutta onpa ainakin vapapaikkoja tarpeeksi.

    Pikku ympärikävelyvideopätkä: https://youtu.be/nS1EXQdffVI
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Eipä niistä muuta hyötyä oo ku pyrkimys katu(vesi)uskottavuuden lisäämiseen. :D No rikkoo ehkä vähä tylsää yleisilmettä..?

    Tänään vetäisin kyljet kahteen kertaan urtsilla, mutta jäätävää scheisseähän siitä(kin) tuli. Vaikka ohensin maalia noin 10% ja vedin rolling & tipping metodilla niin eipä toi maali tahtonu tasaantua. Ehkä se pitää vielä hioa ja käydä ruiskuttamassa jossain. Tai sit vaan ignoraa koko asian tästä eteenpäin. :D

    Piti vähä kalastuvälinettäkin käydä hakemassa ku oli uistelusetti niin hyvässä tarjouksessa. Abun 7000i LC metrikela, 7 jalkanen Ugly stick vapa ja 300m Trilene 0,45 siimaa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 20.2.2020, 17:12.

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Usein näkee tuollaisia merkkitarroja veneiden kyljissä. Saako niistä jotain taloudellista hyötyä, vai onko ne yhtä tuottavia kuin Kummelin sponsoritarrat? :)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Ei oikein tyydyttävää pintaa meinaa telaamalla saada aikaan, kyllä se on ny tullu todettua. Olis ehkä pitäny mennä puolihimmeällä maalilla, niin antais aplaria vähä anteeksi. Tänään tosin vielä kokeilin vaahtomuovitelalla ja heti perään pensselillä tasata pinnasta ilmakuplat pois. Tuli vähä parempi, eikä niin paljon noita telan(mohair tai huopa) karvoja ainakaan oo mukana.

    Ulkona paremmassa valossa tarkastelua sekä tarroituksen sommittelua..
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Vähä alle nelinumeroisen summan olis ollu asennettuna. :/

    ​​​​​​

    Leave a comment:


  • jukkuk
    vastasi
    Paljonko oli hinta arvio koko printeistä? Mietiskelly kans samaa teippaushommaa kun saa oman projektin polkastua käymään ja kun joskus pääsee siihen pisteeseen että kylkien teippaus on ajankohtainen.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Juu, mielessä on et teipparin kans vois kattoo jonku yksinkertaisen grafiikan/raidan kylkeen, katotaan jos jotain keksii siihen. Aluksihan meinasin kokoprintit kylkiin, mut oli vähä liian kallista tähän hätään. Ja kyllä joo, kevyt myllytys on myös käyny mielessä. :)

    Leave a comment:


  • Kraftwerk
    vastasi
    Asiallisen oloista tekemistä, tätä ollut mielenkiintoinen seurata!

    Miten olisi joku 20 cm korkea tumman sininen raita kylkeen tai ikkunalinjan alle samaan tyyliin kuin 10v vanhoissa Yamarineissa? Toinen, että oletko miettinyt kevyttä myllytystä, jos pinta ei miellytä telan jäljiltä?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    No pihinä miehenä telalla tuli vielä yritettyä. :/ Vaahtomuovitelaa kokeilin, mutta ei oikein hyvä ollu, jätti semmosta pientä mikrokuplaa pintaan. Mohairilla tuli ny sit uudestaan vedettyä, ja samalla vaihtu väri valkoiseen. Pitää illalla käydä kurkkaamassa tasoittuko ollenkaan, nyt päivällä tuli niin kiire töihin. Valkoinen tietty paljon anteeksiantavampi väri vaikka vähä appelsiinia jääkin ja muutenkin kyllä mielestäni kuitenki tämä valkoinen sopii paremmin, vaikka onkin vähä arka ja tylsä väri.

    Attached Files

    Leave a comment:


  • porkkis
    vastasi
    Kärräät sen siihen muutaman kilsan etelään niin CED vetomiehenä vetää :)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Sepä, kunpa olis tila jossa olis voinu ruiskulla vetää. Mutta pääasia et saa kulutuskestävän pinnan, ei tosta näyttelevehjettä oo tarkoituskaan tehä. Toki ei siististä ulkonäöstä haittaakaan olis. :D

    Leave a comment:


  • CED
    vastasi
    Kannattaa harkita tuohon maalin päälle vielä Temadurin kirkaslakka vedettäväksi. Tulee ihan merkittävästi kiiltävämpi ja liukkaampi pinta sen lakan ansiosta, ja taas tulee säänkestoa monin kerroin paremmin. Väri tulee myös paremmin esille. Itse tulee vedettyä tuolla Temadurilla ja kirkaslakalla kaikki pakettiautojen, traktoreiden ynm. raskaan kaluston ylimaalaukset läpi. Erittäin mukava maali ruiskulla maalatessa ja käytössä on kaikki RAL-värikarttojen valikoima, löytyy myös metallinhohtosävyt laidasta laitaan. Tuota Temadur maalia tulee itse ohennettua 20-30% kun ruiskulla vetää, tasaantuu aivan peilipinnaksi näin.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Kattoo jos onnistuu tilata tota multifloor vaneria niin se on harmaapintainen riisinjyväkuvioinen. Joka tapauksessa lattia tulee olemaan joku muu väri kuin valkoinen.

    Telasin tänään ton kopin yläosan. Kohtuullisesti tasoittuvaa maali oli, mutta ei tosta mitään varsinaisesti hyvää pintaa tullu kun läheltä katsoo. Hyvä puoli maalissa oli, että oli kyllä erittäin hyvin peittävää. Ihan ehkä en vielä oo vakuuttunu tosta harmaasta, mutta katotaan kun loppuosa on maalattu valkoseksi. :)

    Attached Files

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Ei ollutkaan välipohja, vaan heittotaso, mikä oli mainitsemassani projektissa tehty. Se levy on 3 mm alumiinikomposiittia (Hinta luultavasti 35€/m2) ja alla alumiinirunko. Komposiittilevyn päällä oli auki harjattua venemattoa (25e/m2). Hyvinkin kevyt rakenne. En tiedä voiko levyä käyttää pelkästään ilman esimerkiksi mattoa.

    Omaani uusin pohjalevyt vanerista, kun vanhatkin oli. Veneessä on lattia alhaalla, niin ne on ehkä enemmän rallit, kun peittävät lähinnä V:n keskiosan. Siksi siihen on vaikea mitään muutakaan laittaa. Vanereiden kanssa on hyvä muistaa maalilla sulkea sahauspinnat. Pensselikama tuntui toimivimmalta siihen hommaan. Sika tuskin kovin hyvin pysyy kiinni. Tai ainakin työveneessä näkee, että saumat repsottaa herkästi, kun on vaneria liimattu huoltoluukuiksi lasikuitupohjan päälle.

    Maalauksessa huomioisin käveltävät pinnat, että olisiko niissä joku toinen väri toimivampi kuin vitivalkoinen?

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    :) Yritys olis vähä nuorentaa ulkonäköä, eikä retrovärit oikein iske itelle. Toki entisöintiprojektit on erikseen. Joku turkoosin sininen on aika hieno, mut sopii paremmin johonki lomasaarille jossa vesikin on turkoosia.

    Välipohja materiaalista joka ei vety ja lahoa olis hyvä, mutta veikkaan että hinta ylittää budjetin eksoottisemmissa materiaaleissa. Tosin vene säilyy trailerilla ja katon alla suurimman osan ajastaan jolloin on käyttämättä, joten en usko että ihan pian vanerilattiakaan ehtii lahoamaan.

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Eikös harmaa ole maailman tylsin väri? Minusta tuo alkuperäinen väri on hieno. Joku tumma sininen olisi ajaton. Pistää silmään omakin vene, kun alumiinia ja harmaa kone perässä. Ei paljoa väriloistolla koreile :(

    Jossain kalastusryhmässä oli veneeseen tehty välipohja jostain muovilevystä. Vaikutti kestävältä tavaralta, tosin oli vissiin sen hintaistakin. Voin yrittää etsiä levyn nimeä, jos tarvis. Olikohan se joku komposiittilevy.

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tänään oli hetki aikaa ja hyvää säätäkin lupasi joten oiva tilaisuus ulkona hioa pohjat maalaukselle.. just ehdin hiomaan yläkannen ja HT-kopin, mutta sitten alkoikin satamaan joten kiireellä paatti takaisin sisälle. Jospa huomenna sais pohjat valmiiksi, niin pääsisi maalaamaan.

    Koesovittelin myös targaa katolle. Jostain ku löytäis vielä 25mm rosteriputkea...
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Tattista vaan. Alan kyllä ehkä kallistua kaksvärisen puoleen. :) Kokovalkonen voi olla aika tavallinen ja tylsä.

    Keulakanteen hain tänään riisinjyvä-alumiinipalaset paikallisesta firmasta. Törkeän kallista kampetta jos vertaa normi kyynel-alulevyyn, mutta tulipa investoitua. Normi kyynellevy olis ollu liian "karkean" näköistä tohon keulaan.

    Kyllä nuo käytetyt koneet tuntuu liikkuvan koko ajan mitä oon seurannu. Ei ihme ku hinnat pysyy kovana kun kerta kysyntää tuntuu olevan.

    Lattia asiaakin olen jo miettiny... Ja siinä valinta alkaa kallistumaan 15mm Wisa multifloor muovipinnoitettuun vaneriin. Youtubista ku kattoo noita jenkkilän poikien veneen lattioiden asennuksia niin melkeinpä kaikki kuiduttelee noi kiinni ja päältä. Eikö toi ny oo vähä turhaa hommaa? Ite aattelin vain epoksilla kyllästää vanerin sahatut reunat ja vetää ruuveilla kiinni tukirakenteeseen. Reunoihin sitten sikafleksit ettei vesi mee välipohjaan. Kestävä pintahan tuossa levyssä on jo valmiina. Saa vaan nähä saako tota levyä paikallisesta levyliikkeestä..?
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Puuhapete
    vastasi
    Tulee turhankin hieno.
    Jos vertailee vaikk 20v vanhoja ostohintoja nykyiseen kannatta muistaa, että esim 2000e vuonna 2002 on vuoden 2019 rahan arvolla 2500e.

    Ostaako kukaan niitä käytettyjä niillä lähes uuden hinnoilla?

    Leave a comment:


  • nikos
    vastasi
    Kaksivärinen, liian steriili pelkästään valkoisena.
    Hieno tulee!

    Leave a comment:


  • taski
    vastasi
    Ääni kaksiväriselle. Vaikkakin vesillä harmaa hävinnee taustaan useimmissa olosuhteissa, niin kyllä se ainakin rannassa näyttää hyvältä :)

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Hain 10l polyuretaanimaalia jolla pitäis vetäistä vene ympäriinsä. Ajatus oli maalata kaikki veneestä, myös säilytyskotelojen sisukset jne. Toivottavasti riittää kaikkeen, luulis kyllä, toivottavasti on peittävää maalia. Saa ny valmistella ulkokuoren maalausta varten, irroittelin ikkunat kun ne pitää muutenkin uusia.

    Nyt mielipidekyssäriä ku ei ite osaa päättää. Vene tulee kokonaan valkoseksi, mutta pitäiskö toi HT-katteen yläosa vetäistä harmaaksi? Otin maalin mukaan tummaa pigmenttiä erillisessä pullossa et saa ite sekoitella harmaata jos innostuu..
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Ny on paklattu ja hiottu ja taas paklattu ja hiottu... Piti vetäistä pari kerrosta epoksimaalia pintaan et näkee muodot, että tarviiko vielä korjailla. Aika hyvä siitä tuli, ihan pikkasen muutamasta kohtaa tarvii pientä lisähiontaa. Aavistus muotovirhettä näyttäis silmään.. Johonki jäi muutamia kuplien mikrokoloja, mutta vaikkapa sit epoksikitillä vielä menee noi läpi ennen lopullista maalipintaa. Muutenki vielä teen kevyen siloittelun tolle epoksipinnalle.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    Vähä saman toistoa, mitä ny keulaa on hiottu ja täytelty... Vähä hienommalla muovikitillä täyttäny vajaat kohdat ja kuplat. Pian alkais olemaan maalauskunnossa. Piti hiontatyökalu tehdä puukapulasta että sai muodon hiottua tohon katteen sivuilla olevaan kulmaan, tai ainakin helpotti muodon hiomista huomattavasti.

    Teipparilta tuli erinäistä tuotemainontaa sekä uudet rekisterinumerot.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Thuppu
    vastasi
    No juu, kyllähän paikannin vois olla kätevä, mut mitä sitten ku latvian mafia heput on koneen vieny, eipä ainakan ite tulis haettua. :/ Mutta mutta, joku vakuutus pitää kyllä ottaa. Vähä tuos googletellu vakuutusjuttuja ja semmonen ku Yacht Pool firma tullu vastaan. Onko kellään foorumilaisilla omakohtaisia kokemuksia?

    Jotain juttuja taas tehty... Raakahionta kuitupinnalle ja ensimmäinen kilo lasikuitukittiä levitetty. :D Loppuhan se tietysti kesken, et pari pöttiä pitää hakea lisää... Vanhat kuomun reiät paikkailin epoksikitillä.

    Vähä muutakin tarviketta hankittu. Automaattinen pilssipumppu ja pvc-letkua. Kattonu vähä perus mallista erottuvia navigointivaloja. Biltemassa oli kivat valkoiset puolikuun malliset ledivalot mutta oli vähä arvokkaan tuntuiset, tänään sitten bongasin identtiset valot Motonetin alehyllystä kympin halvemmalla joten pakkohan ne oli ottaa.

    Ebaytilauksia saapui myös. Pikku tuubi 3M 5200 tiivisteliimaa ja muoviset moottorikaivon valumaläpiviennit.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 25.1.2020, 19:13.

    Leave a comment:


  • audiq
    vastasi
    Niin jos ne pyynnit on tänä päivänä 3/4 osaa uudesta, niin paljonko hinta on tippunut siitä 10-15 vuotta uutena maksetusta. Trailereissa hinta ei käytännössä tipu mihinkään. Veli esimerkiksi osti uuden pienen trailerin noin vuonna 2000 ja nyt niistä käytettynä pyydetään vähintään 150 euroa enemmän mitä tuolloin uutena maksoi.

    Oletko harkinnut paikanninta veneeseen tai moottoriin? Itse olen pohtinut, että kun on pakasta vedetty mylly ja sellainen kyllä kiinnostaa varkaita kovastikin, niin jos laittaisi moottoriin paikantimen kopan alle. Niitä tuntuu saavan ihan järkevään hintaan. Varkausvakuutus toki lisäksi antaisi mielenrauhaa.

    Leave a comment:

Working...
X