Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Noiden 20v ja vanhempien käyttöautojen ongelma vaan on tämä Suomen ilmasto ja sen tai siis talvisen tiesuolauksen aiheuttama kopan mädäntyminen. Sekä monen mallin kohdalla osien saatavuus alkaa olla +20v iässä ongelma. Valmistajat kait ovat velvoitettuja tekemään varaosia jonkun 10v ajan kulloiseenkin automalliin ja sen jälkeen varaosien saanti alkaa hissukseen hiipumaan. Auto kun on ns. kestokulutushyödyke, jonka järkevä käyttöikä on varsin rajoitettu. Harrsatusautoissa tietty eri asia. Niihin voi ajan kanssa ja harrastetovereiden tuella vaikka teettää tarvittavia osia pitkilläkin toimitusajoilla, kun auton ei tarvitse olla päivittäisessä ajossa. Käyttöautoilla taas eri juttu, kun auton pitää olla lähtövalmiudessa päivästä toiseen.
    Viimeksi muokannut Ilkka L; 2.12.2025, 16:56.

    Comment


      #62
      Autonvalmistajahan valmistaa sellaisia autoja joita asiakkaat keskimäärin haluavat ostaa, ei ne missään tyhjiössä elä vaan kyllä siellä markkinatutkimukset ja analyysit on tehty.
      Pikkusen kyllä vaikuttais paikoitellen siltä, että ei. Sieltä tulee nyt semmosta markkinamiehen kynästä tullutta optimoitua ja homogeenista tuubaa, että kukaan ei enää erotu tuosta farmari-suv-coupe sekasikiöiden massasta. Nyt vaikuttaa vahvasti, että tehtaat koittaa kertoa asiakkaille, mitä ne haluaa. sitten vielä tää varustekauppa ja kuukausimaksut. Ei varmaan kyllä kukaan tilannut sitäkään. Aikaisemmin oli aina jotain bucket listillä odottelemasa, mutta eipä sinne enää oikein tule mitään. Porschellakin meni koko sähkösysteemi vähän reisille, osin kyllä varmasti myös Trumpetin takia.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutis...1-4da67c70877a
      https://www.stara.fi/2025/10/28/pors...euron-tappiot/
      Viimeksi muokannut JM; 1.12.2025, 18:21.

      Comment


      • #63
        Joo, ei me sille kehitykselle voida mitään. Se menee vääjäämättä eteenpäin halusi tai ei.
        Osin ihmisten halusta ja osin poliitikkojen halusta.

        Mietitääs Suomen autokantaa jonka keski-ikä on 13,4v ja auton reaaliarvo siellä 6K€ tuntumassa tekoälyn mukaan. Eli aika monella ihmisellä on melko halpa kottero millä haluavat ajaa joko taloudellisista tai ideologisista syistä. Puhumattakaan siitä että moni ajaa tälläkin hetkellä parin tonnin autolla niin millaisen sähköauton saat 2000€ hintaan?Pääsee just lähikauppaan ja takasin?Talouden reaaliteetit huomioiden monella ei yksinkertaisesti ole varaa ajaa kalliimmalla.

        Uskon kyllä et jossain vaiheessa ne saa sen akku- ja moottoriteknologian niin hyväksi ja kustannustehokkaaksi et niillä voi ajaa niin kauan kun korit kestää mut sitä ennen ne halpisautot yksinkertaisesti loppuu. Eli käytännössä noilla halpisautoilla ajavilla kustannukset moninkertaistuu sitä odotellessa. Automaattilaatikkojen yleistyminen vauhdittaa tuota tilannetta mikä tulee olemaan vääjäämättä edessä. Siinä tullaan näkemään vielä monta henkilökohtaista konkurssia.

        Nykyiset autot joissa sähkömoottorin jäähdytysnesteelle laitetaan vuotokuppi jo tehtaalla kun tiedetään et se vuotaa kuitenkin kertoo omaa tarinaansa siitä että ollaan vasta sähköautoilun kehityksen ihan lähtökuopissa.Okei, ne on korjanneet sitä jo uudempiin mutta nuo lastentauteja sisältäneet yksilöt valuu käytettyjen autojen markkinoille. Todennäköisesti kuitenkin paaliin ennen kuin saavuttavat suomalaisen auton omistajan auton keski-iän.

        Comment


        • #64
          Nuo kuukausimaksuhommat on ihan järjettömiä mutta toisaalta tarjoaa myös valmistajalle keinon erottua edukseen. Parin vuoden sisällä nähdään miten niitten kanssa lopulta käy. Jos olis mahdollista ostaa auto vaikka 5000€ halvemmalla ja sitten maksaa 100€/kk paremmista valoista kun niitä tarvii sen 4kk vuodessa niin kyllähän se olis loistava diili. Vaan jos pitää maksaa ensin ihan täysi hinta siitä vessasta ja sitten vielä kk-maksu varusteista päälle niin saattaisin kurkata mitä kilpailija tarjoaa.

          Korimallit taas on tänä päivänä kaikki saman näköisiä puikuloita kun pitää saada ilmanvastus ja kulutus mahdollisimman pieneksi. Polttisten kanssa voi lukea suoraan: verot pienemmäksi ja sähkärien kanssa: range paremmaksi. Jos sillä muumikeulalla ja kammbackilla saadaan 100km lisää toimintasädettä tai 10% pienempi polttoaineenkulutus niin sitten siitä autosta piirretään semmonen että kauppa käy. Uuden auton ostaja kun vertaa just noita attribuutteja ekana.

          Ähistään nyt näistä ensin ja avataan sitten uusi ketju kun autonomisen ajamisen vehkeet joskus toteutuu ja yleistyy. Jokseenkin en usko että polttomoottori ja manuaalivaihteisto tulee niissäkään olemaan hirmu yleinen voimalinja.

          Comment


          • #65
            EU:n (tuskin onnistuva) polttomoottorikielto vuonna 2035 antaa siis pelivaraa vielä ainakin 30 vuotta ajella 20 vuotta vanhalla polttomoottoriautolla. Ja sehän riittää aivan mainiosti, ainakin minulle. Tätä mahdollisuutta tukee myös suomalainen autokulttuuri, ja varsinkin Suomen haja-asutus ja pitkien välimatkojen korpitaipaleet, joiden varrella työpaikat on tiukassa ja edullisia polttomoottoriautoja tarvitaan vielä pitkään. Eli niitä korjaillaan, huolletaan ja pitkitetään elinkaarta -> saatavuutta on. Pidän tätä jopa Suomen huoltovarmuuden kannalta erittäin tärkeänä.

            Toisaalta, jos meitä näin ajattelevia olisi enemmistö, nuo vaihtoehdot loppuisivat totaalisen kesken. Siksi on hyvä, että suuri yleisö ostaa mitä autotehtaat tyrkyttää, ja nk. "tietäjät tietää"-porukka havittelee yksikertaista ja varmaa tekniikkaa, jota vähemmän enää löytyy. Tällä konstilla henkilökohtainen elämä perustuu johonkin muuhunkin kuin osamaksuihin osamaksujen perään ja voi keskittyä käyttämään rahaa asioihin joihin sitä oikeasti haluaa pistää.

            Joku muuten mainitsi manuaalivaihteisella autolla ajamisesta sen oikean ajamisen tunteen! Se oli hieno bongaus ja jaan tämän fiiliksen aivan täysin. Vierastan ajatusta, että manuaalivaihteisella autolla ajaminen olisi tuskastuttavaa ruuhkassa veivausta. Ruuhkassa se ei ole parhaimmillaan, mutta ei ryntäilevä S-tronickaan. Manuaalivaihteistolla saa ajaa sitä juuri sillä tuntumalla ja kierroslukumäärällä kuin itse haluaa eikä jurnuttaa liian suurella automaatin valitsemalla vaihteella hampaita kiristellen.

            Manuaalivaihteisto kuuluu perinteiseen todellisen ajon kokemukseen.




            Comment


              #66
              Se osien löytyminen ei muuten oo enää olenkaan itsestäänselvää. Mäkin noita konevikaisia tai muuten puolikuntoisia metsästelen satunnaisesti ja yks 2.o tfsi fr seat oli jo kiikarissa, mut eipä niiden koneita tai koneen osia oikein löytynyt. Eikä varsinkaan mihinkään järkevään rahaan. Olisin tarvinnut kannen nokkineen tai sitten koko patin. Vedin läpi ebayt ja muut kanavat, eikä ollu oikein mitään tyrkyllä. Emmä tiedä minne nuo koneet nykyään menee, vai hajoaako ne sit aina niin p*skaksi, ettei niistä jää enää myytävää, mut kyllä oli vaikean oloista etsiä projektikone tilalle. valmiiks remontoituja oli, joiden sisuskaluista ei oo mitään tietoa (varmaan sitä halvinta kiinakuraa). Semmosta en halunnut. Suureksi osaksi taitaa kama mennä ihan vaan sulatettavaksi kilohinnalla. Briteissä on vielä kunnon purkaamokulttuuria jäljellä, mut tuntuu että ne on muuten katoavaa kansanperinnettä. Voi olla, että asiaan liittyy politiikkaakin.
              Viimeksi muokannut JM; 2.12.2025, 16:44.

              Comment


              • #67
                Minulla on aika vahva usko siihen, että noiden 2020-luvun sähköautojen ollessa siellä suomiauton keski-iässä, niin niihin tulee edullisempia tarvikeakkuja yms. mitä autoileva kansa tarvitsee, jotta matka jatkuu. Aika näyttää, kuinka käy. Kyllä sitä jotain keksitään, jotta kansa pysyy liikenteessä.
                Viimeksi muokannut Ilkka L; 3.12.2025, 07:43.

                Comment


                  #68
                  Saahan niitä jo nyt, mutta hintaa on vielä. Just tän takia semmonen i3 prokkis kiinnostaisi vähän. Tommosella pävittelis 60Ah i3:n ihan eri levelille ja olis vielä ihan itse tehtävissä. Tuohon sais vielä halutessaan 154ah paketin, joka menis ihan sinne orkkis akun kuorien sisälle. Rahdin selvittelyyn kannattais varmaan käyttää vähän aikaa.

                  https://insideevs.com/news/756933/bm...-pack-upgrade/
                  https://www.youtube.com/watch?v=UMoGHTgUt8E
                  Viimeksi muokannut JM; 2.12.2025, 17:35.

                  Comment


                  • #69
                    Akuthan on kaiken yksinkertaisin komponentti. Käytännössä samaa tavaraa sisällä kuin vaikkapa läppäreiden akuissa. Totta kai ne muuttuu koko ajan edullisemmaksi sitä mukaa kun kysyntä ja tarjonta kasvaa. Ihan kuten ne kokonaiset autotkin. Uusia täyssähköautoja saa jo Suomestakin kaupasta alle 25000 eurolla ajaa pihalle. Niin paljon kun sitä sähköautojen arvonalenemaa parjataan niin eiköhän ne oo aika pian siinä keskimääräisessä 6000€ pricepointissa.

                    En itsekään usko että kulkeminen mihinkään loppuu. Tää sama kalabaliikki oli jo kun lyijytön bensiini aikanaan kiellettiin. Piti kaiken liikkumisen loppua kun ei kenelläkään oo varaa kun pitää uusi auto ostaa. Ja seuraavan kerran sama kun bensiinin sekaan ryhdyttiin lisäämään etanolia. Silloinkin loppu kaikilta ajaminen kun ei vanhat vehkeet kestä sitä etanolia ja taas pitää uusi auto ostaa. Samasta periaatteellisesta muutosvastarinnasta on monilla kyse ja sitten kun se oma leiri ja potero on löytynyt niin sieltähän ei pois lähdetä.

                    Mitä tulee siihen autokannan keski-ikään, jos se on nyt about 13,5 vuotta niin laskennallisesti jokaista pakkauutta autoa kohden pitää olla yksi kappale 27 vuoden ikäinen auto. Se on se vaarin 1998 Corolla jolla ajetaan ehkä 200km kuukaudessa, niitä on paljon talojen pihoissa mutta ei niillä välttämättä kovin paljon käyttöä ole. Sen sijaan uusi auto ostetaan todelliseen tarpeeseen ja käyttöön. Tästä voidaan johtaa ajatus että tosiasiallisessa liikennekäytössä olevien autojen keski-ikä, ja varsinkin ajomäärään suhteutettuna, on varmasti vähemmän kuin 13 vuotta. Tuo kun sisältää jo kaikki harrasteautot sun muut joilla ajetaan varsin vähäisiä määriä eivätkä ne yleensä ole kenenkään ainoana autona.

                    Itselläkin on pahimmoilleen ollut 7 autoa samaan aikaan. Näistä kuitenkin vain yhdellä voi kerrallaan liikkua mutta kaikki 7 painaa sitä keskiarvoa. Vanhoja autoja harrastavalla niitä autoja yleensä on useampia, uuden ostaja sen sijaan harvoin ostaa yhdelle käyttäjälle 7 uutta kerralla.

                    Tämä nyt vain hiukan oikaisemaan sitä harhaa joka yhdeksi numeroksi tiivistetystä "13 vuodesta" voi tulla.



                    Comment


                    • #70
                      Joo, ton väitteen allekirjoitan et ne sähkikset on aika pian siinä 6000€ hintaluokassa mut ei ne sinne 13,5v asti kestä siinä kunnossa että niitä on järkevää vielä ylläpitää ajokunnossa.Ei ainakaan noi ekat versiot mutta niinkuin sanoin, uskon että ne paranee koko ajan ja varmasti keksitään niihin kalliisiinkin korjauksiin halvempia tapoja korjata. Ensimmäisten sähköautoversioiden käyttäjät vain maksavat sen kehitystyön.

                      Kulkeminen ei lopu mihinkään, se on varma. Ihmiset on kekseliäitä kun on pakko. Kustannukset kulkemiseen vaan nousee. Siinä on kysymys hiukan isommista summista kuin silloin kun pelättiin et etanolibensa sulattaa kumiosat ja hajottaa bensapumput.
                      Jos katsoo nuo Kokkolan autohuollon youtube kanavan videot sähköautoista ja hybrideistä läpi niin ei voi kun ihmetellä miten kiire auton valmistajilla oli tuoda täysin vaillinaisia tuotteita markkinoille.

                      Tuosta ajomäärästä, voi olla niinkin et niillä vanhemmilla autoilla ajetaan vähemmän mutta ei se muuta sitä tosiasiaa et auto on pakollinen haja-asutusalueella vaikka sillä ajettaisiin vain 500- 1000km kuukaudessa. Ei tuollaisia kilometrimääriä ajava välttämättä halua pihaansa autoa jonka arvonalenema ja korjauskulut lasketaan tuhansissa euroissa vuositasolla jos nyt selviää alle 500€.


                      Comment


                      • #71
                        Suurin ongelma noissa sähkiksissä on se, että ne on enemmän tai vähemmän teknologia-platformeja. Kuten älypuhelimet ja tabletit. Ja kuten edellämainituista on tullu tutuksi, niin niillä on rajattu ohjelmistollinen/elektroniikallinen elinikä. Pahoin pelkään, että autosta tulossa _KALLIS_ kertakäyttötuote tulevaisuudessa

                        Comment


                        • #72
                          PK-seudun liikennettä sekä työ- ja kotipihan parkkipaikkaa katsellessa, uskoisin keskimääräisen, jatkuvasti liikenteessä olevan auton olevan siellä 10v ikähaarukassa. Tästä huolimatta sähköautoja näkee riunsaasti ja nämä taitavat olla valtaosin 2020-luvun vehkeitä. Ladattavia autoja meidän kotiparkissa taitaa olla 8kpl tai se on latauspaikkojen määrä n. 50 auton parkkipaikalla eli n. 16% autokannasta, Tilanne kylläkin muuttuu mentäessä esim. tuonne Kainuuseen missä kesämökki on. Siellä sähköauto on lähestulkoon harvinaisuus. Ei tarvitse miettiä saako oman auton piuhan päähän paikkallisen SS-Marketin pihassa. Työpaikalla eri tilanne, jos et tule töihin 6:30 mennessä niin turha kuvitella saavansa auton piuhan päähän. Meillä taitaa olla n. 50kpl latauspaikkoja.

                          Comment


                          • #73
                            Aika kauas vaihdelaatikoista mennyt keskustelu tässä ketjussa.

                            Comment


                            • #74
                              Ei tainnut kenelläkään olla enää mitään uutta lisättävää vaihdelaatikkokeskusteluun.

                              Isompi asia nyt ehkä kuitenkin se, että oli taustalla olevat syyt sitten mitä tahansa (valmistajan kustannussäästöt, laskennalliset lähipäästöt, verotus, tms) niin maailma muuttuu ja autot mukana. Siinä voi koittaa pysyä mukana tai pudota kyydistä. Vaan tässä näköjään alkaa itsekin toistamaan itseään, taitaa olla loppuunkaluttu jo tämäkin aihe.

                              Sen vielä tuosta kalliista kertakäyttötuotteesta sanon että autothan ovat koko lailla missä tahansa muualla Euroopassa juuri sitä, kertakäyttötuote jonka suunniteltu käyttöikä on ehkä max 10 vuotta jonka jälkeen se kierrätetään ja tehdään materiaaleista taas uusi ja parempi. Ei niitä ole missään vaiheessa tarkoitettu tekohengitettäväksi 30 vuoden ajan. Mutta minkäs teet kun uudet autot maksaa täällä niin poskettomia summia että tavan työssäkäyvällä ei niihin ole mahdollisuutta ja sehän johtuu taas verotuksesta joka on oma keskustelunsa tälläkin forumilla toisessa ketjussa. Se on enemmänkin kansallinen ongelma että pitää ajaa arkiajot saattohoitovaiheessa olevilla museoikäisillä autoilla, tällaisissa olosuhteissa joissa puolet vuodesta ajetaan suolaa maantielle ja tieverkko on aivan surkeassa kunnossa. Ei ole varsinaisesti autonvalmistajan vika että Suomen valtio verottaa liikkumista niin raskaasti.

                              Comment


                              • #75
                                Kiitos Japi huomautuksesta!. Eiköhän pysytä nyt vaihteisto/voimansiirron asioissa?.

                                Comment


                                • #76
                                  Onko muuten missään Audin farmarimallissa ollut Tiptronicia, ja jos niin missä? Vai onko nämä Tiptronicit vain tehokkaammissa malleissa ollut käytössä? Se nimittäin voisi olla seuraava vaihtoehto manuaalivaihteisten farkku-Audien loppuessa tarjonnasta kokonaan.

                                  Eli jos kaikki maailman Audit olisi nettiautossa myynnissä, niin löytyikö yhtään hakutermeillä "Audi, farmari, bensa, TIPTronic" ?

                                  Itse itselleni vastaten: Löytyyhän noita tälläkin hetkellä, kun vain osaa hakea nettiautosta. Mutta yli 20 vuotta vanhoja alkavat jo nyt olemaan vaihtoehdot.
                                  Viimeksi muokannut Diudimies; 4.12.2025, 12:20. Perustelu: Otettu silmä käteen.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Tiptronic-aski taitaa olla lähes kaikissa ennen DSG/S-Tronic-aikakautta valmistetuissa Audin quattro-automaateissa, joissa on moottori oikeinpäin eli pitkittäin. Lähinnä siis A4, A6 ja A8-malleissa. Eli A4 -> B7 asti, A6 -> C6 asti ja A8 vissiin edelleenkin. Tippejä on toki montaa eri sukupolvea, joista toiset parempia, kuin toiset. Paremmin asiaa tuntevat korjatkoon.

                                    Comment


                                    • #78
                                      Tästä taitaa olla monenlaista tarinaa foorumilla, mutta jos momentinmuuntimella varustettuja askeja meinaa niin ZF 6HP ja 8HP sukupolvet löytyy farmarikoreihin. Hyvä valinta esim. 4F A6 facelift (6HP paranneltu prefacesta) tai 4G A6 bitdi tai B9 A4 200kw. Noita saa vielä melko tuoreenakin, jos diesel kelpaa. Bensakoneisiakin löytyy mutta keskimäärin paljon harvemmassa (esim. 4F A6 3.0tfsi jne.)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Ja jos Q5 kelpaa, niin siinä ensimmäisen faceliftin 2.0 tfsi 165kw on ainakin perinteinen Tiptronic.

                                        Comment


                                          #80
                                          Mä en ainakaan ZF lootien kohdalla oikein tunnista tuota tässä säikeessä esille tuotua isoa riskiä. Alkaa olla noista ihan hyvin kokemuksia sekä huollosta, että käytöstä. Mekan huolto about 500-600e, eikä sillä rahalla kyllä kytkintä ja kasoismassavauhtipyörää uusita, varsinkin kun sen mekan saa sieltä ulos melko helposti verrattuna noihin manuaalien remontteihin. No joo, voi turbiinikin mennä rikki, mutta kuinka monesta semmonen on menny alle 250tkm? DSG loodan mekan vaihto taitaa olla myös suht simppeli homma, jos semmosen sitten joutuu huollattamaan tai vaihtamaan toiseen. Kytkin tietty sit suuritöisempi. Osan jutuista saa semmosen käsityksen, että vain hullu ajelee automaatilla, mutta omasta näkökulmasta/kokemuksesta se tuntuu aika erikoiselta. Tietty jos ne rempat käy kysymässä marmorilta, niin saahan niistä kauhutarinan, mut onneks se ei oo ainoa vaihtoehto. Audien softaamisesta en tiedä, mutta BMW:n ZF:t saa toimimaan todella mukavasti xHP softalla. Taitavat kuitenkin kaikki noi ZF:t olla enemän tai vähemmän samoja.

                                          Comment


                                          • #81
                                            SSP-670 A6[C8] kertoo että,
                                            8-speed automatic gearbox 0D5 AL552-8Q
                                            PR G1G, AL552-8Q 8-speed automatic gearbox 0D5 tiptronic quattro with self-locking centre differential
                                            quattro with sport differential (optional)

                                            Löytyy ainoastaan 3.0 dieseleistä, kaikki muut versiot on 7-vaihteisia ultra quattroja. S ja RS malleista voi silti löytyä eri versioita? Joskus yritin mobilesta katsella, mutta harvoin mainittu, millä vaihteistolla auto on.​

                                            Comment


                                            • #82
                                              Ultra ei varsinaisesti liity vaihteistoon millään tapaa mutta lienee siinä mielessä relevanttia että se taitaa aina olla S-Tronicin perässä, ei momentinmuunninlaatikon.

                                              C8 7-vaihteinen aski on ihana, tykkäsin tosi paljon luonteesta. Se sai nuhaisesta nelosdieselistäkin kaivettua ihan mukavaa arkipäivän suorituskykyä ja on samaan aikaan erittäin taloudellinen.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Se et onko kaikki automaatit vältettäviä vai ei lienee jokaisen yksilön subjektiivinen kokemus siitä mitä on kokenut omassa ja lähipiirissä.
                                                Näkemys on varmasti erilainen jos ajelee autoilla jotka on max 15v vanhoja ja alle 300tkm ajettuja verrattuna henkilöön joka ajaa aina pelkästään yli 20v autoilla joilla ostaessa on pääsääntöisesti ajettu yli 300tkm. Sit jos vielä satut asumaan haja-asutusalueella ja ympärilläsi on paljon henkilöitä jotka syystä tai toisesta tykkää ajaa noilla yli 20v vanhoilla autoilla niin väkisinkin se ajatusmaailma on erilainen. En muuten omasta lähipiiristä tiedä yhtään joka ajaisi yli 20v autolla joka on automaatti. Ei ne automaatit ole kestäneet tänne asti meille auton viimeisille käyttäjille. Itseltäkin ne autot yleensä lähtee pisteosien irroituksen jälkeen paaliin eikä seuraavalle käyttäjälle. Se on ihan yleisesti tiedossa et yli 20v ja +300tkm automaattia ei kannata ostaa jos auton arvo on 1500-2000€ luokassa.Pelkkä automaatin öljynvaihto kun voi maksaa 30% auton arvosta.

                                                En silti tuomitse, jos ajat uudemmilla autoilla niin ehkä ne kestää juuri sun kohdalla vielä ja olet muodostanut oman mielipiteesi pohjautuen omiin ja lähipiirin kokemuksiin.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Minulla ja isällä on C5 Allroadit ( vm 2000 ja 2001) ja molemmat on automaatteja. Kumpikin toimii hyvin, omalla on ajettu 430tkm.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Tuo mitä sanot on sinänsä kyllä täysin totta, yli 20 vuotiaissa Audeissa käytetyt automaattivaihteistot oli 5HP18 tai 5HP24 generaatioo jotka ei ole kestänyt ikää kovin hyvin, johtuen ehkä kaiken eniten Audin typerästä tavasta ilmoittaa vaihdelaatikossa olevan ikuiset öljyt joita ei tarvitse ikinä vaihtaa. Samaa vaihteistoa käytettiin esim. BMW:ssä, Jaguarissa, Land Roverissa, kaikissa hiukan erilaisilla huolto-ohjelmilla. Vaihteiston valmistaja ZF ilmoittaa laatikolle öljynvaihtovälin mutta Audi suuressa viisaudessaan päätti että ei sitä tarvi vaihtaa koskaan ja tämä päätös näkyy sitten siinä että ne ovat kaikki paskana. Tietenkin ovat, jos ajettu 20 vuotta ja 300tkm samoilla öljyillä ja suodattimella. Jos ajaa sen ikäluokan autoilla niin manuaali on ilman muuta varmuudella parempi ja luotettavampi vaihtoehto.

                                                    Kulkee ja liikkuu ne vanhat ameriikanjenkitkin vielä automaattiensa kanssa vaikka ikää on helposti 70-80 vuotta. Ehkä niihin on vaihdettu öljyt säännöllisesti.

                                                    Ketjun otsikkokin kuitenkin sanoo "Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen". Maailma ja vaihteistot on niistä viime vuosituhannen ajoista kehittynyt aika paljon.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      BMW:kin vaihtoi kaksoiskytkinvaihteistot ZF 8HP:hen.

                                                      Why BMW Switched To Traditional Automatics From DCTs

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Mistä vuosimallista lähtien Audin automaattivaihteistojen öljynvaihto on ollut huolto-ohjelmassa?
                                                        Voipi nuo jenkkien laatikot olla hiukka yksinkertasempia kuin nykypäivän modernit lootat jolloin ne varmaan kestääkin ja helppoja huoltaa.

                                                        Huoltaminen tottakai pidentää automaatin ikää, siinä vaan tullaan siihen tosiasiaan vastaan et auton käypä arvo kun laskee riittävän alas niin se 500€ laittaminen automaatin öljynvaihtohuoltoon ei välttämättä enää kiinnosta jos se laatikko toimii. Se että missä auton arvossa se huoltaminen ei enää kiinnosta riippuu taas jokaisen henkilökohtaisesta kokemuksesta. Väittäsin kuitenkin et harva 2000€ auton omistaja laittaa 500€ automaattilaatikon ennakkohuoltoon jos se ei oireile mitenkään.

                                                        Yleensä kun auton arvo laskee niin aletaan tinkimään huolloista ja tehdään vain ns.pakolliset koska se nyt vielä toimii ja sit kun ensimmäiset laatikko-oireet tulee niin laitetaan auto myyntiin.

                                                        Joo, kyse oli 2015 vuoden jälkeen valmistetuista laatikoista. Se on harmillista et ne automaattilootat alkaa olla enemmistönä mut ei me sille mitään voida. Tuo ylläoleva ongelma tulee vain ja ainoastaan meidän loppukäyttäjien vastaan jossain vaiheessa ja nostaa kustannuksia tai sit ne autot on paalissa ennen kuin ne ehtii meille loppukäyttäjille. Ei se tosiasia muutu mihinkään, tykkäsi tai ei. Toki niissä nykyautoissa on niin paljon muitakin kalliita korjauksia et jatkossa alle 500€ autoilukustannukset korjauksiin yli 20v autossa per vuosi alkaa oleen historiaa.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Näissä hinnoissa ei nyt sit tiedä ollenkaan puhutaanko itse tekmisestä vai teettämisestä. Jos tekee itse, ei se öljynvaihto mikään älytön kustannus ole. Mä en itse enää tekis huuhtomalla noihin vanhempiin vaihtoja, vaan vaihtaisin vähän kerrallaan sitä uuteen. Se huuhteluvaihto ei oo ollenkaan niin ongelmaton kuin väitetään. Ei se putsaa mekan öljykanavia ja just sinne ne ongelmat tulee, jos on tullakseen. Huonossa tapauksessa se vaan siirtää lisää paskaa sinne mekan sisälle. Oma taktiikka olis vaihtaa 2-3 kertaa se öljypohjallinen ja katsoa miltä se ulos tullut öljy näyttää. Se on totta, et jos liikutaa parin tonnin vehkeissä, niin ei niitä varmaan automaattina kannata ostaa. Toisaalta mitä 2015 jälkeen valmistettuja Audeja saa 2-3te:llä? Kovasti kiinnostaa koska oon just etsimässä juniorille työmatkakärryä :D

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Sujuvasti misinformaatioo ja disinformaatioo, se on toki ajan henki. 5HP öljyt, suodatin ja tiiviste maksaa reilusti alle 200€ ja vaihto on varsin helppo operaatio tehdä, jos nyt yleensä aika sotkuinen. En pitäisi 300tkm ajettuja manuaalivaihteistoöljyjäkään enää aivan uudenveroisina, manuaali toki kestää sitä väärinkäyttöä pidempään mutta toisaalta kytkimen vaihto maksaa vähintään saman kuin automaatin öljynvaihto ja on paljon työläämpi tehdä. Nuo kun laskee mukaan niin manuaali vs automaatti huoltokustannusten vertailu voi lopulta olla jopa automaatin eduksi. Tietysti jos on tehty päätös että auto on niin sanotusti viimeisellä matkallaan, eikä sitä ole tarkoituskaan huoltaa enää ollenkaan niin silloinhan huoltokulut kummassakin vaihtoehdossa on nolla euroa niin pitkään kuin auto liikkuu. Sitä vaan että ei se manuaalivaihteistokaan huoltamatta kestä yli 20 vuotta.

                                                            No, lopetan omalta osaltani tästä vanhojen autojen aiheesta tässä ketjussa kun olen kaikki tiedossani olevat faktat tuonut jo esiin, kaikki siitä eteenpäin on pelkkää juupas-eipäs väittelyä johon minulla ei ole kiinnostusta. Ihmisillä saa olla omia preferenssejä ja mielipiteitä ja on joskus virkistävää kuulla vaihtoehtoisia näkemyksiä. Entistä ranskalaista filosofia lainatakseni "Tulen kuolemaani asti puolustamaan oikeuttanne olla väärässä." Sen sijaan en jaksa väittelyä joka perustuu väärään tietoon ja kaiken muun paitsi sen oman kuplan totuuden hyväksymiseen.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X