Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitäs näit tänään liikenteessä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Noita aivan idioottimaisia ohituksia on kyllä nyt näkynyt tässä pääsiäisen seudulla muutenkin. Tuntuu että ohitus on pakko suorittaa loppuun vaikka nähdään kieltomerkit, sulkuviiva ja välillä jopa se vastaantulija ihan lähellä. Ehkä se tästä pikkuhiljaa alkaa tasoittumaan kesän myötä.

    Comment


      Jokakeväinen ilmiö. Kohta 25 vuotta tien päällä olleena sen olen huomannut. Kun lumipenkat väistyvät niin vauhti kiihtyy ja reikäpäisyys lisääntyy. Ja ennen kuin kesärajoitukset astuvat voimaan. Lumipenkkojen sulaminen on tuon käytöksen laukaiseva tekijä.

      Comment


        Oon varmasti tullut lopullisesti vanhaksi kun ei kesärajoitukset oo enää kovasti kohauttanu vaikka nyt tulee ajoakin taas sen verran että asialla on jopa merkitystä. Pirusti enemmän ohituksia vaan kun rekat könnää sitä vajaata yhdeksääkymppiä eikä ohituskaistat varsinaisesti auta asiaa paljonkaan kun seuraava on kuitenkin kohta taas edessä. Moneen kuukauteen ei oo tarvinnu maantiellä yhdistelmää ohittaa ja tänään yhden päivän aikana toistakymmentä kertaa. Ja vaikka ei edessä olisi ketään niin alvariinsa on sitten maantiellä risteysalueita joissa pitää pudottaa satasesta kasikymppiin. Rikkoo ajamisen rentoutta aika paljon. Talvirajoituksilla sai sentään edes ajaa koko ajan tasaista nopeutta, vaikka sitten vähän hitaamminkin. Tarvis olla kertaluokkaa kehittyneempi vakkari joka osais jo karttapohjasta ja tikkareista säätää ite nopeuden ni auttais jo paljon, ehkä jo seuraavaan autoon sitten.

        Comment


          Ei kai mikään vieläkään estä ajamasta samaa nopeutta raskaan liikenteen kanssa? Kieltämättä mulla on työaikana nopeus säädetty sillälailla ettei kameroille tarvi jarrutella ja työnantaja pysyy tyytyväisenä. Oikeastaan aika leppoisaa ajoa.

          Comment


            No eihän sitä varsin estä muu kuin oma moraali. Ei oikein kehtaa ilman syytä ajaa "alinopeutta" ja itse olla se, joka sitä ohitustarvetta aiheuttaa.

            Comment


              Tuokin on niin suhteellista, ajat satasen rajoituksella 105 GPS:n mukaan (jolloin ei tarvitse jarrutella kameroille) niin alkaa jokaisen ohituskaistan alussa suhina kuulumaan kun autoa lappaa ohitse. Toisille se ohitustarve ilmenee ilmeisesti paljon herkemmin kuin toisille.

              Comment


                Itse jos saan vakkarilla ajaessa jonkun kiinni, niin menen hyvän paikan tullen ohi. Ei se ohitus ole mikään hyökkäys hitaampaa kohtaan. Tykkään vaan ajella omaa vauhtiani. Eniten ajan autolla jossa lukee isolla firman nimi. Pakostakin tulee ohitettua ns. tyylikkäästi.

                Comment


                  ACC:n kanssa motaria ajaessa on tullut mieleen että kun jotkut vaihtaa nopeasti oikealle on sitten juurikin "hyökkäys hitaampaa kohtaan" tai joku ihme juttu että näytetään toiselle että olet tullut ohitetuksi. Perussetti että vasemmalla kaistalla kilometrikaupalla tyhjää ja sitten vaihdetaan kaistaa oikealle niin että ACC jarruttaa vaikka olisi etäisyys minimissä (koska pk-seutu).

                  Tänään olisiko ollut joku VW t-roc tms vaihtoi oikealle normaalin turvavälin puoleen väliin niin että minulla ACC rupesi jarruttamaan. Kun ACC sai 10km/h vauhtia pois nin VW vaihtoi takaisin vasemmalle kaistalle ja kiihdytti vauhtia. Niinkun että mitähän helvettiä.

                  Pitäis varmaan provosoitua ja tehdä takaisin samat jos ei muuten tajua mitä tuli tehtyä?

                  Comment


                    Ei ne välttämättä tiedä tehneensä mitään tyhmää. Aika vähän tavalliset ihmiset ajattelee liikenteessä. Muita saati liikennetilanteita.

                    Comment


                      Ei tuo skodillakin ACC hidasta jos joku tuikkaa eteen mutta etäisyys ei pienene. Huomauttaa kyllä mittaristossa mutta jos välimatka kuitenkin kasvaa niin ei hidasta nopeutta.

                      Comment


                        Niin, avainsana on siinä että ohittajalla olisi tarpeeksi positiivista nopeuseroa, niin ACC ei ole moksiskaan 4G-ympäristön toteutuksessakaan. Vähemmän yllättäen sellainen Skodan MQB-ympäristön tuoreempaa paahtoa oleva ACC voi ylipäätään reagoida erilailla tuollaisessa tilanteessa (ts. vähemmän kulmikkaasti).

                        Comment


                          Paljon mahdollista, ehkä jopa todennäköistä. Ei oo satunnaista käyttöä poislukien ollut omassa ajossa vielä mitään toista ACC:lla olevaa niin itse en osaa tehdä vertailua.

                          Comment


                            Väitän kanssa että kulmikkuus on hioutunut vuosien saatossa. Itselläni niinkuin Karillakin vertailevaa kokemusta jokusen pykälän vanhemmasta B8:sta ja kyllä ACC 4G:ssä sivistyneemmin toimii.

                            Comment


                              Ohituksiin liittyen, yksi ärsyttävä tyyli mitä näkee silloin tällöin: ajetaan yli 20 km/h alinopeutta, ja kun kärkyt ohituspaikkaa, tämä sankari siirtyy puoliksi pientareen puolelle. Ei auta ohitusta, mutta tähän aikaan vuodesta nostaa mukavan hiekkapölläkän.

                              Comment


                                Alkuperäinen kirjoittaja Harjula Näytä viesti
                                Niin, avainsana on siinä että ohittajalla olisi tarpeeksi positiivista nopeuseroa, niin ACC ei ole moksiskaan 4G-ympäristön toteutuksessakaan.
                                Bemareissa on kyllä positiivistä juurikin tuo nopeusero :) Vaikka tulis vasemmalta ohi keulaa hipoen mutta tarpeeks vauhdilla niin tosiaan ACC ei tuosta eväänsä heilauta.

                                Mietin tossa että pitäisikö ottaa noiden autoilijoiden rekkareita ylös, tehdä informaatio-lappunen ja postitella noita autoilijoille kotiin. Tietty toisaalta suurempi kattavuus ja hyöty olis kun antais vinkin Iltalehteen Pentti J. Rönkölle.

                                Comment


                                  Minusta kuljettajana on kulmikkuus hioutunut vuosien saatossa. Aika usein tyydyn köröttelemään possujunan hännillä sopivan matkan päässä sen sijaan, että apinan raivolla vetäsin pitkien letkojen ohituksia aivan liian suurella nopeudella. Siitäkin on kokemusta yllin kyllin. Pitkät siirtymät pyrin tekemään mahdollisuuksien mukaan sellaiseen aikaan, ettei tiellä ole liioin muita kulkijoita - paitsi rekkoja. Mutta kun muuta liikennettä ei ole, pääsee niistäkin ohi vähällä vaivalla.

                                  Comment


                                    Pitää omaa asennetta kyllä tarkkailla, tänään just buukkasin työreissua. Tulee kahteen päivään yhteensä yli 1400km ajoa. Siinä jo mielellään ajaa niin ettei tarvi aivan piikkiteholla suorittaa koko aikaa.

                                    Comment


                                      WRX STI Imppu joka veti sopivan kokoista kuomu kärriä.

                                      Comment


                                        Vastaavasti bongasin viikonloppuna jonkun kiskomassa isoa mönkijää Puntolla

                                        Comment

                                        Working...
                                        X