Onko tosiaan niin, että vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa Audeissa on automaattilaatikoina pelkkiä S-troniceja, joita ei uskalla ostaa? Eikö manuaaleja ole enää tehty?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?
Collapse
X
-
Päästöt saadaan automaatilla manuaalia pienemmäksi joka vaikuttaa verotukseen edullisesti, toinen tekijä on kysyntä. Ei tavan arkikäyttöautossa ole manuaalivaihteistolle enää kysyntää tai mitään tarvetta. Eri asia jotkut erikoistapaukset kuten urheiluautot, maasturit, hyötyajoneuvot jne joissa niille voi vielä tietyissä tilanteissa olla perustelut olemassa. Koko vaihteistokeskustelu on toisaalta aika meh koska seuraavan 10v sisällä vaihdelaatikkoja ei ole uusissa autoissa enää ensinkään.
Jos nyt miettii vaikka Audin 01E sarjan manuaalilaatikkoa niin onhan se erinomaisen luotettava ja kestävä, kovassakin käytössä. Vaan ei se mikään kovin ihmeellinen luonteeltaan ole, hidas mutta kankea. Samaan aikaan kun veivaa sitä vaihdekeppiä himokkaasti ja toivoo että kakkosvaihde joskus lopulta löytyy niin se vierestä lähtenyt kaksoiskytkinautomaatti on kelannut koko kaavion läpi ilman draamaa ja on jo korttelin edellä.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viestiKun multitronic jäi pois 2015, sen jälkeen vaihtoehdot manuaali, s-tronic, normiautomaatti. Jos haluat quattron jotain ultramalleja löytyy manuaaliaskilla, muuten ovat s-tronic ja/tai normiautomaatilla.
Comment
-
Kun laittaa nettiautoon, Audi, 2015->, manuaali ja neliveto löytyy ainoastaan 17kpl myynnissä: https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P3471763272
- Likes 1
Comment
-
Tuttu ongelma, ei ole kun rikkinäistä dsg:tä sen edestä, ja kysyntää olisi manuaalille ihan perus autossakin.
Markkinamies myy vaan mitä haluaa, ensin tuli tila-auto buumi, sitten hyödyttömät etuvetoiset city maasturit, sitten poistettiin pienet autot myynnistä, farkut ja hatchback mallit ovat melkein viimeistä myöden jo kadonneet ja tilalle tullut korotettua puoli suv malleja, missä jalomuovia lokareissa ja joku hieno AllCarverCityRoad nimi hirviö keksitty mallinimen peräään. Ja lampaat ostaa näitä minkä ehtii, kun parasta ikinä missään saada ipadi kojelautaan ja kaikki avustimet, niin ei tarvi enää osata edes ajaa itse ja siltä liikenne näyttääkin nykyään.
- Likes 1
Comment
-
Momentinmuunninautomaatit (tiptronic) on olleet kokolailla luotettavia 6HP lähtien (noin vuodesta 2005). Nykyään käytössä oleva 8HP on sitten jo vikkelänkin maineessa.
S-tronicit (kaksoiskytkinautomaatti) pitkittäiskoneisissa vuoden 2013 jälkeen, poikittaisissa jo vähän ennen, kunhan pitäytyy märkäkytkinvaihtoehdoissa.
Meidän taloudessa B8 S-tronic (kertaalleen mecarempattu) ja 4G tiptronic. Aiemmin 8V S-tronicilla. Kaikki pelanneet ihan hienosti.
- Likes 1
Comment
-
Kiitos hyvistä vastauksista! Tämä on suuri ongelma, että Audeissa A6 farkku 2014-2017, on suurimmassa osassa S-Tronic, joka on erittäin vikaantumisherkkä pienilläkin kilsoilla ja korjaaminen maksaa 6000-9000e, eikä perusongelma poistu korjaamallakaan, koska silloin alkaa odotus että milloin samat DSG-ongelmat alkavat alusta.
Tiptronicista olen kuullut paljon hyvää, mutta niitä ei oikein ole etsimissäni autoissa ja manuaaleja ei oikein ollenkaan. En todellakaan investoi mihinkään autoon 75000e, jossa toki olisi tehdastakuu, ihan samoin kun en puhelimestakaan maksa 1500e - joku roti.
Manuaalin hitaus ei haittaa yhtään, koska en osta autoa liikennevalokisoihin, vaikka sillä pääsisi vuoden 2017 kerholaiseksi. Ne ikävuodet on kaukana takanapäin - siispä oikeaan asiaan: on hyvä tietää mitä ostaa, koska ostaja on myös jatkossa maksumies. Vaihdelaatikkokeskustelu on siis vaihtoautojen ostajien keskuudessa erittäin relevanttia.
Comment
-
Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Tärkein syy manuaalien poistumiselle valmistajien listoilta on kysynnän puute. Vaikka joku jossain vastustaa niin suuri valtaosa uusien autojen ostajista tilaa autonsa automaattilaatikolla, plus se fakta että automaattilaatikolla saadaan päästöt alemmas joka tekee siitä uuden auton ostamisesta ja omistamisesta halvempaa. Ei se vaihtamisen hitaus ole merkittävä asia mutta asiaa voi ajatella vaikka sitä kautta että onko järkevämpää varautua maksamaan mahdollinen automaattilaatikon vikaantuminen vai haluaako maksaa saman verran verottajalle siitä että saa itse vaihtaa vaihteita?
Mun kanta on että dsg- ja s-tronic-laatikoiden vikaherkkyys on aivan ylimitoitettua ja lähinnä niistä valittaa ihmiset joilla on asioista kaiken vähiten osaamista, ei edelleenkään mitään henkilökohtaista ketään kohtaan mutta joku 9000€ korjauslaskun käyttäminen perusteena on just sitä iltalehden keskustelupalstan tasoista argumentointia joka ei perustu mihinkään. Oma näkemykseni taas ei perustu siihen että kerhon hallitus on joskus valinnut minut vuoden kerholaiseksi vaan pitkään kokemukseen autotekniikasta, varsinkin psa- ja vag-konsernin autoista, kymmenien tai satojen autojen omakohtaiseen otantaan ja siihen että olen ihan päivätyökseni muun muassa toiminut vaihteistomekaanikkona ja ehkä sitä kautta mielestäni tiedän näistä asioista asioista jotain. Esmes edellä mainittu ZF valmistama 8HP sarjan vaihteisto on aivan älyttömän kestävä ja hieno käytössä, näitä käytetään driftereissä, varttimailiautoissa jne kilpavehkeissä ihan puhtaasti sen takia että se aski vaan kestää ihan mitä tahansa. DQ250 eli 6-vaihteinen märkäkytkin DSG on myös hyvin kestävä ja hyväluonteinen laatikko, normaaleilla öljynvaihdoilla pääsee varmasti 200-300tkm. Hyvä kello kauas kuuluu ja huono aivan helvetin kauas, näiden askien huono maine on edelleen sitä nolkytluvun perua, nykyiset ovat jo oikeasti aika hyviä ja ongelmattomia, kunhan on vaihdettu öljyt aikanaan. Roiskevoideltu manuaalivaihteisto kestää huonoa ylläpitoa pitkäänkin, kunhan joku ratas joskus vähän edes kastuu. Automaattilaatikko taas elää ja kuolee öljynpaineesta ja tässä kohtaa esmes Audin tapa rakentaa huolto-ohjelma niin että voimansiirron öljyjä ei tarvitse vaihtaa ikinä, on yksiselitteisesti typerä. Sillä 60tkm välein tehdyllä parin huntin hintaisella öljynvaihdolla saa jatkettua auton kestoa niin että joku muu paikka pettää ensin.
Onnea joka tapauksessa auton etsintään, kun löydät sopivan manuaalivaihteisen niin kannattaa ostaa niitä heti muutama varastoon. 100% varma asia on että noin 10 vuoden päästä niitä ei enää valmisteta ja normaalin poistuman kautta niitä ei sitä myöten löydy käytettyinä sitäkään vähää kuin nykyään. Edellä lukee että "en todellakaan investoi autoon 75000€" ja samalla puhutaan A6 farkusta. No sen verran ne nyt vaan tässä maassa uutena maksaa, oma aivan tavallinen perusmallin '20 vuotinen A6 2.0TDI Avant maksoi nelivetoisena 68000€ ja kuka sen hintaisen auton ostaa uutena, ei todellakaan osta sitä murehtien jotain vaihdelaatikon kestoa siinä vaiheessa kun autolla on ajettu vaikka 200tkm tai 300tkm. Siinä vaiheessa sillä uuden auton tilanneella on jo toinen tai kolmas samanlainen menossa eikä sitä hahmoa paljon kiinnosta sekään että käytetyn ostaja jatkossa valittaa kun ei tätä oo tilattu uutena manuaalilaatikolla. Kyllä niitä valmistajat tekisi jos markkinoilla olisi todellista kysyntää mutta kun ei ole. Pienemmissä ja halvemmissa ehkä enemmän mutta ei tuollaisessa kalliimman hintaluokan autoissa.
- Likes 9
Comment
-
Kyl ittee ainakin mietityttää noi manuaaliaskien häviäminen kun koko ikänsä ajanu muutaman tonnin manuaaliautoilla. En ole kokenut jääväni mistään paitsi vaikka ei olekaan alla 30-50K€ lainalla ostettu uudenkarhea auto.En vain käsitä miksi autoilusta joku haluaisi maksaa niin paljon ?
Siinä vaiheessa kun automaattivaihteisen auton arvo putoo tuonne alle 5K€ luokkaan niin harva niihin mitään monen tonnin laatikkoremppaa enää alkaa tekemään. Tuo automatisointi siis vain jouduttaa nopsaan vanhojen autojen poistumista markkinoilta. Ehkä se on ollut tarkoituskin ?Maailma pelastuu ?
Jos niissä automaattilaatikoissa on huolto-ohjelmaa noudatettu (eli ei vaihdettu öljyjä riittävän usein) niin kyl se 300tkm jälkeen alkaa oleen ihan lottoamista toimiiko se vai ei. Manuaalivaihteisissa hajoo yleensä moottori ennen laatikkoa miten sen kuuluisikin mennä IMHO.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Diudimies Näytä viesti
Ok, kiitti killeri! Täytyy etsiä jostain neliveto manuaaliaskilla, niin välttyy DSG-kindermunan 9 kiloeuron yllätyksiltä! ?
Jos S-tronic-remppa osuu jonnekin 200-300 tkm välille, niin seuraava on ehkä puolen miljoonan tienoilla. Siinä vaiheessa se tietysti sylettää jo huomattavasti enemmän ja joutuu tarkkaan harkitsemaan kannattavuutta.
Mutta toisaalta tietyissä sähköautoissa saa saman summan upottaa moottorin vaihtoon jopa paljon useammin. Vaikka valmistaja tulisi ekalla kerralla vastaan, niin myöhemmät menee varmasti omasta pussista.
Manuaaleistakin on monesti vanhemmiten synkrot paskottu. Toki se ei ole niin fataali vika ja sen kanssa pystyy elämään, muttei sen käyttö välttämättä enää kovin nautinnollista ole.
Autoilu on kallista joka tapauksessa, joten pick your poison.
- Likes 1
Comment
-
Meillä on ollut 2 dsg autoa, molemmissa on loota vaihdettu ensimmäisen kerran alle 25tkm ja onneksi oli 5v takuut ostettuna, niin meni siihen noi remontit. Uuden lootan hinta kun on aika suolanen.
Kumpikaan ei muuten tullut korjaamalla kuntoon, vaan 3-5 yrityksen jälkeen uudet lootat molempiin. Eikä nykyinen ole vieläkään kunnossa, uusi loota vaihtaa vielä huonommin kuin vanha ja aina yhtä hieno ominaisuus tuo pakin ja parillisten vaihteiden kadottaminen.
- Likes 1
Comment
-
Väittäisin, että noin 2000-luvun puolella tehdyissä manuaalilaatikoiden kesto tai vikaherkkyys on samalla tasolla automaattilaatikoiden kanssa - voi olla jopa huonompikin. Manuaalilaatikot eivät ole olleet niitä vanhoja isoja loputtomasti kestäviä rohjoja vuosikymmeniin, kun melkein kaikki koneetkin ovat poikittaisia. Aika monta ns. uutta manuaalilaatikkoa olen nähnyt korjattavan 200-300tkm välillä, jopa aiemminkin.
Ne on pienellä öljytilavuudella ja keveämmillä osilla tehtyjä, hienommilla synkroilla ja mekaniikalla, kun on enemmän vaihteitakin pienessä tilassa. Mutta ennen kaikkea moottorien väännöt ovat aivan eri luokkaa kuin 90-luvulla, joten manuaalilaatikot ovat aika kovilla. Ja manuaalilaatikon perässä on kytkin ja kaksoismassa, joka kuluu ja vaatii remppaa siellä 200-300tkm välillä joka tapauksessa, vaikka itse laatikko kestäisikin. Ja öljyjä pitää niihin manuaalilaatikoihinkin vaihtaa ja silti hajoavat jossain välissä.
Alkupään DSG:t ja 6HP-sarjalaiset momentinmuuntimilliset laatikot kärsivät lastentaudeista. Uudemmissa niitä ei enää ole. Ja kuten ylempänäkiin moni jo oikein todennyt, esim. 8HP-sarjalaiset ZF:n momenttimuutinlaatikot ovat käytännössäkin todettu erittäin luotettaviksi ja nopeiksi. Tällä hetkellä 8HP on jenkeissäkin varsin yleinen vaihto, jos virittelee voimaa.
Sitä paitsi automaattilaatikoiden korjaaminen ei ole mitään magiaa saati älyttömän kallista. 5000e saat kyllä laatikon kuin laatikon jo täysin tehdasuudeksi tai paremmaksi kunnostetuksi asennustöineen.
Eikä ne perusmallin 90-luvun askitkaan nyt niin kestäviä ole, jos lyöt perään saman väännön alhaalta tuottavan moottorin, mitä keskiverto nykyään on.
Makuasia on sitten tykkääkö ajaa manuaalilla vai automaatilla. Itse en missään nimessä enää käyttöautoon manuaali ottaisi. Harrastepelit eri asia. Ja voihan automaattiakin ajaa manuaalisesti vaihtaen, jos nyt niin haluaa...
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Jonde Näytä viestiMeillä on ollut 2 dsg autoa, molemmissa on loota vaihdettu ensimmäisen kerran alle 25tkm ja onneksi oli 5v takuut ostettuna, niin meni siihen noi remontit. Uuden lootan hinta kun on aika suolanen.
Kumpikaan ei muuten tullut korjaamalla kuntoon, vaan 3-5 yrityksen jälkeen uudet lootat molempiin. Eikä nykyinen ole vieläkään kunnossa, uusi loota vaihtaa vielä huonommin kuin vanha ja aina yhtä hieno ominaisuus tuo pakin ja parillisten vaihteiden kadottaminen.
Mieltymyksiä voi tietenkin olla ja jos tykkää ite vaihtaa vaihteensa käsin niin eihän siinä mitään pahaa ole. Ei se silti tee kaikista maailman automaattivaihteistoista paskoja jos joku ensimmäinen uutta tekniikkaa markkinoille 20 vuotta sitten tuonut rakenne oli heikko.
Comment
-
Tää uudempien autojen korjaaminen on mennyt muutenkin ihan poskettoman hintaiseksi. Mun autoilijauran alussa remontit maksoi satasia, 2000 luvun alussa selvisi tonnilla ja nykyään 5-10K€ on normaali ? Itsellä tuo 5K€ vastaa 5 vuoden autoilun kustannuksia niin ei ne ainakaan itselle ole enää mitään pikkusummia. Toki jos ajelee uudenkarheilla autoilla niin 5K€ putoo auton arvo jo vuodessa joten onko se nyt sit paljon..
Tuosta manuaalien kestävyydestä sitä luottaa nykyään omaan kokemukseen enemmän kuin mututuntumaan ja nettikirjoitteluun.30v aikana joutunut tekeen yhteen autoon kytkimen vaihdon ja sekin oli oma moka.Ei yhtään hajonnutta manuaaliaskia tai kaksoismassaa osunut kohdalle. Autoissa yleensä ollut n.300tkm mittarissa kun ne on mulle tulleet. Toki tässäkin voi olla niin et uudemmat manuaalit on vain sit yhtä paskoja kuin muukin uusi tekniikka.
Automaatteja ylistäville suosittelen katsomaan Youtubesta Simolammikon videot läpi. Lähtee viimesetkin halut omistaa automaattiloota tai sähköauto :-)
- Likes 3
Comment
-
Lähipiirissä dsg transporttereita ollut taksina vaikka kuinka monta, eikä niille ole mitään tarvinnut tehdä. Yhteen taisi mennä vauhtipyörä kerran uusiksi. Ja ajettu näillä on 500-600tkm kun poistuneet eteenpäin. Itselläni ollut yksi 6hp ja kaksi 8hp vihjettä, kaikki toimineet ilman mitään ongelmaa. Toki kilometrit olleet alle 300tkm. Ei ole manuaaleja ollut ikävä.
Nyky autot sen verran monimutkaisempia kuin 20v sitten, että touhutonni menee melko helposti, varsinkin jos ei itse pysty tekemään, niin en nyt yhtä DSG mekatroniikkaa pelkäisi. Moni muu asia voi mennä myös pieleen.
Comment
-
Sanoisin, että varsinkin VAG-konsernin autojen ollessa kyseessä, sen auton oston yhteydessä kannattaa ostaa joko VCDS tai OBD11. Se muutama satanen säästää tulevaisuudessa helposti itsensä moneen kertaan. Varmasti muilla merkeillä on omat skannerinsa, tai sitten voi vaikka kaveripiirissä kerätä kolehtia ja ostaa kunnon yleisskannerin, ne on siellä tonnin kantturoissa jo sitten, mutta ominaisuuksia on paljon.
Toisekseen, siellä koulun englannin tunnilla kannattaa/olisi kannattanut olla hereillä. Informaatio löytyy Internetistä oikeastaan vaivaan kuin vaivaan, ja Youtubesta video, josta voi korjausmallia ottaa. Nämä vaan ovat ~aina englanniksi, kuten myös suurimmat harrastajafoorumit.
- Likes 1
Comment
-
Juu, nykyautoilla jos meinaa ajella niin pitää vaan 5-10K€ tilillä sitä varten jos joku hajoaa ja ajelee onnellisena auringonlaskuun. Ei sitä sen enempää kannata miettiä.
Comment
-
Onhan se tiettyyn rajaan asti noin. Joko pitää ajaa sen verran uudella että takuut on voimassa tai sen verran vanhalla että korjaaminen onnistuu itseltä tai edullisesti jossain pienellä lähikorjaamolla. Kaikki muu on kallista. Kolmas vaihtoehto on ajaa tuhannen euron arvoisella autolla ja ostaa uusi aina kun joku vikavalo syttyy mittaristoon. Ketjun aiheeseen palatakseni, ei "nykyautoissa" tarvi vaihdelaatikoista murehtia, se rutina on peruja 20 vuoden takaa. Enemmän kannattaa olla huolissaan vaikkapa saastelaitteista joiden vikaantuminen on monta magnitudia yleisempää.
Molemmista tosin pääsee eroon, sekä vaihdelaatikoista että polttomoottorien saastelaitteista, kun hankkii sähköauton mutta se on taas oma keskustelunsa. Itsekin ostin vielä polttiksen vaikka vastaavan tyylisen täyssähkön olisi saanut halvemmalla. Vaan minuapa ei pelotakaan polttomoottorin tai vaihteiston vikaantuminen, jos se menee rikki niin sitten minä korjaan sen. Koko autossa ei ole yhtäkään vikakohdetta jonka korjaaminen maksaisi 5-10k€, ehkä 10% siitä on lähempänä realismia. Jos tätä optiota ei olisi niin ajaisin uudella sähköautolla.
Eikä näistä tarvitse kenenkään ottaa herneitä nenään kun vaihtoehtoja omien mieltymysten sun muiden mukaan on tarjolla. Nettiautossa on tätä kirjoittaessa myynnissä 20747kpl manuaalivaihteisia henkilöautoja, ei ne ihan äkkiä ostamalla lopu.
- Likes 3
Comment
-
Kuinka monella harrastajalla ei olisi jo vcds tai obd11 käytössa kun, konserniautojen kanssa sehän on käytännössä pakollinen ostos.
Ja suurin osa alle 40v on joutunut jo koulussa opiskelmaan englantia, joten kielitaito pitäisi olla nettinatiiveilla sukupolvilla.
Mutta moniko noista 20747kpl on 4 vetoisia bensakäyttöisiä ja alle 10v vanhoja? No sehän on 171kpl, näistä 41kpl oli muita kun möhköfantteja, eli normaaleja autoja, joten ei noita ihan hirveästi ole saatavilla.
Manuaalin kanssa ei tarvi miettiä kestääkö se vai ei, kuinka moni on muka vaihtanut sinne sisuskaluja viimeiseen 30v aikana valmistettuihin. Kytkin nyt on kuluva osa ja sen hinta on alhainen eikä aiheuta isoa huoltokustannusta ja jokainen paja osaa tehdä sen.
Automaattien kanssa on syytä olla todellakin hereillä, niin monta mätää yksilöä on liikkeellä, esim ranskalaisten ja japanilaisten cvt:t, foordin dct ja konsernin dsg kun puhutaan normaalin kuluttajan 30ke hintaisista autoista.
Jokaisesta on ihan aiheesta juttua kun eivät kestä ja ei niitä satasella huolleta.
Ja miksi bensakoneisen auton saastelaitteet olisi ongelma, katit on pysyneet toimintakunnossa niin pitkään kun niitä alettiin 90 luvun alussa käyttämään, ei ole ollut tarvetta vaihtaa alle 300tkm.
OPF on taas niin tuore keksintö että, onko kenelläkään oikeasti edes kokemusta sen kestosta.
Ja tuo huono tarjonta tekee mahdottomaksi ostaa uudempi auto, kun ei ole mitä ostaa. Karu totuus on että 00-05 ja 15-20 väli on ainoat missä saat konsernilta edes normaalin auton joka kestää, eikä ole loppuun asti halpuutettu ämpärimuoviksi. Ja jälkimmäisestä välistä on lähes mahdotonta löytää suomessa autoja ja tuonti ei kannata kun hinnat pomppaa älyttömien verojen takia mahdottomiin.
Ja mitä tulee sähköautoihin, olisi järjen köyhyyttä ostaa niin kallis auto, etenkin kun otetaan huomioon ajomäärä(3000km vuodessa) ja se missä sillä ajetaan. Vaatimus kun olisi alle 4m pitkä ja noin 1.7m leveä, silloin mahtuu talvella vielä stadissa kadunvarsi parkkiin, kun lumi vie puolet tilasta ja tämä on yksi tärkemmistä ominaisuuksista omassa käytössä, sitten se hinta ja saatavuus, harvassa on tälläiset nelivetoiset sähköautot 30-35ke luokassa, vielä kun se pitäisi näyttää autolta ulkoa ja sisältä.
- Likes 1
Comment
-
Minun ensimmäinen konsernin automaatti oli A6 Allroad 3.0TDi, 2015 vuodelta. Siinä oli siis Stronic eli DSG-loota. Auto lähti minulta kiertoon 200tkm ajettuna ja laatikko toimi silloin ihan mainiosti. Autoa hommatessa pohdin samoja kysymyksiä, kuin säikeen aloittaja mutta eipä noita 3.0 TDi-koneisia manuaalilla olevia C7.5 Audeja ollut enää silloinkaan (2019) tarjolla. Lopputulema oli, että ajelin Stronicilla sen 100tkm ilman ainuttakaa askiin liittyvää murhetta. Tykästyin myös kovasti kaksoiskytkinlootaan tuolla autolla ajellessa ja nyt tilanne on se, ettei manuaali enää ole oikeastaan enää vaihtoehto. Noista Stroniceista puhuttaessa kannattaa myös huomioida se, että niitä on montaa eri variaatiota, joista toiset on kestävämpiä, kuin toiset. Mutta, niin tai näin. On syytä pitää mielessä, että automaatin korjaaminen on yleisesti ottaen melko kallista.
Comment
-
Noista simolammikon videosta voi jokainen vilkaista automaattilootien ongelmapaikat. Voihan se olla et hyvällä huollolla (eli noudattamalla jotain muuta kuin valmistajan ohjelmaa) ne saadaan kestämään mutta huoltoihin kulutettava hinta on jo sitä luokkaa et sillä myös korjaisi jo koko laatikon. Tarkoitan tällä normaalia auton käyttäjää jolla ei ole omaa nosturia, tallia, työkaluja ja kykyä korjata /huoltaa omaa autoaan. Kyllä me harrastajat jotka osaamme korjata omat automme varmaan pärjätään tulevaisuudessakin mutta muille se tulee olemaan aikas paljon kalliimpaa kun pakotetaan siirtymään automaattilootiin. Jostain syystä manuaalilaatikkojen korjaamiseen erikoistuneita korjaamoita on aika paljon vähemmän.Miksiköhän ?
En nyt ihan allekirjoittaisi tuota väitettä että nykyautoissa ei tarvitse automaattilaatikoiden kestävyydestä huolehtia. Tai noh, siinä mielessä kyllä olen samaa mieltä että niihin uusiin autoihin tulee muutenkin niin kalliita vikoja että autot joutaa paaliin niiden vuoksi ennenkuin se automaattiloota hajoaa.
https://www.youtube.com/watch?v=oVz2C49Lyps
https://www.youtube.com/watch?v=u5_Pcn9Wjhs
- Likes 1
Comment
-
Minulta lähti vuoden vaihteessa A4 3tdi seuraavalle omistajalle 356tkm ajettuna ja siinä pelasi s-tronic voimansiirtoineen hienosti. Ei tarvinnut muuta tehdä, kun huoltaa ohjelman mukaan. A3 8v myös s-tronic ja hyvin on pelannut. Kyllä se auto voi hajota monesta muustakin paikasta ja isosti, niin komppaan Hopsista tässä asiassa.
Jos jollain menee Fengshuit vituilleen aiheen vuoksi, niin ei se parjaamalla parane. Vältä näitä keksintöjä viimeiseen saakka sitten, mutta mitä arvoa sillä itkemisellä on? Valitse sopiva laite itsellesi.
Comment
-
Tuli tuossa ynnäiltyä että 8 vuoteen tullut konsernilaitteilla mentyä karvan alta 500tkm ja pääasiassa ollut alla 3.0tdi ja 6HP (2007-2009 haarukasta autot 200-420tkm ajettuina) ja olen pärjännyt pelkillä moottoriöljyn vaihdoilla. Automaattia puolustaakseni sanosin, että tuohon kilometrimäärään olisi varmaan ainakin 1 kytkinremppa osunut manuaalien kanssa kun kärryäkin tullut kiskottua, sekä esim. B8 A4/A5 manuaaliaskia pidän huonompana poskilaakerivaivojen takia (yksi semmoinekin tuli ajettua pidempään ja toimi kyllä ok). Sen verran perstuntumaa tullut että huomaa 400tkm tienoolla 6HP:n mekatroniikan väsyvän joskin laatikko toimii pääosin hienosti vielä. Tällä hetkellä koen harmillisena, että tuon ikäpolven autot ikääntyy eikä hyviä vähän ajettuja ole enää tarjolla. Uudempia S-troniceja saati 8HP en ole itse pelännyt mutta ikäväkseen tuntuu uudemmat 3.0tdi moottorit olevan halpuutettu joten ei ole kiinnostanut niin paljoa.
Toinen ajossa oleva tapaus on varustettu 2006 vuodelta DQ250 (6v) DSG:llä jossa taulussa nyt 337tkm avaamattomana jolla tuli viime kesänä Nurburgringilla helteissä ajettua askiöljyt niin kuumaksi että meni vikatilaan. Siitä huolimatta on taas vuosi ajettu raskaasti enkä keksi moitittavaa toiminnasta. Noita muita variaatioita (alkupään pitkittäinen S-tronic, etuvetolaitteet) on tullut vältettyä niin ehkä niissä keskimäärin enemmän tuntuu murheita olevan. Kyllähän keppilaatikko kuitenkin se ainut oikea ajomiehen valinta on ja täytyy niistä koittaa vielä nauttia kun voi.Viimeksi muokannut Jago; 14.8.2025, 09:18.
- Likes 1
Comment
-
Kiitos, ihan mielenkiintoisia kommentteja on sadellut sieltä täältä, puolesta ja vastaan, mielenkiintoisista näkökulmista ja ajatusmaailmoista. Jokunen provokin mahtunut joukkoon - luonnollisesti.
Siirrytään asiassa kuitenkin hiukan taaksepäin ja laajennetaan tarkastelun alla olevan asian kokonaiskuvaa. Auto on usein toiseksi suurin taloudellinen uhraus heti asumisen jälkeen. Monilla on perhettä ja perheeseen liittyviä taloudellisia menoeriä ja kaikkien meidän tilanteesta riipumatta on tasapainoiltava tulojen ja menojen erotuksen kanssa. On siis kannettava vastuu siitä, että rahat riittävät ja talous ei kaadu yllättävän vahingon sattuessa. Siksipä on pyrittävä tekemään niin viisaita pitkän tähtäimen ratkaisuja kuin se käytettävissä olevien tietojen ja kokemuksien puitteissa vain suinkin on mahdollista. Omakotitalon maalämpökone voi hajota ja kustannus voi olla 10-15ke: siispä selvitetään mikä järjestelmä on empiirisen tiedon mukaan ollut kestävin ja kustannustehokkain, ja varaudutaan silti siihen kustannukseen joka koneen rikkoutuessa voi kuitenkin tulla. Mutta tällä valinnalla voidaan vähentää riskiä rikkoutumiseen tai ainakin pitkittää sitä mahdollisimman pitkään.
Toisaalta, jos asutaan vuokra-asunnossa ilman perheellisen vastuita edullisemmin, voidaan sijoittaa autoon ja sen ylläpitoon huomattavasti enemmän eikä auton rikkoutuminen juuri reisiä hinkkaisi, koska rahaa voisi olla tällöin enemmän keskittää autoon esim. korjausrahoituksen muodossa.
Tältä pohjalta asiaa lähestyttäessä voi vaihtoauton hankinta saada toisenlaisen kulman. Onkin mietittävä, että kyllä se vaan haittaa, että 16000 euron vasta 130000km ajettuun Audi A6 Avant Business Sport 2.0 Tdi tulee seuraavan vuoden aikana 4000-8000 euron yksittäinen täsmäkorjaus S-troniciin, koska sen päälle on joka tapauksessa maksettava kaikki kuluvien osien pakolliset kulut plus muut todennäköiset laiterikot. Huomioidaan yhdessä, että esim. 6000 euron S-tronicin mahdollinen täysremontti on 37,5% auton hankintahinnasta. Vai ajatteleeko joku niin, että lisätään auton hankintahintaan suoraan tuo 37,5%, jotta saadaan oikea lopullinen hinta vaihtoautoon selville? Ja siihen päälle kaikki normikorjaukset?
Henkilökohtaisia kokemuksia on tärkeää kuulla erilaisista vaihdelaatikoista ja autoista ylipäänsä. Silloin kun maailmalla on tarpeeksi tietyn tuotteen perustavaa laatua olevia vikoja ja riittävä määrä näiden tuotteiden vikojen korjaukseen erikoistuneita ja niillä vioilla businessta tekeviä yrityksiä, on syytä asia ymmärtää kerralla ja tehdä loogisia johtopäätöksiä. S-Tronic on versiostaan riippumatta mysteeri ja heikko lenkki Audeissa ihan lähtökohtaisesti. Ne on mukavia kun ne toimii ja silloin kun on tehdastakuu alla ja päällä. Sen jälkeen sen vehkeen kanssa sukelletaan sellaisiin syvyyksiin, jossa tämän keskustelupalstan mukaan vastaan tulevat aidot rahamiehet, "rahamiehet", vaihdelaatikkoja vuosikymmenet korjanneet "ammattilaiset" ja ne jotka ovat onnistuneet vain ajamaan juuri sen aikakauden niillä laatikoilla kun ne ovat toimineet.
En aidosti tiennyt, että manuaalilaatikot ovat nykypäivänä noin inhottuja ja eritoten harvinaisia! Itse kun arvostan yksinkertaista tekniikkaa ja varmatoimisuutta ilman mitään liikennevalolähtöihin tarkoitettuja monimutkaisia tekniikoita, niin tämä todellisuus nykykymmenvuotisten vaihto-Audien suhteen oli kuin nyrkin isku leukaan. Ensimmäistä kertaa elämässä on tilanne, että tuntuu siltä ettei ole valmistettukaan sellaista Audia jonka uskaltaisi ostaa. Oma Audi A6 C6 4F 2006 2.0 TFSI on jo omilla käsillä riittävän kattavasti korjattu, että halu uuteen "työmaahan" on aika vähäinen. Ihan hemmetin hyvä peli, 411000 ajettu, alkuperäinen kytkin/kaksoismassa - mutta alakerran täysremontoin koska öljypumpun hammaspyörä halkesi ja yläkerrastakin kaikki muut paitsi venttiilikoneiston. Mutta alkaa olla niin paljon korjattavaa, että on kohta ostettava varastoon pari samanlaista, mutta vähemmän ajettua, jotta saa alkaa remontoimaan samoja asioita alusta. Mutta nämä rempat pystyi tehdä itse! Eikä maksanut paljon.
Minut yllätti myös stigma joka tämän S-Tronicin ympärillä pyörii. Se on kuin tarkoin varjeltu salaisuus, josta jotkut luopiot uskaltavat avautua ja kiireen vilkkaa toinen taho alkaa sammuttelemaan tulipaloja ja korjaamaan tilannetta. Vuosi 2015 alkaen S-tronicien vaihtoautokaupassa on todella paljon tarjontaa ja ymmärrän, että siinä on todella paljon rahaa ja autokauppojen liiketoimintaa kiinni. Tietyllä varauksellä tähän koko palettiin on suhtauduttava, ja sitä varausta maadoittaa erilaiset luotettavat autokorjaamot, jotka keskittyvät oman erinomaisuuden luettelemisen sijaan kertomaan omalla naamallaan faktoja näyttöjen kera. En haluaisi mainostaa, mutta Simo on yksi heistä ja on muitakin esim. Ecu jne. Siis monet korjaamot luettelevat S-Tronic-malleittain tyyppiviat ja ne ovat hyvin samankaltaisia versiosta riippumatta - oli sitten alkuaikojen kuiva tai myöhempien aikojen märkä.
Faktuaalinen reaalitilanne on se, että näillä minun riskiarvion spekseillä vaihtoehdot ovat 2014 vuosimallin multitronic (10000-12000e) tai 2016-2018 S-Tronic lisäten hintaan vaihteistoremontin (16000+6000=22000e). Näistä ensimmäisessä enemmän kilsoja, mutta pienempi vaihteistoremppakustannus ja jälkimmäisessä... Mutta jos rahaa ei ole sitä 16000e enempää, niin ei huvita oikein ostaa paljon ajettua Multitronicia. Audi ei oikein tarjoa A6 farkuille vaihtoehtoja tässä tilanteessa. Joku muuten nimitti tätä itkemiseksi. Voin sanoa tähän vain, että I dont pick any kind of poison.
Tämän keskustelun paras neuvo tuli Salorinteeltä, joka suositteli ostamaan manuaaleja varastoon - siinä oli todella hyvä neuvo!! Muistaakseni Mark Twain sanoi, että "osta poika maata, sen valmistaminen on lopetettu". Sama tilanne taitaa olla Audi A6 Avant what ever manuaalien suhteen. Niitä kannattaa ilmeisesti todellakin ostaa varastoon niiden löytyessä, jos omanikin on ´'kestänyt' 19 vuotta ja 411000km!
On ihan aiheellista pohtia järkevin perustein mihin rahansa laittaa. Auton omistaminen on aina kallista ja siihen menee joka tapauksessa rahaa. Mutta on täyttä tyhmyyttä tehdä valintoja vähät välittämättä ilmiselvistä tuotevirheistä. Nämä puheet "ajomiehet ajaa ja jännittäjät jännittää" on sellaisten ihmisten puhetta, joiden perstaskulle ei kukaan ole menossa ongelman tullessa esiin.
UGH.Viimeksi muokannut Diudimies; 14.8.2025, 20:23.
Comment
-
Tälleen sivusta seuranneena tätä keskustelua ja internetistä löytämiini kokemuksiin pohjaten suosittelisin sijoittamaan Toyotaan. Jos siis ykkösprioriteetti on kestävä ja yllätyksetön auto. Niissä ei tunnu olevan mitään korjattavaa koskaan. Esimerkiksi viimeisimmät Avensikset voisi olla aika päheä vaihtoehto A6:lle.
Comment
-
Ei se varmaan ketään yllätä jos merkkifoorumilla ylistetään omaa merkkiä katsoen maailmaa Audilasien läpi. Sama tilanne olisi varmasti minkä tahansa muun merkkifoorumin kohdalla. Ei sellasta uudempaa autoa enää olekaan mihin ei kalliita vikoja tulisi. Ihan sama onko se Vag, Toyota, Bemari, Tesla, Mersu jne. Tää maailma on vain menny sellaseksi et päästökiimassa autot rakennetaan muovista ja muista keveistä materiaaleista jotka ei enää kestä kilometrejä ja aikaa.
Ei tule enää sellasia kuin A6 C5 millä normihuollolla manuaaliaskilla pääsi sen 400tkm ilman isompia remontteja. Maailma on muuttunut ja se on vain hyväksyttävä. Minä ennustan ja se on nyt jo nähtävissä et manuaaliautojen arvo nousee koko ajan. Niitä kannattaa oikeasti haalia jos yhtään välittää siitä paljonko on valmis autoilusta maksamaan.
Jos taas tekee mieli maksaa enemmän niin ajelee sit uudemmilla autoilla ja lyö aina välillä lisää taalaa tiskiin. Kukin tyylillään.Se on vain materiaa ja rahaa, kumpaakaan ei me täältä mukanaan viedä kun poistutaan.
Comment
Comment