Okei.. Kyllä tuo koko kesän toimi nätisti. Imuvuodoista voin olla aikavarma, ettei ole. Y-putkeen huohotinlähtö tukittuna laskin 1.5 barin paineen, enkä kyllä kuullut mistään suhisevan pois.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
S4 B5 -99 Avant (Imola)
Collapse
X
-
Noniin, hieman helpottuneet olotilat viikonlopun jälkeen. Motestilla tosiaan käväsin perjantaina. Uudet Boschilaiset lambdat autoon ennen säätöä. Ilmeisesti koko lambdakorjaus + muu vikahässäkkä oli softaperäinen murhe. Muutenkin oli ongelmia sytytyksen myöhäistyksien kanssa. En tiedä mikä yhteensattuma tuo bensamäärän vaikutus auton toiminnalle lähiaikoina oli.. Säädön jälkeen ei enää kyseisiä nytkähdyksiä ole tullut tyhjälläkään tankilla, eikä muitakaan ihmeellisiä oireita.
Tämän vuoden aikana tehtyä: Tfsi puolapäivitys, sekä kardaanin nivel alkoi olemaan tiensä päässä, joten se uusittu. Pikselivikainen ajotietokoneen näyttö vaihtui hienosti amalinin toimesta.
Tämä kesä ajeltu tämäntyyppisellä setupilla:
Rupeaa kaveriporukassakin olemaan hyvin 2.7 bittejä.
Pientä pätkää viikonlopun fiilistelyistä + pari vetoa rullilla.
https://www.youtube.com/watch?v=tFniPJmU2UM
Comment
-
-
Hieman huonosti on tullut päiviteltyä tänne edellisen videon tiimoilta, mutta on moottorin osalta jotain saatu aikaankin. Videon viimeisestä vedosta voi helposti päätellä, että jotain kyllä hajosi. Edelliseen lohkoon tuli useita reikiä sinne tänne 3- ja 6-pytyn kiertokankien katketessa 2-vaihteen vedossa (kierroksia oli n. 5000rpm). Varmaankin toinen kiertokanki antautunut ensin ja siitä sinkoutuneet palaset saanut vastakkaisenen kangen myös katkeamaan. Alla muutama kuva tuhosta:
Vanhasta lohkosta ei ollut enää jatkojalostustuotteeksi, joten jotakin rautaa piti alkaa etsimään. Ebayn kautta löytyi Puolasta edullisesti AGB-moottori ilman apulaitteita, imusarjaa, pakosarjoja yms. 190 tkm ajettuna. Tuo uusi moottori paljastui hyväkuntoiseksi, joten kilometritkin voisi pitää paikkaansa. Onneksi tuossa tuhossa ei ahtimiin asti päässyt mitään silppua, eikä kyllä kannet juuri huonoiksi menneet. Vanhoista kansista olisi varmaan saanut vielä toimivat, mutta oli nuo uuden moottorin kannet paljon terveemmän näköiset. Alla muutama kuva uudesta moottorista:
Uusi moottori pilkottiin heti osiin. Kampiakseli tasapainotettiin ja kiillotettiin Tammer Dieselin toimesta. He hoitivat hoonauksen ja muut koneistukset sekä kansityöt. Kansiin vaihtoivat uudet nokkaketjut ja venttiilinvarren kumit. Kiertokangiksi tuli ahtoja.com:in H-profiili tarvike ”Eaglet” sekä orkkis mäntiin uudet renkaat. Muutama kuva näistä:
Moottori kasailtu nippuun viime kuukausien aikana ja hörähtihän se käyntiinkin muutama viikko takaperin. Kaikki tuntuisi olevan ok. Pari kertaa ehtinyt jo käyttämään kuumaksi. Ensi kesäksi olisi haaveena saada tuo kulkemaan etanolilla, joten kevääksi täytyy hommailla tehokkaampi polttoainepumppi orkkiksen tilalle sekä EV14 1000cc suuttimet. Alla muutama kuva viime lauantailta, sekä pieni diaesitys muutaman vuoden ajalta:
https://www.youtube.com/watch?v=saoZ21mEyP0
Comment
-
Huonosti on tullut tänne kirjoiteltua mitään parin viime vuoden ajalta. Siitä huolimatta auton kanssa on kuitenkin jotain pientä hääräiltykin.
2020:
Pieniä päivityksiä polttoainepuolelle mm. Pierburg E3L ja Boschin EV14 957cc –suuttimet. Välijäähdyttimiksi tuli Wagner Tuningin kennot.
2021:
Auto säädettiin käymään e85:lla.
2022:
Saksasta löytyi edukkaasti projektikuntoiset Brembon 17z satulat, jotka kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta (pulverointia en suosittele, jos aikomuksena käydä radalla). Tämän jälkeen männät ulos, uudet tiivisteet ja myös pari mäntää täytyi uusia. Kaikki jarruletkut vaihtui HEL Performancen tekeleisiin ja eteen tuli 330mm levyt.
Takakelkan pudotus oli takaiskareiden yläkoteloiden kunnon vuoksi ihan aiheellinen. Takakelkka ja muut irtohilppeet kävivät puhalluksen ja pulveroinnin kautta. Alustaan, kelkkoihin ja tukivarsiin tuli kauttaaltaan uretaanipuslat. Takavakaajan päät/koiranluut vaihtuivat Verklinen alumiinisiin.
Ratapäivää Kymiringillä odotin pitkään, että pääsee hieman koeponnistamaan ja tunnustelemaan tätä radalla. Ratapäivä jäi osaltani aika lyhyeksi, kun sisätilanlämppärin kennon toinen letku päätti irrota koneen päästä toisen kierroksen aikana ja sylkäisi kaikki vedet ulos… Siitä päivästä ei hirveästi jäänyt kokemusta, eikä käsitystä, miten lämmöt käyttäytyvät radalla. Jarrut tuntuivat oudon pehmeiltä aiemmasta jarrupäivityksestä huolimatta ja tämä jäi hieman mietityttämään.
2023:
Juuri ennen Botniaringin ratapäivää löytyi C5 RS6 jarrupääsylinteri -päivityksen ohjeet foorumilta ja ajattelin, että tuota on pakko kokeilla aiempana vuonna toteamiini hieman pehmeisiin jarruihin. Kyseinen päivitys oli todella hyvä ja jarrutuntumasta tuli rata-ajoa ajatellen sellainen, mitä halusinkin.
Jurvassa käytiin päivä ajelemassa ja auto tuntui rokkaavan kohtuullisen hyvin. Lämpöjä tuo nosteli aina yhden nopean kierroksen jälkeen, joka oli tiedossakin. 5W-40 Magnatec ilman öljykuuleria ei näemmä toimi radalla. Alusta tässä on todella löysä, n. 15 vuotta vanha KW V1 ässän vakio vakaajilla. Onko tuosta upgrade ainoastaan V3, jos miettii rata-ajoa enempi? Ja paranisikohan tuo pelkillä vakaajien vaihdolla merkittävästi?
Hauskaa tuolla oli kuitenkin päästellä ja yllätyin, kuinka lujaa tuolla kuitenkin pääsi. Kaksi kierrosta oli ajanottaja kyydissä Dragyn kanssa, 1:58.5 ja 1:57.8 ajat sain ajettua, jotka ovat mielestäni ihan suht ok kierroksia vakio painoisella ässällä, heat soakin kiusaamana ja kapeilla semeillä(225/40). Botniaringin ratapäivästä jäi kyllä hyvä maku suuhun. Tässä pieni fiilistelypätkä ratapäivästä: https://www.youtube.com/watch?v=DlehgGIbRec
Ensi vuoden ratapäiviä ajatellen pieniä päivityksiä talven ajalle olisi öljykuuleri keulalle, 5w-50 öljynvaihto sekä vesimetaruisku.Viimeksi muokannut AdeR; 27.2.2024, 08:43.
- 2 tykkäystä
Comment
-
Vielä muutama hieno räpsy Jurvasta:
https://acf.kuvat.fi/kuvat/Tapahtumat/2023+Botniaring/
© Teemu Turunen
- 3 tykkäystä
Comment
-
Takavakaajaa suosittelen jäykistämään. Vähentää puskemista huomattavasti. Toki tuo 15v alustalle kuin alustalle aiheuttaa kyllä löysyyttä. Eli sekin kannattaa miettiä päivitykseen, vaikka siihen KW V3:n tai BC-racingin BR sarjalaiseen.
Öljycooleri on kans hyvä päivitys, omassa S4:ssa on joku ebat/aliexpress kenno ja silläkin pysyy jo hyvin öljyt alle 120 asteisina radalla 2-3 kierrosta. Elä välttämättä kokeile ensiksi jäykempää öljyä, koska se vastustaa koneen liikettä enempi ja aiheuttaa lämpöä lisää, BTDT ja 5w-40 öljyillä ajellaan.
- 1 like
Comment
Comment