Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ja yksikään automaatti ei ratkaise sitä ongelmaa että haluaa ajaa manuaalilla tykkää vaihtaa vaihdetta itse, painaa poljinta, ottaa kontrollin autosta. millä tuo tehdään automaatilla?

    Ja ei tämä rahasta ole kiinni kaikkien kohdalla. On kyse huonosta saatavuudesta.
    Itsekkin katselen jatkuvasti S1 markkinoita, mutta ei ole kun tieliikenne kelvottomia tarjolla. A/S3 ei taas miellytä sisältä yhtään, joten katson R golffeja, mutta se sopiva yhdistelmä, hyvällä luotettavalla historialla on vaikea löytää markkinahintaan.

    Puhumattakaan sitten ne muut asiat mitä automaatilla ei voi tehdä. Ei sitä saa aina yhdella liikkeellä sekunnissa vapaalle, oli autossa virtaa tai ei. Sitä ei voi starttaa vaihde päällä jos tarve tulee. Eli monessa tilanteessa se on rampa ankka.(Ja kyllä, kaikkia näitä ominaisuuksia on tarvinnut yllättävän usein)

    Ja mitä täällä mainittuihin zf laatikoihin tulee, niin ne on kaikki todella isoissa autoissa, millä se hp8 työnnetään a1 tai a3 nokalle? Kyseinen vaihteisto on hyvässä maineessa. Se on tunnetun ulkopuolisen valmistajan tekemä, joka toimittaa niitä kaikille halukkaille, joten ihan viimeistä penniä ei ole tarvinnut säästää kuten omissa tekeleissä, sama aisin:in tekemissä tuotteissa mitä alkanut näkymään.

    Comment


    • #32
      En voinut olla osallistumatta keskusteluun, itse olen yhden manuaalilaatikon vaihtanut vm 2000 Audiin, oli varmaan edullinen (1730e) automaattilaatikkoon nähden. Nyt mulla on alla tuo 8v ässä dq250 laatikolla ja myöskin tuo johon lootan aikoinaan vaihdoin.

      Minäkin aikani vastustin automaattivaihteisia sekä mustia autoja, nyt ajelen sellaisella. Ei niitä manuaaleja kyllä hirveästi ole eikä ollut tarjolla tietyssä kokoluokassa tarjolla niin joutui nöyrtymään.

      Comment


      • #33
        Kyllä esim. 8HP sarjalaisen saa vapaalle vetämällä mekaanisen vapautuksen auki, jonka kahva yleensä löytyy lattiasta. Ihan yhdellä liikkeellä menee siis vapaalle. Ja taitaa olla niin, että nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori ei työntämällä käyntiin lähde muutenkaan, kun akku on tyhjä.

        Ainakin oman käsitykseni mukaan suurin osa esitettävistä teknisistä syistä varoa automaattilaatikoita ovat vanhentuneita, eivätkä ole enää totta. Niiden perusteella ei päätöstä valinnasta kannattaisi siten tehdä.

        Comment


        • #34
          Tarkoitatko, että esim. 10v vanhassa Audissa aikoinaan todetut heikkoudet ovat vanhentuneet itsestään, eli heikkoudet ovat korjaantuneet itsestään? Jos tarkoitit, että aivan uusien Audien vaihdelaatikot ovat kestävämpiä, niin sitä ei avaukseni eikä koko keskustelun kommentointi koskenut.
          Viimeksi muokannut Killeri; 18.8.2025, 15:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • #35
            Kyse oli toki kommenteista, joissa yleisesti todettiin automaattilaatikoiden olevan kaikki hajoavia ja manuaalilaatikoiden puolestaan kestävän hamaan tappiin. Tiettyjen mallien ja vuosimallien tyyppiviat eivät tietenkään itsekseen korjaannu. Tosin niidenkin huoltaminen on monesti muuttunut merkittävästi edullisemmaksi ja helpommaksi.

            Comment


            • #36
              No onhan se edullista jos ne laatikkorempat ei enää maksa ku 5K€ korjauttaa.Kuinka moni teettäisi tuon hintaisen rempan vielä arvoltaan 5K€ autoon ? Tai 10K€ arvoiseen ?Ei se auton arvoa kuitenkaan nosta kuin korkeintaan muutaman satasen. Aika monella tuo auton arvo/korjauskulu suhde on kynnyskysymys.Siinä ei ole niinkään kyse siitä onko siihen varaa vaan siitä onko se mielekästä laittaa vanhaan vielä 5K€ vai laittasko nekin rahat ennemmin uudemman auton hankintaan ja laittas vanhan paaliin.
              Sen lisäksi voisi kiitellä itseään kun kuuluu siihen onnellisten ihmisten joukkoon joka on tehnyt oikean EKOTEON paalaamalla vanhan auton ja ostamalla uuden vähäpäästöisen. Näinhän se on meille myyty.

              Olen kuitenkin aistivinani ihmisistä et moni alkaa oikeasti oleen kyllästynyt jatkuvasti nouseviin autoilun kustannuksiin ja se uudenkarhean peltilehmän pihassa pitäminen ei olekaan enää sellainen statussymboli kun se joskus oli. Moni miettii pärjäiskö oikeesti vanhemmallakin autolla ja on jo palannut vanhempaan ja halvempaan kalustoon. Rahaa jää sit johonkin muuhunkin kuin osamaksuauton kuukausierään jonka arvo tippuu samaa tahtia kuin sitä maksat pois.

              Tai sit sitä viettää vaan liikaa aikaa ihmisten kanssa jotka ajaa muutaman tonnin autoilla.Ehkä, mielenkiintoista nähdä..



              Comment


              • #37
                Tarjonta ei kohtaa kysyntää millään merkillä tällä hetkellä. Se on selvä tämänkin väittelyn perusteella.
                Kertakäyttöisten autojen markkinat on voimissaan ja pelottavan moni sortuu niihin ja nopeaan vaihtotahtiin. Ja perustelee sitä mitä erikoisemmilla asioilla muille. Milloin 0 korko ja 10% sijoitustuotot tai joku ihan älyvapaa säästö autoilun kuluissa, mikä ei tapahdu kuin unissa. Monella on lopulta vaan jäätävän kokoinen "jäännös erä" siellä mitä ei voi maksaa pois, niin ollaan vaihtokierteessä mille ei näy loppua.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                  No onhan se edullista jos ne laatikkorempat ei enää maksa ku 5K€ korjauttaa.Kuinka moni teettäisi tuon hintaisen rempan vielä arvoltaan 5K€ autoon ? Tai 10K€ arvoiseen ?Ei se auton arvoa kuitenkaan nosta kuin korkeintaan muutaman satasen. Aika monella tuo auton arvo/korjauskulu suhde on kynnyskysymys.Siinä ei ole niinkään kyse siitä onko siihen varaa vaan siitä onko se mielekästä laittaa vanhaan vielä 5K€ vai laittasko nekin rahat ennemmin uudemman auton hankintaan ja laittas vanhan paaliin.
                  Se on jännä, että usein peilataan korjauksen hintaa auton rahalliseen arvoon. Mihin unohtuu käyttöarvo, joka yleensä on rahallista suurempi? Jos olet pitänyt autostasi hyvää huolta ja korjannut/huoltanut kaikki pikkujutut sitä mukaa, kun tarve on ilmaantunut. Silloin voi olla kannattavaa tehdä kalliskin korjaus, kun tietää sen jälkeen olevan taas hetken huolettomia km:jä. Eikä se vaihteiston korjaus aina maksa 5k€, joka on aikalailla maksimi. Pelkän mekatroniikan vaihtaa paljon halvemmalla, jos ei ole ehtinyt ajamaan rikkinäisenä liian pitkään, jolloin myös kytkimet voi olla vaihtokunnossa.

                  Ei sillä 5k€ kauheasti uudempaa autoa saa, jos vanhankin arvo ehjänä on se sama. Sillä saa tasan samanlaisen aikapommin, jossa vaihteistovika voi olla jo nurkan takana ja pahimmillaan paljon korjausvelkaa niistä pikkujutuista, jotka omaan on jo tehty. Tietysti jos samalla vaihtaa pienempään ja/tai halvempaan merkkiin, niin sitte saa samalla rahalla uudemman. Sama korjausvelkaongelma vaan niissäkin (renkaat loppu, jarrut loppu ja ties mitä muuta pahempaa), niin ei se aina vaihtamalla parane.

                  Comment


                  • #39
                    Toikin on totta. Varsinkin jos mieltää autojen pidon ja rassauksen elämäntavaksi ja harrasteeksi niin ei niitä Euroja kannata laskee. Jos pidät parin tonnin autoa vaikka 5v niin yleensä niihin uppoaa se sama summa mitä maksoit itse autosta mutta eipä se silti vuotta kohden ole paljoa.
                    Vanha vitsi kuitenkin on et tonnin autoon ei tule yksittäistä tonnin vikaa vaikka se vuosien kuluessa saattaa ylittyäkin. Olen 14v odottanut tuon A8 D2 manuaalin kanssa milloin siihen tulisi niin iso vika et ei enää viitsi korjata mut ei ole tullut vielä. 30v ja 400tkm tulee täyteen ens keväänä.

                    Ja tuosta olen samaa mieltä et mikään ei takaa et 10K€ sijoittamalla saisit yhtään sen parempaa autoa kuin 2K€ hinnalla. Sellaiseksi lottoamiseksihan tää on mennyt. Jos kuitenkin sijoitat sen 5K€ täysin uuteen niin saa ainakin takuuajaksi mielenrauhan.

                    Comment


                    • #40
                      No jopas alkoi manuaalilaatikkoiset tekemään kauppaansa. Viikko sitten Oulusta ja eilen illalla Hämeenlinna. Pitikin mainostaa.

                      Comment

                      Working...
                      X