Tuo seqentiaalisysteemi on vain proto jolla testata mekanismia. Aika paljo pienemmäksi saa puristettua lopulliseen versioon, jos siihen pisteeseen joskus pääsee. Vaijerit oli mielessä, mutta hankala löytää mistään noin lyhyitä. Yhen Fiiatin vaijerin jo tilasinkin, mutta oli liian pitkä. Luultavasti teen ekan testiversion tangoilla.
Tällä viikolla saapui myös pieni lähetys Finjectorilta. Suutinsetit molempiin Audeihin. EV14 2300cc Urssiin sekä 580cc tuohon 80:iin. Lisäksi tuli otettu vähä muutakin hilpettä, etanolianturiin liitin, ö-lämpöanturi Maxxeculle ja jotain muutakin. Tuli pieni sponssi Finjectorilta, sen verran hyvän tarjouksen antoivat. :)
Lisäksi hieman mietiskelly tota laatikon puolta kans, ja Tempon kanssa päädyttiin tilaamaan kaks kustom settiä 1-2 vaihdetta laatikkoon. Ovat suorakytkyjä, ykkönen 2.80 ja kakkonen 1.82 välityksellä. Aksila paksumpi 27mm chevyn boorilla.
Välitykset mielestäni olisivat aika hyvät. Orginaali verrokkina.
Vähä muuta hilpettä laatikkoon saapui myös:
Tuli myös ranetettua tommonen raakaproto sequentiaalimekanismista. On toki pahasti vaiheessa, ja saa nähä saako koskaan pelaamaan kuten oli ajatus..? :D
Nostellaan pitkästä aikaa taas tätäkin. Varsinaisesti ei oo tapahtunu juuri mitään tän projektin osalta. On ollu muutama muu autoprojekti täs välis. Yks Vitokin käväisi käsissä ku halvalla sai. Muutama pikkujuttu ja myyntiin ja heti vietiin käsistä. Latvialaiset kaverit haki, ei siinä mitään, mut parin kk päästä poliisista soitettiin et oonko myyny auton, on ollu mukana jossain rötöksessä HAAHA! (jotenki kummasti alitajunta tuon tiesikin) Onneksi tehtiin kauppakirja ja ilmoitin auton myydyksi heti seuraavana arkena, rahat toki sai heti käteen. Nytkin olis yks Citikka tuos odottamassa valmistumista, lisäksi tämmönenkin odottais koneen kasausta. :)
Mutta aina jotain pientä tänkin osalta, jossei varsinaista edistymistä, niin ainakin osien keräämistä.
Tuon vesipumppu jutun suhteen, josta tuossa aiemmin oli kyse, niin tilasin sen Subarun hammaspyörän, ja kyllä se olis ihan sopiva tähän tarkoitukseen:
Menipäs vaikeaksi löytää oikealla jaolla oleva valmis laakeroitu hammaspyörä. Ainoa 8mm jaolla oleva jonka nyt löysin on Subarun HTD rulla. Gatesin mukaan GT2 hihnaa voi hyvin käyttää HTD hammaspyörien kanssa. http://dev.gatesrubbercompany.com/pa...cation_id=3316
Mutta eihän HTD:tä oo samalla jaolla ku GT2:sta, eli ei voi sekoittaa keskenään. Eli nuo alkuaikojen tommis billet pyörät täytyy olla vaan pyöreäpohjaisia GT2:ia..? Ja tosiaan mittailemalla varmistin että Urssin jakoremmi on siis GT2 8M, hammasväli siis tasan 8mm. Luulin jo löytäneeni sopivan Ford Escort 1.8D rullan, mutta tarkemmin asiaa tutkittuani se taitaa olla 9,53mm jaolla, eli eri tyypin remmille siis.
Edit. Näyttää sittenkin olevan HTD 8M hihnaakin olemassa, ei vaan ollu listattuna tuossa Gatesin pdf:ssä.
Niitä htd rullia saa kaupasta kaiken kokoisia, itsekkin ostin sumpun vetorullaksi. Veikkaan että on ollut houkutus liian kova ostaa muutaman euron valmis aihio johon vaan keskireijän koneistanut versus että kaivaa koko kalikan.
Niin, silti ois voinu ostaa vaikka oikean aihion..
edit: ja mitä noihin tommispilletin tuotoksiin tulee, niin taitaa pääasiassa olla kyse ymmärtämättömyydestä. Samaan autoon, tuon teräksisen HTD-alahihnapyörän kaveriksi kun on tarkoitettu GT-hammastuksella oleva ylähihnapyörä.. Ilmeisesti tänä päivänä joku on asiaa hieman oikaissut, kun käsittääkseni tilanne on toinen.
Oheisessa kuvassa noita eri hihnatyyppejä.
Se 8M, eli "kasin moduli" tulee siitä, että hampaiden harjojen etäisyys on 8mm. Eri hihnatyyppejä on useita, mutta tavallisimmat on noi HTD, GT, GT2 ja GT3 varmaankin.
Kuten lehtonen mainitsi, noita erilaisia hammaspyöriä saa monenlaisena valmiina ja aihiona. Suomessa parhaiten varmaan SKS Mekaniikka Oy:ltä. Suurimpia valmistajia lienee Gates, jonka esitteistä asia aukeaa hyvin ja siellä on myös kaikki standardityypin hihnapyörät.
Leave a comment: