Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HT-uisteluvene projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    HT-uisteluvene projekti

    Vaikka tää ny autofoorumi on niin onhan tää osasto muille projekteille, ja ehkä täällä jonkin verran on myös kalastus/veneilyhemmojakin, joten ehkä jotain voisi kiinnostaa seurata tämmöstä pikku kuitupaattiprojektia..? :D

    Elikkäs olin jo hetken aikaa ettiny sopivan kokoista avohytillä olevaa venettä, lähinnä siis mahdollisimman halpaa, eli projektikuntoista jota ei haittais alkaa modailemaan sopivaksi. Kuitenki melkein samat hommat joutuis tekemään keskihintaiseenkin veneeseen.. Tarkoitus siis tehä vene kalastusharrastusta, lähinnä uistelua, silmällä pitäen, ja avohytti sitä varten jos kelit on kylmät ja tuuliset, kuten syksyllä usein on, niin on vähä suojaa. Kuitenki myös pohjamuoto piti olla semmonen et merellekin uskaltaa silloin tällöin suunnata. Muuten käyttö tulisi olemaan lähinnä järvillä. Koko saisi olla kohtuu pieni max 5x2m ja painon puolesta piti mennä jarruttomalle trailerille.

    Viime keväänä löyty sit yks sopiva vanha yksilö kohtuu matkan päästä joten eikun kattomaan millainen raato oli kyseessä. Kyseessä oli 70-luvun HT malli kooltaan 4,7x1,8m ja kivassa retrovärissä. Heti oli selvää et aika paljon hommaa veneessä oli ja aikani kaverin kanssa sitä ihmeteltyämme olin jo jättämässä väliin kyseisen yksilön. Melkoinen raato oli kyseessä. Ensi ajatus oli, et olis pikkujutuilla saanu veneen äkkiä käyttöön. No olishan tämänki saanu järvelle pikkujutuilla, mutta eihän siitä kunnollista olis tullu. Selvää oli et ainakin takalaita piti tehä uusiksi ja muutenkin maalata ympäriinsä ym. ym.. Mutta kun hinta tippui pyydetystä kohtuu reilusti niin jäihän se sit kuitenki käteen.

    Ei muuta ku kärrylle ja kotiin voivottelemaan mitä tuli tehtyä..

    ​​​​​​​Kesän aikana jotain on tehty jo veneelle ja päivittelen jo tehtyjäkin juttuja tähän säikeeseen. Alunperin oli tarkoituksena jospa olis ehtiny vielä tälle syksylle vesille, mutta talvi ehti yllättämään kummasti.

    Attached Files

    #2
    Elikkäs takalaita tuli samoin tein otettua työn alle, se olikin melkoista reikäjuustoa ja oli vahvisteltu jo useampaan otteseen. Sisällä oleva vaneri oli läpimärkää, tosin ei vielä ollu kukkamullaksi muuttunu, minkä tuli huomattua kun sitä nirhas irti tuolta. Ei lähteny ku pikkusina palasina. Pakko oli jättää selkee kuitureuna kiertämään takalaitaa et siihen saa laminoitua uuden pinnan kiinni. No lopuks oli putsattuna kaikesta puusta, ja kuidutin ylimääräisen kerroksen tohon sisä"nahkaan", samalla kun sen kuidutin myös pohjaan ja sivuihin kiinni.
    Attached Files

    Comment


      #3
      Seuraavaksi saikin sovitella uusia vaneereja. Yhtämittaista palaahan tonne ei mitenkään saanu kerta reuna kiertää ympäri ja vanerit pitää saada reunan taakse. Joten tein ne sitten useasta osasta, 15mm, 9mm kerrokset koko alalle ja vielä yks 15mm kerros tohon moottorikaivon kohtaan. Samalla tuli korotettua takalaitaa sen 10cm eli muuttui lyhytrikisestä pitkärikiseksi. Kuidutin myös takalaidan kiinni tohon veneen yläkuoreen ja moottorikaivoon joka siis tehtaalta on vain ollu niitattuna kiinni toisiinsa.

      Tietty toi ns. "sisänahka" eli sisempi kuitukerros oli melko epätasainen niin sinnehän jäi rakoja kun liimasin vanerit. Kaikki raot jota jäi sekä kolot tuossa vanerien yläkulmissa valoin täyteen epoksihartsilla, eli käytännössä mihinkään ei jääny mitään rako tai koloa, eli koko takalaita on yhtä "puuta". Toivottavasti ei koskaan tarvi uusia takalaitaa tähän enää. :D

      Niin ja kun takalaita tuli korotetuksi niin samassa suhteessa korotin myös tota moottorikaivon pohjaa. Sinne tuli 100mm Finfoam ponttooni ja päälle neljä kerrosta kuitua.
      Attached Files

      Comment


        #4
        Tuli myös irroteltua kaikki ylimääräinen krääsä, ruuvit, kiinnikkeet, valot ym. jotta saa kliinimmän lopoutuloksen. Tottakai uudet valot tulee sit myöhemmin. Pikku korjailuja, ruuvinreikien ja kolhujen, tuli tehtyä sinne tänne
        Attached Files

        Comment


          #5
          Jatketaan vielä.. Elikkäs, pohjassa oli vanha myrkkymaali joka oli melko rapistuneen oloinen, hyvin karkeapintainen ja kulunu. Halusin kaikki pois, ja koska vene oleilee suurimman osan ajastaan trailerilla ei myrkkymaalille ole tarvetta pohjassa. Hieman arvellutti miten paksu maali tulee lähtemään, päätin kokeilla ensin hiomalla epäkeskokoneella ja 80:llä paperilla ja kohtuullisen hyvin lähtikin. Kokeilin vielä 40:llä paperilla ja homma alko edetä varsin vauhdikkaasti.

          Mukava yllätys oli ettei pohjasta paljastunut mitään pahempia vaurioita tai vanhoja korjauksia. Ainoastaan kölistä oli topcoatti kulunu puhki ja kuidut oli näkyvissä, siihen kuidutin kolme uutta kerrosta. Muuten oli jokunen pikku kolhu ja naarmu jotka sai päälleen epoksikittiä. Kun kittaukset oli kuivunu ja hiottu, päälle tuli epoksimaali vesisuluksi. Kaiken kaikkiaan pohjaan tuli viisi kerrosta ja kylkiin kaksi kerrosta.
          Attached Files

          Comment


            #6
            Jotain varustelusta.. eli sisustaan tulee vähä muutoksia. Kaikki noi kotelot lähtee pois mitkä näkyy tuossa ekan viestin kuvassa, ainoastaan keulaosan pitkät säilytyslaatikot jäävät paikoilleen. Koko katto-osa siirtyy noin 40cm edemmäs, ja sen keulaosa lyhenee. Näin vapautuu enemmän avotilaa tonne taakse. Samaten ohjaus ja hallintalaitteet siirtyy edemmäs. Tavoite on et penkkien taakse jää tilaa touhata vapojen kanssa ja nostaa mahdolliset kalat ylös.

            Penkeiksi valikoitui kipattavalla selkänojalla olevat. Vene on sen verran kapea etten halunnut ympäripyöriviä penkkejä, kulku välistä olis jääny hyvin ahtaaksi silloin. Nyt kuitenki pystyy kippaan selkänojan ja istumaan takaperin tarvittaessa.

            Ebaystä löytyi vesitiivis BT radio, saa halutessaan kuunnella säätiedotukset. :) Motonetin poistosta löyty samaa merkkiä oleva dipoliantenni.

            Kylmiä syyskelejä varten saapui halpa kiinalainen diesellämmitin jolla saa tuulilasille vähä hönkää sekä vaikkapa jaloille vähä lämmintä. Hienosti tuntuis pelittävän mitä nyt tuli takapihalla testattua laitetta.

            Ohjaus tulee nyt aluksi ihan vaijeriohjauksella, kattoo sit joskus haluaako päivittää hydrauliohjauksen. Käytettynä löyty uuden karhea ultraflexin järeämpi T-85 ohjausrumpu ja kaapeli joka ny pitäis riittää eteenpäin siirrettyyn pisteeseen hyvin.
            Attached Files

            Comment


            • #7
              Mielenkiintoinen projekti! Mukavahan näitä on seurata noiden kymmenen b5s4 projektin lomassa.

              Comment


                #8
                No yllättävästi on tullu katselukertoja näin lyhyessä ajassa. :) Kaikki tietty luullu et tällä on juttua jostain kunnon veneestä eikä tämmösestä rimpulasta :D

                Anyway, uistelukäyttöä silmällä pitäen tarvii myös erinäistä varustusta, vapatelineitä ny ainaki ja kenties planarit ja takilat. Tuli hommattua käytetty targa vapatelineillä ja plaanarimastoilla, joka oli ollu hieman leveämmässä HT:ssä. Hieman siis joutuu muokkaamaan kiinnityksia, mut se ei oo ongelma.

                Takilat tuli tehtyä ite. Ei antanu myöden laittaa ~500e käsikäyttöisiin takiloihin. Samallahan noi tekee sähkökäyttöisiksi, toteutus A3:sen tuulilasinpyyhkijä moottoreilla. Oli edulliset tarvikemoottorit saksan ebaystä. Rungot tuli 5mm rosterista ja itse kela 2-ja 3mm rosterista. Aisat 20/2mm alumiiniputkesta ja päähän bilteman rissapyörät.
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Iso peukku :)

                  Comment


                    #10
                    Moottoripuolihan saattaa kiinnostaa kans... no ei oo tulossa viispyttyistä eikä turboa. :D Aluksi meinasin käyttää edellisessä veneessä ollutta Mercuryn 2T 40hv konetta, mutta vanha pommikonehan sekin oli ja hieman on ns. alkanu tympimään muutaman peräprutkun jälkeen ku aina on kädet rasvas. Tosin kyllä toi merkku lähti aina hyvin käyntiin jne. mutta sopivaa nelaria silti etsin. Tuntu vaan kaikki myytäväksi ilmestyvät käyteyt tehdyn kullasta, sen verran suolasia pyyntejä oli 10-20v vanhoista romuista ku olis tuhansia saanu lyödä tiskiin. Ei paljoa eroa samaan konkurssiin sit laittaa uutta konetta. Paikallinen liike teki sit aika hyvän tarjouksen ylivuotisesta Honda BF60 koneesta, otti merkun vaihdossa ja tarjos siitäkin enemmän kuin mitä osasin arvata.. joten semmonen siihen nyt sit tuli. Kaukohallintalaitekin tuli integroidulla uistelusäätimellä. Tää oli tietenkin yks syy miksi olisin halunnu ny jo syksyllä testimään vesille, mutta tähdätään nyt kevääksi sitten... Luulen et toi jaksaa viedä tätä venettä aika haipakkaa. :)
                    Attached Files

                    Comment


                      #11
                      Voishan tuon kuitenkin ahtaa jos ei sitä viispyttyistä tule. :)

                      Comment


                        #12
                        Tästähän tulee melkoisen asiallinen laite!

                        Comment


                          #13
                          Jarno, muuten kyllä mut toi muovinen imusarja rajoittaa :D

                          Niko, perus siistiä ja toimivaa yritetään. Vertailua uusiin hienoihin ja kiiltäviin veneisiin tuskin tulee kestämään.


                          ​​​​​

                          Comment


                            #14
                            Juu ei tästä kuulukaan tulla uutta, hienoa tai kiiltävää. Uuden elämän vanha kulkine kuitenkin saa ja siitä tykkään. Itsellä -79 vuoden vesikulkine.

                            Comment


                            • #15
                              Asiallisen oloista tekemistä. Uusi kone usein järkivalinta. Käytetyissä vehkeissä aikaisempi käyttö ja huollot olleet usein aivan mitä sattuu. Lisäksi noissa kokoluokissa vanhanliiton kaksitahdit polttaa jo melkoisesti bensaa.

                              Comment


                                #16
                                Vihdoin ehdin pitkästä aikaa valoisaan aikaan jotain puuhastelemaan. Sisäosaan piti vähä tilaa tehdä kuten aiemmin mainitsinkin, joten joutu näyttämään jonkin verran laikkaa. Kotelot auki ja vanhat styroksit pois. Oikean takakotelon olin avannu jo aiemmin ja siellä oli hieman vettä. Nyt tässä vasemmassa oli aika painavat styroksit, et vettä sielläkin ollu jonkin verran.

                                Sisälattian ajattelin tehä vanerista jonka kuidutan päältä ja yhteen sivujen kanssa. Tarjoaa tukevan kiinnityspohjan istuimille. Pyörittelin ajatusta et lattiaa olis vähä nostanu ylemmäs jotta olis pystyny tekemään sisätilasta itsetyhjentyvän, mutta pitäis päästä uittamaan venettä et näkis kuin syvällä ui. Ihan hirveesti en viittis alkaa lattiaa nostaman, maks 50mm olis ehkä vielä siedettävä.
                                Attached Files
                                Viimeksi muokannut Thuppu; 16.11.2019, 17:55.

                                Comment


                                  #17
                                  Mallailin myös tota kattoa paikoilleen. 50cm orginaalia edemmäs olis aika hyvä, säilyy vielä kohtuu kivan näköisenä ja käytännön avotilaa jää paljon paremmin ku alunperin. Keulaosaa joutuu vähä leikkelemään ja kuiduttelemaan et sointuu yhteen rungon kanssa mut ei pitäis olla mikään ongelma.

                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #18
                                    Ei paljoa oo ehtiny puuhastelemaan, mutta aina jotain pientä kuitenkin...

                                    Tuli vähä ihmeteltyä vanhaa Furuno tutkaa, jospa sen asentelis tuohon tutkatelineeseen. Hieman rouskutti toi pyörintämoottorin hammashihna. Melko löysä oli ja yritti nousta isomman hihnapyörän päälle. Kiristystä ei ole, mutta moottorin kiinnitysreikiä vähä suurentamalla sai kyllä hieman tiukennettua hihnaa ja silikonirasvalla kyllästys auttoi ääntelyyn mukavasti. Tuskin tutkalle muuten on hirveesti käyttöä, mutta tulis teline sentään hyötykäyttöön... ja jos sumu yllättää :D


                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #19
                                      Perälaudan kittailut on vähä vielä kesken ennen kuin saa maalata ja rei'ittää. Pakostakin tulee lasikuitupölyä jonkin verran eikä se kyllä naamassa kivalta tunnu vaikka perus hengityssuojain onkin ollu käytössä. Tuli hankittua Scottin kokomaski joka suojaapi vähä paremmin naamaa lasikuitutikuilta, lisäksi voi pitää naamalla ku laminoi kuituja näin talviaikaan sisätiloissa.

                                      Blackfriday tarjouksista jäi käteen myös Garminin Echomap 7cv plotteri ja Bluechart G3 pohjanlahti karttakortti. Toinen 7" näyttö on mukava lisä Striker 7sv:n kaveriksi ja navigointi rannikon merivesissä onnistuu ehkä turvallisemmin..? Myös ratti saapui kiinanpojilta, ei ottanutkaan kuin 50 päivää saapua pussukassa.. siis ollut joskus pahvilaatikko mutta nyt siis epämääräinen möykky pahvia jonka ympärille kääritty pussi ja tarra jossa pahoittelut vahingoittumisesta. Onneksi ratti oli kestävää sorttia, joten oli vahingoittumaton.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 27.12.2019, 18:37.

                                      Comment


                                        #20
                                        Perälautaan ajattelin laittaa vielä tommosen 5mm alumiinista pokatun vahvikkeen. Helpottaa myös moottorin kiinnityreikien tekoa kun paikat on valmiina. Asentelen ton sitten kun perälauta on valmis ja maalattu, liimaus sikafleksillä.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #21
                                          Asiallista hommaa!
                                          Mistä tilasit tuon ratin? Ehtisi vaan ensi kaudelle mukavasti kun nyt tilaisi :-)

                                          Comment


                                            #22
                                            Tuolta tuli: https://www.ebay.com/itm/Marine-Boat...m/174042795618

                                            Noin satasen luokkaa vastaava on kotimaassa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Perälauta ja moottorikaivo hiottu ja maalattu kerroksella epoksimaalia. Maalattuna näkee nyt paremmin pitääkö jostain vielä kittailla tai hioa. Pari kohtaa tuos vielä vois vähä kaivata viimeistelyä. Ja maski kyllä tuli tarpeeseen, ensinnäkin huomattavasti mukavampi päässä hiomatöitä tehtäessä ku suojaa niin hyvin silmiäkin. Melkoista myrkkyä on myös tuo epoksimaalihöyry ja maski päässä ei tarvinnu niitäkään hengitellä.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                              • #24
                                                Meillä oli Sunseekerissä samanlainen furunon dome, joka sai sitten viimetalvena kenkää. Tosin niin sai koko vene keväällä :D Tuntuu olevan jonkun sortin tyyppivika tuo hihnan lähteminen paikoiltaan, itsellä oli tuo pienempi musta pyörä noussut tapillaan 5mm, jolloin hihna muutaman pyörähdyksen jälkeen pomppasi pois paikoiltaan. Sen kun painoi alas, niin ei ollut ongelmia jälkikäteen (loppukesänä).

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juu, kyllä tosta Furunon hihnasta löyty yllättävänkin paljon asiaa. Mutta tosiaan inan kiristämällä ja laittamalla silikonirasvaa hiljeni toiminta hyvin. Siinä mustassa pikkurattaassa on kyllä kuusiokoloruuvi josta pystyy kiristään sitä moottorin akseliin.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Pikku näpertelyä, mutta ihan putkeen ei menny tuon takalaidan tyhjennyspropun kanssa. Kierteen pituus ei riittänyt, takalaidan paksuus oli just sen 40mm vaikka kuvittelin sen ohuemmaksi tuolta alhaalta. Jouduin tilaamaan uuden läpilähdön, Terhin muovisen version. Yks käytetty semmonen oli miljoonalaatikossa malliksi reiän suurentamista varten, mutta uuden toki laitan siihen. 3M 5200 liimaa tilasin myös noita läpilähtöjä varten.

                                                    Kittasin ja hioin vielä kerran ton takalaidan, ja nyt vaikuttais ihan siistiltä. Muutama kerros epoksimaalia vielä päälle ennen lopullista pintamaalia. Toki teen siinä välissä vielä muutkin reiät, esim. kalasumpun pumpulle tulee yks reikä, mutta pumppu on vielä tulon päällä, joten sitä joudun vielä odottelemaan et saan sovitella reiän oikeaan kohtaan.
                                                    Attached Files

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Hienoa tekemistä kyllä, tätä seuraillut kalastus. Comin puolella alusta asti.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Tattista. Takalaita tuli ny ihan ok, ja on vetäisty kerroksella epoksia. Muuten valmiina mutta muutamaa reikää vaille. Kalasumpun pumppu saapui, sillekin pitää reikä nirhata sopivaan kohtaan...

                                                        HT kate tosiaan siirtyi sen 50cm alkuperäistä edemmäs, niin keulaosa siitä tuli veneen rungon yli jonkin verran, joten sen muokkailua vähä hahmotellu täs. Meinasin ensin Finnfoamista muotoilla keulaosan mutta totesin et vanha sukkahousukikka(rip emännän sukkikset) olikin siihen kätevämpi. Sitä en sit tiedä tuleeko mitenkään nätti keula, mutta tulee mitä tulee. :D
                                                        Attached Files

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Ekat vahvikekuidutukset tehty keulaan. Kuvasta näkee millaselta alkaa sivuprofiili näyttämään
                                                          Attached Files

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Mielessä oli ollu että myös korotan HT-katetta esim leikkaamalla katon auki ja nostamalla takaosaa, mutta mutta.. tuntu että tulee liikaa kuitutöitä joten piti keksiä muuta. No nyt kun kerta kuidutan kopin veneeseen kiinni, niin juolahti mieleen, että jos korotan koko hökötystä takaosastaan. 60mm sai aika nätisti nostettua takaosaa. Leikkasin irti katteen alaosassa olevan niitti-pokkauksen ja hioin topcoatin pois muutaman sentin alalta. Paljaalle pinnalle on hyvä kuidutella... :) Muutenkaan en tietenkään halua tosta katteesta mitään veneeseen liitettyä puhelinkopin näköistä, joten tää korotus on kompromissi joka ehkä säilyttää vielä hieman "menevää" näköä veneessä.
                                                            Attached Files

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X