Pakoputki meni hienosti paikoilleen, lopullinen säätö sitten kun puskuri on paikoillaan. Auto lähti käymään ilman mitään ihmeellisyyksiä vaikka on n. 9 kk seisonut.
Samalla kun muutakin tein konehuoneen puolella niin vaihdoin uuden ilmasuodattimen, nyt on sitten huoltokin aika pitkälle tehtynä. Tosin viime huollon jälkeen ole ajettu paljon mitään. Jakohihnan vaihto tulee ajan puolesta vastaa ensi vuonna, kilometrejä sillä on vasta n. 10 tkm.
Uudet lamput sain laitettua myös ja etupuskurin, täytyy vielä hienosäätää osia kohdilleen kun muuten valmistuu. Vanhat projektorilamput kiillotin kiillotuskoneella hiomavahalla ja laitoin odottaamaan ässään asentamista.
Muutama kuva myös vetokoukusta, jonka hioin puhtaaksi ja maalasin. Kuvassa myös tyyppikilpi ja alkuperäinen pistorasia. Kuvat ovat vähän sekalaisessa järjestyksessä.
Jarrut laitettu ja ilmattu uudella ilmauslaitteella, oli helppo tehtävä. Pakoputkea hienosäädin, voisi mielestäni olla hieman korkeammalla putken päästä mutta se ei ilman metallitöitä onnistu.
Vielä muutama juttu niin voi ajaa katsastukseen. Maalaus odottanee ensi talvea tai seuraavaa.
Tänään taas ehdin olla hetken tämän parissa, abs -anturit taakse sain paikoilleen ja johdot kiinni. Ainakin abs -valo sammui. Olihan se helppo kasata kun oli kaikki uudet osat, vanhat olivat jo aika huonossa hapessa.
Dremeli on kätevä vehje kun puhdistaa antureiden reikiä, olisi tosin ollut vielä helpompi tehdä se kun osat olivat pöydällä.
Järjestelin kyllä rengaspinojakin, jotta on vähän siistimpää.
Kytkin tuli ilmattua jarrujen ilmauslaitteella, päästin ilmaa pois ainoastaan pääsylinteriltä työsylinterille lähtevästä liittimestä.
Pientä purkua aloitettu ja tallia siivottu jotta on tilaa lajitella osat eri paikkoihin niin ei tarvitse etsiä maalauksen jälkeen.
Muistaakseni maskin kiinnitysklipsejä ei enää saanut mistään ei ainakaan ebay:stä löytynyt, kahdelle olisi tarvetta. Täytyy vielä kysyä marmorilta kun etsin niiden osanumeron.
Purku edistyy hitaasti mutta varmasti. Keula alkaa olla valmis, lokasuojat vielä irti, konepelti irroitetaan vasta maalaamossa. Lukkopellin purin kokonaan osiksi niin saa siitäkin siistin. Konepellin vaijeri pitää muistaa tilata uusi. Tuulilasi vaihtuu myös uuteen, löytyykohän siihen uutta listaa mistään?
Takavalot irroitin, kuvassa mukavan puhdas lampun tausta ei ruosteesta merkkiäkään. Olisikin kurjaa jos joutuisi hitsaushommiin kun miggikin tuli myytyä jo vuosia sitten. Takaluukun nippelit puran huomenna pois. Takalasi on myös tarkoitus irroittaa, tähän myös voisi listan uusia jos löytyy?
Teen listan tarvittavista nippeleistä ja alan sitten etsimään, traditionista näkyy löytyvän aika paljon tuohon sopivaa tavaraa. Samalla kuormalla tulee myös ässään nippeleitä.
Homma edistyy. Tänään sain sovittua ajan etu- ja takaikkunoiden poistolle ja maalaukselle. Takapuskurin reunassa on pieni neljän sentin halkeama, joka muovihitsataan kuntoon.
Uusi tummalla yläosalla oleva etulasi 160 € + alv ja työ, ei paha hinta. Takalasi laitetaan takaisin maalauksen jälkeen, jos ei hajoa irroituksessa. Täytyy muistaa kysellä vielä noita uusia etu- ja takalasien listoja jos jostakin löytyisi uudet alkuperäiset. Ehjät nuo nykyisetkin ovat mutta saattavat kärsiä irroituksessa.
Takaluukun johtosarja, putket ja kaikki nippelit ovat irti. Irroitin ovien alalistot ja kiveniskumuoveja takarenkaan edestä. Tiukassa on muoviteipit ja hieno metallihohto sininen pinta tuli näkösälle. Ovien keskiosassa olevat kapeat listat näyttävät olevat liimalla kiinni, tuohon täytynee tehdä pitkä työkalu jolla työntää liimat irti ettei lista taitu liikaa.
Muovihelmat näyttää olevat helppo irrottaa, saapahan sitten helmat tarkistettua ja puhdistettua. Helmojen muovikiinnikkeitä tuli joskus Tepolta tilattua.
Paljon tulee pientä maalattavaa osaa, toivottavasti muistan kaikki kuskata maalarille. Itse auto siirretään trailerilla paikasta toiseen, ajokunnossa se on ja helpottaa liikuttelua.
Koetan tuosta ikkunoiden irroituksesta ja maalauksesta ottaa kuviakin, nyt ei paljon kuvattavaa ole.
Ovien keskiosassa olevat kapeat listat näyttävät olevat liimalla kiinni, tuohon täytynee tehdä pitkä työkalu jolla työntää liimat irti ettei lista taitu liikaa.
Lähtisikö nämä listat siimalangalla, niinkuin tuulilasi liimauksestaan? Siimalla lähtee myös merkit siististi.
Alkaa auto olla purettuna maalausta varten, vain kattoluukku on vielä paikoillaan. Taas kamera jäi taas tallille niin ei ole mitään kuviakaan laittaa. Koetan saada kasausvaiheesta hyviä kuvin kun on puhtaat osatkin esillä.
Kattokaiteet on kyllä fiksusti kiinnitetty ja helpot irroittaa, kunhan keksii ne peitetyt reijät kaiteiden kiinnikkeiden kyljissä.
Osaako joku sanoa millä se kapea ja pitkä muovilista on kiinni mikä lähtee a-pilarin juuresta ja menee takaluukulle saakka? Lista on muovia ja on katon ja ovelasin kehyksen välissä. Luulisin sen olevan kaksipuolisella teipillä mutta ei sitä arvaa alkaa irroittamaan ennen kuin tietää paremmin, varsinkin jos uutta ei enää saa mistään.
Helmat olivat siistissä kunnossa, pientä huoltomaalausta tunkin paikkojen läheisyyteen jossa hiekka vienyt korikittiä/massaa mennessään.
Ovien ylempiä listoja ei enää saa, olisin mielelläni ostanut uudet kuin poistanut vanhat erittäin tiukassa olevat liimat. Alalistat on täysin kunnossa.
Lukkopeltien hionnassa on kyllä monta pikku juttua tehtävänä, mukavaa hommaa sinänsä kun kohta näkee lopputuloksen.
Tuollaisesta pikkuhionnasta tulikin mieleeni kysymys (törkeästi hyväksikäytän ketjua), että milläs tuollaisia ahtaita ja teräviä kulmia ja pokkauksia kannattaisi hiota (hitsaussaumat ensin tasalle sekä viimeistely)?
Dremeli, mora, hiekkapaperi + kaikki mitä tallista löytyy. Pienissä nurkissa ei oikein mitään muuta pysty liikuttamaan kuin dremelin kärkeä. Korikitillä ja maalilla voi peittää loput jos jää piiloon, näinhän se on jo tehtaan jäljiltä.
Tänään otin kattoluukun pois, Jari74 kertomuksista löytyi ohje. Helppo irroittaa, sen 10 min siinä menee. Katon reunaa kiertävät listatkin otin pois takaikkunoihin saakka, loppuosa irtoaa vasta kun lasi on poissa. Maalaamolla on ruuhkaa ja tämän menee ensi viikolla lasien poistoon ja seuraavalla viikolla maalaamoon, trailerilla kuskataan.
Ylemmät sivulistat oli kiinni jollakin mustalla kumimaisella liimalla, mattopuukolla niitä puhdistin eilisen illan. Nyt ovat valmiita maalattavaksi. Alalistat ovat kunnossa eikä tarvitse uusia hankkia, näyttää niin kuin ne olisi jo kerran vaihdettu.
Helmamuovit ovat täysin ehjät ja kaikki osat tallella. Onneksi joskus tilasin Tepolta ne pohjaan tulevat kiinnikkeet, vanhoista vain yksi kahdeksasta oli ehjänä.
Tänään auto lähti trailerilla ikkunoiden irroitukseen, takasivulasit ja etu- ja takalasi. Toivottavasti lähtee ehjänä irti. Maanantaina pitäisi mennä maalaamoon. Teen listan hankittavista osista kun saa kaikki irto-osat maalaamoon.
Tietääkö joku saako etu- ja takalasin kumilistoja vielä jostakin, mistä? Lukkopellin pikkuosat ajattelin uusia myös. Koetan saada muutaman kuvan maalauksesta ym.
Muistelisin että takalasin tiiviste tuli lasin mukana eikä saa irtonaisena. Mulle lasiliike löysi siihen ihan siistin yleismallisen listän. Hyvä tuuri ettei taaimmainen vasen lasi hajonnut irroituksessa. Mulla se hajosi kuulemma siinä kohtaa kun etureunan kiinnikeklipsin niittin porasi pois. Sitten kun koitin katsoa käytettyä (ei onneksi uusikaan maksanut juuri mitään) niin rompparit on täynnä oikean puolen laseja mutta ei ollut yhtään vasempaa. Ilmeisesti vähän väärät mitat ollut alunperin ja hajoaa todella herkästi kun siihen koskee.
Tästä se lähtee, kävin tänään katsomassa autoa ja oli jo sentään suojaus käynnissä. Maalari oli tilannut erikoislakkaa mikä hänen kertomansa mukaan kestää paremmin naarmuuntumatta.
Tänään auto palasi tänään kotitalliin. Kori, takaluukku ja konepelti on nyt maalattuna. Loput osat on hiottavana ja pohjamaalauksessa, saan ne ehkä tällä viikolla takaisin.
Comment