Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

PerheFarkku S4 B8

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    Saattaa noissa numeroissa pientä lyhytjalkaisen hevosen vaivaa olla, mutta tuskin aivan järkyttävästi. Kuka on käyttänyt dynolla pakoputkiviritetyn muuten vakion auton?

    Tässä on vertailukeissi ajettuna AMW:llä: https://www.instagram.com/p/B4KnrnrHmr4/
    VAG tehdasdieselit on AMW:n rullilla 5hv sisään tehtaan ilmoituksesta järjestäen, joten ei liene aivan metikössä heppojen koipipituus. Bensoissa usein on vakiona vähän enemmän kuin tehtaan ilmoitus.

    Olen Terhon kanssa ehkä vähän eri linjoilla molemmista hihnapyöristä tai sitten ainakin olisi järkevä olla (eli yrittää olla) ottamatta kaikkea ulos yläkierroksilla. Imulämpö kasvaa, mutta kulku ei. Ja tämä siis luonnollisesti johtuen tuosta kaasuläppäkuristuksesta. Siihen on tosiaan kotimaista lääkettä tulossa, mutta aikataulu on venynyt minusta johtuvista syistä.

    Ja kiitos kiittäjälle :)

    Comment


    • #32
      Pienet on omat antimet tähän topicciin, mutta kerrankun jäähdytyksestä ja kateista oli puhe. Vakio ässä, 130tkm mittarissa ja apparin puolen katti aivan morjes, hehheh. Uudet tyhjät putket tilalle, laatikon kyljessä flowmasterin katit ja siihen perään simonssin pönttö, loppu putkisto vakio. Matka-ajossa ei juurikaan eroa vakioon mutta lähtee sieltä mökää kiitettävästi kun lyödään toffo tiskiin. Uuden ahtimen jäähdyttimen tilasin alkukesästä ison veden takaa MercRacingiltä, omaan makuun ihan riittävä. Toistaseksi auto vakio, lähempänä ensi kesää voi sitten katella Usan puolelta ohjelmaa sun muuta palikkaa menohaluihin, joko 034:selta tai IE:ltä. Ohessa pari kuvaa setupista
      Viimeksi muokannut fäppis; 9.9.2023, 16:55.

      Comment


        #33
        fäppis, ota selvää myös kotimaisista vaihtoehdoista tuohon ohjelmaan ;). Onpas hyvän näköinen putki! Teitkö putket itse vai mistä hankit?? Ja nyt on kyllä jäähdytys kohdillaan, paljonko tuollaisella oli hintaa rahteineen?

        Comment


          #34
          Miten Roopella hoidettu takalambdojen (kattien) valvonta koska suorat putket OEM-kattien tilalla? Softat vielä vakiot niin ei ohjelmalla ainakaan puukotettu. Asennettu lambda-spacerit?

          Asia on itsellä ajankohtainen, koska isompi kaasuläppä ja sille sopiva softa on ollut/ja on nyt tarkoitus laittaa. APR ei kuitenkaan tarjoa enää ns. test pipe -softaa isommalle läpälle. Katalysaattorit on jo siirretty vaihteiston viereen eikä paluu OEM-katalysaattoreihin ole vaihtoehto, tällä hetkellä sisällä oleva softa ei valvo taka-lambdoja.

          Petri tuossa vihjaili yhdestä ratkaisusta, ja kaikki vaihtoehdot on tällä hetkellä avoinna. Koska ajatuksena on koko ajan ollut laittaa isompi läppärunko, niin nyt vaikuttaisi siltä että softa -asiassa pelasin pari vuotta sitten ns. "väärää hevosta".

          Muoks: huomasin että tähän on jäänyt virheellistä tietoa APR:n läppäsoftasta (ns. Ultracharger). APR tarjoaa stage 2+ softaan vaihtoehtona ns. test pipe -version jossa ei ole mukana takalambdojen valvontaa, koska ameriikkalaisittain "race -softa ja vain ratakäytöön". Pari vuotta ajettu tuossa kokoonpanossa ja kesän ratakaudet -22/-23 104 oct softalla. Oktaaniboosti on toteutettu RE35-40 blendillä ja vesi-metanoliruiskulla (joka rauhoittaa myös imulämpöjä). Korkeapainepumpun päivitys tehty. Turva- ja performance logit näyttävät tosi hyviltä ja niitä otan säännöllisen epäsäännöllisesti ja melko usein. Talviksi vaihtanut stage 2+/98 ohjelman.
          Viimeksi muokannut marre; 9.11.2023, 12:52.

          Comment


            #35
            Kokemusta eu ole, mutta kaverin vastaavan vehkeen virittämisen yhteydessä oli puhetta, että dual pulley -modista ei ole hyötyä ennen kaasuläpän vaihtoa. Jäi kuva, että orkkiskaasuläppä aiheuttaa niillä virtauksilla pyörteilyä, mikä näkyy hengenahdistuksena. Kehotettiin jopa olemaan vaihtamatta sitä toista, muistaakseni ahtimen pyörää, ennen kaasuläpän modaamista.

            Comment


            • #36
              JPStone Kotimaisia vaihtoehtoja oon myös katellut eikä ne huonoja lainkaan ole. Lähinnä kiinostaa 034/IE ohjelmat kokeilumielessä, niitä ei taida täälläpäin maailmaa kauheasti olla käytössä :-D Putket teki mulle Antti eli Luisus Garage.
              Jäähdytin tais olla ”asennussarjan” kanssa karvan alta 500€, ja tulli päälle about 100€.
              marre takalambdat pystyy ilmeisesti koodauttamaan myös pois käytöstä, näin ainakin mulle luvattiin kun mietin kattiongelman ratkaisua. Updeittaan tästä tietoa kunhan saan auton taas tien päälle ja homman hoidettua, nimim. itelläkin vähän ”kiire” asian suhteen kun maahantuonti katastus oottaa aivan nurkan takana. 034 softalla poistaa myös taaemmat lambdat, tai noh, pystyy valita ajaako ns. ”test pipe” tunella vaiko ei. En o oikeestaan ite funtsinut kaasuläppähommia ollenkaan, uudet bensapumpun sisukset = viina + dual pulley ollut mietinnässä ens keväälle nyt kun ei ol katti/jäähdytyspuolen rajotteita oikeestaan enää, katotaan mihin sillä päästään.
              Viimeksi muokannut fäppis; 17.11.2020, 07:37.

              Comment


                #37
                Pistin tuon +RISUn mallinnuksen omassa kokeiluun, äkkiseltään auto tuntui huomattavasti jämäkämmälle. Kaveri hitsasi 15*25*1.25 kalusteputkesta jäykisteet. 15mm siis alkuperäisen rungon korkeus, joten ei kannata korkeampaa profiilia hommata. Tarve n. 1.2metriä
                ​​​​​​

                Comment


                  #38
                  tkaikkonen, tuo onkin aikas helpon näköinen modi tehdä! Ei varmaan kauan edes vienyt aikaa. Pitää laittaa listalle mitä itselle voisi vielä tehdä jossakin vaiheessa ;).

                  arto s, tuota hengenahdistusta ollaan siis jo ajateltu ja tässä vaiheessa vain mekaanisen ahtimen pyöriän vaihtoa.

                  fäppis, putket näyttää kyllä hyvin tehdyiltä ;). Laita tietoa miten pölyarvojen kanssa kävi/käy katsastuksessa.
                  Tuota jäähdytintä ajattelin itsekin, mutta sitten tuli AIVAN LOISTAVA idea tuolta Timputerin Timolta. Mitäs jos laitetaan jäähdytyskenno jostain pikkuisesta kulkuneuvosta, jossa olisi lähdöt/tulot sivuilla. Näillä eväillä varmaan tuohon omaan jotain askarrellaan kun alkaa tulemaan lämpöjen kanssa ongelmia (kuvat laitan tietenkin tänne ketjuun jos/kun tämä viritys toteutuu).

                  Comment


                    #39
                    Fäppiksen putket näytti oikein siistiltä, mutta tuon vaimentimen elinkaari ei taatusti tule olemaan pitkä noin lähellä katalysaattoreita. Vastaavasta setupista itsellä kokemuksia ja magnaflown pönttö oli täysin tyhjä yhden kesän ajojen jälkeen. Nuo katit poistavat tosi tehokkaasti pörinät ja raspit.

                    Comment


                    • #40
                      JPStone päivittelen joo tänne mikä meininki leimalla, saas nährä.

                      @JM jepjoo saas nähä miten käyp, tuhooko lämpö heh.
                      X-pipe ois itellekkin pitänyt hommata alunperin, nyt kun
                      jälki”viisaana” miettii, toi mun kun ei ole. Noh saattaahantääkin laueta tosta, katotaan sit mitä tehään.
                      Viimeksi muokannut fäppis; 6.12.2020, 03:03.

                      Comment


                        #41
                        Pieni update:

                        Auto alkanut pätkimään vedolla ja vikavalo tulee päälle kun vedättää.
                        6355 - Cylinder 6
                        P0306 00 [101] - Misfire Detected
                        Not Confirmed - Tested Since Memory Clear
                        Freeze Frame:
                        Fault Status: 00000001
                        Fault Priority: 2
                        Fault Frequency: 1
                        Mileage: 161195 km
                        Date: 2020.11.26
                        Time: 09:13:03

                        Engine speed: 5035.00 /min
                        Normed load value: 80.4 %
                        Vehicle speed: 136 km/h
                        Coolant temperature: 91 °C
                        Intake air temperature: 7 °C
                        Ambient air pressure: 980 mbar
                        Voltage terminal 30: 13.913 V
                        Unlearning counter according OBD: 40
                        Engine speed: actual: 5152 /min
                        MAF_ENVD: 1138.43526 mg/stroke
                        Coolant temperature (unfiltered): 91.5 °C
                        Engine: operating status: PL
                        T_AST_ENVD: 282.70 s
                        Vehicle speed: actual: 136 km/h

                        Siinä vähän logia, mistä voisi olla kyse. Myös 4 kannu herjasi misfireä.

                        Nyt on vaihdettu tulpat kun ajattelin ensin vian olevan niissä, mutta sama jatkuu.... Seuraavaksi vaihdan varmuudeksi kaikki puolat ja katsotaan jos helpottaa menemistä.

                        Comment


                          #42
                          Jos tässä oli vielä vakio katit, niin voisin sanoa että kuskin puolen katti rikki ja putken tukkeena. Siitä johtuu nuo misfiret. Ei auta tulpat eikä puolien vaihto. Voihan sitä kokeilla hanttarin puolen puolilla, jos niitä epäilee.

                          Comment


                            #43
                            Jos on oireena hävittää jäähynestettä, niin vuotava välijäähykin on mahdollinen.

                            Ja tähän vikaan liittyy päivän ekassa käynnistyksessä sankka höyrypilvi.
                            Viimeksi muokannut marre; 4.12.2020, 12:53.

                            Comment


                              #44
                              Pitää vielä tarkistella maanantaina paremmin, mutta nyt antoi 4 pytystä 10 misfireä/1000rpm kiihdytyksessä sportilla. Ja ecu veti sen sytkän taasen kiinni... Pitää perseliirailla tuolla b5:lla nyt viikonloppu :).

                              Comment


                                #45
                                Update:

                                Puolilla kokeiltu kaikki vaihtoehdot ja vika jatkuu..

                                KimmoL; putken päissä ei näy mitään erikoista eikä mikään ns. rämise, voiko se siltä olla ihan kaput? Voiko nuo katit suolistaa ensialkuun, onko tietoa onko hankala projekti? Kylmänä kone käy hyvin sekä pienillä kierroksilla ja normaalisti kiihdytyksissä, mutta heti kun painaa enemmän kaasua, niin hyytyy HETI.

                                marre; jäähdytinnestettä ei vuoda yhtään eikä tule mitää poikkeavaa pilveä käynnistettäessä...

                                Comment


                                  #46
                                  Tuo S4 B8 on ilmeisesti vähän hankalampi noiden kattien pois ottamisen kanssa. Itsellä ei kokemusta tuosta korimallista, jollekin laitoin ohjeita A6 4G mallista ( vastaavat katit kuin S4 B8) ja ainakin tuosta mallista ne oli vaihdettavissa ohjeiden mukaan. Etummaisen lambdan reijästä tuon myös pystyy tarkistamaan onko katti ehjä esim. tarkistuskameralla ( snake) tai vastaavalla. Kuskin puoli vähän haastava, kun lambda anturi niin lähellä lohkoa, ettei normaali lambda avain oikein sovi kunnolla. Orkkis lambda avain on 12-kanttinen, joita ei Suomesta tunnu löytyvän. Omani tilasin ulkomailta. Tuosta ilmeisesti voi tarkistaa myös ottamalla katin jälkeinen putki irti ja tarkistaa sitä kautta katin takapuoli. Ilmeisesti katti voi myös sulaa "umpeen" ainakin joitakin kuvia nähnyt. Yleisempi taitaa olla, että katti menee palasiksi. Yleensä putken päissä näkyy hieman valkoista, jos katti kokonaan rikki. Mitä lambda korjaukset näyttää bank1 vs bank2

                                  Comment


                                    #47
                                    KimmoL; En ole vielä puoliskoja mittaillut mitä eroja antaa. Ajattelin suoralta kädeltä sitten vaihtaa kummatkin katit helkuttiin ja tilalle suorat putket joissa vähän kauempana olisi 200CEL katit. Mitään erikoisia ääniä tai muita "rätinöitä" ei ole kuulunut, mutta kyllä tuo alkaa vahvasti siltä kuulostamaan, että ne katit alkaa tulla tiensä päähän....

                                    Comment


                                      #48
                                      UPDATE;

                                      Nyt löyty siis syyllinen tähänkin. Ja syy oli niinkuin KimmoL tuossa jo kirjoittikin, eli katalysaattorin täystuho =D.


                                      Click image for larger version

Name:	20201214_114751.jpg
Views:	2414
Size:	51,4 Kt
ID:	1906377


                                      No eipä hätiä, sillä tänään sain SUUUREN avun Luisu's Garagelta Hyvinkäältä, jotka tekivät ja asensivat uudet 200CEL kateilla varustetut downpipet!!!!!

                                      Click image for larger version

Name:	20201214_144941.jpg
Views:	2442
Size:	78,8 Kt
ID:	1906378


                                      Iso kiitos vielä Luisu's Garagen hemmoille hyvästä työstä, suosittelen!!!

                                      Alla vielä pieni äänenavaus tuoreeltaan.


                                      Comment


                                        #49
                                        Siis, onko nuo uudet katalysaattorit alkuperäisellä paikalla?

                                        Comment


                                          #50
                                          Vaikuttaisi olevan.

                                          Comment


                                            #51
                                            Juu jäi varmaan vähän auki tuon postauksen tarkoitus :). Eli vanhat katit revittiin irti ja tehtiin uudet, kateilla olevat downpipet tilalle.

                                            Uudet mahtuvat olemaan paremmin, koska paljon pienemmät halkaisijaltaan.

                                            200CEL katit pitäisi riittää pölyarvojen pitämiseen kurissa. Silti virrata sen verran helposti, että kuumuuskaan ei sulata niitä. Voin otattaa pölyarvot jossain vaiheessa, niin saa jotain vertailuarvoja normi katteihin.

                                            Comment


                                              #52
                                              Päivitystä perhefarkkuun,

                                              Tänään asennettiin Timputerin Timon kanssa ilmanottoa astetta paremmaksi. Tuosta on hyvä jatkaa kunhan kaasuläppä-proto on valmis tähän projektiin ;)

                                              Kustannuksia lisää 465€, mutta kyllä vinkuu jo nyt kivasti ;)


                                              Click image for larger version

Name:	20210208_160320.jpg
Views:	2062
Size:	86,0 Kt
ID:	1910756 Click image for larger version

Name:	20210208_160346.jpg
Views:	2054
Size:	226,8 Kt
ID:	1910757 Click image for larger version

Name:	20210208_164704.jpg
Views:	2127
Size:	106,0 Kt
ID:	1910758 Click image for larger version

Name:	20210208_164648.jpg
Views:	2121
Size:	91,3 Kt
ID:	1910759

                                              Comment


                                              • #53
                                                Ei katti pölyyn varsinaisesti liity. Typen oksideja, HC:ta, CO:ta ja CO2:sta se poistaa reagoinnin kautta. Palamattomien kautta lienee vaikutusta tuohon lähinnä, mutta vaikuttaa muihinkin arvoihin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Suodatinkin näyttäs tulevan samalta tehtaalta kun Bilteman paskat. Hyvä asentaa roskaa kalliiseen autoon.

                                                  Comment


                                                    #55
                                                    Melko jyrkästi sanottu. Suodatin ei edes näytä samalta kuin tällä hetkellä biltemassa myynnissä olevat kartiosuodattimet.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Mikäs niistä bildeman suodattimista nyt niin paskan tekee? Saman lainen tötterö mullakin oli mutta cts merkkinen. Ihan hyvin riittänee näille tehoille tötteröt.

                                                      Comment


                                                        #57
                                                        Kannattaa tutkia MAFia vaikka kesällä niin näkee miten paljon siihen on kertynyt nuorisosuodattimen läpi virrannutta paskaa.
                                                        Eri asia jos suodatin on pestävä&öljyttävä, suodatusteho sellaisessa parempi. Kai nuo 'kuivat' suodattimetkin kannattaa joskus ainakin puhaltaa puhtaaksi.

                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Niko9 Näytä viesti
                                                        Ihan hyvin riittänee näille tehoille tötteröt.
                                                        Tarkoittanee varmaan että orkkispaperisuodatin on suodatuspinta-alaltaan sopivasti ylimitoitettu eikä kartiosuodattimen pienempi suodatuspinta-ala vielä rajoita virtaavaa ilmamäärää merkittävästi. Joissain kartiosuodattimissa on niin paljon kumia ym. umpinaista taitteissaan että ne vähentää suodatuspinta-alaa.
                                                        Viimeksi muokannut vV8m5; 10.2.2021, 16:15. Perustelu: Kirotusvireitä korjattu

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          vV8m5, tuo suodatin näyttää olevan pestävä/öljyttävä jonka tuohon laitoin. Katsotaan miten haukkaa paremmin paskaa sisäänsä ku orkkis viimeistään kesällä.
                                                          Tällä hetkellä on ahtimen päällä sellainen alipaine, että pelkällä suodattimen vaihdolla ei OIKEASTI tee mitään. Tarkoitus onkin jo varautua tuohon seuraavaan isompaan kaasuläppään ja ahtimen pyöriän vaihtoon.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Suodatinhommaan liittyen ainakin 034motorsport oli tehny virtaavuustestejä tuolle CTS:n suodattimelle eikä sitä hirveesti ainakaan heidän puolelta kehuttu. Myös tuosta sisäpuolelle menevästä lisäkartiosta voi olla myös haittaa virtaukselle vs. että sen tilalla on tuo kumitulppa. https://www.youtube.com/watch?v=u5vo...=034Motorsport tuolta löytyy keskustelua asiasta. Olivat siis lisänneet sen dual elementin omaan suodattimeensa kumitulpan tilalle jonka johdosta virtaavuus huonontunut. Materiaalit ja kaikkien muiden speksien pysyessä samana.

                                                            Suodattimen lisäksi näissä remmiahdetuissa tuntuu olevan tärkeää, miten moottorin lämpöjen siirtyminen imuilmaan on hallittu sekä tuon imuputken muoto, että se on virtauksen puolesta optimaalinen. Kiinnostaisi tietää miten nuo APR:n sivuilla olevat datat on saatu vertailuksi eli onko tuo stock airbox arvot mitattu laittamalla heidän suodatin sinne jolloin muut reunaehdot tulee vastaan vai onko se ihan tehdassuodattimella ja -setupilla mitattu. Kuitenkin nykypäivänä on suhteellisen helppo saada kaikesta kerättyä vertailudataa, niin lähtökohtaisesti olettaisin, että se ensimmäinen markkinoille luotu design mitä ei ole vuosiin muutettu, ei välttämättä ole enää se paras vaihtoehto mutta mistäpä näistä tietää. Itselle ainakin asiaan vasta vähän perehtyneenä, on helpompi luottaa numeroihin ja käppyröihin, kuin pelkkiin kuviin ja myyntipuheisiin.

                                                            Ääntähän nuilla saa varmuudella aikaan, mikä lienee alkuperäinen idea ainakin osittaisesti tähän ollutkin. Youtubekin täynnä videiota missä B8 S4:n tehdasboxiin lyödään ylisuuri filtteri ja dremelillä vähän reikiä ja luullaan että tällä olisi suoraa yhteyttä tehonlisäykseen.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              UPDATE:

                                                              Nyt tuli taas käytyä Luisu's Garagella Hyvinkäällä ja hommattua lisää uutta putkea autoon. Vanhat downpipet alkoivat olla tiensä päässä, eli taas yksi Audin tekemä/valitsema ei niin hyvä osa S4:seen. Olisivat nyt sitten kerralla tehneet kunnolla :). Iso kiitos jälleen kerran Luisun jätkille täydestä palvelusta ;)

                                                              Mutta, vanhat "rämisevät" downpipet poistettiin ja tilalle tuli x-liitoksella ja vaimentimella varustettu rosteri putki/putket. Kustannukset noin 820€ asennuksineen.

                                                              Soundimaailma muuttui myös hiemän "möreämmäksi".

                                                              Attached Files
                                                              Viimeksi muokannut JPStone; 2.3.2021, 19:26.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X