Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

PerheFarkku S4 B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    PerheFarkku S4 B8

    Jospa sitä sitten tekisi tästä ihan projektin tänne kun kerran on hyvät suunnitelmatkin jo valmiiksi ?.

    Tuli hankittua Saksasta "vähän"käytetty S4 B8 aihio projektia varten. Heti kärkeen tuli kyllä tajuttua, että halvalla tässä ei tulla pääseen mutta kokeillaan silti (verottaja hieroo taas karvaisia tassujaan kun pääsee köyhää rokottamaan).

    Auto löytyi eteläisestä Saksasta Frankfurtin ja Nünbergin välimaastosta.156tkm ajetussa autosta voisi luulla olevan jo paljon sanomista, mutta edellinen omistaja oli pitänyt tätä kyllä hyvin.

    Auto oli täysin vakio, paitsi putkisto oli vaihdettu. Putkistoksi oli edellinen omistaja halunnut Capriston putkiston, ei haittaa tätä uutta omistajaa ?.

    Ennen auton tuloa Suomeen olin jo Timoon (Timputer) yhteydessä, että mitähän Pete (porkkis, Erikoismoottori.fi) saisi tälläisesta irti??? Suunnitteilla oli jo itsellä tehdä jotain muutakin viritystä kuin vain ohjelma.

    No ensimmäinen suunnitelma toteutui viime sunnuntaina, kun PerheFarkku sai ensimmäisen ohjelmansa. Kone + laatikko softaus by Erikoismoottori.fi!!!!
    Pitää kyllä sanoa, että herrojen Timon ja Peten avulla jo nyt sai PerheFarkku sellaisen peräruiskeen että tottuttelua on ollut pitää ajokortti lompakossa ??.

    Seuraavat askeleet otetaan kun saan ilmanoton ja ahtimen pulleyn vaihdettua. Sitä ennen kuitenkin dynolle tällä kokoonpanolla Ylöjärven Autodiagnoosille. Laitan heti tietoja kun dynolaput saan ?.

    Ja kun sekään ei riitä kuitenkaan, niin ollaan jo suunniteltu ilmanottoon parannusta Timon kanssa. Tarkoitus olisi vaihtaa kaasuläppä isommaksi ja kokeilla paljonko ilmaa saadaan Audin koneeseen lykättyä.

    Osalistaa seuraaviin vaiheisiin:

    Koneeseen:
    APR intake
    Forgen 57.5mm ahtimen pyöriä
    Ahtimen jäähdytyksen parantaminen
    HPFP upgrade

    Alusta ja jarrut pitäisi kanssa päivittää, joten jotain hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.

    Vielä parit kuvat

  • #2
    Komea peli.

    B8 S4 kuolatessa on tullut tutustuttua myös kaikkiin mahdollisiin modifikaatioihin.
    Yksinkertaisin päivitys jarruihin liennee eteen Q5 Brembon satulat.

    Pienempiin alustan muokkauksiin kuuluu:
    Taakse paksumpi sway bar
    Vaihteiston ja perän tiukemmat tuet, esim. ECS:n tuotos
    Alu kreutz sekä tiukempi poikkituki iskaritolppien väliin, netistä löytyy keskustelua kumpi on parempi ja onko hyötyä laittaa molemmat.

    Comment


      #3
      Tuli itselle B7 koriseen hommattua kyseiset Q5 oem satulat ja maalailtua ne. Porsche Macanin satuloita ovat paljon jenkeissä myös laittaneet koska ne ovat halvempia siellä. Satulat odottaa vielä asennusta, koska talvivanteet eivät taida mahtua pyörimään niiden kanssa. Näiden kavereiksi tietysti tulee S4 B7 345x30mm levyt. Näissä on kyllä uskomattoman huonot jarrut vakiona.

      Click image for larger version  Name:	20201018_112214.jpg Views:	0 Size:	312,6 Kt ID:	1901881
      Viimeksi muokannut Latviss; 20.10.2020, 12:38.

      Comment


        #4
        Tuo Alukreuz on aika älyttömän hintainen, muistan nähneeni Audizinella topikin, jossa harrastaja oli hitsannut ylimääräiset tuet olemassa olevaan X-muotoiseen metallikehikkoon keula/perä-suunnassa ja se oli jo heti edesauttanut jäykistää koria. Sen kokeilisin ensiksi. Poikkituki iskaritornien väliin on kyllä suositeltava update ihan jokaiseen B8/B8.5 8K ja 8T Audiin.

        Comment


          #5
          Kiitoksia jo näistä vinkeistä!

          Tuota sway baria olinko jo katsonut 034 Motorsportin sivuilta ja vaihteiston tuki on jo tilattu ;). Onko vielä ehdotuksia madallus jousiin? Eibach -20mm?
          +RISU, siis tarkoitat etupoikittaistukea päälle JA alle?

          Noita Q5 Brembon etusatuloita varmaan tuohon omaan sitten olisin vailla, pitää vaan löytää mistä tilaisi... Näytti olevan monesta paikasta loppu juuri nyt.

          Vielä pieni update koko projektiin. Laskin tuossa mitä auto on tähän mennessä tullut kustantamaan ja aion vertailla lisätehojen kustannusta malliin hp/€. Kait sen jotenkin voisi pähkäillä, jos joku muukin aikoo 3.0 TFSI viritellä näillä minun valitsimillani palikoilla.

          Auton hinta nyt kaikkine kustanuksineen;
          Itse auto 16500€
          tuonti kaikkine kustannuksineen 1745€
          verokarhun osuus 6666,63€

          Auton hinta yhteensä 24 911,63€, tämä toimii nyt siis vertailuna tehon lisäysien kustannuksiin. Eli nyt sai 1 hp / 74,81€ :)

          UPDATE TULOSSA STAGE 1 KOHTAPUOLIIN DYNOLAPPUSEN KANSSA!
          Viimeksi muokannut JPStone; 20.10.2020, 21:02.

          Comment


            #6
            Oemvwshop.de tilasin omat satulat. Noitakin on muutamaa eri mallia, kannattaa olla tarkkana että tilaa oikeat.
            Viimeksi muokannut Latviss; 19.11.2020, 21:56.

            Comment


              #7
              Elikkäs kuten Makrilli tuossa linkin jo laittoi, niin konepellin alle: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...en-v%C3%A4liin

              Ja sitten auton alapuolelle, kuten kuvaan olen seuraavan sukupolven kuvankäsittelymenetelmin mallintanut ne hitsattavat lisätuet tuohon alkuperäiseen X-braceen.

              Comment


                #8
                Itellä vähän samantyylinen taktiikka oman kanssa, joten kiinnostaa millaisia lukuja saat dynosta. Omaan tuli aluksi Turbotecin stage1 ilman laatikkosoftaa, kun se oli helposti saatavilla läheltä ja dynolapun kanssa. Äkkiseltään ei kyllä nuo luvut kalpene nuille hihnapyörä + intake vehkeille. Tällä hetkellä kiinni lisäksi nuo 034 drivetrain + taka-apurungon insertit ja x-pipe.

                Suunnittelin ensiksi hihnapyörää + jäähdytintä, mutta kuulosti, että pelkällä softalla saa parhaan tuloksen alkuun. Jossain vaiheessa täytyy investoida cooleri + varmaan sama laittaa kerralla molemmat hihnapyörät, että ero näkyisi jotenkin. Intakeen vaihtoehtona myös vakiopönttö + 034 intake putki mikä oli jenkeissä vähän toista sataa. Mulla oli -09 kamppeessa uusittu mekatronikka, josta launch control puuttuu joten sekin pitäisi saada jostain käyttöön..


                Comment


                  #9
                  +RISU, no sytytti valoja enemmän =D. Pitää katsoa mitä kaikkea sitä tulisi laittaa nyt kun auto on vielä jokapäiväisessä käytössä ja tulee olemaankin. Radalle jos jossain vaiheessa uskaltaa, niin tuo on varmaan aikas pakollinen uppi jos aikoo edes jotain aikoja saada?

                  Makrilli, yritän laittaa mahdollisimman rehellisesti kuluja tästä autosta tänne niin näet mitä olisi edessä jos tällaista meinaat hankkia.

                  tkaikkonen, no htto vie nuo on jo hyvät tehot tuossa lapussa!!! Dynopäivä sovittu 4.11 jolloin pääsen omasta tehot lapulle saamaan. Ette kokeilleet kun yhden vedon tuohon teholapulle? Yritän itse sopia, että vetoja saataisiin ainakin 3 jotta pääsisi katsomaan kuinka paljon puhaltimen kuumeneminen vaikuttaa tehoihin.
                  Minullakin oli jo noin 60tkm kohdalla vaihdettu mekatroniikka romppeet tuohon, enkä ole vielä edes kokeillut launch controllia (ei ole vielä ollut potenttiaalista "kumppania" vierellä valoissa =D ).
                  Itselläni on tulossa APR ilmanotto ja tosiaan tarkoitus on tuo pikkupyöriä samalla vaihtaa ennen seuraavaan dynoa. Nyt siis ensin testataan paljonko tehoja tuli pelkällä softalla ECU + aski (stage 1), sitten kokeillaan nuo seuraavat upit ja ehkä softaus (stage 1+?).
                  Viimeisin vaihe tulee olemaan sitten jossakin vaiheessa dual pulley, jäähdytys, intake uppi (isompi kaasuläppä yms) ja Stage 2+ tai onko se nyt sitten jo Stage 3 softaus.

                  Comment


                  • #10
                    Dual pulleyn kanssa EGT:t on kuulemma sen verran korkeat että vakiokatit ennenpitkään tyhjentävät itse itsensä tai tukkeutuvat ja pahimmillaan rikkovat moottorin.
                    Vakiokatit tulee tiensä päähän ennemmin tai myöhemmin vakiotehoillakin mutta mikä tahansa softa tai tehojen nosto varmasti vauhdittaa tätä prosessia.
                    Decat tai kisakatit esim. resonaattorien tilalle vaikuttaa yleiseltä kuitenkin vasta dual pulleyn yhteydessä.
                    Lopuksi decatin tai kisakattien myötä äänet kyllä kasvavat, ja äänestä tulee kuulemma raspy:mpi (onko tälle edes sanaa suomeksi?, rämisevämpi?)

                    Comment


                      #11
                      Olen kanssa kuullut kateista, että jossain vaiheessa porsivat totaalisesti. Ajattelin jos teettäisi downpipet joissa 200 CPSI vapaammin virtaavat catit ja vieläpä hitusen kauempana kuin orkkikset.

                      tkaikkonen, onko tuosta x-pipestä ollut hyötyä?? Varmaan tämäkin olisi mahdollista teettää putkistoon.

                      Pitääkin kikkailla jollakin suunnittelusoftalla "esi"vedokset tuosta alkuputkistosta. Tuo Capriston putkisto pitää nyt jo aikas raspy äänet ja trumpettisoittokunta alkaa soittaan noin 3000-3500 kierroksen kohdalla että korvista alkaa vuotamaan vaikkua =D

                      Comment


                        #12
                        Pikkunen testi äänistä. Kumpi on parempi S4 B5 Borlan putkistolla vai S4 B8 Capriston putkistolla =D. Oma suosikkini on ehdottomasti S4 B5 Borlanputkistolla!

                        S4 B5 Borla

                        S4 B8 Capristo

                        Comment


                          #13
                          En tiedä oliko siitä muuta kuin äänimaailmaan vähän muutosta pienellä budjetilla. Sen heitin vasta viime viikolla kiinni eli muuten oli vakio dynossa. Heitin samalla talvirenkaat alle niin ei edes tullu vertailtua miten kulkee, kun ei ole kitkoissa pitoja kunnon kiihdytykselle

                          Meni muuten itellä suuntaukset sekaisin taka-apurungon inserttejä laittaessa niin kannattaa olla tarkkana vaikka 1 kerralla asentaakin.

                          Millasella kulutuksella sulla tuo kulkee? Mulla näyttää nyt pitkän ajan kulku 11.0, semmosella 20km suuntaansa työmatkalla josta puolet menee motarilla eikä se muuttunut softauksella. Laatikkosoftauksen voisi itselle perustella helpommin jos sillä olisi vaikutuksia siihen. On nämä kyllä nautinnollisia vehkeitä vrt ex. 3.0tdi allroadiin

                          Comment


                            #14
                            Tämä onkin hyvä projekti kun itsellä ollu kans kattelussa s4 tuon aakkosen tilalle ja samoja modeja lueskellut netistä valmiiksi jos joskus hairahtaa :D sitte offtopiccina tkaikkonen ajelehan sunnuntaina klubikahveille näyttää ässää :)

                            Comment


                              #15
                              Hyvä jos tehet tuon dyno homman nuin niin saa vertailu kunnolla paljonko tehoa tulee jollain muutoksilla. Itellä intake,pulley,x-putki ja porkkiksen molemmat softat ja tehoa on kohtuudella kun 4.38s 0-100kmh ilman lautsia.
                              Pulleyllä tulee pikkasen hereämmäksi alakierroksilla ja intake kitillä tulee paaaljon ahtimen vinguntaa lisää :)
                              Tossa pätkä nuilla modeilla miten rämisee
                              https://youtu.be/o5bO-ZOBEvw

                              Comment


                                #16
                                tkaikkonen, kulutuksista en vielä ihan tarkkaan tiedä kun nyt korona aikaan ei ole pitempää ajoa tullu tehtyä. Varmaan max 5km suuntaansa ja ihan nurkissa. Laitan toki kulutukset jos tuossa tulee ajettua jokin pitempi reitti!
                                Ihan varmasti on erilainen ajoltaan kun tuo 3.0tdi alli =D

                                any1, ei muuta kun odottelet mitä kuluja täältä tulee =D. Pitää kyllä sanoa että harppaus S4 B5 jokapäiväisestä ajokista tähän oli todella iso ja positiivinen.

                                Niko9, no nyt on kova pätkä tuon S4 B8 kiihtyvyydestä porkkiksen softalla! Ja on itselle todella tärkeää nähdä mitä eri vaihtoehdot vaikuttavat tehoihin ja lompakkoon (perseauki tämän kanssa tullaan lopussa olemaan, mutta eikös kaikki autoharrastukset tee niin?). Ja toivottavasti joku muukin saa jotain hyvää tästä postauksesta!

                                Yleisesti tuosta x-pipestä, kertokaas tyhmälle mitä etua se tuo? Tehonlisäys vai pelkästään äänten takia? Olen lukenyt että se auttaisi pakokaasujen virtauksiin nopeuttamalla virtauksia...

                                Comment


                                  #17
                                  Mulla on se 034 resonaattori delete putki ja kyllä se taitaa olla vaan äänien takia. En usko että tehoa tulee yhtään tuolla vaiholla tai hyvin pientä ehkä.
                                  Viimeksi muokannut Niko9; 22.10.2020, 21:56.

                                  Comment


                                    #18
                                    Itse uskallan suositella Hammupovick putkistoa. Vaimo jutteli että sillä tuntuu auto liikkuvan kepeemmin vaikka softaan ei olla vielä koskettukkaan.

                                    Comment


                                      #19
                                      Ääni on voimaa vai miten se meni :)
                                      Ite kallistuisin AWE tai milltek jos tulisi putkiston vaihto mieleen. Miltekissä taitaa olla matalin ääni jos semmosta hakee. Toi softa kaikista paras viritys jos rahalle vastiketta haluaa.

                                      Comment


                                        #20
                                        Kyllä tarkoitus on pitää tuo Capriston putki. Antaa ihan hyvät soundit sekin kun antaa kunnolla kaasua :).
                                        Eli se x-putki voidaan ainakin nyt unohtaa.
                                        Ja mitä tehoihin tulee, niin ehdottomasti stage 1 on parhain €/hp uppi. Katsotaan dynon jälkeen paljonko rahalle sai vastineeksi raakaa voimaa ;)

                                        Comment


                                          #21
                                          tkaikkonen, nyt sain ensimmäisiä "pitemmän ajon" keskikulutuksia (pitää alkaa käymään työmaalla). Ajomatka suuntaasa on 17.8km jossa keskituntinopeus 59 km/h ja kulutus 12.2l/100km. Matka sisältää kaupunkiajoa noin puolet ja toiset puolet moottoritietä. Päivittelen kun saan edes vähän enemmän ajettua ja tuo kaasujalka pysyisi edes jokseenkin kurissa :). Enköhön tuohon 11 saa tämänkin menemään kun pidän vaan kaasujalan kurissa :).

                                          Nyt parisen päivää ajellen rauhassa sain tuon keskikulutuksen tippumaan tuonne 11.2-11 litraa/100km kohdille.
                                          Viimeksi muokannut JPStone; 28.10.2020, 09:36. Perustelu: Päivitys

                                          Comment


                                            #22
                                            Kysellään hieman näistä jarruista lisää, kun alkoi kiinnostamaan

                                            Latviss Millä koodilla nuo tilaamasi q5 satulat oli?

                                            Saksan ebaystä löytyy 189e/kpl + 12e postit:

                                            8R0615105-BN ja 8R0615106-BN

                                            tai

                                            8R0615108F, mutta tälle jälkimmäiselle ei ole tällä myyjällä paria. Ilmeisesti se koodilla 8R0615107F.

                                            Jos kahtoo esim. 7zapista niin Q5lle antaa nuo 107 ja 108 loppuiset. Erään youtubevideon: https://youtu.be/an0v-MQtz9c tiedoissa myös samaa asiaa ja mitä muista sinne voisi laittaa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Oikeat koodit on:

                                              8R0615107G
                                              8R0615108G

                                              ECS Tuningin sivuilta on helppo katsoa sopivuudet, nuo linkkaamasi satulat on Q5 2.0T ja sopivat 320mm levylle. G loppuiset satulat käy suoraan 345x30 S4 omien levyjen kanssa. B8 korisessa taitaa alkuperäiset jarruletkutkin sopia suoraan.

                                              https://www.ecstuning.com/b-genuine-...ft/8r0615107g/

                                              edit: jos kyseiset satulat kiinnostaa niin voisin luopua niistä omakustannehintaan. Kun ei ole niiden kanssa sopivia vanteitakaan tällä hetkellä, niin en tiedä koska tulisi laitettu kiinni.
                                              Viimeksi muokannut Latviss; 28.10.2020, 14:42.

                                              Comment


                                                #24
                                                Noissa virityksissä täytyy hiffata se, että hihnapyörillä ei vakiokaasuläpälliseen saada juuri sitä huipputehoa kun ei se vakio kaasuläppärunko virtaa riittävästi. Se kun on näissä imupuolella. Kuten motorsportista tiedetään, imupuolen kuristin on tehokas tapa rajata vehkeiden tehoa. Turbokoneellisissahan kaasuläppä on aina painepuolella, niin sen koko ei ole niin kriittinen tehon kannalta. Ahdin kyllä pukkaa väkisellä sen ilman sieltä läpi, mutta imupuolella ei ole kuin ilmakehän paine auttamassa tavaraa ahtimeen.

                                                Hihnapyörillä tulee ennenkaikkea keskialueen vääntöä, ilman pyöriä puhutaan tuollaisesta hetken matkaa päälle 500Nm väännöstä, pyörien kanssa aletaan olla lähempänä 600Nm huippuväännön alueella eli 3000-4000rpm. Sitten kun vaihdetaan kaasuläppää niin se avaa tuota yläpäätä ja 500hv ylitykset alkaa tulla mahdolliseksi.

                                                Suolistakaa ne vakiokatit, mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Aika perse homma ja työläs, mutta valitettavasti vähän niinkuin pakollinen näissä jos meinaa viritellä. Sellaiset 200cel kisakatit menee nätisti siihen askin sivuille esim.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  UPDATE:
                                                  Nyt saatiin dynolaput ensimmäisestä vaiheesta!

                                                  Dynona oli MAHA MSR 500 Ylöjärven Autodiagnoosilla.
                                                  Perussoftalla saatiin lukemat Pnorm 288,1kW (391,6bhp) ja Mnorm 504,3Nm. Erikoismoottori.fi:n Stage 1 tehot samaisella dynolla Pnorm 350,1kW (476,0 bhp) ja Mnorm 550,7Nm. Kummassakin mittauksessa oli TCU softaus jo tehty (max kierrokset nostettu 7200rpm)

                                                  Eli nousua tehoissa vakioon nähden oli 62kW (84,4bhp) ja 46,4Nm. Autoon on tehty ECU + TCU softaus 1 225€, joten suhde noin 0,069 heppaa / €. Eli nyt olisi kokonaiskulut 24 911,63€ + 1 225€ = 26 136,63€ ( 1hp/54,9€ ).


                                                  ISO KIITOS Ylöjärven Autodiagnoosille, Timputerille ja Erikoismoottori.fi:lle jo tässä vaiheessa ;) !!! Seuraavaana sitten ilmanoton ja jäähdytyksen kimppuun, joten jatketaan projektia!!!
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eikös tuo ole hiukan antelias dyno? Tehtaan ilmoittama on muistaakseni 333hp ja yleensä näistä on dynottu vakiona luokkaa ~340hp. Softan tuoma lisä on ihan odotettu, vääntöjä olisin odottanut ehkä hiukka enemmän.

                                                    Kiitokset, että laitoit myös softan hinnan näkyviin, se tuntuu liian usein olevan kovin salaista tietoa.

                                                    Nyt mielenkiinnolla odotellaan, minkälaista lappua tulee erilaisten modien jälkeen!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      +RISU, Kyllähän tuo anteliaalta tuntui, mutta tärkein oli saada tietoa muutoksesta mitä softa antaa. Seuraavaan dynoon kun ollaan ajateltu tehdä noita intake modeja ja jäähdytyksiä, nähdään taas erotuksia mitä modaukset teki.
                                                      Hinnat pyrin AINA pitämään rehellisesti esillä, koska se tämän tarkoitus on ollutkin. Softauksen ja muiden uppien osalta päätökset eivät aina ole ehkä aina ne parhaat/edullisimmat, mutta teen projektia niillä osilla/softilla mitä itse katson parhaimmaksi.
                                                      Ja tietysti tässä kävi mielessä mennä käymään vielä jollain muullakin dynolla, että saadaan niistäkin vertailuja. Ehdotuksia voi heitellä tänne ketjuun!

                                                      En osaa sanoa paljonko putkistolla oli tuossa osuutta kun se oli jo tähän kyseiseen ässään asennettu. En myöskään tiedä onko nuo vakiokatit jo tyhjätty =D.

                                                      Terho, kumman suosittelet ensin vaihdettavan puhaltimen hihnapyörän vai kampuran hihnapyörän, vaiko molemmat samalla??? Ilmanottoon on todellakin ajateltu uutta kaasuläppää jollain 82mm halkaisijalla ja tähän sopivat putket.
                                                      Ainakin nyt vedätyksillä on aikamoinen alipaine puhaltimella kun yrittää haukkoa ilmaa =D.
                                                      Kuinka helvetisti nuo 200CEL katit antaa ääntä lisää, pitääkö muulle perheelle ostaa autoon peltorit valmiiksi?

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Eikö noita kampuran hihnapyöriä ole vaikka ja mitä tarjolla, joilla pääsee samaan kuin perus dual pulleylla? Toki jos step-by-step tutkielmaa on tarkoitus tehdä, niin sitten varmaan ihan sama kumman vaihtaa ensin, ellei jompaa kumpaa pyörää saa vaihdettua ilman puskurin irrottelua. Kuitenkin dual pulley suhteella rupeaa jo jäähdytyksen parannuskin olemaan aiheellista.

                                                        https://www.audizine.com/forum/showt...lopment-thread
                                                        Attached Files
                                                        Viimeksi muokannut janhe; 5.11.2020, 11:20. Perustelu: Lisäys...

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikös se kannata suoraa vaihtaa molemmat pyörät jos meinaa jäähytystäkin parantaa. Toki talveksi ei ole kiirettä kun ei voi tehojakaan käytellä.
                                                          Taitaa pikkasen yläkanttiin näyttää dyno tulos:)
                                                          Käyppä kellottamassa kiihtyvyys aikoja jos vielä kuiva ilma tulee jos tuurillaan ei löis tyhjääkään.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllähän sinne ne molemmat pyörät kannattaa samalla laittaa, keulan kun kerran ottaa auki. Toki ahtimeen voi pyörän vaihtaa jos ottaa sen pöydälle, mutta joutuu kuitenkin läträämään sitte nesteiden kanssa yms ikävää. Siis sikäli että on jäähytyshommat kondiksessa ja katit suolistettu yms. 200cel katit ei tee mitään kauheeta pörinää.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X