Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nokkaketjun kiristin rallattaa taas!

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Alkuperäinen kirjoittaja kumpta Näytä viesti
    Siitä en osaa sanoa onko aito vai kopio. Nyt kuitenkin alkuperäinen paikallaan uusilla liuilla sama rallatus kun lämpimänä tipahtaa tyhjäkäynnille. Mielestäni ei muuta mahdollisuutta kuin laskee öljyt alas. Kylmänä kun laittaa pyörimään pärähtää mutta häviää ääni heti. Sitten kun laittaa käyntiin ei kuulu mitään ylimäräistä.
    Tuohan tarkoittaa sitä, että öljyä ei tule riittävästi kuumana, jolloin paine ei nouse kiristimessä.
    Tuossa on 2 vikamahdollisuutta:
    1) öljypumpun tuotto ei riitä
    2) jossakin on niin väljää, että sinne menee liikaa öljyä. Silloin paine laskee liikaa ja tuo laskenut paine ei saa riittävää virtausta kiristimelle.

    Kiristimessähän on pieni reikä, josta vuotaa koko ajan öljyä ketjulle. Jos poistuneen öljyn tilalle ei tule riittävästi uutta, niin paine ei nouse, eikä kiristin kiristä. Tässä tapauksessa kiristime vaihto ei korjaa vikaa, koska vika ei ole kiristimessä vaan jossain muualla.

    Comment


    • Mitehän vakavaa on ääni kiristimestä kun ajotuksen muunnos tapahtuu? Ääni on kuin nopea 3-4 iskun sarja, aivan kuin tikka naputtaisi puuhun. Ääntä ei kuule jos ikkuna on kiinni, eli ei hirmu kova ole. Jos ajelee ikkuna auki ja kuuntelee tarkkaan niin kyllä sen erottaa. Ääni tulee kun kierrokset nousee siihen 1200-1300 paikkeille. Testerin kanssa nokan ajotus lukemia seuratessa huomasin että ääni kuuluu juuri samaan aikaan kun ajotus muuttuu. Auto on Rs6 c6 ja mittarissa 190tkm. Muutoin ei ketjuista kuulu ylimääräsiä ääniä.
      Voiko kiristin itsessään pitää tuon äänen vai pääseköhä ketju osumaan kanteen tai venakoppaan. Se kummasta ryhmästä se kuuluu en ole tutkinut. Seuraava hihnan vaihto on 240tkm, sillon oli ajatus vaihtaa ainakin ketjut. V.kannen ketjun pystyy tehtaan ohjeen mukaan vaihtaa paikallaan mutta oikea vaatii koneen tiputuksen...?

      Comment


      • En ole ennen nähnyt, että kiristimen säätöventtiileitäkin myydään erikseen. Kaksi venttiiliä maksaa alle 60 €, rahti 0. Niiden vaihtaminen onnistuu ilmeisesti venttiilikoppaa avaamatta, joten vaihto on hyvin helppo homma eikä kokeilukaan tule kalliiksi. Jos ei auta, niin ryhtyy sitten järeämpiin toimiin.

        http://www.aliexpress.com/item/2PCS-...8-8d3017490f7d
        Tässä toinen malli
        http://www.aliexpress.com/item/Oil-C...a-8e3849dd3399

        Comment


        • Alkuperäinen kirjoittaja kake Näytä viesti
          Mitehän vakavaa on ääni kiristimestä kun ajotuksen muunnos tapahtuu? Ääni on kuin nopea 3-4 iskun sarja, aivan kuin tikka naputtaisi puuhun. Ääntä ei kuule jos ikkuna on kiinni, eli ei hirmu kova ole. Jos ajelee ikkuna auki ja kuuntelee tarkkaan niin kyllä sen erottaa. Ääni tulee kun kierrokset nousee siihen 1200-1300 paikkeille. Testerin kanssa nokan ajotus lukemia seuratessa huomasin että ääni kuuluu juuri samaan aikaan kun ajotus muuttuu. Auto on Rs6 c6 ja mittarissa 190tkm. Muutoin ei ketjuista kuulu ylimääräsiä ääniä.
          Voiko kiristin itsessään pitää tuon äänen vai pääseköhä ketju osumaan kanteen tai venakoppaan. Se kummasta ryhmästä se kuuluu en ole tutkinut. Seuraava hihnan vaihto on 240tkm, sillon oli ajatus vaihtaa ainakin ketjut. V.kannen ketjun pystyy tehtaan ohjeen mukaan vaihtaa paikallaan mutta oikea vaatii koneen tiputuksen...?
          Tuskin se kiristin naputtaa. Ketjun toinen puoli, ylä tai ala, on hetken löysällä heti säädön jälkeen ja lyö kanteen.
          Kaksi mahdollisuutta tulee mieleen:
          1) kiristin on vähän tehoton ja reagoi hitaasti
          2) säätöventtiili takertelee ja liikkuu nykäyksittäin, jolloin kiristin ei pysy vauhdissa mukana

          Jos muita ääniä ei ole, niin se viittaa vaihtoehtoon 2).

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja kari.rautio Näytä viesti
            En ole ennen nähnyt, että kiristimen säätöventtiileitäkin myydään erikseen. Kaksi venttiiliä maksaa alle 60 €, rahti 0. Niiden vaihtaminen onnistuu ilmeisesti venttiilikoppaa avaamatta, joten vaihto on hyvin helppo homma eikä kokeilukaan tule kalliiksi. Jos ei auta, niin ryhtyy sitten järeämpiin toimiin.

            http://www.aliexpress.com/item/2PCS-...8-8d3017490f7d
            Tässä toinen malli
            http://www.aliexpress.com/item/Oil-C...a-8e3849dd3399
            Nyt taitaa kuitenkin olla kyseessä venttiilien ajoituksen säätöventtiili, ei kiristimen säätöventtiili?

            Comment


            • 1.8T rallattaa kylmänä käynnistäessä

              Terve

              Minulla on tuommonen A4 B7 1.8T BFB quattro, joka nyt kylmien kelien tultua on alkanut päästämään n. 1s rallatuksen/rapinan/pärinän käynnistyksen yhteydessä jos on kone kylmä. Sen jälkeen toimii ihan normaalisti, ei rahinoita tai rallatuksia.

              Vaikuttaisi että nokkaketjun kiristin ei heti saa öljynpaineita ja sieltä se rapina kuuluisi. Näitähän sitä yleensä lääkkeeksikin tähän tarjotaan internetin perusteella. Hienoa vaan kun se kiristin+ketju+tiivisteet ja öljysihtikin vaihdettiin juuri alle kuukausi sitten, kun aiemmin rämisi ja räpätti ajaessa.

              Jos lämpötila pihalla on +5 tai enemmän niin ongelmaa ei ole, mutta heti kun ollaan nollan tuntumassa tai alle ja auto on ollut yön ajamatta niin aamulla ~1s rapina kuuluu.

              Merkkiliikettä lähestyin asiasta niin arvelivat että kyseessä on normaali ominaisuus kyseiselle moottorille.

              Kaipaisinkin muiden kokemuksia, että onkohan tämä nyt ihan normaali ominaisuus vai onko huoli ja murhe aiheellista?

              Ja jos on aihetta murehtia niin mitähän tälle vielä osaisi pyytää tekemään?


              Kiitos!

              Comment


                Onko öljynsuodatinjalassa oleva takaiskuventtiili tarkistettu, ettei ole löysällä tms?

                Comment


                  Ei ole takaisku BFB:ssä jengalla vaan painamalla kiinni. Tästähän on jokin tiedote julkaistu 2000-luvun alussa että normaalia. Löytyy kyllä tästä ketjusta se tiedote. Onko se normaalia sitten, en tiedä kun kaikki 1.8T:t eivät tunnu pärähtävän kumminkaan vaikka niissä tämä säätyvä imunokka olisikin.

                  Comment


                  • Aikanaan vaihdettu 150tkm (nyt 218tkm) tietämillä minullekkin tuo nokkaketju ja kiristin ja pärähtelee kylmäkäynnistyksessä noin sekunnin verran,kesät talvet.

                    Mutta nyt seuraavassa öljyn vaihdossa olisi tarkoitus tuo takaiskuventtiili vaihtaa uuteen 06A 103 175.

                    Käytännön kokemusta ei ole käykö tuo osanumero paikalleen kun etka ei sitä suoraan tarjoa BFB koneeseen mutta viitaten tämän ketjun viestiin #453.

                    Ilmoittelen tänne oliko apua oireisiin kunhan posti tuo osan ja saan sen paikalleen laitettua.

                    Comment


                      Käy se. Vanha lähtee irti kun nyppää pihdeillä. Suodatinjalkaan pitää sitten vaihtaa pultit ja kiristää 15Nm + 90 astetta. Aluksi en itse kiristiänyt ohjeiden mukaan ja rupesi hikoilemaan nopeaa.

                      Comment


                      • Vaihtelin tuossa viikonloppuna tuon takaiskuventtiilin tuonne suodattimenjalkaan ja kuten horch kertoikin niin se kyllä sinne kävi.Edellinenkin oli vielä ihan toimivan oloinen.
                        Muttamutta apua tästä ei käynnistyspärähtelyihin ollut.

                        Comment


                          Onko sulla nyt alkuperäinen kiristin? Jos on, niin onko sen osanumero K-loppuinen?

                          Comment


                          • Edellisen omistajan toimesta on vaihdettu kiristin ja ketju 150tkm tietämillä liikkeessä, kuten tuossa ylempänä mainitsinkin jo. Täytyis kattoo kuitista joka autossa tällä hetkellä että näkyykö siinä tuota osanumeroa mikä sinne lykätty paikalleen.Ja muuta vaivaa siis ei ole kuin tuo pärähdys kylmänä käynnistettäessä ja ei edes joka kerta pärähdä kuten tänään,auto ollut yön yli parkissa ~12h aamulla ei pärähdystä mutta sitten iltapäivästä ~8h seisomisen jälkeen taas pärähti.

                            Comment


                              Näät kyllä sen osanumeron kun kurkkaat sinne moottorin takaosaan. Ajattelin vain että ovatko panneet viimeisimmän version kiristimestä joka on siis K-loppuinen. Mulla on tuossa omassa E-loppuinen eli tuskin on ikinä vaihdettu kun K-versio on jo hetken aikaa ollut olemassa. En tiedä olisiko järkeä koittaa vaihtaa ketju ja ebayn liukupinnat. Epäilen ettei auta. Vikakoodeja kiristin ei anna, pärähdys vaivaa ainoastaan.

                              Comment


                              • Onko tuossa VW:n 2.8 AMX-koneessa ollenkaan kannen puolella jotain takaiskua öljyille? Kylmäkäynnistyksissä rallattaa ketju vaihtelevasti, riippuen kauanko auto on seisonut.
                                Lämpimänä ketju ei pidä ääntä käynnistyessä eikä käydessä. Öljynsuodatin on ainakin sellaista mallia missä on takaisku.

                                Comment


                                  Takaiskut ovat 30-venttiilisissä V6 koneissa sylinterien laaksossa imusarjan alla olevan kannen alla.
                                  Kuva.

                                  Comment


                                    Nyt on jostain syystä näihin uudempiin 1.8T:hen saatavissa suoraan tuo takaisku juuri tuolla samalla numerolla mikä täällä on jo mainittukin. Ennemmin Etka siis sanoi että "Tuntematon osanumero". Tuo takaisku on ennemmin ollut saatavilla vain ALTiin. Samalla jäi mietityttämään että miksi öljynsuodattimen jalan osanumero on vaihtunut 2007. Ei kai sillä nyt ole merkitystä tuon räpätyksen suhteen?

                                    Comment


                                    • Kannattaako ketjukäyttöisen jakopään osat ostaa Febi Bilsteininä varaosaliikkeestä, eli onko niistä hyviä kokemuksia? Vaiko suosiolla käyttää alkuperäisiä osia

                                      Comment


                                      • Itsellä sellanen tilanne että kun auton käynnistää niin aina pari sekunttia ketju rallattaa ja loppuu sitten.. ei öljynpaine ole kerennyt nousta vielä. Mitäköhän tuon kanssa kannattaisi tehdä? Voiko noita öljynpaineita mitata VCDS:llä?

                                        Comment


                                          Riippuu ainakin auton iästä. Vanhoista ~vm 2000 ei ainakaan pysty. Uudemmista en tiedä.

                                          Comment


                                          • Mietin näitä rallatteluja kun tämä on melko kuuma aihe. Itselläni rallatti vain yhden kerran kun vaihdoin tuon tiivisteen kiristimen alle 1,5 vuotta sitten. Silloin kiristin oli irti ketjun varassa irrallaan ja piti hetken ääntä ekalla startilla.. Ei koskaan ennen eikä jälkeen. En ole ihan 100 varma mistä silloin johtui mutta oire tähän on yhteinen. Autohan on 1.8T APU.

                                            Comment


                                            • AEB 1.8t Nokkaketjun kiristin?

                                              Toivottavasti menee oikeeseen paikkaan, ollut ongelmia löytää tietoja AEB koneen nokkien ketjun kiristimestä, Motonetissä, Fixuksella ja Virosta saa "Ilman solenoidia" olevia kiristimiä, joku väitti että Audilla on ollut täysin mekaanisia ja puoli-mekaanisia kiristimiä. OE-058109217B

                                              Eli, osaako joku valaista asiaa tarvitseeko sinne jonkun solenoidin vai pärjääkö ilman? Kävin kaikki itse oppineet audi insinööri kaveritkin läpi mutta keneltäkään ei saanut sopivaa vastausta.
                                              Viimeksi muokannut Luihuable; 10.2.2017, 19:12. Perustelu: Lukuvirhe motonetin myyjän lapusta

                                              Comment


                                                Kirjoitin jo yhden vastauksen, mutta taisi kadota samanaikaisen viestien yhdistämisen mustaan aukkoon.
                                                Osanumerossa 13 -> B
                                                AEB kiristin on jousi/hydraulitoiminen. Uudemmissa on solenoidillisia. Solenoidi liittyy imunokan ajoituksen muuttamiseen.
                                                Näitä mekaanisempia ei ole tehtaalta tullut.

                                                Minulla on muutama ehjä solenoiditon purkuosa, mutta priimakuntoisia liukupaloja ei ole. Niitä meinasin tilata maailmalta irrallaan aivan näinä päivinä.

                                                Comment


                                                • Pitää varmaan napata motonetistä tollanen kiristin ja ruveta vaihtamaan, jos -97 vm. AEB vaatii solenoidin niin joutuu taas ravaamaan ympäri kyliä.

                                                  Comment


                                                    Kato sieltä koneen takaosasta, että tuleeko siihen liitintä. Siitä näät heti, että kumpi sielä on.

                                                    Comment


                                                      AEB:ssä ei säädy imunokka.

                                                      Comment


                                                        Ainakin poikittaismoottoreissa taisi tulla noin -01 tuo säätyvä imunokka.

                                                        Comment


                                                          Onko kukaan tutustunut onko näissä tämä "locking pin"?

                                                          http://forums.quattroworld.com/a8/msgs/65935.phtml

                                                          Comment


                                                          • Oil pressure does NOT tension the chain in ANY way (as I thought before)...only the built in heavy spring in the tensioning piston does this.
                                                            En ottais kovin vakavissa koko teksti, kun näinkiin väärä käsitys asiasta on.

                                                            Comment


                                                              Kiinasta tuli itseasiassa todella siistin näköisiä liukuja. Ketju tulee joskus ensi viikolla niin pääsee askartelemaan näiden kanssa. Sori huonot kuvat, en tiedä miksi tuo luuri (S4) ottaa tommosta puuroa.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X