Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 -99 Avant (Imola)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Okei.. Kyllä tuo koko kesän toimi nätisti. Imuvuodoista voin olla aikavarma, ettei ole. Y-putkeen huohotinlähtö tukittuna laskin 1.5 barin paineen, enkä kyllä kuullut mistään suhisevan pois.

    Comment


      #32
      Onko vakiosuuttimet, vai mitkä? Entäs mikä softa? Aika hankalaa on sanoa taikka edes arvata vikaa.

      Comment


        #33
        Noniin, hieman helpottuneet olotilat viikonlopun jälkeen. Motestilla tosiaan käväsin perjantaina. Uudet Boschilaiset lambdat autoon ennen säätöä. Ilmeisesti koko lambdakorjaus + muu vikahässäkkä oli softaperäinen murhe. Muutenkin oli ongelmia sytytyksen myöhäistyksien kanssa. En tiedä mikä yhteensattuma tuo bensamäärän vaikutus auton toiminnalle lähiaikoina oli.. Säädön jälkeen ei enää kyseisiä nytkähdyksiä ole tullut tyhjälläkään tankilla, eikä muitakaan ihmeellisiä oireita.

        Tämän vuoden aikana tehtyä: Tfsi puolapäivitys, sekä kardaanin nivel alkoi olemaan tiensä päässä, joten se uusittu. Pikselivikainen ajotietokoneen näyttö vaihtui hienosti amalinin toimesta.
        Click image for larger version

Name:	12188622_1009337102437899_294904201_n.jpg
Views:	1
Size:	86,5 Kt
ID:	1628895

        Tämä kesä ajeltu tämäntyyppisellä setupilla:
        Click image for larger version

Name:	IMG_7179.jpg
Views:	1
Size:	142,1 Kt
ID:	1628893Click image for larger version

Name:	IMG_7152.jpg
Views:	1
Size:	168,0 Kt
ID:	1628894

        Rupeaa kaveriporukassakin olemaan hyvin 2.7 bittejä.
        Pientä pätkää viikonlopun fiilistelyistä + pari vetoa rullilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=tFniPJmU2UM

        Comment


        • #34
          Lämmittää mieltä nähdä, että mun vanha (LTI-xxx) päätyi hyvään kotiin ja saa rakkautta ja raskasta kaasujalkaa

          Comment


          • #35
            Hienoa kalustoa! Konehuoneen kuvauksista järkytin nähdessäni paisarin. Uus tuo aika paljon lisää näköä konehuoneeseen. Kerran auto muutenkin puunattuna konepelti auki, joku ukko tuli kysymään, että onko tuo ihan uus auto? Ihmetteli kun sanoin sen olevan 15v vanha.

            Comment


              #36
              https://www.youtube.com/watch?v=nIbM_fjeeM4

              Comment


                #37
                Hieno video.

                Comment


                  #38
                  Oli kyllä hieno. Mitäs siinä Imolan viimeisessä vedossa tapahtui? :/

                  Comment


                    #39
                    Lohkon ja öljypohjan palasia ropisi pitkin tietä...

                    Comment


                      #40
                      Kanki poikki?

                      Comment


                        #41
                        Auts! Tiedän, miltä se tuntuu.
                        Attached Files

                        Comment


                        • #42
                          Meneekö mun entinen sedani vielä samalla tekniikalla?

                          Comment


                            #43
                            Päivittelen kuvia kun saan moottorin keulilta syksyn aikana. Menee joo Pitkänen toistaiseksi, kaverilla tulossa stroukki azr kokoonpano siihen.

                            Comment


                              #44
                              Hieman huonosti on tullut päiviteltyä tänne edellisen videon tiimoilta, mutta on moottorin osalta jotain saatu aikaankin. Videon viimeisestä vedosta voi helposti päätellä, että jotain kyllä hajosi. Edelliseen lohkoon tuli useita reikiä sinne tänne 3- ja 6-pytyn kiertokankien katketessa 2-vaihteen vedossa (kierroksia oli n. 5000rpm). Varmaankin toinen kiertokanki antautunut ensin ja siitä sinkoutuneet palaset saanut vastakkaisenen kangen myös katkeamaan. Alla muutama kuva tuhosta:

                              Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1646
Size:	152,0 Kt
ID:	1870496Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1646
Size:	155,7 Kt
ID:	1870493Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1642
Size:	124,6 Kt
ID:	1870490

                              Vanhasta lohkosta ei ollut enää jatkojalostustuotteeksi, joten jotakin rautaa piti alkaa etsimään. Ebayn kautta löytyi Puolasta edullisesti AGB-moottori ilman apulaitteita, imusarjaa, pakosarjoja yms. 190 tkm ajettuna. Tuo uusi moottori paljastui hyväkuntoiseksi, joten kilometritkin voisi pitää paikkaansa. Onneksi tuossa tuhossa ei ahtimiin asti päässyt mitään silppua, eikä kyllä kannet juuri huonoiksi menneet. Vanhoista kansista olisi varmaan saanut vielä toimivat, mutta oli nuo uuden moottorin kannet paljon terveemmän näköiset. Alla muutama kuva uudesta moottorista:

                              Click image for larger version

Name:	6.jpeg
Views:	1593
Size:	157,0 Kt
ID:	1870491Click image for larger version

Name:	7.jpeg
Views:	1501
Size:	297,6 Kt
ID:	1870492

                              Uusi moottori pilkottiin heti osiin. Kampiakseli tasapainotettiin ja kiillotettiin Tammer Dieselin toimesta. He hoitivat hoonauksen ja muut koneistukset sekä kansityöt. Kansiin vaihtoivat uudet nokkaketjut ja venttiilinvarren kumit. Kiertokangiksi tuli ahtoja.com:in H-profiili tarvike ”Eaglet” sekä orkkis mäntiin uudet renkaat. Muutama kuva näistä:

                              Click image for larger version

Name:	15.jpeg
Views:	1616
Size:	161,5 Kt
ID:	1870499Click image for larger version

Name:	10.jpeg
Views:	1616
Size:	107,9 Kt
ID:	1870494Click image for larger version

Name:	12.jpeg
Views:	1551
Size:	193,6 Kt
ID:	1870495

                              Moottori kasailtu nippuun viime kuukausien aikana ja hörähtihän se käyntiinkin muutama viikko takaperin. Kaikki tuntuisi olevan ok. Pari kertaa ehtinyt jo käyttämään kuumaksi. Ensi kesäksi olisi haaveena saada tuo kulkemaan etanolilla, joten kevääksi täytyy hommailla tehokkaampi polttoainepumppi orkkiksen tilalle sekä EV14 1000cc suuttimet. Alla muutama kuva viime lauantailta, sekä pieni diaesitys muutaman vuoden ajalta:

                              https://www.youtube.com/watch?v=saoZ21mEyP0

                              Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1482
Size:	469,4 Kt
ID:	1870497Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1479
Size:	291,1 Kt
ID:	1870498

                              Comment


                                #45
                                Huonosti on tullut tänne kirjoiteltua mitään parin viime vuoden ajalta. Siitä huolimatta auton kanssa on kuitenkin jotain pientä hääräiltykin.


                                2020:

                                Pieniä päivityksiä polttoainepuolelle mm. Pierburg E3L ja Boschin EV14 957cc –suuttimet. Välijäähdyttimiksi tuli Wagner Tuningin kennot.
                                Click image for larger version  Name:	20200913_131413.jpg Views:	655 Size:	231,7 Kt ID:	1960803


                                2021:

                                Auto säädettiin käymään e85:lla.


                                2022:

                                Saksasta löytyi edukkaasti projektikuntoiset Brembon 17z satulat, jotka kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta (pulverointia en suosittele, jos aikomuksena käydä radalla). Tämän jälkeen männät ulos, uudet tiivisteet ja myös pari mäntää täytyi uusia. Kaikki jarruletkut vaihtui HEL Performancen tekeleisiin ja eteen tuli 330mm levyt.

                                Takakelkan pudotus oli takaiskareiden yläkoteloiden kunnon vuoksi ihan aiheellinen. Takakelkka ja muut irtohilppeet kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta. Alustaan, kelkkoihin ja tukivarsiin tuli kauttaaltaan uretaanipuslat. Takavakaajan päät/koiranluut vaihtuivat Verklinen alumiinisiin.

                                Ratapäivää Kymiringillä odotin pitkään, että pääsee hieman koeponnistamaan ja tunnustelemaan tätä radalla. Ratapäivä jäi osaltani aika lyhyeksi, kun sisätilanlämppärin kennon toinen letku päätti irrota koneen päästä toisen kierroksen aikana ja sylkäisi kaikki vedet ulos… Siitä päivästä ei hirveästi jäänyt kokemusta, eikä käsitystä, miten lämmöt käyttäytyvät radalla. Jarrut tuntuivat oudon pehmeiltä aiemmasta jarrupäivityksestä huolimatta ja tämä jäi hieman mietityttämään.

                                Click image for larger version  Name:	IMG-20210713-WA0009.jpg Views:	680 Size:	171,1 Kt ID:	1960804 Click image for larger version  Name:	IMG-20220116-WA0040.jpg Views:	659 Size:	93,3 Kt ID:	1960805 Click image for larger version  Name:	IMG-20220503-WA0017.jpg Views:	700 Size:	60,8 Kt ID:	1960806 Click image for larger version  Name:	IMG-20220126-WA0003.jpg Views:	678 Size:	85,0 Kt ID:	1960802 Click image for larger version  Name:	IMG-20220201-WA0016.jpg Views:	673 Size:	97,7 Kt ID:	1960807 Click image for larger version  Name:	20220201_181312.jpg Views:	669 Size:	84,8 Kt ID:	1960808 Click image for larger version  Name:	20220411_175808.jpg Views:	686 Size:	106,6 Kt ID:	1960809 Click image for larger version  Name:	IMG-20220228-WA0029.jpg Views:	692 Size:	122,1 Kt ID:	1960810 Click image for larger version  Name:	IMG_0921.jpg Views:	700 Size:	276,1 Kt ID:	1960811


                                2023:

                                Juuri ennen Botniaringin ratapäivää löytyi C5 RS6 jarrupääsylinteri -päivityksen ohjeet foorumilta ja ajattelin, että tuota on pakko kokeilla aiempana vuonna toteamiini hieman pehmeisiin jarruihin. Kyseinen päivitys oli todella hyvä ja jarrutuntumasta tuli rata-ajoa ajatellen sellainen, mitä halusinkin.

                                Jurvassa käytiin päivä ajelemassa ja auto tuntui rokkaavan kohtuullisen hyvin. Lämpöjä tuo nosteli aina yhden nopean kierroksen jälkeen, joka oli tiedossakin. 5W-40 Magnatec ilman öljykuuleria ei näemmä toimi radalla. Alusta tässä on todella löysä, n. 15 vuotta vanha KW V1 ässän vakio vakaajilla. Onko tuosta upgrade ainoastaan V3, jos miettii rata-ajoa enempi? Ja paranisikohan tuo pelkillä vakaajien vaihdolla merkittävästi?

                                Hauskaa tuolla oli kuitenkin päästellä ja yllätyin, kuinka lujaa tuolla kuitenkin pääsi. Kaksi kierrosta oli ajanottaja kyydissä Dragyn kanssa, 1:58.5 ja 1:57.8 ajat sain ajettua, jotka ovat mielestäni ihan suht ok kierroksia vakio painoisella ässällä, heat soakin kiusaamana ja kapeilla semeillä(225/40). Botniaringin ratapäivästä jäi kyllä hyvä maku suuhun. Tässä pieni fiilistelypätkä ratapäivästä: https://www.youtube.com/watch?v=DlehgGIbRec

                                Ensi vuoden ratapäiviä ajatellen pieniä päivityksiä talven ajalle olisi öljykuuleri keulalle, 5w-50 öljynvaihto sekä vesimetaruisku.
                                Viimeksi muokannut AdeR; 27.2.2024, 08:43.

                                Comment


                                  #46
                                  Vielä muutama hieno räpsy Jurvasta:

                                  Click image for larger version

Name:	IMG_6714.jpg
Views:	732
Size:	172,0 Kt
ID:	1960815 Click image for larger version

Name:	IMG_7115.jpg
Views:	699
Size:	189,7 Kt
ID:	1960816 Click image for larger version

Name:	IMG_6753.jpg
Views:	722
Size:	238,0 Kt
ID:	1960818 Click image for larger version

Name:	IMG_7323.jpg
Views:	744
Size:	162,2 Kt
ID:	1960814 Click image for larger version

Name:	IMG_7324.jpg
Views:	720
Size:	231,4 Kt
ID:	1960817 Click image for larger version

Name:	IMG_7340.jpg
Views:	737
Size:	122,3 Kt
ID:	1960813

                                  https://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2023+Botniaring/
                                  © Teemu Turunen

                                  Comment


                                    #47
                                    Takavakaajaa suosittelen jäykistämään. Vähentää puskemista huomattavasti. Toki tuo 15v alustalle kuin alustalle aiheuttaa kyllä löysyyttä. Eli sekin kannattaa miettiä päivitykseen, vaikka siihen KW V3:n tai BC-racingin BR sarjalaiseen.

                                    Öljycooleri on kans hyvä päivitys, omassa S4:ssa on joku ebat/aliexpress kenno ja silläkin pysyy jo hyvin öljyt alle 120 asteisina radalla 2-3 kierrosta. Elä välttämättä kokeile ensiksi jäykempää öljyä, koska se vastustaa koneen liikettä enempi ja aiheuttaa lämpöä lisää, BTDT ja 5w-40 öljyillä ajellaan.

                                    Comment


                                      #48
                                      Kiitos vinkeistä! Kokeillaanpa ensi kesänä vielä tuolla 5w-40 magnalla coolerin kanssa ja päivitellään pikkuhiljaa.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X