Juu, hyvin noi näyttää pitävän hintansa. 3/4 pyydetään uusien hinnasta vaikka ikää olis +10v, toki poikkeuksia on, mutta sitten monesti jotain laitettavaakin. Ite haluan ens kauden keskittyä kalastamiseen enkä koneen ropaamiseen. Kiirettä vaan alkaa pikkuhiljaa tulemaan tän kanssa. Noh, jotain voi hätätapauksessa jättää ens talveksi kunhan perusjutut saa valmiiksi kevääksi.
Katteen sisäreunat sain kuidutettua ja ulkopuolelle vielä kans laminoin lisää materiaalivahvuutta. Seuraavaksi kittaus, hionta ja maalaus.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
HT-uisteluvene projekti
Collapse
X
-
Mielenkiintoinen projekti. Itsekin huomasin vanhojen moottoreiden pitävän turhan hyvin hintansa ja ostin uuden. Laskin että siitä pitäisi kymmenen vuoden päästä vielä saada omat pois, jos historia toistaa itseään. Sama homma trailerin kanssa, uusi tulee halvimmaksi.
Leave a comment:
-
-
HT-katteen ulkopuoli kuidutettu. Joutu parilla ruuvilla per puoli pakottamaan kylkiä vähä sisällepäin ennen kuiduttamista. Aika hyvät jännitykset tos kuidus ku leikkas alalaidan pokkauksen pois, veti melko kaarelle sivut. Poistan ruuvit kyllä lopuksi. Vielä sisäpuoleleta laminointi niin sitten saa kittailla ja viimeistellä ulkopuolen.
Leave a comment:
-
-
Ennen kuin jatkan katteen kylkien kuiduttamista niin oli pakko tehä jotain noille murtuneille ja notkuville katteen aukon reunoille. 20x20 huonekaluputkesta tuli sit pikku vahvikkeet, sikaa väliin ja poppareilla niittaus kiinni. Ehkä jopa kuidutan noi piiloon, pitää kattoa miten ehtii. Maalikin varmasti riittää.. Mukavasti jämäköityi, ja ihan tarpeeseen tulee kun kerta targa tulee katolle.
Leave a comment:
-
Mielessä oli ollu että myös korotan HT-katetta esim leikkaamalla katon auki ja nostamalla takaosaa, mutta mutta.. tuntu että tulee liikaa kuitutöitä joten piti keksiä muuta. No nyt kun kerta kuidutan kopin veneeseen kiinni, niin juolahti mieleen, että jos korotan koko hökötystä takaosastaan. 60mm sai aika nätisti nostettua takaosaa. Leikkasin irti katteen alaosassa olevan niitti-pokkauksen ja hioin topcoatin pois muutaman sentin alalta. Paljaalle pinnalle on hyvä kuidutella... :) Muutenkaan en tietenkään halua tosta katteesta mitään veneeseen liitettyä puhelinkopin näköistä, joten tää korotus on kompromissi joka ehkä säilyttää vielä hieman "menevää" näköä veneessä.
Leave a comment:
-
-
Tattista. Takalaita tuli ny ihan ok, ja on vetäisty kerroksella epoksia. Muuten valmiina mutta muutamaa reikää vaille. Kalasumpun pumppu saapui, sillekin pitää reikä nirhata sopivaan kohtaan...
HT kate tosiaan siirtyi sen 50cm alkuperäistä edemmäs, niin keulaosa siitä tuli veneen rungon yli jonkin verran, joten sen muokkailua vähä hahmotellu täs. Meinasin ensin Finnfoamista muotoilla keulaosan mutta totesin et vanha sukkahousukikka(rip emännän sukkikset) olikin siihen kätevämpi. Sitä en sit tiedä tuleeko mitenkään nätti keula, mutta tulee mitä tulee. :D
Leave a comment:
-
Hienoa tekemistä kyllä, tätä seuraillut kalastus. Comin puolella alusta asti.
Leave a comment:
-
Pikku näpertelyä, mutta ihan putkeen ei menny tuon takalaidan tyhjennyspropun kanssa. Kierteen pituus ei riittänyt, takalaidan paksuus oli just sen 40mm vaikka kuvittelin sen ohuemmaksi tuolta alhaalta. Jouduin tilaamaan uuden läpilähdön, Terhin muovisen version. Yks käytetty semmonen oli miljoonalaatikossa malliksi reiän suurentamista varten, mutta uuden toki laitan siihen. 3M 5200 liimaa tilasin myös noita läpilähtöjä varten.
Kittasin ja hioin vielä kerran ton takalaidan, ja nyt vaikuttais ihan siistiltä. Muutama kerros epoksimaalia vielä päälle ennen lopullista pintamaalia. Toki teen siinä välissä vielä muutkin reiät, esim. kalasumpun pumpulle tulee yks reikä, mutta pumppu on vielä tulon päällä, joten sitä joudun vielä odottelemaan et saan sovitella reiän oikeaan kohtaan.
Leave a comment:
-
Juu, kyllä tosta Furunon hihnasta löyty yllättävänkin paljon asiaa. Mutta tosiaan inan kiristämällä ja laittamalla silikonirasvaa hiljeni toiminta hyvin. Siinä mustassa pikkurattaassa on kyllä kuusiokoloruuvi josta pystyy kiristään sitä moottorin akseliin.
Leave a comment:
-
Meillä oli Sunseekerissä samanlainen furunon dome, joka sai sitten viimetalvena kenkää. Tosin niin sai koko vene keväällä :D Tuntuu olevan jonkun sortin tyyppivika tuo hihnan lähteminen paikoiltaan, itsellä oli tuo pienempi musta pyörä noussut tapillaan 5mm, jolloin hihna muutaman pyörähdyksen jälkeen pomppasi pois paikoiltaan. Sen kun painoi alas, niin ei ollut ongelmia jälkikäteen (loppukesänä).
Leave a comment:
-
Perälauta ja moottorikaivo hiottu ja maalattu kerroksella epoksimaalia. Maalattuna näkee nyt paremmin pitääkö jostain vielä kittailla tai hioa. Pari kohtaa tuos vielä vois vähä kaivata viimeistelyä. Ja maski kyllä tuli tarpeeseen, ensinnäkin huomattavasti mukavampi päässä hiomatöitä tehtäessä ku suojaa niin hyvin silmiäkin. Melkoista myrkkyä on myös tuo epoksimaalihöyry ja maski päässä ei tarvinnu niitäkään hengitellä.
Leave a comment:
-
Tuolta tuli: https://www.ebay.com/itm/Marine-Boat...m/174042795618
Noin satasen luokkaa vastaava on kotimaassa.
Leave a comment:
-
Asiallista hommaa!
Mistä tilasit tuon ratin? Ehtisi vaan ensi kaudelle mukavasti kun nyt tilaisi :-)
Leave a comment:
-
-
Perälaudan kittailut on vähä vielä kesken ennen kuin saa maalata ja rei'ittää. Pakostakin tulee lasikuitupölyä jonkin verran eikä se kyllä naamassa kivalta tunnu vaikka perus hengityssuojain onkin ollu käytössä. Tuli hankittua Scottin kokomaski joka suojaapi vähä paremmin naamaa lasikuitutikuilta, lisäksi voi pitää naamalla ku laminoi kuituja näin talviaikaan sisätiloissa.
Blackfriday tarjouksista jäi käteen myös Garminin Echomap 7cv plotteri ja Bluechart G3 pohjanlahti karttakortti. Toinen 7" näyttö on mukava lisä Striker 7sv:n kaveriksi ja navigointi rannikon merivesissä onnistuu ehkä turvallisemmin..? Myös ratti saapui kiinanpojilta, ei ottanutkaan kuin 50 päivää saapua pussukassa.. siis ollut joskus pahvilaatikko mutta nyt siis epämääräinen möykky pahvia jonka ympärille kääritty pussi ja tarra jossa pahoittelut vahingoittumisesta. Onneksi ratti oli kestävää sorttia, joten oli vahingoittumaton.Viimeksi muokannut Thuppu; 27.12.2019, 18:37.
Leave a comment:
-
Ei paljoa oo ehtiny puuhastelemaan, mutta aina jotain pientä kuitenkin...
Tuli vähä ihmeteltyä vanhaa Furuno tutkaa, jospa sen asentelis tuohon tutkatelineeseen. Hieman rouskutti toi pyörintämoottorin hammashihna. Melko löysä oli ja yritti nousta isomman hihnapyörän päälle. Kiristystä ei ole, mutta moottorin kiinnitysreikiä vähä suurentamalla sai kyllä hieman tiukennettua hihnaa ja silikonirasvalla kyllästys auttoi ääntelyyn mukavasti. Tuskin tutkalle muuten on hirveesti käyttöä, mutta tulis teline sentään hyötykäyttöön... ja jos sumu yllättää :D
Leave a comment:
-
Mallailin myös tota kattoa paikoilleen. 50cm orginaalia edemmäs olis aika hyvä, säilyy vielä kohtuu kivan näköisenä ja käytännön avotilaa jää paljon paremmin ku alunperin. Keulaosaa joutuu vähä leikkelemään ja kuiduttelemaan et sointuu yhteen rungon kanssa mut ei pitäis olla mikään ongelma.
Leave a comment:
-
Vihdoin ehdin pitkästä aikaa valoisaan aikaan jotain puuhastelemaan. Sisäosaan piti vähä tilaa tehdä kuten aiemmin mainitsinkin, joten joutu näyttämään jonkin verran laikkaa. Kotelot auki ja vanhat styroksit pois. Oikean takakotelon olin avannu jo aiemmin ja siellä oli hieman vettä. Nyt tässä vasemmassa oli aika painavat styroksit, et vettä sielläkin ollu jonkin verran.
Sisälattian ajattelin tehä vanerista jonka kuidutan päältä ja yhteen sivujen kanssa. Tarjoaa tukevan kiinnityspohjan istuimille. Pyörittelin ajatusta et lattiaa olis vähä nostanu ylemmäs jotta olis pystyny tekemään sisätilasta itsetyhjentyvän, mutta pitäis päästä uittamaan venettä et näkis kuin syvällä ui. Ihan hirveesti en viittis alkaa lattiaa nostaman, maks 50mm olis ehkä vielä siedettävä.Viimeksi muokannut Thuppu; 16.11.2019, 17:55.
Leave a comment:
-
Asiallisen oloista tekemistä. Uusi kone usein järkivalinta. Käytetyissä vehkeissä aikaisempi käyttö ja huollot olleet usein aivan mitä sattuu. Lisäksi noissa kokoluokissa vanhanliiton kaksitahdit polttaa jo melkoisesti bensaa.
Leave a comment:
-
Juu ei tästä kuulukaan tulla uutta, hienoa tai kiiltävää. Uuden elämän vanha kulkine kuitenkin saa ja siitä tykkään. Itsellä -79 vuoden vesikulkine.
Leave a comment:
-
Jarno, muuten kyllä mut toi muovinen imusarja rajoittaa :D
Niko, perus siistiä ja toimivaa yritetään. Vertailua uusiin hienoihin ja kiiltäviin veneisiin tuskin tulee kestämään.
Leave a comment:
-
Moottoripuolihan saattaa kiinnostaa kans... no ei oo tulossa viispyttyistä eikä turboa. :D Aluksi meinasin käyttää edellisessä veneessä ollutta Mercuryn 2T 40hv konetta, mutta vanha pommikonehan sekin oli ja hieman on ns. alkanu tympimään muutaman peräprutkun jälkeen ku aina on kädet rasvas. Tosin kyllä toi merkku lähti aina hyvin käyntiin jne. mutta sopivaa nelaria silti etsin. Tuntu vaan kaikki myytäväksi ilmestyvät käyteyt tehdyn kullasta, sen verran suolasia pyyntejä oli 10-20v vanhoista romuista ku olis tuhansia saanu lyödä tiskiin. Ei paljoa eroa samaan konkurssiin sit laittaa uutta konetta. Paikallinen liike teki sit aika hyvän tarjouksen ylivuotisesta Honda BF60 koneesta, otti merkun vaihdossa ja tarjos siitäkin enemmän kuin mitä osasin arvata.. joten semmonen siihen nyt sit tuli. Kaukohallintalaitekin tuli integroidulla uistelusäätimellä. Tää oli tietenkin yks syy miksi olisin halunnu ny jo syksyllä testimään vesille, mutta tähdätään nyt kevääksi sitten... Luulen et toi jaksaa viedä tätä venettä aika haipakkaa. :)
Leave a comment:
-
No yllättävästi on tullu katselukertoja näin lyhyessä ajassa. :) Kaikki tietty luullu et tällä on juttua jostain kunnon veneestä eikä tämmösestä rimpulasta :D
Anyway, uistelukäyttöä silmällä pitäen tarvii myös erinäistä varustusta, vapatelineitä ny ainaki ja kenties planarit ja takilat. Tuli hommattua käytetty targa vapatelineillä ja plaanarimastoilla, joka oli ollu hieman leveämmässä HT:ssä. Hieman siis joutuu muokkaamaan kiinnityksia, mut se ei oo ongelma.
Takilat tuli tehtyä ite. Ei antanu myöden laittaa ~500e käsikäyttöisiin takiloihin. Samallahan noi tekee sähkökäyttöisiksi, toteutus A3:sen tuulilasinpyyhkijä moottoreilla. Oli edulliset tarvikemoottorit saksan ebaystä. Rungot tuli 5mm rosterista ja itse kela 2-ja 3mm rosterista. Aisat 20/2mm alumiiniputkesta ja päähän bilteman rissapyörät.
Leave a comment:
-
Mielenkiintoinen projekti! Mukavahan näitä on seurata noiden kymmenen b5s4 projektin lomassa.
Leave a comment:
Leave a comment: