Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Sen verran pitää omasta käytöksestä myöntää että pieni yli- tai alinopeus edessä ajavalla ei ole kynnyskysymys. Jos se nyt on vitosen alle rajoituksen niin eihän siinä, painan kerran cruisen napista ja ajetaan sitten sitä nopeutta vaan jos ajetaan 20km/h alle rajoituksen ilman mitään järkevää syytä niin tulee mieleen ajatus että edellä ajavalla kuljettajalla on syystä tai toisesta jotakin vaikeuksia sen ajoneuvonsa kuljettamisessa. Johtuuko sitten kuljettajasta vai mahdollisesti renkaiden kunnosta tai jostain muusta teknisestä seikasta, en tiedä mutta mieluummin pidän niin epävarmalta näyttävän muuttujan peileissä kuin siinä muutaman kymmenen metrin päässä edessä.

    Toinenkin asia pitää myöntää. Jos tuollaisen täysin oikeutetun ja puhtaan ohituksen jälkeen alkaa se valojen vilkuttelu ja takapuskurissa mielenosoituksellisesti kiinni roikkuminen, väistän kyllä sen verran sivuun että ohi pääsee halutessaan. Tämä tarkoittaa yleensä näin talvikurasuolakelien aikaan kuivalta ajolinjalta märän loskapatjan tai kesäaikaan sivulle piennarviivan päälle sijoittumista josta yleensä myös nousee sitä paskaa tienpinnasta takanatulijan lasille merkittävän paljon enemmän. Siinä kun muutaman sata metriäkin heittää kaikki kurat ja hiekoitushiekat tien reunalta ilmaan niin yleensä se takana perseileväkin asennoituu turvavälin pitämiseen ihan uudella tavalla. Ja tämä kaikki koko ajan kaasupolkimeen koskematta, vakkaria vasten tasaisella suurimmalla sallitulla nopeudella.

    Comment


    • Puuhapete, eikö ohittamisen jälkeen pitäisikin olla enemmän vauhtia kuin ennen ohitusta? Turhahan se ohitus on jos vauhti on ollut sopiva sitä ennenkin.
      Japi varmaan ihan tarkoituksella ymmärsi väärin tuon Puuhapeten asian? Kyseessä siis varmaankin tilanne, jossa omalla nopeudella toinen tulee perse edellä vastaan. Se ohitetaan, mutta tämä ohitettu pösilö nostaakin nopeutta, jolloin omaakin nopeutta "pitää" nostaa, kun se ohitettu tulee muuten konttiin kiinni. Se on perseestä ja sitä ihmetteleekin miksi se kaasu nyt löytyi kun äsken vaan körötteli.
      Normaali ihminenhän antaa toisen mennä omia menojaan, eikä ala "jahtaamaan" ohittajaa.

      Comment


        Muistelen jostain lukeneeni että ohitettavat nostaa jonkin verran nopeutta ihan huomaamattaan kun keskitytään siihen ohittajaan eikä oman nopeuden tarkailuun. Toki ei sillä mitään yli kympin nopeuden nostoja tai perseessä roikkumisia selitetä.

        Comment


        • Ja tuolla tiestöllä on liikenteessä varsin paljon autoja, joissa ei ole vakionopeudensäädintä (tai kuskeja, jotka eivät sitä käytä, vaikka sellainen olisikin). Tähän kun ymppää mittarivirheet, kameratolpat ja muut, niin pumppaustahan siitä tulee.

          Comment


            Eräs kaveri minulle kerran totesi, että cruise on hölmöin lisävaruste mitä löytyy eikä sitä käytä. Syynä se, että kuski joutuu silti jarruttamaan itse...

            Kun erilaisten nopeuden pumppaajien kyydissä on tullut istuttuakin, niin ei niissä kiihdyttelyissä ole mitään suunnitelmallisuutta saati kiusantekoa. Eivät vain seuraa liikennettä lainkaan saati osaa arvioida omaa nopeuttaan. Ohituksen jälkeen kiihdyttävät, koska eteen tuli kiintopiste mitä seurata, joten tuntuu helpommalta ajaa kovempaa. Ja ylämäissä vauhti putoaa, koska eivät ymmärrä painaa enemmän kaasua ja vastavuoroisesti alamäessä mennään miljoonaa. Tai sitten vain mietitään jotain omia diipadaapoja, ja unohdetaan pitää kaasua. Ohitus katkaisee ajatuskierteen ja palauttaa keskittymisen taas hetkellisesti vauhdin ylläpitämiseen, jonka seurauksena painetaan kaasua.

            99% aiheutetuissa tapauksissa ei ole ripaustakaan suunnitelmallisuutta eikä varsinkaan henkilökohtaisuutta vastapuolta kohtaan. Kun taas 99% kohdalle osuneista tapahtumista koetaan tahallisiksi ja henkilökohtaisiksi.

            Comment


              99% aiheutetuissa tapauksissa ei ole ripaustakaan suunnitelmallisuutta eikä varsinkaan henkilökohtaisuutta vastapuolta kohtaan. Kun taas 99% kohdalle osuneista tapahtumista koetaan tahallisiksi ja henkilökohtaisiksi.
              Tämä lienee totta. Tosielämässä aniharva tienkäyttäjä tuskin haluaa tehdä tahallaan kiusaa muille. Syyt törttöilyyn lienevät monesti ihan muualla, kuten jasso edellä totesi. Itse olen pähkäillyt, että ohituskaistien oikealla kaistalla kiihdytetään, kun baana yllättäen aukeaa edessä ja se ikäänkuin muistuttaa konetietä tms. jossa voi ajaa kovempaa tjs.

              Comment


              • Ja ohituskaistan kohdalla nopeus myös yleensä nousee 80 -> 100 km/h, joten teoriassahan sitä on ihan lupakin nostaa nopeutta. Ei se siitä yhtään vähemmän idioottimaista käytöstä tee, mutta kuten jasso tuossa ylempänä mainitsi, eivätpä nuo suhaajat tuollaisia murehdi, koska eivät edes tiedosta vetävänsä pitkää letkaa perässään.

                Comment


                  Kyllä joo siis tilanne oli, ja usein on, että minä tulen vakkarilla takaa ja saan kiinni edessämenevän. Siitä sitten ohi jolloin ohittava nostaa vauhtia. Sitten kun pääsen ohi ja jatkan samalla vakkarinopeudella mitä ennen ohitusta se ohitettava onkin nostanut omaa vauhtia, mutta ei mene ohi vaan jää roikkumaan siihen muutaman metrin päähän. Valitettasti näistä pääsee eroon vain ajamalla päiväsakkonopeuksia, koska se perässä roikkuminen on aika vaarallista. Pahimmassa tapauksessa jos joutuu jarruttamaan niin toinen tulee perään ja kolaa vielä jonkun rekan nokkaan.
                  Tai sitten ne perhanat onnistuu provoomaan meikäläistä ja ottamaan sen riskin sakoista.

                  Tai sitten se on toi perhevankkuri joka aiheuttaa muissa jonkin reaktion.

                  En minäkään hirveän paljon turhista tai tyhmistä ohituksista pidä, jos minä olen ohitettavana, mutta ei tule mieleen kyllä leikkia oman tai toisen hengen kanssa nopeutta nostamalla.
                  Se on aivan mahtavaa, kun ollaan jossain reissussa ja pääsee justiin jonosta ohitte, niin tulee joltain penkiltä kommenttia, että pitää päästä vessaan. Siinä vaiheessa aina tulee se, että olipa taas järkevää ohittaa, kun pitää just pysähtyä tai kääntyä.
                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 7.2.2020, 13:47.

                  Comment


                    Reilu puolisen vuotta takana omituisen näköisellä BMW:llä ja aika yllättäviäkin havaintoja olen tehnyt. Aika monessa herää tarve joko osoittaa mieltä tai muuten vain perseillä, kuten sulkuviivan kohdalla ohi meneminen yms. vaikka itse ajan muutaman kilometrin päälle rajoituksen, että en vahingossakaan aja alinopeutta. Ehkä se on tuo merkki joka provosoi. Se mikä on ollut yllättävää, niin aika moni Audi-kuski kokee tarvetta näyttää mistä kuuluu ja kuka käskee. Itse en Audilla, enkä sen puoleen millään muullakaan ajaessani kokenut, enkä koe vieläkään, erityisemmin mitään esityksiä tehdä. Tästä luonnollisesti jää ulkopuolelle ne avoimet haasteet, joita aina joskus kohtaa kun seisoo risteyksessä jossa lähdetään kahta kaistaa samaan suuntaan. Se on vain jännä juttu, kuinka se takana tuleva joka on saattanut ajaa puskurissa kiinni viimeiset 5-10km ja jolla olisi ollut mahdollisuus mennä ohi, kokee tarpeen siirtyä rinnalle kun pysähdytään risteykseen. Minkä sille voi jos vihreiden syttyessä kaasupoljin painuu melko syvälle ja nousee saman tien kun tiekohtainen nopeusrajoitus on saavutettu. Kysymyksessähän luonnollisesti on vain ripeähkö kiihdyttäminen tavoitenopeuteen ettei jäädä vatuloimaan ja kaivamaan nenää risteyksessä.

                    Comment


                      No joo, semiripeillä tojotilla ajaneena sama juttu kuin edellisellä puhujalla. Joskus on joku rinkulakeulakin saattanut kiihdytellä vierellä, tosin itse en jaksa haasteisiin juuri vastata. Ripeästi se sallittu +jotain mittariin ja antaa olla.

                      Comment


                        Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                        Sitten kun pääsen ohi ja jatkan samalla vakkarinopeudella mitä ennen ohitusta se ohitettava onkin nostanut omaa vauhtia, mutta ei mene ohi vaan jää roikkumaan siihen muutaman metrin päähän.
                        Kokeile seuraavaksi vaikka pestä tuulilasi? Aiheutin statusautollani Nissan Paskain [TM?] kuljettajassa perässä roikkumis sekä pitkien vilkuttelu -kohtauksen. Päätin tällöin pestä tuulilasin ja komeasti pesi auto ajovalotkin samalla kertaa... koska turvallisuus ennen kaikkea.

                        Comment


                          Toi on muuten hauska homma. Ne pesunesteet mitä edelläajava roiskuttaa lasille on ilmanen lasinpesu meikäkäiselle :)

                          Comment


                            Itse en viitsi niin lähellä perässä roikkua, että saisin ilmaisen lasinpesun.

                            Comment


                              Uskallan väittää, että oman auton ulkonäön vaikutus muiden käyttäytymiseen on sama ilmiö kuin, että "kaikki tuijoittaa" kun mokaa tai, että konsertissa se laulaja katsoi juuri minua tuhansien muiden seasta...

                              Comment


                                Sain kantatiellä kiinni hitaasti liikkuvan raskaiden ajoneuvojen letkan, ei mitään mahdollisuuksia päästä ohi ( räntää tiellä, huono näkyvyys, lyhyet välit ja vastaantulevaa likennettä) . Vedettiin se 20 km 60-63 km/h. Sitten tuli alamäki ja 60 km/h rajoitus , ajattelin että kai nyt jonon vetäjä vetää kameraan ylinopeutta, ja samantien leimahti kamera. Eli ekana oleva raskas nosturi sai juuri kameran kohdalle ylinopeutta kertymään sen verran että räpsähti. Sen hanurissa roikkuva yhdistelmäkin oli kantatielle mielenkiintoinen, eli puoliperä jossa pitkä täysperäkärry perässä, lakimuutos kai nyt mahdollistaa noiden ajamisen rajoituksetta.

                                Comment


                                  Yhdestä pitkästä pääsee yleensä ohi mutta se on kyllä mahtia kun on joku kolme yhdistelmää peräkkäin metrin väleillä toisistaan hinkkaamassa parikymppiä alle rajoituksen. Yleensä niissä on pitkät kilvet vaan näkee sitä kotimaisiltakin.

                                  Comment


                                    Tahtoo vaan olla että niitä pitkiä yhdistelmiä vedetään aika usein niin pienillä hevosvoimilla kuin laki sallii. Jostain syystä isännät kuvittelevat että kun on vähemmän hevosia niin menee vähemmän polttoainettta. Ja kun siellä on yhteensä 76 tonnia painoa ja 12 akselia vastustamassa niin se meno on parhaimmillaankin aika rauhallista.

                                    Comment


                                      Slaavilaiset possujunakuskit säästävät rahaa.

                                      Comment


                                        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                        Uskallan väittää, että oman auton ulkonäön vaikutus muiden käyttäytymiseen on sama ilmiö kuin, että "kaikki tuijoittaa" kun mokaa tai, että konsertissa se laulaja katsoi juuri minua tuhansien muiden seasta...
                                        Kommentoin tähän kun olin muutenkin tähän säikeeseen kirjoittamassa. Kyllä on tuon A7:n kanssa tullut useita liikennevalo-kilpailutilanteita vs vanha B6:n räppänä (~0 kpl /10v). Eikä silleen että näkisin noita kilpailutilanteita joka puolella vaan että kun rullataan viereen niin katsotaan että isot vanteet ja jarrut = varmaan on nopea auto, sitten lähdetään nilkka suorana kun vihreä vaihtuu. Myös perässä roikkuminen on lisääntynyt. Tosin vanhassa autossa ei kyllä ollut klubin kilvenalusta...

                                        Tänään Hämeenlinna-Tuulos välillä ~20:00 aikoihin joku karavaanari-vatipää ei selkeästi ymmärtänyt matriisi-ledivalojen toimintaperiaatetta vaan ajoi miljoonan lumenin ledibaari-hässäkät päällä vastaan ja ohi. Ei oo kahta sanaa jos tuollainen valonheitin päällä ajaa vastaan etteikö matrixiLEDit osaa pimentää vastaantulevaa, mutta kun ei oo se perinteinen on-off pitkät pois niin jos ei tajua niin ei. Lyhyellä otalla über-tehokkailla lisäpitkillä varustetut autot harvemmin ymmärtävät nykyaikaisien ajovalojen päälle.

                                        Jos kyseinen teiden sankari sattuisi täällä olemaan niin tässä hyppäys nykyaikaan:

                                        Audi Matrix LED technology

                                        Comment


                                          Kuorma-auton ratissa huomaa tuon ilmiön. Työautossa on ihan perinteiset on-off -kaukovalot, mutta koska niitä lukseja nyt on kohtuullisen riittävästi, pyrin ennakoimaan esimerkiksi mäenharjanteella valonvaihdon siten, etten ammu vastaantulijaa suoraan takaraivoon pitkillä. Aika usein jos vastaantuleva henkilöauto ei havaitse valojen vaihtumista lyhyille, ei sielläkään päässä hoksata vaihtaa. Ilmeisesti pitää nähdä vastaantulijan valonvaihto, ennen kuin se triggeröi itsellä toimintaa.

                                          Comment


                                            En käsitä mikä siinä kaukovalojen käytössä ylipäätään on niin vaikeaa/jännittävää. Monesti tapaa tien päältä henkilöauton kuljettajia, jotka ajaa pelkillä lyhkäsillä säkkipimeällä metsätaipaleella. Minkäänlaista kaukovalon kajoa ei näy mutkan tai mäen takaa, vaikka olet ainoa vastaantulija pitkään aikaan. Tällä tienaavat itselleen varman häikäisyn, kun ei yhtään voi ennakoida valojen vaihtoa ilmestyessään yllättäin näköesteen takaa.

                                            Ja moottoritiellä se vasta vaikeaa onkin. Silloin kun on leveä viheralue välissä, on ihan luvallista ajaa pitkät päällä vaikka autoja tulee vastaan, kunhan keula ei osoita vastaantulijoiden puolelle, eli suoralla ja ulkokaarteessa ajettaessa. Jonkun tutkimuksen mukaan 64 % luulee ettei näin saa tehdä ja eikös joka kerta kun ajaa oikeaoppisesti ulkokaarteessa pitkät päällä, niin joku vastaantulija vilkuttelee valoja sisäkaarteen puolelta.

                                            Jotkut rajoituksista piittaamattomat saattaa painella pimeällä motarilla jopa 150 km/h pelkillä lähivaloilla, vaikka tilaa ois käyttää pitkiäkin. Siihen kun sattuu joku aitojen väliin eksynyt peura eteen, niin voi tulla rumaa jälkeä.

                                            Comment


                                              Tuo moottoritiesääntö on saattanut joskus olla ihan fine mutta nykyään kun jokaisella ja niitten mummolla on pitkin vittua suunnatut ledipötköt keulalla, raksapakuissa/kuorkeissa varmuuden vuoksi vähintään kuusi paria niin kriminalisoida saisi kokonaan.

                                              Comment


                                                Ihan sama mitkä vakiotuikut siellä on. Vilkuttelijoita löytyy aina. Joitakin vaan ärsyttää suunnattomasti, että joku kehtaa käyttää vapaat raot hyödyksi nähdäkseen paremmin. Ei itseä ainakaan ole muiden lisävalot oikein käytettynä haitanneet, kun pitää katseen omalla puolella. Joku piru olkapäällä vissiin kuiskuttaa, että "kato, kato, kato".
                                                Laillisilla referensseillä tuskin kovin herkästi ongelma.

                                                Comment


                                                  Paino sanoilla laillisilla referensseillä. Joissain raskaan kaluston edustajissa on ledivalonheitintä ja lumenia sen verran, että näkee vaikka kuuhun.

                                                  Comment


                                                    Sellainenkin on tullut koettua nimenomaan moottoritiellä. Raskaan kaluston laittomat kaukovaloviritykset on kuin pieni aurinko maan pinnalla ja häikäisee tehokkaasti vastaantulijoiden puolelle asti, vaikka kuinka yrittäis kääntää katsetta oikealle. Pahimmillaan niitä valojenvilkuttelijoita löytyy myös näistä ylitehokkailla valoilla varustetuista ammattiautoilijoista.

                                                    Comment


                                                      Tänä aamuna töihin ajaessa ehdin sekunnin-pari ihmetellä hemmetin kirkasta tuikkua vastaantulevien autonvalojen seassa, kunnes lähempänä osoittautui kulkusuunnassaan vasenta laitaa ajavaksi pyöräiljäksi, jolla oli kohtuullisen kirkas ajovalo. Tuli vähän vastaantulijoita hivoteltua, kun talvisaikaan tuolla kantatiellä ei ole käytännössä piennarta lainkaan. Hattua nostan uskalluksesta, mulla ei kantti kestäisi tuolle Ilomantsintielle fillarilla näissä keleissä ja aamukuuden pimeydessä.

                                                      Comment


                                                        Minulla tullut nyt vastakkainen tilanne parikin kertaa viikolla eteen. Olin valmistautumassa kääntymään vasemmalle sivutielle ja vähän ehdin hidastaessa ihmetellä, että mikä hemmetin kynttilä leijuu keskellä tietä kauempana? Kun sitten käänsin vasemmalle, niin se kynttilä olikin jo melkein kohdilla. Joku Monkey-poika tuli miljoonaa tietä pitkin ja etuvalossa vain sellainen n. puolet auton yhdestä parkkipolttimosta tehoa. Takana sillä ei ollut mitään.

                                                        Seuraavana päivänä meinasin ajaa toista mopopoikaa melkein perään, kun yhtään valoa tai heijastinta ei perässä ollut ja ilman mitään vilkkuja hidastaa ja kääntyikin samalle sivutielle minne mikäkin olin menossa. En nähnyt koko kaveria vasta kunnes ehti kääntyä sen verran, että valkoinen tennari vähän erottui. Ei sillä edessäkään palanut juuri mitään. Meinasin jo ajaa perään katsomaan, että mihin kadun taloista pysähtyy ja pyytää, että korjaa nyt edes joku valo ettei henki lähde.

                                                        Muistan omassa mopoiässä, että joillain kavereilla oli näkemys, että kun valot ei pala niin poliisi ei näe... Ei ihme ettei lotto osu vahnhemmalla iällä, kun on käyttänyt kaikki onnen narut jo nuorena, että on pysynyt hengissä...

                                                        Comment


                                                          Oli meno kuin elokuvissa tänään ykköstiellä juuri ennen Kehä 3:sta. Ajelin oikeata kaistaa 110 km/h, minua ohittamassa oli 2 autoa ja takanani 1 auto. Astra-kuskilla ilmeisesti kiire kun pujotteli meidän 4 välistä n 150 km/h. Meillä oli vaan välit juuri sopivat että juuri ja juuri tuon pystyi tekemään, eikä kukaan vaihtanut kaistaa/jarruttanut tai kiihdyttänyt. Tuli mulle aiankin osin puskista tuo kun takanani oleva auto peitti näkyvyyden, huomasin Astran vasta kun se vaihtoi takaisin oikeall minun taakseni ja siitä sitten takaisin vasemmalle. Ja siten ihmetellään kun motarilla sattuu ja tapahtuu

                                                          Comment


                                                          • Yllättävän hyväkuntoinen Typ 89 ajoi ohitse Oulussa aamusella. Eipä noita hirveästi näe enää liikenteessä.

                                                            Comment


                                                            • Kukke, oliko vihree? INF- ? Oma exä, näin kanssa jokunen vuosi sitten Oulussa, oli silloin vielä hienossa kunnossa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X