Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Mitä itse olen noita vaihtanut, niin joissain tapauksissa pärähtelyä on jatkunut parhaillaan 300km kiristimen vaihdon jälkeen ja sitten hiljentynyt. Syytä siihen en osaa arvata, mutta kai sillä kiristimellä hetki menee, että ilma häviää sieltä. Tai sitten olen tehnyt jotain vaan väärin...

    Vaihdoitko uuden kiristimen tiivisteen? Jos tiiviste vuotaa, niin silloin paineilla kestää hetki nousta ja tuloksena on pärähtäviä käynnistyksiä.

    Comment


      Kiristimellä ajettu vaihdon jälkeen n.10tkm joten ei ainakaan siitä ole :). Kiristimen tiivisteet vaihdoin toki samalla.

      Comment


        Ilmeisesti kiristimen tiivisteiden vaihto ei ole mitenkään hankala? Nokkapukkeihin ei tarvitse sattua, ainakaan mitä kuvia löysin? Tarviiko silikonia laittaa mihinkään väliin muuta kuin kasatessa sitten siihen venttiilikopan nousujen nurkkiin?

        Comment


          Kiristimen tiivisteen voi kyllä vaihtaa pelkän venakopan ja kiristimen irroittamalla. Muistaa vaan putsata pinnat kunnolla, niin ei ala heti vuotamaan tuo uusi tiiviste. Tosin tuo kiristin on aika pillumainen ottaa paikaltaan imunokan kiinni ollessa (minun mielestäni). Ja kiristimen kokoonpuristamiseksi tarvitsee tuon vag 3366 työkalun.

          Jos venakoppa vuotaa, niin varmimmalla pääsee kun vaihtaa siihen tiivistesarjan, ei maksa maltaita (esim. Reinzin sarja fixukselta ~20€).

          Ja kiristimen kun irroittaa, niin kannattaa putsata se ja tarkistaa liukujen kunto.

          Comment


            Uuskaan venakoppa ei välttämättä tarkoita, että se ei vuotaisi. Itse unohdin laittaa venakoppaan tiivisteliimaa kriittisiin kohtiin ja nyt haistelen liikennevaloissa pientä öljyn käryä sen takia. Pitää ottaa taas auki tuo kunhan ilmat lämpenee.

            Comment


              Joo uusi tiivistesarja ei tarkoita, ettei vuotaisi, mutta tarkoitin sitä, että vanhaa tiivistesarjaa ei kannata koittaa elvyttää turhia liimalla kun uusi on sen verta halpa. Enkä tarkoittanut sitäkään, ettei liimaa kannattaisi laittaa. Tosin itse en ole laittanut, toistaiseksi toiminut perinpohjainen putsaus ja uudet tiivisteet (pitänee koputtaa puuta...).

              Comment


                Venttiilikopan tiiviste ei ole kuin reilun kuukauden ikäinen marmorin tuotos. Nyt vain huomasin pakkasien jälkeen että on hikoillut siitä kiristimen vierestä. Kestääkö tuo kopan tiiviste toista kiristämistä vai onko kerrasta vainaa?

                Tekeekö tällä mitään? Miten tuo kiristys tuolla työkalulla, uskaltaako kuinka tiukkaan ruuvata kasaan?

                Comment


                  Kestää toisen kiristämisen. Tuon saman saa esim. fixukselta halvemmalla tuolla koodilla jos ei muuten löydy: http://www.audiclub.fi/audifinns/sho...postcount=1213 . Kiristetään siihen asti kun menee (alkaa tuo musta muovi ottaan kiristimeen kiinni), kiristintä et saa tuolla työkalulla ylikiristettyä vaan työkalun muovista alkaa lähteen palasia.

                  Comment


                    Tuo työkalu on juuri oikea kapistus. Josset hampaat irvessä kiristä jatkovarren kanssa, niin et saa kiristintä hajalle, tuo työkalu antautuu aiemmin.

                    Kyllä voit käyttää tuota vanhaa tiivistettä ellei siinä mitään selvää vauriota ole. Liimalla varmistat vuotopaikat. Kunnolla putsaus vaan ennen asennusta ja liimausta.
                    Viimeksi muokannut kook00; 28.1.2016, 21:47. Perustelu: Nopeita vastaajia täällä!

                    Comment


                    • Moro, osat hankittu ja oli tarkotus tänään/huomenna alkaa askartelemaan kiristimen kanssa mutta unohin kokonaan katsoa kuin pitkän avaimen/minkälaisen se vaatii et ylettää pyörittää konetta sieltä kampuranpäästä? En pääse nyt kattomaa ite.

                      Comment


                        19mm 12-kantainen pultti siellä lymyää. Eli perus 12-kanttinen hylsy riittää.

                        Comment


                        • Ja nythän kävi niin että kiristimen kiristystyökalu se millä kiristin painetaan kasaan hajos enne ku oli edes pohjassa. Mitähän keksisi? Saako noita mistään muualta kun kiinasta? Vai onko antaa hyvää DIY työkalu vinkkiä. Vähä meinaa verenpaineet noussa...

                          Comment


                            Noita pitäisi löytyä sekä varaosapuljuista (esim fixus), että marmoriltakin. VAG 3366 on työkalun malli ja sillä kyselemällä pitäisi löytyä. Googlen kuvahakuun kun täräytät tuolla menemään, niin siellä tulee vastaan noita DIY malleja jos jonkinmoista.

                            Comment


                            • Tehtii kulmaraudasta diy malli mutta sillä ei tiedä oikee paljon uskaltaa kiristää.

                              Comment


                                Saisitko hajonneesta kiristimestä patentoitua sen laahainta vasten tulevan osan kulmaraudan ja laahaimen väliin? silloin kiristäisi ainakin tasaisesti.

                                Comment


                                • Se muoviosa lenti johonki tallin perälle tai toivottavasti ei ainakaan koneeseen, sen verran iso kyllä että näkyisi.
                                  Sain lainattua uuden työkalun paikalliselta pajalta ja nyt on nokka irti, kyllähän siihen meni ihan luvattoman paljo aikaa, mutta näin ensikertalaisena harjoitellessa se ehkä suotakoon.

                                  Comment


                                    Parempi tehdä hitaasti ja niin, ettei hajota mitään. Varmasti olisi enemmän harmittanut se, että olisi halkaissut liun tai hajottanut jotain muuta kuin sen työkalun. Voima ei ole avainsana tuossa remontissa.

                                    Comment


                                    • Kiristimen liukupintoja tilasin ebaysta ajatuksella et vaihdan mutta ei ne kovin kuluneilta vaikuta, pienet sormella tuntuvat urat tai jäljelt enemmänkin. Kiristimen sihti oli puhdas, muutamassa paikassa lukenut että sen sihdin voisi poistaa kokonaan, kokemuksia?
                                      Ketjun nyt vaihdan jokatapauksessa, moottorijarrutuksissa etenkin rallattaa aikalailla, saa nähdä onko vaikutusta.
                                      Kannattaakohan tuo kiristin pestä ultraäänellä, voiko aiheuttaa ongelmia tollaseen laitteeseen? En ole pesettämyt ikinä mitää ultraäänellä.
                                      Viimeksi muokannut intr0k; 10.2.2016, 16:09. Perustelu: lauseita selkeämmäksi

                                      Comment


                                        Vaikkei se liuku ole kulunut, se on varmasti kovettunut tässä noin 15 vuoden aikana. Eli ehdottomasti vaihtoon.

                                        Voi kait sen kiristimen pestä, mutta harvoin ne tukossa ovat.

                                        Comment


                                        • Kiristin (audin orggis, se uudempi malli) on itseasiassa vaihdettu 50-60tkm ja n. 5 vuotta sitten ja silti oli kuluma jälkiä jo huomattavissa.

                                          Kiinastahan nuo uudet ovat kaiketi alkujaan mutta niin ne taitaa olla kaikki liu'ut mitä tuohon saa yksittäin ostettua.

                                          Että voikin ihmistä pelottaa kaikki tällänen asentaminen kun ei ole tottunut ite tekemään mitää näin "suurta" :D

                                          Pakko kiittää tässä välissä Kallea ja Mikko kommenteista, sekä ohjeista!
                                          Viimeksi muokannut intr0k; 10.2.2016, 17:09. Perustelu: lisää tekstiä ja tarkennuksia

                                          Comment


                                            Onko sulla molemmat nokat irti nyt?

                                            Comment


                                            • Tällä hetkellä imunokka ja kiristin pöydällä.
                                              Ajatus oli, että irrotan vaan pukit pakonokasta ja nostan sen verta et saan ketjun pois sieltä, hihna nippusiteillä paris kohdasta kiinni nokkapyörässä ettei pääse mitää lipsahdusta tapahtumaan.

                                              Comment


                                                Jos kiristimen sihti on ehjä ja puhdas, niin tuskin itse kiristimessä on silloin paskaa sisällä. Mutta tietysti ei se pesu varmaan mitään hajoita. Pari LL-huoltovälillä olleiden koneiden kiristimiä olen liuottimella pessyt, kun kiristimen sihti ollut tukossa.

                                                Comment


                                                  Sellaisen käsityksen olen saanut että vuotava/hikoileva kiristimen tiiviste aiheuttaisi pärähdyksen. Ei kai pienen hikoilun pitäisi moista aiheuttaa? Pitäisikö kiristimelle tulevaan öljykanavaan jäädä painetta joka olisi vielä viikonki päästä tallella? Mitä en ymmärrä? :D

                                                  Comment


                                                    Pitäisikö kiristimelle tulevaan öljykanavaan jäädä painetta joka olisi vielä viikonki päästä tallella?
                                                    Se kiristimen takaisku on siellä öljysuodatinjalassa, eli ilmeisesti pitäisi?

                                                    Comment


                                                      Painetta tarvitsee jäädä sen verran, että kiristin ei pääse painumaan kasaan. Eli pelkkä öljyn takaisinvirtauksen esto riittää pitämään kiristimen ylhäällä. Jos takaisku tai kiristimen tiiviste vuotaa, pääsee öljy niitten kautta karkuun. Pieni hikoilu ei pienellä aikavälillä aiheuta pärähtelyä, mutta pidemmän seisomisen jälkeen voi kiristin sen verta löystyä, että pärähtää.

                                                      Comment


                                                        Millainen käikäle tuo takaisku on? Onko sille osanumeroa olemassa?

                                                        Comment


                                                          Se on kuin pieni kuusiokolo ruuvi, jossa vaan on keskellä reikä. Reiän sisällä sitten pieni pelti(?) jossa tiiviste ja jousi painaa sitä kiinni. Osanumero löytyy esim. partsbasesta, itselläni ei nähtävästi oo enää tallella. Olikohan joku n.20e uus alkuperäinen marmorilta.

                                                          Comment


                                                            Tämmönen? BEX siis kyseessä.

                                                            Comment


                                                              Omassa ADR:ssä oli tuo keskusta vähän erilainen, mutta muuten näyttää samalta. Luulis, että ei olis tossa takaiskussa eroa 1.8 vaparin ja 1.8t:n kanssa?

                                                              Edit: Partsbase tosin nähtävästi sanoo BEX:n kohalla, että "no replacement part", eli ilmeisesti niillä sittenkin jotain eroa?
                                                              Viimeksi muokannut 54mmy; 10.2.2016, 20:58.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X