Noiden 20v ja vanhempien käyttöautojen ongelma vaan on tämä Suomen ilmasto ja sen tai siis talvisen tiesuolauksen aiheuttama kopan mädäntyminen. Sekä monen mallin kohdalla osien saatavuus alkaa +20v iässä olemaan tosiasia. Valmistajat kait ovat velvoitettuja tekemään osia jonkun 10v ajan kulloiseenkin automalliin ja sen jälkeen varaosien saanti alkaa hissukseen hiipumaan. Auto kun on ns. kestokulutushyödyke, jonka järkevä käyttöikä on varsin rajoitettu. Harrsatusautoissa tietty eri asia. Niihin voi ajan kanssa ja harrastetovereiden tuella vaikka teettää tarvittavia osia pitkilläkin toimitusajoilla, kun auton ei tarvitse olla päivittäisessä ajossa. Käyttöautoilla taas eri juttu, kun auton pitää olla lähtövalmiudessa päivästä toiseen.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?
Collapse
X
-
Pikkusen kyllä vaikuttais paikoitellen siltä, että ei. Sieltä tulee nyt semmosta markkinamiehen kynästä tullutta optimoitua ja homogeenista tuubaa, että kukaan ei enää erotu tuosta farmari-suv-coupe sekasikiöiden massasta. Nyt vaikuttaa vahvasti, että tehtaat koittaa kertoa asiakkaille, mitä ne haluaa. sitten vielä tää varustekauppa ja kuukausimaksut. Ei varmaan kyllä kukaan tilannut sitäkään. Aikaisemmin oli aina jotain bucket listillä odottelemasa, mutta eipä sinne enää oikein tule mitään. Porschellakin meni koko sähkösysteemi vähän reisille, osin kyllä varmasti myös Trumpetin takia.Autonvalmistajahan valmistaa sellaisia autoja joita asiakkaat keskimäärin haluavat ostaa, ei ne missään tyhjiössä elä vaan kyllä siellä markkinatutkimukset ja analyysit on tehty.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutis...1-4da67c70877a
https://www.stara.fi/2025/10/28/pors...euron-tappiot/Viimeksi muokannut JM; 1.12.2025, 18:21.
Comment
-
Joo, ei me sille kehitykselle voida mitään. Se menee vääjäämättä eteenpäin halusi tai ei.
Osin ihmisten halusta ja osin poliitikkojen halusta.
Mietitääs Suomen autokantaa jonka keski-ikä on 13,4v ja auton reaaliarvo siellä 6K€ tuntumassa tekoälyn mukaan. Eli aika monella ihmisellä on melko halpa kottero millä haluavat ajaa joko taloudellisista tai ideologisista syistä. Puhumattakaan siitä että moni ajaa tälläkin hetkellä parin tonnin autolla niin millaisen sähköauton saat 2000€ hintaan?Pääsee just lähikauppaan ja takasin?Talouden reaaliteetit huomioiden monella ei yksinkertaisesti ole varaa ajaa kalliimmalla.
Uskon kyllä et jossain vaiheessa ne saa sen akku- ja moottoriteknologian niin hyväksi ja kustannustehokkaaksi et niillä voi ajaa niin kauan kun korit kestää mut sitä ennen ne halpisautot yksinkertaisesti loppuu. Eli käytännössä noilla halpisautoilla ajavilla kustannukset moninkertaistuu sitä odotellessa. Automaattilaatikkojen yleistyminen vauhdittaa tuota tilannetta mikä tulee olemaan vääjäämättä edessä. Siinä tullaan näkemään vielä monta henkilökohtaista konkurssia.
Nykyiset autot joissa sähkömoottorin jäähdytysnesteelle laitetaan vuotokuppi jo tehtaalla kun tiedetään et se vuotaa kuitenkin kertoo omaa tarinaansa siitä että ollaan vasta sähköautoilun kehityksen ihan lähtökuopissa.Okei, ne on korjanneet sitä jo uudempiin mutta nuo lastentauteja sisältäneet yksilöt valuu käytettyjen autojen markkinoille. Todennäköisesti kuitenkin paaliin ennen kuin saavuttavat suomalaisen auton omistajan auton keski-iän.
- Likes 1
Comment
-
Nuo kuukausimaksuhommat on ihan järjettömiä mutta toisaalta tarjoaa myös valmistajalle keinon erottua edukseen. Parin vuoden sisällä nähdään miten niitten kanssa lopulta käy. Jos olis mahdollista ostaa auto vaikka 5000€ halvemmalla ja sitten maksaa 100€/kk paremmista valoista kun niitä tarvii sen 4kk vuodessa niin kyllähän se olis loistava diili. Vaan jos pitää maksaa ensin ihan täysi hinta siitä vessasta ja sitten vielä kk-maksu varusteista päälle niin saattaisin kurkata mitä kilpailija tarjoaa.
Korimallit taas on tänä päivänä kaikki saman näköisiä puikuloita kun pitää saada ilmanvastus ja kulutus mahdollisimman pieneksi. Polttisten kanssa voi lukea suoraan: verot pienemmäksi ja sähkärien kanssa: range paremmaksi. Jos sillä muumikeulalla ja kammbackilla saadaan 100km lisää toimintasädettä tai 10% pienempi polttoaineenkulutus niin sitten siitä autosta piirretään semmonen että kauppa käy. Uuden auton ostaja kun vertaa just noita attribuutteja ekana.
Ähistään nyt näistä ensin ja avataan sitten uusi ketju kun autonomisen ajamisen vehkeet joskus toteutuu ja yleistyy. Jokseenkin en usko että polttomoottori ja manuaalivaihteisto tulee niissäkään olemaan hirmu yleinen voimalinja.
Comment
-
EU:n (tuskin onnistuva) polttomoottorikielto vuonna 2035 antaa siis pelivaraa vielä ainakin 30 vuotta ajella 20 vuotta vanhalla polttomoottoriautolla. Ja sehän riittää aivan mainiosti, ainakin minulle. Tätä mahdollisuutta tukee myös suomalainen autokulttuuri, ja varsinkin Suomen haja-asutus ja pitkien välimatkojen korpitaipaleet, joiden varrella työpaikat on tiukassa ja edullisia polttomoottoriautoja tarvitaan vielä pitkään. Eli niitä korjaillaan, huolletaan ja pitkitetään elinkaarta -> saatavuutta on. Pidän tätä jopa Suomen huoltovarmuuden kannalta erittäin tärkeänä.
Toisaalta, jos meitä näin ajattelevia olisi enemmistö, nuo vaihtoehdot loppuisivat totaalisen kesken. Siksi on hyvä, että suuri yleisö ostaa mitä autotehtaat tyrkyttää, ja nk. "tietäjät tietää"-porukka havittelee yksikertaista ja varmaa tekniikkaa, jota vähemmän enää löytyy. Tällä konstilla henkilökohtainen elämä perustuu johonkin muuhunkin kuin osamaksuihin osamaksujen perään ja voi keskittyä käyttämään rahaa asioihin joihin sitä oikeasti haluaa pistää.
Joku muuten mainitsi manuaalivaihteisella autolla ajamisesta sen oikean ajamisen tunteen! Se oli hieno bongaus ja jaan tämän fiiliksen aivan täysin. Vierastan ajatusta, että manuaalivaihteisella autolla ajaminen olisi tuskastuttavaa ruuhkassa veivausta. Ruuhkassa se ei ole parhaimmillaan, mutta ei ryntäilevä S-tronickaan. Manuaalivaihteistolla saa ajaa sitä juuri sillä tuntumalla ja kierroslukumäärällä kuin itse haluaa eikä jurnuttaa liian suurella automaatin valitsemalla vaihteella hampaita kiristellen.
Manuaalivaihteisto kuuluu perinteiseen todellisen ajon kokemukseen.
- Likes 1
Comment

Comment