Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Ja yksikään automaatti ei ratkaise sitä ongelmaa että haluaa ajaa manuaalilla tykkää vaihtaa vaihdetta itse, painaa poljinta, ottaa kontrollin autosta. millä tuo tehdään automaatilla?

    Ja ei tämä rahasta ole kiinni kaikkien kohdalla. On kyse huonosta saatavuudesta.
    Itsekkin katselen jatkuvasti S1 markkinoita, mutta ei ole kun tieliikenne kelvottomia tarjolla. A/S3 ei taas miellytä sisältä yhtään, joten katson R golffeja, mutta se sopiva yhdistelmä, hyvällä luotettavalla historialla on vaikea löytää markkinahintaan.

    Puhumattakaan sitten ne muut asiat mitä automaatilla ei voi tehdä. Ei sitä saa aina yhdella liikkeellä sekunnissa vapaalle, oli autossa virtaa tai ei. Sitä ei voi starttaa vaihde päällä jos tarve tulee. Eli monessa tilanteessa se on rampa ankka.(Ja kyllä, kaikkia näitä ominaisuuksia on tarvinnut yllättävän usein)

    Ja mitä täällä mainittuihin zf laatikoihin tulee, niin ne on kaikki todella isoissa autoissa, millä se hp8 työnnetään a1 tai a3 nokalle? Kyseinen vaihteisto on hyvässä maineessa. Se on tunnetun ulkopuolisen valmistajan tekemä, joka toimittaa niitä kaikille halukkaille, joten ihan viimeistä penniä ei ole tarvinnut säästää kuten omissa tekeleissä, sama aisin:in tekemissä tuotteissa mitä alkanut näkymään.

    Comment


    • #32
      En voinut olla osallistumatta keskusteluun, itse olen yhden manuaalilaatikon vaihtanut vm 2000 Audiin, oli varmaan edullinen (1730e) automaattilaatikkoon nähden. Nyt mulla on alla tuo 8v ässä dq250 laatikolla ja myöskin tuo johon lootan aikoinaan vaihdoin.

      Minäkin aikani vastustin automaattivaihteisia sekä mustia autoja, nyt ajelen sellaisella. Ei niitä manuaaleja kyllä hirveästi ole eikä ollut tarjolla tietyssä kokoluokassa tarjolla niin joutui nöyrtymään.

      Comment


      • #33
        Kyllä esim. 8HP sarjalaisen saa vapaalle vetämällä mekaanisen vapautuksen auki, jonka kahva yleensä löytyy lattiasta. Ihan yhdellä liikkeellä menee siis vapaalle. Ja taitaa olla niin, että nykyaikaisella moottorinohjauksella varustettu moottori ei työntämällä käyntiin lähde muutenkaan, kun akku on tyhjä.

        Ainakin oman käsitykseni mukaan suurin osa esitettävistä teknisistä syistä varoa automaattilaatikoita ovat vanhentuneita, eivätkä ole enää totta. Niiden perusteella ei päätöstä valinnasta kannattaisi siten tehdä.

        Comment


        • #34
          Tarkoitatko, että esim. 10v vanhassa Audissa aikoinaan todetut heikkoudet ovat vanhentuneet itsestään, eli heikkoudet ovat korjaantuneet itsestään? Jos tarkoitit, että aivan uusien Audien vaihdelaatikot ovat kestävämpiä, niin sitä ei avaukseni eikä koko keskustelun kommentointi koskenut.
          Viimeksi muokannut Killeri; 18.8.2025, 15:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

          Comment


          • #35
            Kyse oli toki kommenteista, joissa yleisesti todettiin automaattilaatikoiden olevan kaikki hajoavia ja manuaalilaatikoiden puolestaan kestävän hamaan tappiin. Tiettyjen mallien ja vuosimallien tyyppiviat eivät tietenkään itsekseen korjaannu. Tosin niidenkin huoltaminen on monesti muuttunut merkittävästi edullisemmaksi ja helpommaksi.

            Comment


            • #36
              No onhan se edullista jos ne laatikkorempat ei enää maksa ku 5K€ korjauttaa.Kuinka moni teettäisi tuon hintaisen rempan vielä arvoltaan 5K€ autoon ? Tai 10K€ arvoiseen ?Ei se auton arvoa kuitenkaan nosta kuin korkeintaan muutaman satasen. Aika monella tuo auton arvo/korjauskulu suhde on kynnyskysymys.Siinä ei ole niinkään kyse siitä onko siihen varaa vaan siitä onko se mielekästä laittaa vanhaan vielä 5K€ vai laittasko nekin rahat ennemmin uudemman auton hankintaan ja laittas vanhan paaliin.
              Sen lisäksi voisi kiitellä itseään kun kuuluu siihen onnellisten ihmisten joukkoon joka on tehnyt oikean EKOTEON paalaamalla vanhan auton ja ostamalla uuden vähäpäästöisen. Näinhän se on meille myyty.

              Olen kuitenkin aistivinani ihmisistä et moni alkaa oikeasti oleen kyllästynyt jatkuvasti nouseviin autoilun kustannuksiin ja se uudenkarhean peltilehmän pihassa pitäminen ei olekaan enää sellainen statussymboli kun se joskus oli. Moni miettii pärjäiskö oikeesti vanhemmallakin autolla ja on jo palannut vanhempaan ja halvempaan kalustoon. Rahaa jää sit johonkin muuhunkin kuin osamaksuauton kuukausierään jonka arvo tippuu samaa tahtia kuin sitä maksat pois.

              Tai sit sitä viettää vaan liikaa aikaa ihmisten kanssa jotka ajaa muutaman tonnin autoilla.Ehkä, mielenkiintoista nähdä..



              Comment


              • #37
                Tarjonta ei kohtaa kysyntää millään merkillä tällä hetkellä. Se on selvä tämänkin väittelyn perusteella.
                Kertakäyttöisten autojen markkinat on voimissaan ja pelottavan moni sortuu niihin ja nopeaan vaihtotahtiin. Ja perustelee sitä mitä erikoisemmilla asioilla muille. Milloin 0 korko ja 10% sijoitustuotot tai joku ihan älyvapaa säästö autoilun kuluissa, mikä ei tapahdu kuin unissa. Monella on lopulta vaan jäätävän kokoinen "jäännös erä" siellä mitä ei voi maksaa pois, niin ollaan vaihtokierteessä mille ei näy loppua.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                  No onhan se edullista jos ne laatikkorempat ei enää maksa ku 5K€ korjauttaa.Kuinka moni teettäisi tuon hintaisen rempan vielä arvoltaan 5K€ autoon ? Tai 10K€ arvoiseen ?Ei se auton arvoa kuitenkaan nosta kuin korkeintaan muutaman satasen. Aika monella tuo auton arvo/korjauskulu suhde on kynnyskysymys.Siinä ei ole niinkään kyse siitä onko siihen varaa vaan siitä onko se mielekästä laittaa vanhaan vielä 5K€ vai laittasko nekin rahat ennemmin uudemman auton hankintaan ja laittas vanhan paaliin.
                  Se on jännä, että usein peilataan korjauksen hintaa auton rahalliseen arvoon. Mihin unohtuu käyttöarvo, joka yleensä on rahallista suurempi? Jos olet pitänyt autostasi hyvää huolta ja korjannut/huoltanut kaikki pikkujutut sitä mukaa, kun tarve on ilmaantunut. Silloin voi olla kannattavaa tehdä kalliskin korjaus, kun tietää sen jälkeen olevan taas hetken huolettomia km:jä. Eikä se vaihteiston korjaus aina maksa 5k€, joka on aikalailla maksimi. Pelkän mekatroniikan vaihtaa paljon halvemmalla, jos ei ole ehtinyt ajamaan rikkinäisenä liian pitkään, jolloin myös kytkimet voi olla vaihtokunnossa.

                  Ei sillä 5k€ kauheasti uudempaa autoa saa, jos vanhankin arvo ehjänä on se sama. Sillä saa tasan samanlaisen aikapommin, jossa vaihteistovika voi olla jo nurkan takana ja pahimmillaan paljon korjausvelkaa niistä pikkujutuista, jotka omaan on jo tehty. Tietysti jos samalla vaihtaa pienempään ja/tai halvempaan merkkiin, niin sitte saa samalla rahalla uudemman. Sama korjausvelkaongelma vaan niissäkin (renkaat loppu, jarrut loppu ja ties mitä muuta pahempaa), niin ei se aina vaihtamalla parane.

                  Comment


                  • #39
                    Toikin on totta. Varsinkin jos mieltää autojen pidon ja rassauksen elämäntavaksi ja harrasteeksi niin ei niitä Euroja kannata laskee. Jos pidät parin tonnin autoa vaikka 5v niin yleensä niihin uppoaa se sama summa mitä maksoit itse autosta mutta eipä se silti vuotta kohden ole paljoa.
                    Vanha vitsi kuitenkin on et tonnin autoon ei tule yksittäistä tonnin vikaa vaikka se vuosien kuluessa saattaa ylittyäkin. Olen 14v odottanut tuon A8 D2 manuaalin kanssa milloin siihen tulisi niin iso vika et ei enää viitsi korjata mut ei ole tullut vielä. 30v ja 400tkm tulee täyteen ens keväänä.

                    Ja tuosta olen samaa mieltä et mikään ei takaa et 10K€ sijoittamalla saisit yhtään sen parempaa autoa kuin 2K€ hinnalla. Sellaiseksi lottoamiseksihan tää on mennyt. Jos kuitenkin sijoitat sen 5K€ täysin uuteen niin saa ainakin takuuajaksi mielenrauhan.

                    Comment


                    • #40
                      No jopas alkoi manuaalilaatikkoiset tekemään kauppaansa. Viikko sitten Oulusta ja eilen illalla Hämeenlinna. Pitikin mainostaa.

                      Comment


                      • #41
                        Viimeisin kokemus taksina Audi a6 Q vm.2017. Vaihdoin auton pois muutama kk sitten . Auton km- lukema vaihdossa 435000 km. Autossa ei minkäänlaista laatikko- tai moottorivikaa lukuunottamatta moottorin päällä olevaa paineanturia (ninta 27 euroa).
                        Vaihteiston öljynvaihdot 60 t. välein. Myös adblue järjestelmä toimi moitteettomasti koko ajan. Laitoin kylläkin Kentin lisäainetta talvisin

                        Comment


                        • #42
                          Millä koneella ja lootalla?

                          Comment


                          • #43
                            Päivitystä asiaani tässä! Kävi todella hyvä tuuri, todellinen onnen kantamoinen. Löysin Audi A6 2.0 TFSI -- MANUAALI-laatikolla -- , 2011, BPJ-moottorilla ja 150000km ajettuna. Aivan loistopeli! Huoltokirja täydellinen, öljynvaihdot etuajassa, kaikkiin kulmiin jarrulevyt ja palat uusittu, uudet Nokian Blackit ja Hakkapeliitat alle, todella siisti ja hyvin toimiva kaiken kaikkiaan.

                            Vältin tässä ensinnäkin Adbluen-järjestelmien kammohintaiset korjaukset (koska vaihtoehto A6-farkkuihin on lähinnä diesel). Toiseksi vältin tässä S-tronicin ongelmat, kammohintaiset korjaukset ja ilman korjauksiakin vuosittaiset kalliit laatikkoöljynvaihdot (myös MTF). Lisäksi polttoaineenkulutus eroaa vain vähän verrattuna diesel-vastaavaan. Ja mikä parasta: hankintahinta putosi 17000 euron tasolta 11000 euroon! Vaihdatin sitten siinä huumassa vanhempaan 420000km ajettuun vm. 2006 vastaavaan Audiin kytkinpaketin, kampiakselin takastefan, ja muuta kilkettä jotta päästäisiin ekologisesti sillä vielä miltsiin asti ajettua.

                            Aika jees, etten sanoisi. Joku sanoi, että kyllä siinä manuaalilaatikossakin on kustannuksia. Oikeassa oli. Reilu tonttu meni 6000-8000 euron sijaan.

                            Tällä tavalla sain lisäaikaa tälle autojen kehityksen luomalle tilanteelle, jossa useimmat ovat pakotettuja näille kalliiden järjestelmien armoille ilman tilausta. Toivon seuraavan kerran autokaupoille joutuessani huomaavani, että sähköautotuotannon rinnalle on taas otettu polttomoottorikäyttöisiä ajoneuvoja. Jos ei, niin on pakko ammentaa pahnan pohjimmaisia. Manuaalivaihteisia.

                            Mukavaa viikonloppua ja kovaa ajoa! Kiitokset kaikille kommentoineille! :)

                            P.S. Tärkeää tässä on myös se, että koska moottorityyppi on sama kuin toisessa vanhemmassa autossani, niin tiedän mihin varautua ja eritoten miten remontit tehdään ja millä kustannuksilla. Nokkaketjun ja kiristimen vaihto on edessä ja balancerin disablointi tälläkertaa vapaapyörällä. Viimeksi köyhän miehen ratkaisulla...
                            Viimeksi muokannut Diudimies; 28.11.2025, 21:15.

                            Comment


                            • #44
                              Tuo kuulostaa pihimiehen unelmalta :D...pääasia on se että, olet itse tyytyväinen, viis siitä mitä muut ajattelee.

                              Comment


                              • #45
                                Itellä oli kans pitkään automaatti ehdoton ei. Nyt keväällä kun hankittiin -09 Q5 3.0tdi s-tronicilla niin kappas kummaa. Aikalailla kaikki ajot tulee nyt tuolla tehtyä. Todella miellyttävä laatikko ja ei nuo huollot/korjaukset kovin kalliita ole kun löytää pätevän korjaamon. Tarkoitus olisi keväällä viimeistään viedä ennakoivasti mekatroniikka huoltoon ja öljynvaihto samalla.

                                Comment


                                • #46
                                  Juu, ei ole kalliita huoltaa.Työkaverin Q5 2.0Tdi laatikkoremppa ei maksanu kuin hiukan yli 4K€. Puoli-ilmaista suorastaan arvoltaan 10K€ autoon. Siihen päälle kaikki Adblue järjestelmän viat niin ollaan korjauskustannuksissa jo lähellä auton markkina-arvoa.
                                  Se ny vaan on sellasta, autoilu on kallista tänä päivänä, merkistä riippumatta. Ei se ihme et moni siirtyy leasing autoihin, pystyy aika tarkkaan tietämään autoilun kustannukset ja ei tule yllätyksiä.

                                  Comment


                                    #47
                                    Toi adblue homma on jännä, mulla työvitossa on adblue systeemit ja 80tkm aikana siihen ei oo tarvinnut tehdä oikein mitään. Tankattu ehkä 4-5 kertaa. Kun valo syttyy, täyttelen sen piripintaan ja taas menee varmaan vajaa vuosi, että siihen täytyy kajota. Tämä siis n. 3,5v ja 80tkm aikana. Mä oon ajanut tuota vehjettä pelkästään mydieselillä ja sen oon pannu merkille, että aika harvakseltaan toi auto tekee edes suodattimen polttoa. Epäilen että adbluen tarvekin on pienempi tuolla polttoaineella, sillä nytkään en edes muista, koska oon viimeksi täytellyt sitä säiliöö, ehkä joskus viime keväänä. Se säiliö on kyl aika iso, että voi tuo harva täyttöväli olla siitäkin kii. Yhtä kaikki, ei oo ollu mitään harmia tuosta systeemistä. Vielä kuntekisivät mersuun semmoset jarrut, ettei niitä tarttis remontoida kokonaan uusiksi 30tkm välein. viime kesänä meni just toinen setti levyjä, paloja sekä jarrusatuloita. Työkaverin samanlaisessa vitossa sama homma.

                                    Comment


                                    • #48
                                      Joo näitä tarinoita autojen yksilöistä on suuntaan ja toiseen, niin kuin tiedämme. Toiset yksilöt on koko ajan pajalla ja toisilla vaan kovaa ajoa vuodesta toiseen. Näkökulmani tässä asiassa on niinkin yksinkertainen, että jos tiettyä järjestelmää ei yksinkertaisesti autossa ole - se ei voi myöskään vikaantua. Ei Adblueta - ei adbluen vikoja. Ei automaattivaihteistoa - ei automaattivaihteiston vikoja. Eli omalla autovalinnalla voi suoraan karsia tietyt vikaantumismahdollisuudet kokonaan pois. Kaikki autothan on varmasti toimiessaan hyviä autoja sen auton ostajalle.

                                      Tällä näkökulmallani ja valinnoillani en kuitenkaan voi muuta kuin rajoittaa vikamahdollisuuksia. Ja se on se minkä hyväksyn ja mihin olen varautunut.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Ei ne AdBulet kaikista hajoa ihan heti. Toki jossain vaiheessa järjestelmään joku vika tulee mikä yleensä on ikävä (auto hyytyy paikoilleen) ja kallis korjata. Minullakin edellinen C7 fl A6 Allroad lähti n. 200tkm ajettuna kiertoon ja eipä siinä ollut mitään vikoja AdBluessa omistusaikanani. Covid aikana oli kyllä lähellä, etten lähettänyt AdBlueta bittitaivaaseen urean saatavuusongelmien vuoksi. Auto oli minulla 6v. 3.0TDi kone S-tronicilla.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Komppaan Diudimiehen listaa vältettävistä auton ominaisuuksista ja lisään siihen listaan vielä turbokoneet ja nelivedot.Ei ole noiden kans ollu ongelmia kun ei ole ollut ko.ominaisuuksia.Nyt tosin jälkikasvu halusi 1.8T, odotan mielenkiinnolla mitä vastaan tulee.
                                          Kyse on enemmänkin todennäköisyyksistä. Onhan niitäkin ihmisiä jotka vetää tupakkaa koko ikänsä ja silti ei kuole keuhkosyöpään. On kuitenkin olemassa keinoja joilla voit parantaa todennäköisyyttäsi olla sairastumatta keuhkosyöpään. Sama pätee autoihin, pääsee todennäköisemmin paljon vähemmillä tallissa vietetyillä illoilla kun välttää noita autojen ominaisuuksia.
                                          Ennenkuin quattromiehet tulee kehumaan nelivetoa totean et eihän niissä välttämättä sinänsä vikaa ole mutta mekaaniset laitteet vaan tuppaa kulumaan ja kaipaa välillä osien vaihtoa. Ja mitä enemmän siellä on kuluvia osia niin sitä enemmän on osien vaihtoa tiedossa.
                                          Meillä taloudessa 5kpl yli 21v vanhaa autoa joilla mittarissa 220-400tkm niin aina välillä tuntuu et vois kai sitä joskus tehdä muutakin viikonloppuna kuin olla tallissa. En siis varsinaisesti kaipaa lisää korjattavaa.

                                          Eksyttiin jo vähän aiheesta mut eiköhän tuolta markkinoilta aina joku kottero löydy jokaiselle alle jos on tarve autolle. Oli sitten manuaali tai automaatti. Saksassakin näkyy vielä olevan kohtuupaljon vanhempia hyväkorisia manuaali- ja automaattivaihteisia myynnissä. Sinne suunnattava sit jos Suomesta loppuu.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Vanha sanonta näköjään edelleen pätee vahvana.

                                            "Jos syö aina näkkileipää, ei oo koskaan eväät homeessa."

                                            Comment


                                            • #52
                                              Annoskateus on sekin suomalaisten perisynti. UGH.
                                              Viimeksi muokannut Killeri; 30.11.2025, 11:02. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viesti
                                                Juu, ei ole kalliita huoltaa.Työkaverin Q5 2.0Tdi laatikkoremppa ei maksanu kuin hiukan yli 4K€. Puoli-ilmaista suorastaan arvoltaan 10K€ autoon. Siihen päälle kaikki Adblue järjestelmän viat niin ollaan korjauskustannuksissa jo lähellä auton markkina-arvoa.
                                                Se ny vaan on sellasta, autoilu on kallista tänä päivänä, merkistä riippumatta. Ei se ihme et moni siirtyy leasing autoihin, pystyy aika tarkkaan tietämään autoilun kustannukset ja ei tule yllätyksiä.
                                                Pitää muistaa että näissä on kuluvia osia vauhtipyörä ja kytkimet. Mekatroniikka kannattaa huollattaa ennakoivasti sillä sen vikaantuessa kuluu molemmat aiemmin mainitut normaalia nopeammin.

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Isoin ongelma noiden s-tronicien kanssa on ne huoltovälit. Sekä nelosdieseleissä tyhjäkäynti ja matalat kierrokset tappaa kaksoismassan. Tai eihän se ensimmäisen omistajan ongelma ole vaan meidän loppukäyttäjien. Jos huollot olisi tiuhemmin, olisi ongelmia todennäköisesti vähemmän.
                                                  Adbluen kanssa taas auton käyttöprofiili ja käyttötapa vaikuttaa paljon. Oma tuntuma on että adblue-koneet ei kestä tyhjäkäyntiä juuri mitään ja mitä enemmän kuormaa ajon aikana niin sen paremmin kestää. Manuaali ja ilman adblueta oleva diesel on itselläkin, olkoon joidenkin mielestä synkeä mutta omaan käyttöprofiilin toimiva kun kaupunkiajoa ei tule.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tuohon näkkileipävertaukseen kommenttina sitä voi ajatella niinkin et meillä on vain yksi elämä ja kaikilla ihmisillä ei välttämättä ole arvomaailmassa ykkösenä se mitä kaikkea kivaa juuri MINÄ pystyn kokemaan ja saavuttamaan. Monesti se mielekäs elämä syntyy jostain ihan muusta kuin siitä materialismistä mitä maailma meille syöttää kiihtyvällä tahdilla. Ei siihen ole pakko lähteä mukaan.Jokainen tekee omat valintansa ja hyvä niin.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Se on niin omista preferensseistä kii. Mä en varmaan yhtään keppivaihteista käyttöautoa tuu enää ostamaan silläkin uhalla, että se tulee maksaman mulle x määrän rahaa. Nytkin on ollut hakusessa sopiva a5 coupe, johon todellakin haluan S-tronicin tai ZF:n automaatin. Mun mielenterveys on kii siitä, että iltapäiväruuhkassa kotimatkalla ei tartte hämmentää laatikkoa, mutta ihan yhtä ok on tietysti olla haluamatta sitä. Kaikki me kattellaan maailmaa enemmän tai vähemmän omien lasien läpi ja kovasti me halutaan laumaelukoina, että joku muu jakais meidän mielipiteet ja sanois, että viisas valinta, mäkin tein noin. Onneks vielä toistaiseksi kaikille taitaa löytyä jotain. Mä odotan jo ekan 8hp harrasteauton rakentamista. Malli ja merkki vielä arvoitus, mutta tuon laatikon sinne haluan.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        8HP on kyllä vallan pätevä aski, lie yksi parhaista ikinä. Vaan vaihdelaatikot noin yleisesti on joka tapauksessa jo poistuvaa tekniikkaa. Sähkövoimalinja saadaan toteutettua paljon vähemmillä liikkuvilla osilla, ei oo paluuta enää takaisin. Nämä tässäkin ketjussa käsitellyt potentiaaliset vikakohteet kuten dieselin saastelaitteet ja vaihdelaatikoiden mekatroniikat jne jää kokonaan pois siinä vaiheessa kun hommaa sen sähköauton.

                                                        Niissäkin on toki taas omat heikkoutensa mutta kehitys kehittyy. Voihan sitä kehitystä vastaan toki koittaa taistella ja perustella vaikkapa sillä materialismilla eikä se tee mielipiteestä yhtään sen enempää oikeaa tai väärää. Asioilla on puolensa. Minulle uudempien autojen lisääntynyt monimutkaisuus ja tietty vikaherkkyys on täysin hyväksyttävä hinta siitä että saa vastineeksi paljon lisää mukavuutta ja varsinkin tosi paljon lisää turvallisuutta. Kyllähän se W124 200D jatkaa olemattoman pienillä ylläpitokuluilla matkaansa vielä siinä vaiheessa kun vaikkapa tuo minun '17 vuosimallin Audi on jo stenattu mutta niin kauan kun on mahdollista joutua onnettomuuteen auton kanssa, todellakin aion ajaa niin uudella kuin mihin vähänkään kynnet riittää. Se sitten automaattisesti tuo mukanaan kaikki uudempien autojen uudet ominaisuudet ja uudet vikakohteet. Kuten edellä sanottiin, omista preferensseistä kiinni mitä arvottaa.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Yli 100v vanha keksintö sähköauto oli jo silloin huono ja on sitä vieläkin. Porukka pitää niitä uskonnon kaltaisessa asemassa ja levittää sitä sanomaa tyrkyttämällä kaikille kysymättä ihan kuin kaikki sen tahtoisi, sama pätee automaattivaihteistoihin, kun he eivät tarvitse ja halua, niin ei muutkaan saa sitä haluta.
                                                          Itse en pysty perustelemaan mitenkään järjellä sellaisen hankintaa omaan käyttöön, etenkin kun ajamisen fiilistä ei ole niissä ollenkaan. Elämys on samaa tasoa kun istuu bussissa, mutta maksaa melkein saman kun se bussi.

                                                          Comment


                                                            #59
                                                            Emmä jaksa noin intohimoisesti asiaa pohtia, mun rahoilla ei vaan osteta sähköautoa, eikä mun mielenterveys kestä sitä arvonalenemaa. Siitä huolimatta mulle on kyllä syntynyt yks perverssi sähköidea. Voisi ostaa LCI i3 Bemarin REX mallin ja rakentaa siitä omasta vinkkelistä täydellisen arkisahausvehkeen. Tuossa LCI REX mallissa on jo ilppi, siks se täytyy olla semmonen. siihen sitte tilailis CATL:n uudet akut (154Ah/400km+REX120)) ja kun tuossa rexissä olis bensatankki, laittaisin siihen webaston airtronicin. Noista vehkeistä ei löydy komponenttisuojakuksia, joista ei itte selviäisi, akun saa helposti pois vaikka roclalla ja osia on ebay pullollaan, mutta ennen kaikkea koppa olis hiilikuitua. Ei mitään järkee, mut olis hauska toteuttaa.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ei mullekaan (täys)sähköautoa tuu vielä pitkään aikaan omaan taseeseen, ainakaan ainoaksi käyttöautoksi. Kakkosautona ja nurkka-ajossa kauppakassina toimisi jo nykyisellään varmasti hyvin.

                                                              Tässä nyt lähinnä koko pointti itellä on että voi päköttää kaikkea vastaan tai voi koittaa pysyä kehityksessä mukana. Ei sillä oo paskankaan merkitystä mitä me jossain autokerhon nettiforumilla jäkätetään, fakta kuitenkin on että polttomoottorin aika alkaa olla ohi. Ei ihan tänä vuonna tai vuosikymmenenä vielä mutta seuraavan 10-20 vuoden sisällä varmasti. En mitenkään näe että päästörajat ainakaan lievenisi tulevaisuudessa, päinvastoin kiristyy koko ajan. Jo nykyisellään pakokaasujen jälkikäsittelyvehkeet maksaa niin paljon kehittää ja valmistaa että aika moni valmistaja on jo tehnyt päätöksen lopettaa koko homman kokonaan. Samalla kun loppuu vikaherkillä saastelaitteilla varustettujen polttomoottorien valmistus, päästään eroon myös siitä koko ajan rikki olevasta vaihdelaatikosta.

                                                              Autonvalmistajahan valmistaa sellaisia autoja joita asiakkaat keskimäärin haluavat ostaa, ei ne missään tyhjiössä elä vaan kyllä siellä markkinatutkimukset ja analyysit on tehty. Jos riittävän suuri osa uuden auton tilaajista haluaisi manuaalivaihteisen polttomoottoriauton ja olisi siitä valmis maksamaan enemmän niin kyllähän niitä valmistaja tekisi. Vaan kun ei ole kysyntää riittävästi että olisi taloudellisesti kannattavaa liiketoimintaa. 20 vuotta vanhoilla käytetyillä ajavan mielipiteet ei kovin paljon paina kun autonvalmistajan johtoryhmän kokouksessa mietitään isoja linjoja seuraavalle strategiakaudelle.



                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X