Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja okkim Näytä viesti
    Juurikin niin. Ei tarvi koskea nokkapukkeihin.
    Toimiiko tämä sama ohje AMX moottorissa? Passat 2001 on kyseessä?
    Eli ketjun säätäjän saa pois vaikka ei koske nokka-akseleihin?

    Comment


      Ennen koneremppaa mulla oli ihan hiljainen jakoketju. Nyt sitten uuden kasauksen jälkeen kuuluu ajossa aikamoinen sätkätys sieltä. Miten hemmetissä se voi ihan puskista aloittaa tuon. Nostajat on kaikki uusia, eikä se ääni ole semmonen kuin vajaasta nostajasta tulee. Vaihdoin laahaimet kiristäjään, kun se muuten oli ollut hiljaa. Semmonen helinä/sätkätys tulee kannen takapäästä. Öljynpainet on hyvinkin kohdallaan, tuskin laskee edes alle kahden.

      Comment


        Onko tuon isokanavaisen ADR kannen kiristin sama kuin muissakin sen aikaisissa isoreikäisissä kansissa? Jostain syystä esimerkiksi motonet tarjoaa omaa kiristintä tuohon kanteen vuosille 95-97. Tuon aikavälin jälkeen taisi ADR kansi muuttua pikkukanavaiseksi (nokatkin taisi muuttua samoiksi muiden kanssa) ja olisko siinä samalla sinne tullut eri kiristin. Omaan pitäisi kiristin vaihtaa, mutta tuo vuosimalliasia nyt vähän hämää ja hidastaa osien hankintaa. Toisaalta ebaystä noita katsellessa en löytänyt ADR kannelle omaa kiristintä, että tuskinpa se oikeasti muista eroaa...

        Comment


          ADR muuttui VVT-koneeksi vaikka konekoodi ei muuttunut. Typerää toimintaa tehtaalta, mutta minkäs voit. Ei niitä 20v 1.8(t):n kiristimiä kai ole kuin kahta tyyppiä: tuoreempien VVT ja vanhempien ilman.

          Jos asensit kiristimen tiivisteen kuten kuuluu eli tiivisteaineen kera, voisko sitä olla päässyt öljykanavan tukkeeksi?

          Comment


            No näin mä vähän arvelinkin. En edes laittanut tiivisteainetta. Näyttää pitävän silti :D Täytyy varmaan tilailla sitten uutta osaa. Eipä nuo hinnan kiroissa ole, muttei taida edes Febi-merkisinä kestää, jos sitten ovat edes oikeasti niitä. Noita tuoteväärennöksiä kun alkaa ihan kiitettävästi löytymään tuolta ebaystä.

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja Hoth Näytä viesti
              Toimiiko tämä sama ohje AMX moottorissa? Passat 2001 on kyseessä?
              Eli ketjun säätäjän saa pois vaikka ei koske nokka-akseleihin?
              Itselleni vastaten, ei toimi. Ketjusäätäjää ei saa pois ellei ota nokka-akseleita irti, siis AMX tai AML moottori. Kun otin imunokan ja säätäjän irti niin sain sen yhden hampaan ketjua siirrettyä. Osui jako kohdalleen. Olin tietty tyhmä ja huolimaton ja laitoin asentotunnistimen ilmeisesti väärin paikalleen (mitenkähän siinäkin onnistuin). Noh, rikkihän se anturi meni. Pitää tilata uusi. Eli nokka-akselin asentoanturin kiinnityksessä on hyvä olla huolellinen.

              Comment


                3.2fsi AUK olisi vailla ketjujen ja kiristimen vaihtoa,onko muuta vaihtoehtoa osiksi kuin oem?

                Comment


                • Kuinkas muilla 2.0 tfsi koneen omistajilla, miks ei muidenkin koneiden, on pysynyt nokkaketjut hiljaisena ketju&kiristin remontin jälkeen, jos on, kuinka kauan? Kohta 2 vuotta sitten vaihtoi paikallinen teboil febin kiristimen ja ketjun, ei kovin kauaa kestänyt vaihdosta kun alkoi käynnistyksessä pörisemään sekunnin kaksi, sama ääni on kuulunut nyt tähän päivään asti eikä se ole pahentunut, ääni ei kuulu ajossa eikä tyhjäkäynnillä, vain käynnistyksessä. Silloinkaan ei aina. vw korjaamo ohjeistuksessa lukee että 1-2 sekunnin rallatus on normaalia, tuo aika siis menee kun öljy nousee kanteen/kiristimelle, mainitaan vielä ettei kiristimen/ketjun vaihto korjaa asiaa. Takuuta olisi vielä n. 2kk osille ja töille niin tarviiko tässä mennä vaatimaan uutta ketjua ja kiristintä koneeseen?

                  Comment


                    Ainakin vanhemissa 5V VVT koneissa on kiristimissäkin takaisku ja öljysäiliö, joka pitää kiristimessä paineet niin, että kylmäkäynnistyksen rallattelusta päästäisiin eroon. Käytännössä tämä ei ainakaan oman 30V V6:n ja 40V V8:n 20 vuotta wanhojen kiristimien kanssa toimi, vaan pidemmän seisomisen jälkeen, tai kylmällä kelillä, ne kyllä pitävät sen 1-2s pärinää ennen kuin ketjut kiristyvät.

                    Lieneekö sama sitten uudempien kanssa, että teoria ja käytäntö eivät kohtaa? Itse en ainakaan ole huolissani niin kauan kun ketju ei kynnä venakopan kylkeen reikää.

                    Edit: onko kyse siis tuon näköisestä koneesta kuin kuvassa? Tossahan on useampi kiristin tasapainoakselien vuoksi, liukuja ja ties mitä.. mitä kaikkea remontissa vaihdettiin siis? Pelkkä jakopään ketju ja kiristin?

                    https://techtips.alleuro.com/wp-cont...nical-info.pdf
                    Attached Files
                    Viimeksi muokannut Ihmemies; 28.5.2019, 08:24.

                    Comment


                      Vääräoppiset tiedot poistettu.
                      Viimeksi muokannut jipitkan; 11.6.2019, 19:17. Perustelu: Höpöhöpöjä

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemies Näytä viesti
                        Ainakin vanhemissa 5V VVT koneissa on kiristimissäkin takaisku ja öljysäiliö, joka pitää kiristimessä paineet niin, että kylmäkäynnistyksen rallattelusta päästäisiin eroon. Käytännössä tämä ei ainakaan oman 30V V6:n ja 40V V8:n 20 vuotta wanhojen kiristimien kanssa toimi, vaan pidemmän seisomisen jälkeen, tai kylmällä kelillä, ne kyllä pitävät sen 1-2s pärinää ennen kuin ketjut kiristyvät.

                        Lieneekö sama sitten uudempien kanssa, että teoria ja käytäntö eivät kohtaa? Itse en ainakaan ole huolissani niin kauan kun ketju ei kynnä venakopan kylkeen reikää.

                        Edit: onko kyse siis tuon näköisestä koneesta kuin kuvassa? Tossahan on useampi kiristin tasapainoakselien vuoksi, liukuja ja ties mitä.. mitä kaikkea remontissa vaihdettiin siis? Pelkkä jakopään ketju ja kiristin?

                        https://techtips.alleuro.com/wp-cont...nical-info.pdf
                        Kyseessä siis EA113 moottori, tuossa kiristin: https://cdn.shopify.com/s/files/1/07...G?v=1541835991

                        Comment



                          En oo ollenkaan vakuuttunut, että kannattaa vaihtaa. Oikealla alkupräinen -95 koneesta otettu ja vasemmalla uusi IWIS merkkinen tarvike. 24v vanha ketju oli edelleen mitoissaan ja meni takaisin koneeseen. Olen tuollaisen alkuperäisen ketjun purkanut 350tkm ajetusta passatista, joka oli ollut suorastaan kamalalla pidolla. Silti ketju oli vielä ihan hyväksyttävissä mitoissa. Joku insinööri vois väittää, että uudemmassa ketjussa voi olla parempaa materiaalia. Mä vähän epäilen, että on vaan entistä p*skempaa. Halvalla näitä koitetaan tänäpäivänä tehdä, kun vihreiden mielestä käikki pitää kuitenkin paalata jo 10v ostopäivästä. Tuota alkuperäistäkin ketjua saa, mutta hinta oli yli 130e. Oli muuten 1500km ajoa tehnyt kiinalaisiin laahaimiin yllättävän selkeät urat. Millähän kotitulostimella ne niitä paloja siellä tekee...

                          Edit:
                          Rempan tekijälle semmoinen vinkki, että kannattaa tussilla vetää ketjuun merkit, jotka osoittavat suoraan nokan hahloihin. Sitten kopsaa ne merkit uuteen ketjuun, niin menee varmasti laakista oikein. Siinä kiristysvaiheessa meinaa usko loppua kun näyttää siltä, ettei merkit mee mitenkään kohdalleen. Huonolla tuurilla niitä tulee vielä korjattua ja sitten menee vikaan. Imunokassa nitti osui hahlon kohdalle ja pakonokassa kahden lenkin väli. Niihin sitten tuhersin tussilla viivat.
                          Viimeksi muokannut JM; 2.6.2019, 04:19.

                          Comment


                            Oli muuten 1500km ajoa tehnyt kiinalaisiin laahaimiin yllättävän selkeät urat. Millähän kotitulostimella ne niitä paljoa siellä tekee...
                            Mulla on hyllyssä alkuperäinen kiristin johon vaihdoin kiinan liu'ut ja joilla kerkesin ajamaan vajaa tuhannen kilometriä ennen ku vaihdoin koko kiristimen. Kynnellä tunsi jo urat.

                            Comment


                              EA113 TFSI:n eli hihnakoneen kiristimessä on takaisku mutta ei öljysäiliötä. Sikäli yksinkertainen rakenne, että sen ei pitäisi pystyä vuotamaan ellei kuulan ja rungon välissä ole roskia. Ellei siinäkin ole katkeava tai kuoleva jousi pitämässä kuulaa paikallaan. Täytyy tutkia vanha kunhan saa uuden tilalle.

                              Comment


                              • Mitä mieltä olette, toimiiko kiristin oikein? Ea113 2.0tfsi kiristin kyseessä, kone pitää melkoista meteliä, hiljenee kun kierroksia enemmän.

                                Käsin painelemalla kiristimen sai pohjaan jolloin se päästi öljyt pihalle, kuitenkaan kiristimellä ei mitään esijännitystä ole enää kuten videolta näkyy. Mielestäni kiristin oli koskemattomanakin hieman alhaalla, alapuolella oli pieni välys.

                                Äkkiä tuntuisi että takaisku pitää painetta sen verran ettei tuo käsin painu alas?

                                https://youtu.be/J2HqgETef5I
                                Viimeksi muokannut Heromanni; 15.6.2019, 17:50.

                                Comment


                                  TFSI kiristimessä on kierrejousi esijännitystä tekemässä, mutta sen pystyy sormilla puristamaan uutenakin helposti kiinni. TFSI on meluisa kone, siellä on monta muutakin paikkaa, joka pitää mekkalaa tyhjäkäynnillä. Jos olet venttiilikopan avannut niin tarkista keinuvipujen kunto samalla, ne ei saa heilua irtonaisesti, kun venttiili on kiinni. Nokkaketjun pitäisi hiljetä heti alkukorahduksen jälkeen, kun öljynpaineet on ylhäällä. Mielestäni ketjun kiristys tapahtuu sillä öljynpaineella, esijännityksellä on merkitystä vain startatessa.

                                  Comment


                                  • Startilla pyörittelin ja näyttäisi että painetta tulee kiristimelle ja ketju on jämpti. Tuon voisi sitten sulkea pois laskuista.

                                    Venttiilikoppa oli irti kun pyörittelin, ei kuulu startatessa mitään poikkeavaa ääntä, keinuvivuissa ei mielestäni liian suurta välystä ole.

                                    Ääni kuulosti tulevan kannen seudulta, voisiko kuitenkin alakerrassa esim. tasapainoakseli​ pitää samansuuntaista ääntä? Kalkatus kuulosti samalta kuin rikkinäinen ketjunkiristin videoiden perusteella.

                                    Lisäksi vielä tuo että hiljenee kierroksilla. Ei vikavaloja eikä öljynpainevaloja

                                    Comment


                                    • Hei,
                                      Elikkäs A4, B6, 01, AVJ, satunnaisesti käynnistäessä "hirnahtaa". Huollossa epäilivät, että voisi olla jakoketjusta kyse kun kilometrejä jo se ~265000. Mikähän noissa on vaihtoväli? Onko näissä ollut ongelmaa?

                                      Kiitos vastauksista!

                                      Comment


                                        Ei niillä ole vaihtoväliä. Sulla kohta jakopää edessä 270tkm, olettaen että on vaihdettu 90tkm:n välein. Samalla menee kiristin ja ketju.

                                        Comment


                                        • Tähän on laitettu Jakohihna + moniurahihna ja vesipumppu kun oli ajettu ~238000. Onko tuon lisäksi vielä siis tuo jakoketju erikseen aina laitettava?

                                          Comment


                                            Ei se kuulu huolto-ohjelmaan. Minä ajoin varmasti 50tkm rallattavalla ketjulla, toki vanhempi malli AEB. Vahtoon nyt meni kun 312tkm oli mittarissa..Teetin sen kun jakopääremppa oli ajankohtainen.

                                            Comment

                                            Working...
                                            X