ohjauslaite löytyy takaluukusta oikealta. koitappa puhdistella liittimet ja sulakkeet ensin jos vaikka auttaisi.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
AdBlue
Collapse
X
-
Alkuperäinen kirjoittaja Qfemma Näytä viestiAikamoinen skaala vikailmoituksia, mm. epäuskottava signaali, voisiko syyllinen sittenkin löytyä ohjainlaitteesta? Voisi tulla aika paljon halvemmaksi kun tuo korjausarvio!
Mistäpäin autoa löydän tuon ohjauslaitteen jos lähtisi siitä eteenpäin?
Muutama satanen (300€) kuluja joka saattaa hyvinkin ratkaista ongelman.
- Likes 1
Comment
-
Oma case ratkesi näin, ohjauslaite takakontista esille, osanumero haltuun ja nettiin Ovoko.fi ja osa hakuun. Löytyi useampi kpl, n.150€ postituksen kanssa ja tilaus sisään.
Osa tuli alle viikossa. Takakontti auki ja ohjauslaitteen vaihto 5 min. SIMSALABIM! AdBlue-työkalu merkkivalo poistui näytöstä ja vähän ajan päästä sammui myös moottorivalo.
Nyt ajellut viikon verran ja kaikki ok.
Tässä hyvä esimerkki miten huollossa viedään asiakasta... useampi olisi ehkä sannonut että jahas, no jos se on näin niin vaihdetaan sitten se säiliö 3500€!
Kiitokset Jage ja reka66 vinkeistä!
- Likes 1
Comment
-
Joo, reikä on ja siitä on ollut jo tuolla juttua: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...88#post1921588
Ja tuolla: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...47#post1952947
Comment
-
Minulla oli 111 tkm kohdalla sama adblue kilometrirajoitusongelma, auto 2018 a4 allroad 2,0 TDI 120KW.
Audilla sanoivat vian olevan ilmeisesti pumpussa koska osa vikailmoituksista kertoi paineen olevan liian pieni => koko säiliö pumppuineen vaihtoon. Säiliötä on kehitetty ilmeisesti lisäämällä/muuttamalla lämmitystä. Sitä taasen vanha ohjain ei tue elikä sekin oli vaihdettava. Tankki on 24l ja sen vanha säädin on 4MO 907 355 D. Uuden tankin ohjain on muutoin sama, mutta viimeinen kirjain on H. Tämä tiedoksi, jos jollain on tarve uuden tankkimallin ohjaimen etsintään.
Outoa oli, että Audin ilmoittamat vikakoodit poikkesivat aiemmin luetuista VCDS-koodeista (Skodan merkkihuoltona toimiva Autoklinikka, joka ei halunnut ottaa vikaa korjattavaksi koska Audeissa on aina joitain erikoisuuksia jotka eivät tule esiin ilman erikoislaitteita).
Pyysin huollosta vaihdetun ohjaimen tutkittavakseni jos vaikka viat johtuivatkin täällä kerrotusta ohjaimen piirilevyn hapettumisesta. Osaisiko joku kertoa mitenkä ohjaimen takakannen saa helpoiten irti rikkomatta runko-osaa? Tuntuu olevan aika tiukkaan liimautunut eikä kohtuullisella väännöllä auennut ruuvien irroituksen jälkeen? Kevyt lämmitys?
Comment
-
Tuossa lammikon simon videossa ainakin lämmittää liimoja ennen ruuvien avaamista.
Video liittyy muutenkin vahvasti aiheeseen. https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...72#post1984172
Comment
-
Kiitos videolinkistä. Todella informatiivinen!
Avasin ohjanboxin tiivisteitä lämmittämällä ja sama kosteuden vuodosta johtuva vikahan siellä on. Kuvista näkyy kosteuden kulkureitti teipin ali ja hapettumut piirikortti. Aivan käsittämätön suunnittelukukkanen. Mielestäni selkeästi tuotevirhe ja takaisinkutsukampanjan aihe. Boksi todella hyvin tiivistetty, mutta sitten siihen on tehty teipillä suljettu reikä??? Onkohan sama rakenne kaikissa muissakin ohjaimissa?
Seuraava kysymys onkin josko näitä vastaavia ongelmakohtia on autossa enemmänkin. Onkohan jossain listaa tarkistettavista kohteista?3 Photos
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja spek Näytä viestiBoksi todella hyvin tiivistetty, mutta sitten siihen on tehty teipillä suljettu reikä???
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Qfemma Näytä viestiOma case ratkesi näin, ohjauslaite takakontista esille, osanumero haltuun ja nettiin Ovoko.fi ja osa hakuun. Löytyi useampi kpl, n.150€ postituksen kanssa ja tilaus sisään.
Osa tuli alle viikossa. Takakontti auki ja ohjauslaitteen vaihto 5 min. SIMSALABIM! AdBlue-työkalu merkkivalo poistui näytöstä ja vähän ajan päästä sammui myös moottorivalo.
Nyt ajellut viikon verran ja kaikki ok.
Tässä hyvä esimerkki miten huollossa viedään asiakasta... useampi olisi ehkä sannonut että jahas, no jos se on näin niin vaihdetaan sitten se säiliö 3500€!
Kiitokset Jage ja reka66 vinkeistä!
OBD näyttää "Lost Communication with Reductant Quality Module" käytännössä aina kun lukee vikakoodit. Kuittaamalla vian saa hetkeksi pois mutta mikäli moottorin ajaa lämpimäksi ja sammuttaa niin moottorin vikavalo syttyy moottorin uudelleen käynnistyessä (moottorin täytyy olla lämmin). Tässä vaiheessa OBD E näyttää muitakin adblue vikoja vähän mielivaltaisesti. Joskus paine ja joskus pinta. Joskus molemmat höystettynä lämmitysvialla. Tämä liittynee siihen kun Adblue yrittää käynnistyä moottorin ollessa lämmin.
Mittaristoon moottorin vikavalo syttyy siis vasta siinä vaiheessa kun moottorin on ajanut lämpimäksi ja tekee uudelleen käynnistyksen. Itse Adblue vikavalo tulee silloin tällöin ja joskus taitaa näyttää rangeksi jopa 11 000km.
Alkuperäinen ohjauslaite on avattu ja tarra oli paikallaan. Hapettumisia ei näkynyt.
Tilasin myös Ovokolta käytetyn ohjainlaitteen (n. 150€). Vaihdoin alkuperäisen ohjainlaitteen tilalle Ovokolta tilatun ohjauslaiteen. Kuittasin kaikki viat OBD Elevenillä. Mikäli lukee vikakoodit niin sama "Lost Communication with Reductant Quality Module" tulee näkyville. Mittaristossa ei vikavaloja. Tämän jälkeen kone lämpimäksi. Sammutus. Uudelleen käynnistys ja moottorin vikavalo mittaristoon.
Adblue sulakkeet ehjät.
Audilta kysyin uuden ohjainlaitteen hintaa ~450€. 80A 907 355 F
Vaatiiko ohjainlaitteen vaihto sopeutusta ja siksi Ovokolta tilattu ei toimi? Voihan se olla että käytetty osa on myös rikki. Voiko tässä olla jo vikana se että olen liian paljon kuittaillut vikaa OBD Elevenillä ja vian kuittais ei onnistu enää OBD Elevenillä?
Comment
-
Onko hyviä suosituksia PK-seudun tai lähialueiden Adblue korjaamosta/korjaajasta? Hakusessa korjaaja jolla olisi kokemusta näistä.
Auto on 2015 2.0TDI Q5 kilometrejä 244tkm.
AdBluevalo ja vikavalo palaa & kilometrit hupenee.
Vikakoodina alhainen paine.
Saturday,03,May,2025,11:52:35:53511
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 11 x64
VCDS Version: 25.3.1.1 (x64)
Data version: 20250415 DS365.0
www.Ross-Tech.com
Address 01: Engine (04L 906 021 CK)
11:52:30
IDE03129 Reducing agent pump: activation 50.00 %
IDE03132 Pressure sensor for reducing agent: measured pressure -500 hPa
IDE03146 Pressure sensor for reducing agent: voltage 495.0 mV
IDE05520 Pump for reducing agent: speed 2944.0 /min
Saturday,03,May,2025,11:53:43:53511
VCDS -- Windows Based VAG/VAS Emulator Running on Windows 11 x64
VCDS Version: 25.3.1.1 (x64)
Data version: 20250415 DS365.0
www.Ross-Tech.com
Address 01: Engine Labels: 04L-907-309-V1.clb
Control Module Part Number: 04L 906 021 CK HW: 04L 907 309
Component and/or Version: R4 2,0L EDC H23 8259
Software Coding: 2A25401A245601080000
Work Shop Code: WSC 06208 000 00000
ASAM Dataset: EV_ECM20TDI01104L906021CK 002005 (AU48)
ROD: EV_ECM20TDI01104L906021CK_002.rod
VCID: 70EF3BC0AB72141B3A-8024
1 Fault Found:
9645 - Reductant
P20E8 00 [00100111] - Pressure too Low
Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
Freeze Frame:
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Mileage: 244432 km
Date: 2025.05.03
Time: 11:51:30
Engine speed: 829.00 /min
Normed load value: 31.8 %
Vehicle speed: 0 km/h
Coolant temperature: 48 °C
Intake air temperature: 28 °C
Ambient air pressure: 980 mbar
Voltage terminal 30: 14.480 V
Unlearning counter according OBD: 40
Outside temperature sensor 1: B1: raw value: 12.0 °C
Pressure sensor for reducing agent: measured pressure: -500 hPa
Sensor for reducing agent tank temperature: temperature: 8.7 °C
Reducing agent pump: activation: 50.00 %
Sensor for reducing agent fill level: voltage: 3055.0 mV
Readiness: 0 0 0 0 1
Koodi palautuu aina nollauksen jälkeen.
Adblue paineantureita ja pumppua loggaamalla näyttäisi siltä että paineanturi antaa samat -500hPa ja 495mV riippumatta pumpun nopeudesta tai edes pumpun päälläolosta.
Startin jälkeen pumppu pyörii jonkun aikaa, mutta lopettaa ilmeisesti tuon ”alhaisen” paineen takia. Jos Auton sammuttaa pumpun käydessä niin pumppu imee letkun tyhjäksi (negatiivinen pyörimisnopeus).
Adblue syöttöputken molemmat päät on siistit joten epäilisin että putki on ehjä eikä vuoda. Suutin ja suuttimen paikka DPF:ssä on myös siisti ja puhdas.
Suuttimen suihku on amatöörin silmään ok, testattu SCR metering testillä ja pullolla.
Putki tosiaan siisti myös pumpun päästä ja pumpulle ja pumpun ohjausmodulille menevät sähköjohtojen liittiment on puhtaat. Sulakkeet ehjät ja tankissa ainetta.
Comment
-
Olisi taas uusi potilas Adblue klinikalle (A4 2.0TDI 2018, 107ktm), vikailmoitus jakoavaimen kanssa ja 1000km laskuri ruudussa...
Caristan avulla luettuna vikakoodi on P208A00 Reductant Pump "A" Control Circuit/Open.
Tavaratilassa olevalta sulakerasialta tarkistin ja mittasin Adblueen liittyvät sulakkeet (no 3 ja 11), olivat ehjät ja sulakerasian koskettimet näyttäisivät olevan kunnossa.
Varaus merkkihuoltoon tutkittavaksi seuraavalle viikolle.
Tuomiota odotellessa löytyiskö täältä lisävihjeitä joita voisi omatoimisesti vielä tälle tehdä tai tutkia? Vai onko edessä vaan osien ja tuhateuroisten vaihtelua...
Tällä palstalla mainittiin jossain kohtaa että sulakkeiden irroituksella saisi tuon 1000km tuomiolaskurin alkamaan alusta. Molempien sulakkeiden irroitus ja hetken odottelu ei ainakaan suoraan vaikuttanut. Onnistuuko laskurin palautus ja löytyykö tarkempia ohjeita kuinka se tulee tehdä?
Comment
-
Olisiko mitään vinkkejä miten tämän potilaan kannattaisi toimia. Vikakoodina siis P203A ja P203B, motomaatilla luettuna alla oleva rapsa. Adblue tankki on täynnä, suutin putsattu ja mitään selkeästi viallista ei tankin/sensorin johdoissa näkynyt. Onkohan tuota sensoripakettia saatavissa irrallaan jostain? Ovokosta löytyy kokonaisia tankkipaketteja, mutta onko niissä saman vian äärellä? Voiko olla ohjainongelma? Vinkkejä miten tuota kannattaisi haarukoida otetaan vastaan. Tää on oireillut pidempään, ensin on-off tyyppisesti aina välillä mutta nyt tuntuisi olevan sitkeämmässä eikä enää nollaus auta. Itsellä ei ole VCDS-kamppeita, joten ei tarkempaa dataa.
Aki
Hyvä asiakas,
Tässä ajoneuvosi MOTOTESTI-raportti.
================================================== ==============================
AJONEUVOTIEDOT | TAPAHTUMATIEDOT
Merkki: AUDI
Malli: Q5 (8RB) |
Vuosimalli: 2010 |
Moottorikoodi (Tec Doc): |
================================================== ==============================
OBD-TESTAUS
Auton vikamerkkivalo (MIL) on palanut 297 km.
Autostasi löytyi 2 päästöihin liittyvää vikakoodia:
*P203B Pelkistimen tasotunnistin, virtapiirin alue/teho
*P203D Pelkistimen tason tunnistimen virtapiiri korkea
Toimintavalmiustestin osatestit:
ok Polttoainejärjestelmän seuranta (Valmistajalle ominainen)
ok Osien vikaantumisen ja toimintatehokkuuden valvonta (Valmistajalle ominainen)
ok NOx/SCR jälkikäsittelyn seuranta (Valmistajalle ominainen)
ok Ahtopaineen valvontajärjestelmä (Valmistajalle ominainen)
ok Pakokaasuanturin valvonta (Valmistajalle ominainen)
ok PM-suodattimen valvonta (Valmistajalle ominainen)
ok EGR ja/tai VVT -järjestelmien valvonta (Valmistajalle ominainen)
================================================== ==============================
JÄRJESTELMÄTESTAUS
Järjestelmäkyselyjä, joihin vastasi yksi tai useampi ohjainlaite, tehtiin 29 kpl.
Testattavan auton mallisarjassa saattaa olla vaihtoehtoisia järjestelmiä ja
mikäli auton todellista järjestelmää ei voida varmasti tunnistaa, tehdään kyselyt
mallisarjan kaikille järjestelmävaihtoehdoille. Tulkinnassa tulee ottaa huomioon vain
auton todelliset järjestelmät. Esimerkiksi Moottori-järjestelmiä voi olla
listattuna useita, mutta tulkinnassa huomioidaan vain auton oikean moottorikoodin
mukainen järjestelmä.
Ohjainlaitteista luetut vikakoodit järjestelmittäin:
Järjestelmä: Moottori, CAHB MT/AT TDI-CR
P203A00 Pelkistimen tasotunnistin, sähkövika Pysyvä
*P203B00 Pelkistimen tasotunnistin, virtapiirin alue/teho Satunnainen
Järjestelmä: Moottori, CAHA MT/AT TDI-CR
P203A00 Pelkistimen tasotunnistin, sähkövika Pysyvä
*P203B00 Pelkistimen tasotunnistin, virtapiirin alue/teho Satunnainen
Järjestelmä: Moottori, CCWB MT/AT TDI-CR
P203A00 Pelkistimen tasotunnistin, sähkövika Pysyvä
*P203B00 Pelkistimen tasotunnistin, virtapiirin alue/teho Satunnainen
Järjestelmä: Moottori, CJCB MT/AT TDI
P203A00 Pelkistimen tasotunnistin, sähkövika Pysyvä
*P203B00 Pelkistimen tasotunnistin, virtapiirin alue/teho Satunnainen
Comment
Comment