Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

C5 Allroad BiT kunnostus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Ei autojen paikka ole ulkona. Olen nyt tätä joutunut pitämään ulkopaikalla, kun talli varattu muille autoille ja Oulun asunnolla ei muualla tilaa ole. Nyt on viimeisen kuukauden aikana satanut vettä, räntää ja lunta melkein joka päivä ja ajoa ei tule pitkiä matkoja niin alkaa auto olla melko kostea sisältä. Toin sen nyt hallille kuivumaan. Sääliksi käy. Pitää hommata joku hallipaikka tuolle niin on säältä suojassa.

    Purin nuo kaikki ovet atomeiksi eli karmit yms. pois joku aika sitten. Mainitsin noiden lukkojen toiminnasta ja tosiaan ne oli hyvin helppo säätää kohdalleen ja taas toimii. Epäilin myös, että nuo olisi eristetty, mutta olin väärässä. Ei ollut ylimääräisiä eristeitä yms. Puhdistin nuo hyvin, laittelin eristemattoa, ruostesuojasin ja massailin ovet eli onpahan nyt sekin tehty. Tuolla ei ollut mitään ruosteenalkuja yms. ja otin vielä nuo listat ovista pois ja tarkastin alta, siistit oli. Hiukan äänet vaimeni, mutta ei nyt mahdottimia muutoksia tullut.

    Lumikin tuli maahan ja tulihan sitä leikittyä. Tosin se päätyi hyvin nopsaan, sillä rengas tippui vanteelta. Osui kaiketi johonkin kuoppaan yms. Renkaat on ihan uudet ja ihmettelin tuota kovasti, että mikä tuli (luulin menneen puhki). Rengasliikkeessä kumi pois ja huomattiin, että vanne on pahasti hapettunut (aivan valkoinen reuna). Mulla on tuohon hyllyssä 3:s Allroad vannepaketti joka on juuri kunnostettu (puhallettu/maalattu) eli pitää vaihtaa renkaat noille. Ihmettelivät liikkeessäkin mikseivät puhdistaneet noita reunoja kun laittoivat renkaat ensikerran alle. Onneksi kumi ei vaurioitunut tuossa. Pitää laittaa nyt tuokin vannesetti kuntoon. Tässähän on melko mielenkiintoinen ET lukema (20) niin noita vanteita ei niin vain löydy.

    Comment


      #62
      Jari, täältä uudet AR vanteet edullisesti: https://shops.audi.com/en_GB/web/tra...RSHOP:Category

      Ja muista että tuulilasin alareunassa oleva iso muovi (se jonka läpi pyyhkijät tulee) pitää napsauttaa tuulilasin alareunaan kiinnitettyyn olevaan listaan. Muuten tulee vettä vääriin paikkohin ja jopa sisään.
      Viimeksi muokannut ttenhunen; 26.11.2020, 12:51.

      Comment


        #63
        Mahtaa se rengas olla vuotanut sieltä hapettumien välistä ja ollut jo varsin vajaa. Ei se lähde vanteelta pelkän hapettuman takia täydessä paineessa irti.

        Comment


          #64
          Ei tuonne sade yms. pääse. Kosteus tulee ihan kengistä yms. varsinkin muksuja harrastuksiin yms. kuskatessa. Samaa sanoivat tuolla rengasliikkeessä, että on ollut jo vajaat paineet kun irronnut. Itse en huomannut mitään. Rengas tyhjänä ilmestyy ilmajousituksen virhevalo ruutuun aika nopsaan (liian suuri ero korkeudessa ilmeisesti muihin nähden).

          Ei kyllä ole pahan hintaiset nuo vanteet...

          Comment


            #65
            Joo tuosta jousituksen vikavalosta Cayennessakin huomasin vajaan renkaan ensimmäisenä kun ei rengaspainevalvontaa ole käytössä. Tai siis tyhjä rengashan se jo siinä vaiheessa oli mutta vikavalo syttyi ennen kuin ajossa tunsi vielä mitään.

            Comment


              #66
              Ajelin tuossa Oulun epävirallisella jousituksen/iskarien yms. testiradalla jota Uusikaduksikin kutsutaan ja alustasta kuuluu pieniä ylimääräisiä ääniä. Ihmettelin noita sillä tuollahan on kaikki tukarit yms. uutta ja kiristettykin jo kertaalleen viime kertaisten äänien takia. Auto nosturille ja ihmettelemään, aluksi ei mitään löytynyt vaikka kuin ihmetteli kunnes tajusin katsella myös etuvakaajaa. Kumithan siellä alkaa olla väljät. Pitää laitella uudet. Täytyy nyt samalla katsella ja vaihtaa kaikki muutkin vanhat puslat/kumit yms. Yksi harrastajatoveri aikoinaan ehdotteli, että laittaisin RS6 vakaajat eteen ja taakse. Kuulemma vakauttaa menoa kummasti. Itse en nyt noista oikein innostunut sillä tuo alusta koveni jo melkoisesti pelkillä uusilla Arnott:n pusseilla ja jousilla. Vanha alusta oli mukavempi, tuo uusi on hiukan "pintakova". Vanhuus selkeästi iskenyt =)

              Muutoin auto on saanut läjän pisteosia, vaihtanut kuluneita tai puuttuvia sisustan osia uusiin yms. pientä hifistelyä. Navikin alkoi toimimaan tuon antennin vaihdon jälkeen. On muuten melkoisen arvokas osa (marmorilla ~330€) Teppo myy hiukan halvemmalla, mutta itsellä kävi tuuria sillä joku myi Ebay:ssä orkkista (paketissa oleva) parilla sadalla ja sain tingattua vielä postikulut päälle. Nyt asennusta odottaa tuon uudempi RNS-E malli, mutta se on vaiheessa, kun tuo on paljon uudemman 6:n kehyksellä ja en ole vieläkään onnistunut löytämään B4 C5:n RNS kehystä. Kai tuo on tehtävä itse. Paikoilleen jo sitä kokeilin ja hyvin toimii, uudet kartat ostin (2020). TCM boxin sijoittelua joutui myös hiukan etsimään sillä tuon uudemman kanssa se pitää ottaa pois ja kytkeä pinnit yhteen. Laitoin kuitenkin vielä vanhan paikoilleen, kun kojelauta meni niin ruman näköiseksi ilman oikeaa kehystä. Jos jollakulla rikkinäinen A6 B4 RNS-E laite ehjällä kehyksellä niin saa tarjota.

              Comment


                #67
                Jari74, mulla on RS6-vakaaja takana ja siitä tuli hyvä balanssi. Älä laita eteen, alkaa puskea liikaa. Orkkis on riittävä. V8-mallissakin on jäykempi vain takana. Tarkkaile vakaajan kiinnityspisteitä apurungossa. Saattaa nimittäin repeytyä irti jos kovin ruosteessa.

                RS6-vakaajassa ei sit ole mutkaa kompuralle eli mä laitoin siihen vähän uretaanipehmustetta ettei kompura täristä koriin vakaajan kautta.

                Comment


                  #68
                  Allroadissa pari ongelmaa tai no toinen tuli kovilla pakkasilla (>30 astetta). Sisätilan lämppäri alkoi kitisemään, tuo tosin on nyt loppunut kun pakkaset (kovat) katosi. Pitää tuo kuitenkin vaihtaa uuteen, kun se tuskin tuosta paranee. Toinen ja ns. oikea ongelma on, että auto alkoi aivan yllättäen hukata jäähdytinnestettä. Se vuotaa ulos eli auto kun seisoo niin lammikko tulee lattialle. Näin talvella tuota on todella hankala löytää mistä se tulee. Aina kun auton nostaa nosturille niin se on niin luminen ja märkä, että mistään ei saa tolkkua, vettä valuu niskaan/silmiin ja jäähdytinnestettä ei kunnolla erota vaikkakin se on punaista. Nyt tuo on tallissa kuivumassa ja purin kaiken mahdollisen irtoavan edestä pois. Ylhäältä tuo ei vuoda, imusarjan alapuoli on rutivuiva myös. Jäähdytin kuiva ja jäähdytinneste näyttäisi tulevan kuskinpuolelta (ainakin tuo pieni lammikko muodostuu sinne. Tosin se ei tarkoita, että vuoto olisi siellä. Vesi kun saattaa kulkeutua mistä vain. Turbojen liitännät sain katsottua ja ne on kuivat (pientä öljyntihkumista on havaittavissa). Todella mystinen juttu ainakin vielä. Tuossa kun purin koneen päältä muoveja, Y-putken yms. pois niin tuli katsottua ettei ainakaan huohottimen öljy ollut rusehtavaa ja tässähän vuoto on ulkoinen.

                  Oliko näissä ongelmana tuon öljynlauhdutin joissakin tapauksissa? Se tiiviste alkoi falskaamaan ja vedet ja öljyt pääsi sekaisin. Mulla sattuu olemaan hyllyssä uusi tiiviste tuohon ja jos vaihtaisi sen nyt samalla ihan varuiksi.

                  Kuhan tuo kuivuu niin pitää laittaa käyntiin pukeilla ja endoskoopilla tarkastella paikkoja tarkemmin. Tosin on mulla tuollainen painesettikin jolla saa luotua painetta järjestelmään eli voisi kokeilla ensin sillä.
                  Viimeksi muokannut Jari74; 22.1.2021, 20:37.

                  Comment


                  • #69
                    Paisuntasäiliö vuoti itsellä. Se ainakin on kuskin puolella. Jos on alkuperäinen, niin kannattaa joka tapauksessa uusia. Noi ei kestä aikaa loputtomasti.
                    Viimeksi muokannut okkim; 24.1.2021, 08:59. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                    Comment


                      #70
                      Paisari ei vuoda ja nyt olen tuota 2 päivää paineistanut ja käyttänyt ja vuotoa ei löydy mistään. Käsittämätön juttu, säiliössä oleva pinta ei nyt vajoa mihinkään eli pitää nyt ajella tuolla taas pidempää matkaa.

                      Mainitsin joku aika sitten tuosta pienestä kolinasta joka aina joskus kuuluu ja olen vaihtanut alustaan nyt aivan kaikki mitä sinne voi vaihtaa. Nyt tuota vuotoa tutkiessa löysin syyn eli tuo Arnott:n ilmapussi ei mahdu RS6:n tolpan kanssa. Varsinkin jos alusta ylhäällä 3:s asennossa. 2:ssa se ottaa syvissä niiauksissa kiinni. Kuva liitteenä eli näkee kuinka tolppa on ottanut kiinni jouseen. Tilasin jo uudet alkuperäiset tukivarret (alkuperäisessä kun on 24,5mm kartio vs. RS6 21mm), 2kpl tukivarsia maksaa melkein saman verran kuin koko setti =( Kun alusta matalalla niin tuonne jää maximissaan tuon kuvan mukainen väli. Tätäkään en tajunnut tarkastaa aikaisemmin =( RS6 tolpassa tuo "kaari" on paljon syvempi kuin orkkis eli lähempänä jousta.

                      Kohta siis joutilaana täydellinen setti jollekulle joka haluaa keventää jousittamatonta massaa eli 2kpl RS6 tolppia uusilla laakereilla, tukivarret niihin, orkkis jarruille adapterit (6mm) ja pidemmät pultit. Plug&Play rautajousi versioihin. Ilmajousitukselle tuo ei käy.

                      Comment


                        #71
                        Oletkos muuten mitannut noiden alumiinisten ja alkuperäisten olka-akselien korkeudet? Nimittäin kun tässä selvittelin asiaa, niin on ilmeisesti niin että ne vakiot on noin 25 mm korkeammat kuin nuo alumiiniset.

                        Comment


                          #72
                          Juuh, näin on. Tuon huomasin ja jouduin kompensoimaan eron tuolla alustan kalibroinnilla.

                          Comment


                            #73
                            Miten kompensoit sitä? Eihän alustan korkeus pitäisi muuttua mihinkään, koska anturi on alatukivarressa, ja sen korkeus ei muutu.

                            Comment


                              #74
                              Tosiaan, noinhan se on. Alusta oli "epätasapainossa" tuon remontin jälkeen (keula alempana) eli jouduin muuttamaan noita arvoa VCDS:llä. Tosin nuo saattoi olla vinksallaan jo ennen remonttia.

                              Löytyi se pahuksen vuotokin tai ainakin suurinpiirtein. Ilmeisesti tuo lisävesipumppu siltikin vuotaa tai jokin muu sieltä koneen takaosasta. Täytyy tilata uusi pumppu ja osaako joku heti sanoa mitä muuta tuonne piti vaihtaa samalla? Siitä on jo yli 10v aikaa kun viimeksi tuon kanssa tapellut ja Risasta vaihdettiin muiden toimesta nuo. Hinnat tulleet alaspäin melkoisesti Bosch pumppu maksaa ~55€ ja muistaakseni aikoinaan maksoin niistä useamman satasen (tosin voihan orkkis maksaa marmorilla edelleen melkoisesti).

                              Comment


                              • #75
                                Omassa kärryssä etsin joskus usean vuoden vuotokohtaa. Nesteet vain hukkui pakkasella johonkin. Lämpimässä talissa ei vuotanut tippaakaan vaikka paineisti.
                                Lopulta oli juurikin paisari. Eli pohja oli ns. säröillä. Jostain syystä pakkasen puolella ne tihkutti läpi mutta lämpimässä piti hyvin painettakin.
                                Eli jos et mitään muuta löydä niin helppo ja halpa vaihtaa. Kirosin ainakin itse 3-4vuoden jälkeen että miksi en heti vaihtanut.

                                Comment


                                  #76
                                  Voihan tuonkin vaihtaa, onhan se jo hiukan kellastunut =) En tuosta vuotoa ole löytänyt (siis paisarista). Tilailin tuonne ETKA:n perusteella kaikki tiivisteet, o-renkaat mitä löysin jotka on edes lähellä imusarjaa ja tietysti sen pumpun. Samalla ihan varmuudeksi vaihdan ahtopaineen ja imuilmanlämpötilan anturit. Ei noissa mitään vikaa ole, mutta onpahan vaihdettu.

                                  Katselin noita DP:n jousto-osia. Kummatkin melko riekaleina. Putkistoa miettinyt niin samalla voisi sitten vaihtaa nuokin. Pitää jossain vaiheessa tiputtaa kone pois ja katsoa tuo ihan pakosarjoilta asti jos laittaisi parempaa tilalle. En ole yhtään katsellut mitä on vielä noille saatavilla. Täytyy vain olla varovainen minkälaisen putkiston sitä tuonne laittaa sillä enää ei jaksa mitään kovia murinoita yms. kuunnella. Risa meni jo sellaiseksi, että pidemmillä matkoilla otti päähän kuunnella sitä mörinää...

                                  Comment


                                    #77
                                    Tyhmä kaipaa selvennystä noista ajovalojen uusista "laseista"
                                    Omassa allussa on kanssa siinä kunnossa että joutaa vaihtaa, niin pitikö ne olla pre-fl vai faceliftin lasit?

                                    Comment


                                      #78
                                      Pre- valot. Valitettavasti Allroad ei koskaan tuota Faceliftiä saanut =(

                                      Comment


                                        #79
                                        Jos imusarjaa raottamalla vaihtaa sen lisäpumpun, niin ei sinne kauheita mahdu tekemään. Imusarjan tiivisteet toki. Valley paniin pääsee jotenkuten käsiksi, ehkä.

                                        Mulla on näköjään suorakaideliittimellä yksi käyttämätön jäänyt hyllyyn, joutaa jos tarve. Osanro näkyy kuvassa.

                                        Comment


                                          #80
                                          Vpat, jos intoa riittää, kannattaa vaihtaa sinne pannun alle öljyn takaiskuventtiilit. Auttaa nokkaketjunsäätimien pärähtelyyn.

                                          Comment


                                            #81
                                            Hmm...osanumero ilmeisesti 059103175F. Pitääpä tilata nuokin. Tähän on jo ketjunkiristimet vaihdettu edellisen omistajan taholta ja on äänetön eli ei pärähtele/äännä missään tilanteessa. Kuiteista ym. en löytänyt viitteitä, että takaiskut olisi vaihdettu missään vaiheessa eli samahan se nyt purkaessa olisi nuokin laittaa uudet.

                                            Comment


                                              #82
                                              Vaihtelin nuo orkkis tolpat takaisin viikonloppuna. Tällä kertaa tuli katseltua noita osia tarkemmin ja eihän nuo muut kuin Allroad mallin käy alapuolella ollenkaan. Yläpään tukivarret on ainoat samanlaiset osat. Etummaisen tukivarren (osanumero 4Z7407151C) vakaajan kiinnike on Allroad mallissa ~1cm taaempana eli tuo vakaajan "koukku" osanumero 4D0411317K ei muista malleista käy (niissä on toisessa korvakossa sellainen pieni kouhouma). Samoin tuon jousen kiinnike on hiukan eripaikassa johtuen varmaankin ilmajousen vaatiman tilan takia ja tokihan taaemmat tukivarret (Allroad osanumerot 4Z7407693D 4Z7407694D) on erilaiset kuin muissa malleissa. Ero on pieni sillä normimallin kartion halkaisia on 19mm, kun tuon Allroad:n on 20mm.

                                              No tulipahan kokeiltua ja oppirahat maksettua, pysytään vakiorojuissa ja jos moiseen sortuu jossain vaiheessa niin otetaan asioista paremmin selvää. Nyt kävi niin, että ehdin purkaa vanhat pois ja heittää pois ennen kuin uudet saapui niin ei pystynyt vertailemaan. Erot huomasi helposti, kun oli Allroad osat ja nuo vakiomallin osat vierekkäin.

                                              Ai niin, tuota paisarin säiliötä ei ilmeisesti saa enää muualta kuin Audi traditionilta, vanhoja nämäkin mallit jo =(

                                              Comment


                                              • #83
                                                Niin näissä on joku allroad/2.7TT spesifi paisari? Perus C5 kikkuloita saa 10-20€:llä :(

                                                Comment


                                                  #84
                                                  Ihan perus-Bit-paisarin minäkin vaihdoin. Löytyy paljon vaikkapa eBaysta.

                                                  Comment


                                                    #85
                                                    Tosiaan löytyyhän noita tarvikepaisareita vaikka kuin. Kyselin orkkis osanumerolla...ei senkään hinta ollut kova (~45€) traditionilla, mutta pitää laittaa tuollainen tarvike (esim. Febi). Traditionin toimitusaika oli muuten ~4 viikkoa...

                                                    Comment


                                                      #86
                                                      Eilen syttyi moottorin vikavalo. Ajelin tuohon Ruskon Woikosken liikkeeseen palauttamaan kaasupulloa, kun katsastus ja vuokra-aikakin meni juuri umpeen. Hiljensin vauhtia siihen portille ja samalla hetkellä syttyi tuo vikavalo. Mulla on autossa kiinni tuollainen yleismallin OBD2 lukija jolla saa kännykkään käppyrää ja infoa ja vikakoodit heti lukuun. System lean, bank1. Mullahan on ollut paikkoja auki nyt useammastakin paikasta (noita vesivuotoja yms. etsiessä) niin ihan mahdollista, että jossain imuvuoto. Ensin toki epäilin, että tuon DP:n jousto on antanut lopullisesti periksi ja vuotaa kunnolla, mutta se on tuo kuskinpuoleinen eli koodi tulisi bank2:sta (uskoisin ainakin). En osaa sanoa antaisiko VCDS tarkempaa analyysiä, mutta ainakaan vielä tuo koodi ei ole tullut takaisin nollauksen jälkeen. Täytyy tutkia asiaa, nuo "system lean" vika-ilmoitukset on ikäviä siitä, että syy voi olla useammassa paikassa (maf, suuttimet, imuvuoto, lambdat, bensanpaine jne.). Auto kuitenin kävi ja toimi aivan normaalisti eli ei täristänyt, heijannut kierroksia yms. eli se sentään rajaa jotain pois...

                                                      Comment


                                                        #87
                                                        Löytyi tuo syy tuohon vikavalon syttymiseen. Y-haarassa oleva huohottimen liitin oli lipsahtanut irti. Laittelin tänään nuo uudet takaiskut ja uuden vesipumpun. Unohtanut ihan vallan kuinka paljon tuolta pitää purkaa romua edestä pois, mutta tulipahan tehtyä. Kootessa meinasi alkaa harmittamaan, sillä olin unohtanut nuo pienet letkujen puristusliittimet Ouluun, mutta onneksi tallissa oli sen verran jäljellä, että sain kasattua. Tuonne joutuu jonkin verran noita liittimiä uusimaan kun polttoainekiskot/imusarjan ottaa irti. Koetin samalla katsella varastoja jos olisin löytänyt isommat suuttimet niin olisi voinut softata tuon etanolille. En tiedä minne olen tunkenut nuo kaikki Risan suuttimet sillä siihen niitä uusittiin melkoisella syötöllä koko ajan isommaksi. EV14 ~550 tai siihen suuntaan riittäisi etanolille muutoin vakio setupin kanssa (Porkkis varmisteli tuon). Noita Risassa käytettyjä suuttimia pitäisi olla jossain useampikin setti...

                                                        Pitää nyt seurata vedenkulutusta, vaihdoin sen paisarinkin samalla tohinalla...
                                                        Viimeksi muokannut Jari74; 13.2.2021, 17:54.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Vikakoodeista tuli mieleen, että löysin autosta uuden "ominaisuuden". Auto kun seisoo ulkona kunnon pakkasella jonkun päivän ja laittaa webaston päälle ~30min niin aivan satavarmasti käynnistettäessä syttyy vikavalo ja koodi "Camsaft Position Sensor". Tätä ihmetellyt jo jonkin aikaa ja en ollenkaan tajunnut yhdistää sitä tuohon webaston käyttöön ennen kuin aloin Googletella eli tuo tulee (saattaa tulla) akun alhaisesta jännitteestä. Nyt testaillut tuota teoriaa jo jonkin aikaa ja tosiaan näin on. Jos auto lämpimässä ja ajaa webastoa saman ajan niin ei tule herjaa. Kylmä jos raakana vetelee käyntiin niin sama juttu (ei herjaa). Tuo webasto imaisee kuitenkin sen verran hönkää akusta eli tuo herja pääsee tulemaan. Akku on kohtuu uusi, viime talvena uusittu. Samoin jos auto ylläpitolaturin varassa niin herjaa ei tule. Ei mitään vaarallista, mutta eipä ole aikaisemmin moista tullut vastaan.
                                                          Viimeksi muokannut Jari74; 15.2.2021, 15:43.

                                                          Comment


                                                            #89
                                                            Arska leimattu huomautuksitta. Meni hiukan myöhäiseksi oman ajatushärön takia (muistin takarajan väärin). Katselin jo vuoden alusta aikoja, mutta tuli tuo vesivuoto (joka tosiaan katosi tuon pumpun vaihdolla) niin en kehdannut lähteä edes näyttämään. Mainitsin joku aika sitten, että DP:n joustot vuotaa ja se on nyt pahentunut sen verran, että vuoto näkyy jo ylimääräisenä happena testissä ja äänet kuuluu auton alta. Katsurin kanssa ihmeteltiin asiaa, kun oli reilusti aikaa ja aika v..mäinen homma repiä nuo irti. Vuoto on sen verran pieni, että ei vaikuttanut läpimenoon.

                                                            Automaatti 2.7 Allroadiin noita alkupään putkia on hankala löytää. Manuaaliseen on Ebay:t ym pilvin pimein vaihtoehtoja. Supersprint:lta noita löytyy kohtuu edukkaaseen 1650€/kpl (kateilla) ja tässä autossa on vielä uudemmalla flangella eli sekin aiheuttaa puutostautia vaihtoehtojen suhteen. Tämähän on ihan perus kärrynvetoauto ja päätin pitää nuo orkkis DB:t, otan ne pois ja leikkaan nuo vanhat joustot pois ja liittelen uudet. Täytyy katsoa jos laittaisi uudet katit (tarvike) samalla tohinalla (irroitettavat). Hommana ei iso sen jälkeen kun on saanut nuo irti autosta (kone paikoillaan). Vinkkejä noiden irroittamisesta otetaan vastaan. Loppuputkistoksi Simons 042DHDR setti (kun en oikein muuta löytänyt). Tuosta Simons:sta on kokemuksia B7:n kanssa ja vaikka murinat lisääntyi niin se oli hyvin vaimea sisälle. Mainitaan, että enää ei tosiaan jaksa kuunnella sitä pauhua mitä osa putkista tuottaa...

                                                            Laittelin ostoilmoituksen tuonne käytetyistä kohtuu ehjistä Tiptronic mallin DB:stä, orkkis tai tarvike, saa tarjota. Voisi tehdä ne valmiiksi ennen auton purkua niin nopeuttaisi hommaa.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Noiden DP:n uusiminen sai puhtia varkaasta joka koetti noita irroittaa lopullisesti laikkakoneella siinä kuitenkaan onnistumatta. Tiedä miksi jäänyt puolitiehen, mutta nyt oli pakko laittaa auto nosturille ja vaihtopuuhiin. Tuohan on todella hankala homma sillä tilaa ei ole. Tuohon kun lisätään automaattilaatikko ja uudemman mallin DP:n flanget niin hommasta tulee mahdoton niin ettei laske konetta pois. DP:n alemmat pultit sai helposti auki, mutta ylempiä ei edes näe mistään. Tuossa on yläpuolella melko järeät peltisuojat ja niiden alla pultit. Sain nuo lämpösuojat irti (siis pulteistaan), mutta niitä ei saa pois koska niiden läpi menee EGR ja toinen lambda. Toisekseen ei taitaisi edes mahtua tulemaan. Nyt kuitenkin pääsi sormilla tunnustelemaan ylempiä pultteja, mutta minkäänlaista työkalua sinne ei saa.

                                                              No purin keulan pois ja aloin miettimään miten tuon saisi helpoiten tehtyä. Laskisinko koko paketin apurunkoineen pois, mutta eihän tuokaan taida olla mahdollista sillä ahtoputket on huomattavasti leveämmällä kuin runko-aisat (kuva). Onko kukaan laskenut tuota koko pakettia lattialle ja jos niin miten? Kaikenjärjen mukaan noin ne tekevät tehtaallakin, mutta omaan järkeen ei mahdu miten ne sen tekevät kun tilaa on ainakin 10cm liian vähän?

                                                              Koska nyt hommasta tuli kertaluokkaa isompi niin teen samalla hiukan laajemman huollon eli turbojen tarkastus/kunnostus (vaikka ne on vain muutaman vuoden vanhat), tiivisteiden/stefojen vaihtoa, kiristimien tarkastus (nekin on jo vaihdettu aikoinaan) yms. pientä perushommaa, kun paketti irti. Mitään virittämistä en ajatellut harrastaa sillä sitten homma leviää käsiin taas vaihteeksi.
                                                              Attached Files

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X