Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S6 C5 Sedan -00.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #91
    Täh, minne yksi mäntä on hävinnyt :D Onko se palasina alempana? Komean näköistä jälkeä.

    Comment


      #92
      Se on hiippaillut piiloon johonkin. Eiköhän se öljypohjasta tai katalysaattorista löydy... :D

      Kone alkaisi olemaan valmis nostettavaksi. Startti ja moottorin/laatikon pultteja, sekä moottorin kannakkeet purkamatta. Sähköt, putket, letkut ja ilmastoinnin romut on siirretty pois tieltä.

      Click image for larger version  Name:	IMG-20190813-WA0003.jpg Views:	0 Size:	318,3 Kt ID:	1859267 Siirtelen kopan sisätiloihin, uuden moottorin luo, kun saan vanhan romun pois keulalta
      Viimeksi muokannut Randomi; 13.8.2019, 14:06.

      Comment


        #93
        Päivitellääs tätäkin hieman. Vanha kone tuli nykäistyä pois paikoiltaan ja kadonnut mäntä löytyi öljypohjasta.

        Uutta konetta on purettu sen verran, että nokat voisi nostaa pois ja kasailla kannet vanhan koneen nokilla, uusien kiristimien ja ketjujen kanssa. Tavoite on, että saisin nyt tulevan viikonlopun aikana tuon vaihtokoneen kasaan. Kytkin- ja jakopääsarja, sekä kampiakselin takastefa pitää vielä tilata, niin kehtaa nostaa vaihtokoneen keulalle.

        Putkisto vaatii myös huomiota aika paljon. Vaihdan pakosarjojen ja downpipejen väliin V-band kiinnitykset, downpipejen ja alaosan joustojen väliin teen liitoskohdan. Joustopalat olivat aivan palasina ja katalysaattorit tyhjät. Herää kysymys, miten tämä on saatu katsastettua ilman katteja...

        Comment


          #94
          Herätellääs tätäkin. Vaihtokone on nipussa, mutta eipä ole ollut aikaa harrastaa sitä paikoilleen.

          Siihen tuli nyt tehtyä laaja perushuolto; nokkaketjujen kiristäjät, ketjut, öljynpaluun takaiskut, imusarjan avaus ja puhdistus, jakopää, öljyjäähyn väliputki ja kaikki tiivisteet, eli pitäisi tovin kestää taas.

          Tein myös facebook löydön. A5 OEM Ronalit, 8,5x18 ET29.

          Click image for larger version  Name:	IMG_20191105_173004__01.jpg Views:	389 Size:	256,8 Kt ID:	1868289

          Viimeksi muokannut Randomi; 19.1.2020, 17:50.

          Comment


            #95
            Ei ole homma edennyt mihinkään edellisen päivityksen jälkeen.

            Alkoi harmittamaan katsella ässää pihassa, kosteutta keräämässä, joten otin itseäni niskasta kiinni, hain trailerin lainaan ja kiskaisin auton kyytiin.

            Click image for larger version

Name:	IMG_20200118_125730__01.jpg
Views:	2747
Size:	282,5 Kt
ID:	1874642

            ​​​​​​Jos sitä saisi projekti uutta motivaatiota, kun auto ja moottori pääsevät samalle tallille.

            Comment


              #96
              Tämä alkoi hieman vastustamaan. Jakopäätä kasatessa kone pyöri muutaman kierroksen käsin nätisti, mutta nyt tallilla viimehetken jaon tarkasteluissa Bank 1 kuului epäilyttävä kolahdus 4. sylinterin luota ja joku siellä nyt estää pyörimisen. Pyörähtää noin 1/4 kierrosta jakopään huoltokohdasta eteenpäin, jonka jälkeen jämähtää nokasta katsottuna siinä kohdalla, kun 4-sylinterin pakonokat alkavat avautua.

              Jako on tarkastettu nyt varmaan 6 kertaa ja kaikki merkit on kohdallaan. Pitää varmaan nypätä nokat vielä kerran irti ja kokeilla kantaako venttiili jossain Bank1 pytyssä vai mistä ihmeestä tuo voi johtua. Oikea ketjunkiristäjä "pomppaa" juuri ennen tuota jumiin menemistä jonkin verran, mutta vaikea uskoa että uudessa kiristäjässä olisi vikaa. Toki voihan sitä kokeilla vanhalla kiristäjällä vielä kertaalleen, mutta vähän alkaa vaikuttamaan siltä, että pitää nostaa Bank 1 kansi pois ja katsoa mikä siellä vastustaa.
              Viimeksi muokannut Randomi; 26.2.2020, 14:14.

              Comment


                #97
                Näkeekö tulpanreiästä endoskoopilla? Venakopan avaaminen riittänee että näkee miten venttiilit liikkuu. Eipä tuossa kai ole oikein mitään muuta mahdollisuutta kuin että venttiili on pudonnut mukiin.

                Comment


                  #98
                  Pitää koittaa kaivaa skooppi jostain varaston perukoilta ja kurkata miltä näyttää. Kyllä sinne pitäisi kaiken järjen mukaan nähdä.

                  Onneksi on Bank1, joka vastustaa. Siihen on olemassa täysin ehyt kansi vielä varastossa, mikäli tuota joutuu irroittamaan. Ja tässä vaiheessa kun kone on vielä irti, ropaaminenkin on kohtalaisen helppoa. Kannen saa alta 30min työllä irti, jos tarve vaatii.

                  ​​​
                  Viimeksi muokannut Randomi; 26.2.2020, 16:47.

                  Comment


                    #99
                    Kävin nopeasti ruokatunnilla pyörähtämässä tallilla ja kyllä kaikki venttiilit vaikuttaisi olevan kotona. Ohivuototesteri ei suhise mihinkään epämääräiseen paikkaan eli jakopäässä on pakko olla jotain hämminkiä. Pitää käyttää kaikki rojut vielä pöydällä ja tarkastaa ajoitukset. Pakko olla asentajassa vikaa...

                    Liitteenä olevilla ohjeilla lyöty jakopää nippuun.
                    Attached Files

                    Comment


                      Vaan jos se on jo muutaman kierroksen pyörinyt ympäri, sitten kuulunut joku ääni ja nyt ei enää pyöri niin onhan siellä pakko olla jotain tapahtunut. Hihkase jos ei ala selkiintyyn, voin joku viikonloppu lähteä jeesaamaan kun ei oo tän pidempi matka.

                      Comment


                        Tuli myytyä 2011 vuodesta asti omistuksessa olleet Workin vanteet, jotka olin tähän(kin) autoon ajatellut alle laittaa.

                        Tilalle tuli hankittua foorumilla myytävänä olleet Porsche Macanin 18" OEM-vanteet.

                        Click image for larger version

Name:	IMG_20200411_125046__01.jpg
Views:	2091
Size:	155,2 Kt
ID:	1882846 ​​​​​
                        ​​​​​​

                        Aika mukavan oloiset speksit:
                        Edessä 8x18" ET21 ja takana 9x18" ET21.

                        Otan seuravaan rengastilauksen yhteydessä 225/40-18 ja 255/35-18 rengastuksen noihin. Pitää vain mitata vielä, mahtuuko 255 kumi yllä mainitun ET:n kanssa takakaaren sisälle.

                        Vielä kun jaksaisi vaivautua tallille katsomaan, miksi moottori ei pyöri.. :D

                        Comment


                          Pitäs mahtua, kun 10x19" ET 20 menee 265/30 renkaallakin.

                          Comment


                            Noniin, kone pyörii. Käytin nokat pöydällä ja laitoin takaisin kiinni. En tiedä mikä tuossa oli, jako on tismalleen samalla tavalla miten aikaisemminkin.

                            Vaihdoin samalla kampiakselin stefan, huolsin öljynjäähdyttimen ja vaihdoin metallisen väliputken, muovisen tilalle. Imusarjan tiivisteet pitää vielä hommata, kun otin imusarjan irti trouble shootatessa.

                            Uudet vanteet kärräsin tallille ja nappasin kumit pois päältä. Tuosta lähtee halvalla 6mm pinnalla olevat Michelinin SUV kumit sellaisia tarvitsevalle. 235/60-18 ja 255/55-18 koossa olevat Latitude Sport 3, paistot 2014-2015 vuodelta.

                            Comment


                              Tämähän ei ole edennyt ollenkaan.

                              Lainasin töistä vaakaa ja tallilla käydessä punnitsin moottoripaketin.

                              Punnittaessa öljyt sisällä. Koneessa kiinni jakopään hilut, imusarja, manuaalin vauhtipyörä ja dampperi. Eli apulaitteet, startti, kytkin ja moottorin kiinnikkeet puuttuivat.

                              Puntari näytti 180,6kg koko paketille.

                              ANK/AQH/AQF jne. sukuisiin moottoreihin pitäisi päteä tulos.

                              Comment


                                Mulla on sulle jotain niitä moottorin tukia jne vieläkin muuten kotona jemmassa

                                Comment


                                  Koitan ottaa asiakseni tulla käymään ja haen pois! Ei niille akuuttia tarvetta ole, mutta ennemmin tai myöhemmin varmaan joku käyttö löytyy kun noita koneitakin on tuohon talliin kasaantunut useampi.

                                  Comment


                                    Hidasta edistystä tällä rintamalla.

                                    Pesin konehuoneen viimeisen 21 vuoden liasta, öljystä ja kaikesta muusta epämääräisestä ryönästä.

                                    Moottori odottaa edelleen asennusta, joten sillä rintamalla ei mitään uutta. Pakosarjoihin vaihdoin 2,5" V-band laipat, tulevaisuuden huoltoja helpottamaan.

                                    TIGiä tai vastaavia en omista, joten ihan perus MIGillä ja "mustalla" langalla hitsailin palikat kiinni. Pitää suihkaista joku kuumakesto suoja sauman päälle, vaikka tuskimpa nuo saumat kovin pahasti konehuoneessa pääsee ruostumaan.

                                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210325_125823__01.jpg
Views:	1173
Size:	234,0 Kt
ID:	1913849

                                    Comment


                                      Tuohan onkin toteuttamisen arvoinen juttu itselläkin.
                                      Pitää tehdä samassa yhteydessä, kun korjaan jakopään allusta.

                                      Kolahdus selvisi pelkällä uudelleen purulla ja kasauksella?

                                      Comment


                                        Joo, en tiedä mikä siinä oli. Käytin paikat auki, katsoin että kaikki on merkeissä, romut takaisin kasaan ja nyt pyörii.

                                        Jos varman päälle haluaisi pelata, niin voisi laittaa tässä vaiheessa startin kiinni ja pyöritellä sillä koneeseen öljynpaineet, ennen koneen nostoa paikoilleen. Nokkaketjujen kiristäjät tarvitsevat kuitenkin paineet toimiakseen kunnolla.

                                        Comment


                                          Kyllä ne paineet kannattaa nostaa kone irrallaan, tuleepahan mitattua eikä sitten ota kaaliin ihan niin paljoa jos ne ei nousekaan.

                                          Comment


                                            Joo, taidan tehdä sillä tavalla. Aika pieni vaiva tässä vaiheessa, kun kone on lattialla ja tulpatkin valmiiksi irti.

                                            Tässähän on vielä varasuunnitelmana tuo BBK.

                                            Manuaali B6/B7 S4 johtosarjan tarvitsee, mutta muuten siihen olisi kaikki osat olemassa. Noin yhdellä harrasteyksiköllä sen tuosta kasaisi 100% kuntoon. Johtosarjoja näytti olevan maailmalla reilun 100€ hintaan.

                                            Comment


                                              Niin, sulla on ehyt BBK myös. Hyvä tietää, jos tuo BAS päättää ottaa jossain vaiheessa toimintaventtiilin männän päälle.
                                              Onko muita suunnitelmia BBK:lle?

                                              Comment


                                                Ei oo muita suunitelmia. Ostin sen jakovikaisena, halvalla kun sai... :D Ostin koneen lisäksi vielä erikseen dampperin, imusarjan ja suuttimet, halvalla kun sai... :D

                                                Kiinnosti opetella tuota ketjullista 40v:tä. Oli keskimmäisestä ketjusta ylin laahain pettänyt ja keskimmäiset imuvenat molemmista kansista mennyt kieroon.

                                                Kansiin on vaihdettu ehjät keskimmäiset imuvenat ja samalla koko kierros ohjurikumeja. Täydellisellä tiivistesarjalla ja jakopäällä tuon saisi tosiaan ihan 100% kuntoon. Mekaanista vikaa ei enää ole. Odotellut vuoroaan tallin nurkassa, poissa muiden projektien tieltä.

                                                Edit.

                                                Lisätään tänne "arkistoon" tuon BBK:n jakopäähän tarvittavien hilppeiden osanumerot. Tässä on siis listattuna kaikki laahaimet, säätimet ja VVT-solenoidit, mikäli niitä tarvitsee uusia:



                                                079109514B. Timing Chain Guide, Right

                                                079109510E. Timing Chain Guide, Right

                                                RS4 upgrade 059109469E (OE 079109469AD). Timing Chain Guide, Center Upper

                                                RS4 upgrade 059109469E (OE 079109469AA). Timing Chain Guide, Center Upper

                                                079109510F

                                                079109510M. Timing Chain Guide, Center Upper

                                                079109513C. Timing Chain Guide, Left




                                                Säätäjät: https://autotechnik.sk/opravna-sada-...-4.2-v8/p15463




                                                06F109257C Solenoid VVT
                                                Viimeksi muokannut Randomi; 28.3.2021, 19:35.

                                                Comment


                                                  I did a thing!

                                                  Helatorstai mahdollisti pitkän viikonlopun töistä ja lapsilla oli päiväkotipäivä, joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja kävin rykäisemässä S6 koneen paikoilleen.

                                                  Jostain syystä vastusti kaikessa mahdollisessa välissä ja tuohon tuhraantui melkein 4 tuntia, että planeetat osuivat linjaan ja akseli kolahti kytkimen booreihin kohdilleen.

                                                  Kohtalaisen haastavaa tuo oli, yksin turata paikoilleen. Moottorinostin ja pari isoa hallitunkkia toimi apuvälineenä.

                                                  No, joka tapauksessa kone on paikoillaan, startti, laturi ja ohjaustehostimen pumppu kiinni. Ilmastoinnin kompuran jätin vielä irti kennon kanssa, että on pois tieltä.

                                                  Click image for larger version  Name:	IMG_20210514_140959__01.jpg Views:	0 Size:	360,8 Kt ID:	1917483

                                                  ​​

                                                  Comment


                                                    Projekti jatkui tänään pakoputkijumpalla.

                                                    Pakosarjoihin vaihdoin aiemmin v-bandit ja nyt sama homma jatkui downpipejen kanssa.

                                                    Sovittelin downpipet kohdilleen, oikeaan asentoonsa, erinäisten tunkki-viritysten kanssa ja heppailin v-bandien laipat kiinni putkiin. Sitten putket irti, saumojen hitsaus ja takaisin paikoilleen.

                                                    ​​​​​​Kääntelin putket "lopulliseen" asentoonsa, kiristin v-bandit kiinni ja aloin sovittelemaan joustoja ja katteja paikoilleen. Alkuperäisen downpipen jatkeeksi tuli lyhyet 2,5" joustot ja Flowmasterin 2,5" 200Cell katit.

                                                    ​​​​​​Kuvia en muistanut pahemmin työvaiheista räpsiä. Oikeasta putkesta jäi yksi kuva lähes valmiina puhelimeen. Sauma näyttää siltä, miltä tietotekniikan insinööriltä voi olettaa, 30v. vanhalla Esabin Smashweldilla tehtynä, mutta sanoisin että ovat ainakin pitävät. Ugly but functional... :D

                                                    Seuraavaksi olisi vuorossa loppuputkiston teko, mutta suunnitelmat on täysin auki vielä sen osalta. Jatkanko 2x2,5" putkella loppuun asti, korvaten samalla keskivaimentajat jollain yleismallisilla resonaattoreilla, vai liitänkö tuon uuden setin alkuperäiseen loppupätkään kiinni?

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X