Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

HT-uisteluvene projekti

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Eipä niistä muuta hyötyä oo ku pyrkimys katu(vesi)uskottavuuden lisäämiseen. :D No rikkoo ehkä vähä tylsää yleisilmettä..?

    Tänään vetäisin kyljet kahteen kertaan urtsilla, mutta jäätävää scheisseähän siitä(kin) tuli. Vaikka ohensin maalia noin 10% ja vedin rolling & tipping metodilla niin eipä toi maali tahtonu tasaantua. Ehkä se pitää vielä hioa ja käydä ruiskuttamassa jossain. Tai sit vaan ignoraa koko asian tästä eteenpäin. :D

    Piti vähä kalastuvälinettäkin käydä hakemassa ku oli uistelusetti niin hyvässä tarjouksessa. Abun 7000i LC metrikela, 7 jalkanen Ugly stick vapa ja 300m Trilene 0,45 siimaa.
    Attached Files
    Viimeksi muokannut Thuppu; 20.2.2020, 17:12.

    Comment


      #62
      Muutamia päiviä nyt maali kuivunu ja tuntuu kovettuneen ihan kivasti, ettei ny ainakaan jää sormenjälkiä pintaan. Pihalla tuota ny kattelin, niin ehkä pintaan silmä tottuu virheistään huolimatta, jos vaikka kevyesti vielä myllyttää pinnan... toki voi olla et tulee sittenkin kokowrapit kylkiin, mut katotaan. :)

      Targaa tuli soviteltua katolle. Leikkelin alkuperäiset kiinnikkeet pois ja ruuvasin kattoon rosterista tehdyt kulmaraudat jotka pitää targan etuosan paikallaan jotta saan tehtyä takakiinnikkeet. Pitää vähä zoomailla pieni etukeno tutkalle. Myöhemmin on helppo hitsata etukiinnikkeet yhdeksi raudaksi. Vaihdan myös ruuvit RST läpipulteiksi, nyt vaan ei ollu sopivia pultteja jemmassa. Vähä levee toi targa on mutta onpa ainakin vapapaikkoja tarpeeksi.

      Pikku ympärikävelyvideopätkä: https://youtu.be/nS1EXQdffVI
      Attached Files

      Comment


        #63
        Sairaslomalla ollessaan kotona oli vähä tylsää, niin tuli värkkäiltyä pikku restaurointivideo joka koostaa projektin alusta tähän tilanteeseen n. 15 minuutissa :)

        https://youtu.be/A9Im3Yd3qk4

        Comment


          #64
          Tulipas tänään tehtyä reikäjuustoa tosta takalaidasta. Elikkäs moottorin kiinnityspulttien reiät, moottorikaivon valumareiät ja kalasumpun pumpun reikä tuli tehtyä. Tyhjennysreikä olikin jo aiemmin tehty. Lisäksi tuli sovitettua toi moottorin kaapelien suojaputken laipan aukko. Noihin valumareikiin tulee tosiaan tommoset muoviholkit, ja ainut sopiva rasiaterä oli just ton putken kokoinen, joten sorvissa pyöräytin vähä tavaraa pois kiinteästä päästä niin oli helpompi sovittaa reikään. Irtopäätä varten joutui sit vingulla vähä avartamaan reikää ulkopuolelta. Moottoripulttien alle tulee myös leveät rosterilaipat.

          Lopuksi sekoitin muutaman millin epoksia ja pikku pensselillä kyllästin noi reikien sisäpinnat, jos siis sattuu että tiivisteliima pettää niin vanerit ei heti imaise vettä sisäänsä.

          Oli ihan hyvä myös kattoa mihin kohtaan toi kalasumpun pumpun asentaa. Koska kun otin tankin paketista ja meinasin sovitella sitä tonne moottorikaivon alle(ihan sillä ettei pumppu ole tiellä), niin eihän se mahtunu aukostaan sinne mitenkään päin. :D Elikkäs joudun leventämään tota moottorikaivon alle avautuvaa aukkoa, jota siis en ollu aikonu tehä.
          Attached Files

          Comment


            #65
            Postipate toi NMEA 2000 Honda kaapelin ja Actisensen T-jakajan. Melkeinpä pitää kone sovittaa kiinni tässä vaiheessa, että saan kattoa ja suunnitella kaapelien kulkureitit ennen kuin laitan lattian paikoilleen, jospa sinne pitää tehä/asentaa joku kaapelikouru/putki tms. Myös saan sovittaa ton ohjauskaapelin paikoilleen, niin näkee riittääkö pituus. Meinasin tänään sitten yhtäkkiä asentaa koneen ennen töihin menoa, mutta aika meni kaivellessa esiin ton teeseitse moottorinostimen kaiken romun alta ja todettua ettei se nosta tarpeeksi ylös. Syy onneks oli niinkin pieni asia kun öljyn puute tunkissa, mutta tommoseen näpertelyyn aika sitten menikin, öljyt sain lisättyä ja alko nousemaan täyden tuubin mitalta. Jospa koneen huomenna sais kiinni...
            Attached Files

            Comment


              #66
              Kone olis ny paikoillaan. Toiseks ylimpiin reikiin kiinnitin, ehkä olis voinu vielä nostaa yhellä pykälällä, mutta sitä voi sitten myöhemmin kokeilla jos ei vaikuta hyvältä. Aika tasan kölin kanssa menee toi kavitaatiolevy nyt, ehkä inan alle jos kone trimmattuna suoraan. Sika 292i:llä tiivistin liitokset.

              Vaikka aika möhköltä vierestä katsottuna kone näyttää, niin ei se veneen sivuprofiiliin yhdistettynä kuitenkaan näytä niin kovin isolta.
              Attached Files

              Comment


                #67
                Laitatko veneeseen kaapeli- vai hydrauliohjauksen?

                Comment


                  #68
                  Kaapeliohjaus tulee ainakin nyt alkuun. Mietin kyllä hydrauliohjausta, mutta tähän hätään oli vähä liian kallis investointi. Uuden karhea Ultraflex T85 ohjauspesä ja kaapeli olis tuos odottamassa.

                  Comment


                    #69
                    No eiköhän se hytikkaohjaus tuu viimeistää siinä vaiheessa, kun vene-erotiikan kanssa lähtee lapasesta :D On sen verran helpompi se autopilotti asentaa ja on melkein ehdoton vetohommissa :)

                    Comment


                      #70
                      No, onneks ei oo tapana antaa karata lapasesta. :)

                      Comment


                        #71
                        Miltä kuulostaa, että katot plotterista itsepiirrettyjä syvyyskäyriä ja piirrät sormella ajoreitin niiden mukaan, mitä sitten autopilotti seuraa.

                        Tässä pieni opetusvideoa, raymarinella on ainakin vastaava järjestelmä, ja varmasti muillakin. Ite käyttänyt vain reiskan versiota: https://www.youtube.com/watch?v=RQ8XngRkPO4

                        Comment


                          #72
                          Olishan toi aika pro systeemi, mut ylittänee budjetin aika kirkkaasti kaikkineen tarvikkeineen rautoineen. Toki pystyy päivittelemään myöhemmin jos siltä tuntuu. Garminin plotteri ja viistokaiku on nyt ja niillä mennään. Pitää vaan saada vene käyttökuntoon parin kk sisällä et pääse vesille testailemaan. Onhan tuossa monta muuttujaa vielä, yks esim. et kulkeeko vene tarpeeksi hiljaa uistelua silmälläpitäen.

                          Comment


                            #73
                            Olet varmaan huomannut, että BF60:n on saatavilla maahantuojalta uistelunopeudensäädintä. Venemessuilla Hondan maahantuojan edustaja väitti, että kytkentä ei vaadi ECU:n mitään koodailuja eli olisi itse asennettavissa, joskin en ole onnistunut vielä netistä löytämään korjaamomanuaalia, jossa olisi johdotusten asennus ohjeistettu. Makuasia toki, onko kuinka moottoriystävällistä vetää kylmien vesien aikaan tyhjäkäyntikierokset täysin alas, mutta omassa BF60:ssa aion kokeilla tuota ennen jarrupussien hankkimista. Ajaa vain koneen kuumaksi ennen ja uistelun jälkeen.

                            Comment


                              #74
                              No juu, itse asiassa myyjä tilas tohon mukaan(kuulemma kalleimman) kaukosäätimen jossa uistelusäädin integroituna, eli tarvii vaan töpselit kytkeä niin kaikki on valmiina. :)

                              Joissakin koneissa on tosiaan ollu ongelmana et käy kylmänä tyhjäkäynnillä ja bensaa sekoittuu öljyihin. NMEA tiedoistahan näkee koneen käyntilämpötilan joten voi seurailla vähä.

                              Comment


                                #75
                                Vielä tohon edelliseen, et käsittääkseni tässä koneessa on aika kehittynyt ruiskusysteemi ja laihaseostekniikka, joten epäilen koskeeko uistelukierroksilla bensan kerääntyminen öljyihin, luultavasti vanhemman tekniikan ongelmaa... ja ehkä eri merkinkin..

                                Tuossa vielä pari kuvaa tosta kaukarista uistelusäätimellä ja perus mittareista. Tulee vain kierrosluku ja trimmimittari.

                                Laittelin paikoilleen ohjauskaapelin, et näki miten pituus riittää. No riittihän se melkein keulaan asti. Luultavasti saan sen kuitenki käännettyä mutkalle niin et sen voi hyödyntää. Laitoin ohjausraudan uloimpaan reikään, mutta mitä ny netistä kattelin, niin sisempi on suositumpi, kääntyy kone jyrkempään.

                                Kyllä jo syyhyttäis päästä tästä koronavyyhdistä vähä vesille tuulettaan...
                                Attached Files

                                Comment


                                  #76
                                  Hieman rajallisesti meinaa olla aikaa tän kans, mutta aina välillä pikaisesti jotain pientä. Hitsailin jalat tohon targaan, joten olis siltä osin valmis. Vielä läpipulteilla kiinnitys, pitää vaan käydä hakemassa rosteripultteja. Tulipa myös testattua miten käyttäytyy kun maadoittaa hitsattavan kappaleen lisäainelangalla ja pitää siitä kiinni ilman hanskoja ku painaa liipaisimesta. Aika vikkelään otti lämpöä ja hienot viirut sormissa. :D


                                  Oli pakko kokeilla tutkaa et miltä näyttää... nooh, vähä koominen siitä tulee, mut tulkoon, hahaa! Pieni etukeno kuitenki tutkalle niin ehkä näyttää jotain myös liukunopeuksissa.
                                  Attached Files

                                  Comment


                                    #77
                                    Seuraavaksi sitten sisustan kimppuun, pitäis pienellä kiireellä saada tehtyä. :D Sommittelin vähä kuskin penkkiä ja pulpettia. Tosta alkuperäisestä pulpetista sai hyvän aihion, säästää vähä aikaa kun ei tarvi kokonaan tehä uutta. Penkkeihin ajattelin nyt et luikukiskot olis hyvät. Sais hieman eteenpäin, mut sit jos seisaaltaan ajaa niin sais siirtää taakepäin et mahtuu seisomaan. Hyvin näkee että on aika pieni vene kuitenki loppujen lopuks, tilaa ei jää taakse mitenkään liikaa. Muutama muukin pikku idea tos on, katotaan mitä tulee. :)
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      #78
                                      Tuli sitten näytettyä veneelle vähä laikkakonetta taas vaihteeksi. Laatikot lyhenivät n. 30cm, pulpetin muotoilin sopimaan ihan laitaan kiinni, lattiakuitu lähti. Seuraavaksi sais alkaa kuiduttelemaan kaikki takaisin ehjäksi. Ja lopuksi lattiavaneri paikoilleen liimaten.
                                      Attached Files
                                      Viimeksi muokannut Thuppu; 23.3.2020, 21:33.

                                      Comment


                                        #79
                                        Pulpetti on vasta kevyesti liimattu paikoilleen, mutta piti tässä vaiheessa kokeilla miten noi ohjauskomponentit sopii tilaansa. Kapea pulpetti ja melko kookas ohjaussimpukka asetti pienen haasteen, aika lähelle sivureunaa tuli ratti ja sitä myöden jäi melko hintsusti tilaa kaukohallintalaitteelle. Kaikki saa sopimaan kuitenki just ja just. Onneksi ei oo muuta ku kierrosluku ja trimmimittarit.
                                        Attached Files

                                        Comment


                                          #80
                                          Tiukkaa tekee, mut just mahtuu ilman et sormet ja välin. Haluan kaukosäädön tohon ylemmäs, helpottaa seisaaltaan ajoa kummasti. Vielä pari 7" ruutua pitäis mahtua, toivon mukaan päällekäin sopivat niin et yli vielä näkee.
                                          Attached Files

                                          Comment


                                            #81
                                            Kiireessä ei taas oo ehtiny varsinaisesti tekemään mitään.. tuli kuitenki tilattua kaapelit kaukohallintalaitteelle, nyt kun pituudet sai mitattua. Mutta oheissivutuotantona syntyi myös rosteriset kiinnikkeet takiloille, jotta jotain pientä aina pitää yrittää... Ihan kivasti takilat istuu tohon HT-kopin takareunaan ja saa käännettyä kopin sivulle pois tieltä silloin kun niitä ei tarvi.
                                            Attached Files

                                            Comment

                                            Working...
                                            X