Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Coupe 2.2 -89

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

Jumiutuneen liukutapin saa hyvin pois kun poraa pienen reiän liukutapin taakse satulan kannakkeeseen ja sieltä käsin lyö tapin irti. Sitten vain MIGiin iso virta päälle ja reikä umpeen. Noin olen muutaman irrottanut ja korjannut kun on katkennut pultti kannakkeen sisään. Kannattaa tehdä varmaan joissain tapauksissa jo ennen pultin katkaisua...

Comment

• Omaani uusiin just remontin aikana liukutapit, löyty paikalliselta varaosapuljulta hyllystä. Aivan käsittämätöntä pellyylyä jarrujen kans tuo pultti!

Comment

• Mie olin tänään nohevana ja kävin kyselemässä liukutappeja tarvikeliikkeestä ja vastaus oli odotetunlainen, ATE satuloihin kyllä, girlingiin ei. Mikähän siinä on että laite kun laite niin aina on juuri se väärä malli :D ...

Satuloiden hinta 97€ kpl. Tiiviste sarja jotain 24€. Käsijarru korjaussarja jotain 34€. eli joko 200€ ja "helppo homma" tai 116€ ja pidempi aikainen ähertäminen nollakelissä tallissa. Yhtään ei kyllä nappais alkaa aukomaan satuloita/arpomaan missä vika, mutta turhan hintavaa vaihtaa kummatkin satulat.
        Viimeksi muokannut Mr_nice; 9.11.2009, 22:49.

Comment

• Tämän päivän saldona kerrottakoon että minä vihaan etuvetoisia. Siis aivan hirveää leikkimistä kokeilla päästä eteenpäin, saati sitten jos tulee vielä mutka.

Takaveto HOT, etuveto NOT. Mutta neliveto olisi silti eriveto (tai vastaavasti teiden peto). Hulluks tulen jos pitää etuvedolla kokeilla talvi selviytyä.

Comment

• - Vedolla ei ole väliä, jos haluaa normisti ilman tunnesiteitä pisteestä a pisteeseen b.
            - Jos haluaa edetä tuomiokelejä uhmaten aina pisteestä a pisteeseen b, pitää olla neliveto (+maavaraa)
            - Jos haluaa nauttia sillä matkalla siitä, mihin suuntaan kahva osoittaa, pitää kaikkien pyörien vetää tai vain takapyörien.
            - Jos haluaa, että se nautinto ja hupi yhdistyy ripeään etenemiseen, valitaan neliveto
            - Jos haluaa siitä huvista rennompaa hupailua ilman vauhtia, valitaan takaveto

:)

Comment

• Ja jos haluaa nautiskella matkasta kelillä kuin kelillä, valitaan Audi-merkkinen neliveto.. =)

Comment

• Mikäs tämä ylävesiletkun anturi on? Kun kaikki sanoo että se kannattaa vaihtaa jos on tiettyjä ongelmia moottorin kanssa. Löytyykö motonetistä? Katselin motonetin sivuja niin siellä on miljooona erinlaista anturia. Auto on Coupe vm.89 2.3 NG

Comment

• Siinä lähdössä on kaksi lämpötila-anturia, 2- ja 1-johtoinen. Toinen on mittaristolle ja flektille ja toinen ilmeisesti ISV:lle. En tiedä kumpi on kumpi. Tuttu vag-huoltomies sanoi ettei kannattais tarvikeantureita käyttää. 40e huiteilla kappale nuo molemmat anturit.

Comment

• NG:ssä tuo ylävesiletkun yläpuolella oleva kaksinapainen lämpöanturi on ECU:lle (ISV:lle siis myös). Sen toimimattomuus pistää seossuhteen aivan sekaisin, ja on KE3-jetronikin toiminnan kannalta tärkeimpiä. Motonetin vastaava saattaisi olla:

• (37-3546 Lämpötilakytkin VAG 85ø HARMAA) 12.50 ?
                    Kunhan anturin pistokkeen väri on sama, mitä vanhassa (jos vanha on oikea!). Marmorilta kaksinapainen on arvoltaan muistaakseni vain lähelle 80 ?.
                    Tämän lisäksi lämpöä haistelee ylävesiletkun alapuolella oleva multivika-anturi (3 tai 4 napainen riippuen valmistajasta/anturin vuosimallista), joka taasen kertoo jäähytysnesteen lämpötilan muun muassa mittaristolle.

Comment

• Tämä päivä menikin sitten taas totaalisen perseelleen. Päivän ideana oli ottaa ja korjata edes toinen takajarru.

Olisihan se pitänyt hoksata jo heti aamusta kun nukuttiin 1,5 tuntia kellon soinnin yli, että ei kannata yrittää mitään, mutta olin positiivinen enkä välittänyt edes siitä että paikallinen tarvikeliike ei ollut saanut toimittajalta tavaroita mukaan lukien takajarrun tiivistesarjaa.

Mentiin tallille ja elettiin siinä laittelemaan vehkeitä kuntoon, heti selvisi että pulttipyssy oli jäässä eli ristikkoavaimella rengas irti. Kun rengas oli irti ja aloin vilkuilemaan selvisi heti että käsijarrun jumittaminen ei johdu itse satulasta, ainenkaan kokonaan, vaan vaijeri tai joku vaijerin haaroitus jumittaa. Eli ilmeisesti vaijeri vaihtoon.

Se ei kuitenkaan ollut ainoa ongelma vaan myös liuku olisi saatava toimimaan. Satula irti ja tutkimaan. Ensimmäisistä pyörittelyistä selviää että toinen liuku liikkuu, toinen on kuin yhtä puuta "jarruraudan" kanssa. Jumineelle vähän lämpöjä,pari kopsua, R3;sta ja uusi yritys. Kääntyy, kääntyy ja huops, mitä helvettiä, jumineen liu´un "mutteri osa" pyörähti irti. Vähän tutkailua ja selviää että tämäpäs se vasta on patentti, liuku on joko korvattu jollain pultilla johon hitsattu pari mutteria tai vanhaan liukuun on hitsattu pari mutteria (selviää ehkä kuvasta). Tilanne siis että nyt "raudassa" on katkennut tappi sisällä jumissa.

"Rauta" on siis saatava irti, ensimmäiset yrityksen kertoovat että yhtä vaikeaa mitä toisellakin puolella. Vähän pauketta, R3;sta ja toinen yritys, tulos että halppis putkipihdit napsahtaa väännöstä poikki ja pultit eivät ole hievahtaneetkaan. Paljon tutkailua ja tulin tulokseen että ainoa vaihtoehto vetää paineilma "katkaisukoneella" (bilteman hieno nimitys laitteelle, KLIK!) pulttienkannat poikki. Ei ihan helppo homma ahtaissa tiloissa, jarrukilven tykönä ja kun meinaa vetää kone jäähän paineilman ja kylmyyden johdosta.
                      Nyt kumminkin rauta irti, mutta sisällä oleva tappi ei lähde irti vaikka kuinka mäiskii. Ilmeisesti siis menee koko "jarrurauta", sen pultit, ja liut vaihtoon ja ilmeisesti ainoa paikka mistä saa on marmori?

Nyt auto tallilla seisomassa, laina auto ajossa. Alkaa vaan vähän jännittää kun ynnäilee paljonko maksaa takasatulat,toiselle puolelle rauta, käsijarruvaijeri, ja näyttipä olevan siitä jarruvoiman rajottimesta tulleen se jousi läpi, eli jos katsuri ei tykkää itse korjatusta niin aijaijai.

Comment

• Tsory, ny näyttää silleen,et sä ite oot pilannu ton jutun. Oma moka!!
                        Ei mulla ollu mitään ongelmia, OK 4 v.nuoremman kanssa. Mutta yleensä ottaen,kysyTepolta?? Homma on helppo ja ei maksa paljoa, Tepolta saa, näin itä-suomalaisena ainoastaan vittuilu vastauksia. Niistä,en pidä. Yhtään ainutta asiallista vastausta en ole ko. herralta saanut (turkulainen!!), en tiedä johtuuko se mun itä-suomalaisuudesta vai siitä, että mä jopa tiedän tuontijutuista...ja että mulla on jo asema toisessa organisaatiossa...älä Teppo mulle ala........ ollaan kavereita

Comment

• Tsory, ny näyttää silleen,et sä ite oot pilannu ton jutun. Oma moka!!
                          Ei mulla ollu mitään ongelmia, OK 4 v.nuoremman kanssa. Mutta yleensä ottaen,kysyTepolta?? Homma on helppo ja ei maksa paljoa, Tepolta saa, näin itä-suomalaisena ainoastaan vittuilu vastauksia. Niistä,en pidä. Yhtään ainutta asiallista vastausta en ole ko. herralta saanut (turkulainen!!), en tiedä johtuuko se mun itä-suomalaisuudesta vai siitä, että mä jopa tiedän tuontijutuista...ja että mulla on jo asema toisessa organisaatiossa...älä Teppo mulle ala........ ollaan kavereita
                          Mitäs helv*ttiä toi nyt oli? :D

Jos tuo alku oli nyt suoraan minulle niin antaa tulla kritiikkiä että mikä kohta on minun pilaama? ottaen huomioon että en ole kyseistä jarrua itse purkanut tätä ennen kertaakaan edes palojen vaihdon verran. Eli ehkä ainoaksi virheeksi voi laskea että olen ostanut auton, mutta siitäkin voi sitten olla montaa mieltä onko virhe ollut ostotilanteessa kun siitäkin kumminkin kulunut jo yli puolivuotta ;) ...
                          Viimeksi muokannut Mr_nice; 15.11.2009, 00:20.

Comment

• Nii mikset et purkanu ite??
                            En minäkään autoista/Audeista ymmärrä, mut ihminen nekin on tehny, eli voipi ottaa ja kattoo kuinka on tehty, vai mitä?
                            Nää saksalaiset inssit on joissakin tapauksissa olleet? viisaampia ku mie.

Toi sähö puoli on mulle vaikee, joten jätän sen kaverin hoidettavaksi.. mä hoitelen noita liikuvia osia mieluumin...

Jarrut on helppo homma, ota irti, pura (riittävästi), laita uutta (tiivistettä jne.) ja laita paikoileen. Sinä se, ei oo isompi homma, päivässä hoidettu, jos on lämmin talli. Sorry ei sua vastaan mitään, joskus tää vaan purkautuu...........

Comment

• En nyt vttuile, mutta kyllä tuon vielä pelastettua saa.
                              Tuota kun vähän lämmittelee kosaanilla tai jollain muulla, niin saa tuon pultin irti jonka oot katkaassu sillä "katkaisukoneella" ja tuon liukutapin sillä jo aiemmin mainitulla keinolla, eli reikä sinne toiseen päähän, ja siitä sitten jollain puikolla lyöt sen liukutapin palan pois sieltä.

Jarrupaineensäätimestä sen verran, että oon ainakin 2 audia nyt katsastanu, joissa molemissa oli se jousi tulos läpi siitä raudasta. On hitsattu ja tehty "amispatenttia". rautanaula on hyvä hitsata siihen.

Kyllä se siitä pikkuhiljaa ;) Aina ei voi onnistua, on täs itekki tullu säädettyä taas vaihteeksi.

Comment

• Elekää poijjaat leikkiä elämällänne, ei mitään rautanaula "patentteja" vaan ihan oikeita osia, varsinkin kun puhutaan näin tärkeistä osista kuin jarrut!

Se jos ajjaa lujjaa, ei oo vielä mittään, mutta pittää saaha myös tarvittaessa pysähtymmään!

Comment

• Uudet takajarru hilppeet n.400e ja vituttaa vain sen maksu hetken ,vanhojen korjaus yritykset vituttaa vähänväliä.

Comment

• On tainnut joillain runoliemet yöllä kirjoitusapuna. =)

En nyt näe mitään syytä piruiluun, jos osat niin jumissa, että katkeavat ennenkuin irtoavat. Saattaa hyvinkin olla pelastettavissa toki. Pultin voi yrittää ottaa vaikka vastakierretapilla pois ja liukutapin irrotukseen kikat jo kerrottiinkin. Uuden hankinta on se helppo tapa, joskin kysyy enemmän valuuttaa.

Itse vaihdoin B4:n, ilmeisesti turhaan, toisen käsijarruvaijerin. Ne kannattaa tutkia ennenkuin hankkii uudet. Motonetin vaijereilla ei kuulemma kauaa ajele ja OEM maksaa järkyttäviä. Itse tilasin siltä turkulaiselta OEM-version, enkä saanut osakseni vittuiluakaan, vaikka olenkin valtakunnan itäreunalta.. =)

Comment

• Kirjoittelepa Zimi seuraavaksi vähemmän kännissä.

Tuohon voi yrittää hitsata mutteria kiinni, lämmittää kosaanilla ja sen jälkeen yrittää vääntää. Sen jälkeen vasta porata toiselle puolelle reikää. Liukutappeja saa ostettua järkevään hintaan erikseen.

Comment

• Zimi kirjoitti:
                                        Nii mikset et purkanu ite??
                                        En minäkään autoista/Audeista ymmärrä, mut ihminen nekin on tehny, eli voipi ottaa ja kattoo kuinka on tehty, vai mitä?
                                        Nää saksalaiset inssit on joissakin tapauksissa olleet? viisaampia ku mie.
                                        Ihan itse olen kyllä purkanut nuo osat, en vain tämän puolen vuoden aikana mitä olen omistanut, ennen tätä hetkeä kun ei ole ollut tarvetta / aikaa paneutua tuohon joten en ole kyseisiä sätöksiä edes huomannut.

Ja öö mitäpä veikkaat mitä olen yrittänyt tehdä? Joo purkaa,vaihtaa, kasata, mutta nämä hitsailut sun muut on entisen omistajan jäljiltä, tietysti ihminen hänkin mutta eipä ole purku ohjeita tai muita omille rakennelmilleen kirjotellut, eli eipä onnistukkaan ihan yks yhteen "käännä vaan auki".

Saksalainen insinööri ei kyllä ole ollut ajantasalla kun on nuo kuusiokolo pultit laittanut tuonne (ja joku joskus jättänyt kupari tahnat välistä).
                                        Niin ja siis "katkaisukoneella" poikkivedetty kuusiokolo kyllä irtos helposti nyt kun rauta on irti, eli oli jämähtänyt kiinni siitä kannastaan sinne navanpäähän.

Ja kyllähän min sinne jo reijän porasin, ja siitä tapin ja 3kg moskan kanssa ruuvipenkin päällä kokeilin irrotella,ei liikahtanut mihinkään. Ei vaan ole kunnon lämmitys vehkeitä,ei tuo pikku toho saa kun vähän päälle sata asteiseks tuota mötikkää. Lisäksi minulla on paha epäilys että siellä saattaa olla nyt joki pinnapultit pätkä johon oli nuo mutterit hitsattu, eli lyömällä ei lähde vaan pitäisi saada kierrettyä. Ainiin ja olisinhan minä siihen hitsannut mutta tottakai eilisen meiningin mukaisesti on suojakaasu puteli serkulla lainassa niin eipä tällä kertaa.

Kyllähän sitä aina vittuilla saa, mutta asiasta. On näitä sen verran huolleltu (tämän auton osa näkyy topicin aloitusviestissä) että kyllä jo huomaa millonka jokin on oikeasti jumissa ja kaikki sillä hetkellä saatavilla olevat konstit käytetään. Oma lukunsa tietysti nämä kyläseppien rakennelmat joista ei kukaan tiedä mitä siellä on tehty,tässäkin tapauksessa pinnapultin päähän on saatettu hitsata mutterit pinnapultin ollessa paikoillaan jolloin myös itse pinnapultti on saattanut hitsautua "jarrurautaan" (sanokaa ihmeessä jos on oikea nimitys jollakulla tiedossa) kiinni.

Comment

• --------------------------------------------------------------------------------

NG:ssä tuo ylävesiletkun yläpuolella oleva kaksinapainen lämpöanturi on ECU:lle (ISV:lle siis myös). Sen toimimattomuus pistää seossuhteen aivan sekaisin, ja on KE3-jetronikin toiminnan kannalta tärkeimpiä. Motonetin vastaava saattaisi olla:

(37-3546 Lämpötilakytkin VAG 85ø HARMAA) 12.50 €
                                          Kunhan anturin pistokkeen väri on sama, mitä vanhassa (jos vanha on oikea!). Marmorilta kaksinapainen on arvoltaan muistaakseni vain lähelle 80 €.

Tämän lisäksi lämpöä haistelee ylävesiletkun alapuolella oleva multivika-anturi (3 tai 4 napainen riippuen valmistajasta/anturin vuosimallista), joka taasen kertoo jäähytysnesteen lämpötilan muun muassa mittaristolle.
                                          Missäs tämä yläpuolinen anturi tarkalleen siitten sijaitsee? Meinaan vaikuttaisi vahvasti että se on hajalla. Itselläni syylärin yläpuolelta lähtevän letkun, moottorin päässä on anturi joka on sininen. Onko se juuri se?

Comment

• Kävin tuossa marmorilta kysymässä huvikseen hinnat.
                                            Rauta 81.80?
                                            Satula 241? (keh keh)
                                            Vaijeri 50,50?

Eli joo ei tuo rauta nyt niin älyttömässä hinnassa, tai no joo katsoa minkälainen kekäle, mutta noin muuten. Kuitenkin pitää nyt ensin kokeilla jostain purkuosaa löytää tai kokeilla tuosta irrottaa tuo sätös sisältä.

Comment

• Käy Henri tilaamassa Vitikaiselta satula. 126€ kustantaa.

Comment

• Itse asiassa vitikaiselta 97€, kun kävin tuossa jo viime viikolla kyselemässä (tietysti tuo ~126 jos ei ole antaa satulaa vaihdossa).
                                                Nuo marmorin hinnat pistin tosiaan vaan sen takia että kävin tuota rautaa tiedustelemassa niin samalla sai fakta hinnat satuloista marmorilta ostettuna.

Ideana olis vaan nyt saada se rauta jostain ja kokeilla korjata vielä oikeanpuolen satula = käyttää auki putsailla ja lyödä nippuun, sillä se piti joten kuten jo muutenkin, mutta kun liuku oli mitä oli jne, niin voi olla että sen takia anto periks. Ja nythän siis se että jumitti päälle johtui siitä vaijerista (jolle pitäis kanssa kyllä jotain keksiä). Raudan kun sais niin olis edes ajettavassa kunnossa.

Comment

• Tänään sain vihdoinkin tapin pois, ja oli muuten tiukassa. Ei auttanut reilut lämmötkään vaan pitihän sitä porata melkein puolet pois ja silti sai vielä hakata ihan tosissaan että lähti irti.

Näyttää ainenkin siltä että kyseessä oli siis katkastu liuku joka oli jämähtänyt kiinni ensin itsekseen ja sitten kun siihen oli hitsattu mutteri päähän, oli tappi jämähtänyt vielä tiukemmin rautaan.

Comment

• näytti saavan noita liukutappeja ainakin koivusen luettelon mukaan kun töissä katoin... hintaa vaan näky olevan aika hyvästi, 20-35€
                                                    Viimeksi muokannut Mehtala; 18.11.2009, 17:12.

Comment

• Motonet myy ihan korjaussarjaa ja vieläpä kovin edullisesti. Toisaalta, jos Koivusen kama on noin paljon arvokkaampaa, herää kysymys Motonetin laadusta. Eipä nuo järkyttävän hintaisia ole Koivusellakaan, jos ei tuo nyt ole kappale hinta pelkälle luikutapille? Suojakumeja saa marmorilta erikseenkin ja paketissa on mukana pultit ja rasva. Hintaa toki taas enemmän kuin halpamarketissa.

Comment

• Eilen kävin vielä paikallisesta puljulta kysymässä liukusarjaa ja hinnaksi tuli juurikin tuo 35?. Tietysti jos tuo motonetin sarja on vaan käypänen niin semmosta kai sitä pitäis lähteä jostain kyselemään.

Comment

• Tänään katsoin töissä oikein olan takaa hintoja tuonne jarru osastolle seuraavin tuloksin.

Liukutappisarja eteen girling = 20,20€
                                                          Liukutappisarja taakse girling = 20,20€
                                                          Etujarrusatulan korjaussarja girling = 44,50€
                                                          Takajarrusatulan korjaussarja girling = 35.50€
                                                          Takajarrusatula vaihtoosa = 129€
                                                          Takajarrusatula ilman vaihtoosaa = 192€
                                                          Etujarrupalat = 55-70€ (halvemmat = lucas -merkkiset)
                                                          Takajarrupalat = 12,50-120€ (merkeistä ei tuetoa, 3 vaihtoehtoa joista kallein oli joku tuning sarja)
                                                          Jarrulevy eteen = 35-95€ (kalliimpi oli uritettu racing levy, ei tietoa merkistä)
                                                          Jarrulevy taakse = 22-90€ (kalliimpi oli uritettu racing levy, ei tietoa merkistä)

nämä siis Audi 90 -88 2.3€ (NG) autoon, jossa käsittääkseni on nuo samat osat kuin tuossa 2.2 KV:ssa

Comment

• Ajattelin tässä saman topicin sisällä kysyä noista Coupen etujarrulevyistä, et mistä tuohon oikeen oikeat löytää?
                                                            Varaosaliikkeestä katottiin Coupen omat levyt ja kysyin mittoja, niin ei lähellekään kohillaan. 256x22mm pitäs olla ja oli jotain 270x30 luokkaa.

No, sit otin sovitukselle KV-koneisen 90 Audin etulevyt, mitoiltaan oikeat, mutta olivat sitten liian matalat (?) siitä levyn keskiosasta.
                                                            Olivat jotain 25mm korkeet ja pitäs olla 35mm, tämä sama ongelma toistu Zimmermanin levyissä et olivat liian matalat keskiosastaan.

Saakohan tuohon millasia tarvikelevyjä ku jokapaikassa vähä sama homma ja alkuperästen hinnalla saa jo ehjäjarruisen purkuauton.

Comment

• No ainakin LPR:n Osasilta löysivät heti TRW:n levyt ja palat eteen ja taakse 90 quattroon vuodelta '90 NG-koneella. 200€...

Comment

Working...
                                                              X