Onko tosiaan niin, että vuoden 2015 jälkeen valmistetuissa Audeissa on automaattilaatikoina pelkkiä S-troniceja, joita ei uskalla ostaa? Eikö manuaaleja ole enää tehty?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Audien vaihdelaatikot vuoden 2015 jälkeen?
Collapse
X
-
Päästöt saadaan automaatilla manuaalia pienemmäksi joka vaikuttaa verotukseen edullisesti, toinen tekijä on kysyntä. Ei tavan arkikäyttöautossa ole manuaalivaihteistolle enää kysyntää tai mitään tarvetta. Eri asia jotkut erikoistapaukset kuten urheiluautot, maasturit, hyötyajoneuvot jne joissa niille voi vielä tietyissä tilanteissa olla perustelut olemassa. Koko vaihteistokeskustelu on toisaalta aika meh koska seuraavan 10v sisällä vaihdelaatikkoja ei ole uusissa autoissa enää ensinkään.
Jos nyt miettii vaikka Audin 01E sarjan manuaalilaatikkoa niin onhan se erinomaisen luotettava ja kestävä, kovassakin käytössä. Vaan ei se mikään kovin ihmeellinen luonteeltaan ole, hidas mutta kankea. Samaan aikaan kun veivaa sitä vaihdekeppiä himokkaasti ja toivoo että kakkosvaihde joskus lopulta löytyy niin se vierestä lähtenyt kaksoiskytkinautomaatti on kelannut koko kaavion läpi ilman draamaa ja on jo korttelin edellä.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Killeri Näytä viestiKun multitronic jäi pois 2015, sen jälkeen vaihtoehdot manuaali, s-tronic, normiautomaatti. Jos haluat quattron jotain ultramalleja löytyy manuaaliaskilla, muuten ovat s-tronic ja/tai normiautomaatilla.
Comment
-
Kun laittaa nettiautoon, Audi, 2015->, manuaali ja neliveto löytyy ainoastaan 17kpl myynnissä: https://www.nettiauto.com/hakutulokset?haku=P3471763272
- Likes 1
Comment
-
Tuttu ongelma, ei ole kun rikkinäistä dsg:tä sen edestä, ja kysyntää olisi manuaalille ihan perus autossakin.
Markkinamies myy vaan mitä haluaa, ensin tuli tila-auto buumi, sitten hyödyttömät etuvetoiset city maasturit, sitten poistettiin pienet autot myynnistä, farkut ja hatchback mallit ovat melkein viimeistä myöden jo kadonneet ja tilalle tullut korotettua puoli suv malleja, missä jalomuovia lokareissa ja joku hieno AllCarverCityRoad nimi hirviö keksitty mallinimen peräään. Ja lampaat ostaa näitä minkä ehtii, kun parasta ikinä missään saada ipadi kojelautaan ja kaikki avustimet, niin ei tarvi enää osata edes ajaa itse ja siltä liikenne näyttääkin nykyään.
- Likes 1
Comment
-
Momentinmuunninautomaatit (tiptronic) on olleet kokolailla luotettavia 6HP lähtien (noin vuodesta 2005). Nykyään käytössä oleva 8HP on sitten jo vikkelänkin maineessa.
S-tronicit (kaksoiskytkinautomaatti) pitkittäiskoneisissa vuoden 2013 jälkeen, poikittaisissa jo vähän ennen, kunhan pitäytyy märkäkytkinvaihtoehdoissa.
Meidän taloudessa B8 S-tronic (kertaalleen mecarempattu) ja 4G tiptronic. Aiemmin 8V S-tronicilla. Kaikki pelanneet ihan hienosti.
- Likes 1
Comment
-
Kiitos hyvistä vastauksista! Tämä on suuri ongelma, että Audeissa A6 farkku 2014-2017, on suurimmassa osassa S-Tronic, joka on erittäin vikaantumisherkkä pienilläkin kilsoilla ja korjaaminen maksaa 6000-9000e, eikä perusongelma poistu korjaamallakaan, koska silloin alkaa odotus että milloin samat DSG-ongelmat alkavat alusta.
Tiptronicista olen kuullut paljon hyvää, mutta niitä ei oikein ole etsimissäni autoissa ja manuaaleja ei oikein ollenkaan. En todellakaan investoi mihinkään autoon 75000e, jossa toki olisi tehdastakuu, ihan samoin kun en puhelimestakaan maksa 1500e - joku roti.
Manuaalin hitaus ei haittaa yhtään, koska en osta autoa liikennevalokisoihin, vaikka sillä pääsisi vuoden 2017 kerholaiseksi. Ne ikävuodet on kaukana takanapäin - siispä oikeaan asiaan: on hyvä tietää mitä ostaa, koska ostaja on myös jatkossa maksumies. Vaihdelaatikkokeskustelu on siis vaihtoautojen ostajien keskuudessa erittäin relevanttia.
Comment
-
Ei tarvitse ottaa henkilökohtaisesti. Tärkein syy manuaalien poistumiselle valmistajien listoilta on kysynnän puute. Vaikka joku jossain vastustaa niin suuri valtaosa uusien autojen ostajista tilaa autonsa automaattilaatikolla, plus se fakta että automaattilaatikolla saadaan päästöt alemmas joka tekee siitä uuden auton ostamisesta ja omistamisesta halvempaa. Ei se vaihtamisen hitaus ole merkittävä asia mutta asiaa voi ajatella vaikka sitä kautta että onko järkevämpää varautua maksamaan mahdollinen automaattilaatikon vikaantuminen vai haluaako maksaa saman verran verottajalle siitä että saa itse vaihtaa vaihteita?
Mun kanta on että dsg- ja s-tronic-laatikoiden vikaherkkyys on aivan ylimitoitettua ja lähinnä niistä valittaa ihmiset joilla on asioista kaiken vähiten osaamista, ei edelleenkään mitään henkilökohtaista ketään kohtaan mutta joku 9000€ korjauslaskun käyttäminen perusteena on just sitä iltalehden keskustelupalstan tasoista argumentointia joka ei perustu mihinkään. Oma näkemykseni taas ei perustu siihen että kerhon hallitus on joskus valinnut minut vuoden kerholaiseksi vaan pitkään kokemukseen autotekniikasta, varsinkin psa- ja vag-konsernin autoista, kymmenien tai satojen autojen omakohtaiseen otantaan ja siihen että olen ihan päivätyökseni muun muassa toiminut vaihteistomekaanikkona ja ehkä sitä kautta mielestäni tiedän näistä asioista asioista jotain. Esmes edellä mainittu ZF valmistama 8HP sarjan vaihteisto on aivan älyttömän kestävä ja hieno käytössä, näitä käytetään driftereissä, varttimailiautoissa jne kilpavehkeissä ihan puhtaasti sen takia että se aski vaan kestää ihan mitä tahansa. DQ250 eli 6-vaihteinen märkäkytkin DSG on myös hyvin kestävä ja hyväluonteinen laatikko, normaaleilla öljynvaihdoilla pääsee varmasti 200-300tkm. Hyvä kello kauas kuuluu ja huono aivan helvetin kauas, näiden askien huono maine on edelleen sitä nolkytluvun perua, nykyiset ovat jo oikeasti aika hyviä ja ongelmattomia, kunhan on vaihdettu öljyt aikanaan. Roiskevoideltu manuaalivaihteisto kestää huonoa ylläpitoa pitkäänkin, kunhan joku ratas joskus vähän edes kastuu. Automaattilaatikko taas elää ja kuolee öljynpaineesta ja tässä kohtaa esmes Audin tapa rakentaa huolto-ohjelma niin että voimansiirron öljyjä ei tarvitse vaihtaa ikinä, on yksiselitteisesti typerä. Sillä 60tkm välein tehdyllä parin huntin hintaisella öljynvaihdolla saa jatkettua auton kestoa niin että joku muu paikka pettää ensin.
Onnea joka tapauksessa auton etsintään, kun löydät sopivan manuaalivaihteisen niin kannattaa ostaa niitä heti muutama varastoon. 100% varma asia on että noin 10 vuoden päästä niitä ei enää valmisteta ja normaalin poistuman kautta niitä ei sitä myöten löydy käytettyinä sitäkään vähää kuin nykyään. Edellä lukee että "en todellakaan investoi autoon 75000€" ja samalla puhutaan A6 farkusta. No sen verran ne nyt vaan tässä maassa uutena maksaa, oma aivan tavallinen perusmallin '20 vuotinen A6 2.0TDI Avant maksoi nelivetoisena 68000€ ja kuka sen hintaisen auton ostaa uutena, ei todellakaan osta sitä murehtien jotain vaihdelaatikon kestoa siinä vaiheessa kun autolla on ajettu vaikka 200tkm tai 300tkm. Siinä vaiheessa sillä uuden auton tilanneella on jo toinen tai kolmas samanlainen menossa eikä sitä hahmoa paljon kiinnosta sekään että käytetyn ostaja jatkossa valittaa kun ei tätä oo tilattu uutena manuaalilaatikolla. Kyllä niitä valmistajat tekisi jos markkinoilla olisi todellista kysyntää mutta kun ei ole. Pienemmissä ja halvemmissa ehkä enemmän mutta ei tuollaisessa kalliimman hintaluokan autoissa.
- Likes 9
Comment
-
Kyl ittee ainakin mietityttää noi manuaaliaskien häviäminen kun koko ikänsä ajanu muutaman tonnin manuaaliautoilla. En ole kokenut jääväni mistään paitsi vaikka ei olekaan alla 30-50K€ lainalla ostettu uudenkarhea auto.En vain käsitä miksi autoilusta joku haluaisi maksaa niin paljon ?
Siinä vaiheessa kun automaattivaihteisen auton arvo putoo tuonne alle 5K€ luokkaan niin harva niihin mitään monen tonnin laatikkoremppaa enää alkaa tekemään. Tuo automatisointi siis vain jouduttaa nopsaan vanhojen autojen poistumista markkinoilta. Ehkä se on ollut tarkoituskin ?Maailma pelastuu ?
Jos niissä automaattilaatikoissa on huolto-ohjelmaa noudatettu (eli ei vaihdettu öljyjä riittävän usein) niin kyl se 300tkm jälkeen alkaa oleen ihan lottoamista toimiiko se vai ei. Manuaalivaihteisissa hajoo yleensä moottori ennen laatikkoa miten sen kuuluisikin mennä IMHO.
- Likes 1
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Diudimies Näytä viesti
Ok, kiitti killeri! Täytyy etsiä jostain neliveto manuaaliaskilla, niin välttyy DSG-kindermunan 9 kiloeuron yllätyksiltä! ?
Jos S-tronic-remppa osuu jonnekin 200-300 tkm välille, niin seuraava on ehkä puolen miljoonan tienoilla. Siinä vaiheessa se tietysti sylettää jo huomattavasti enemmän ja joutuu tarkkaan harkitsemaan kannattavuutta.
Mutta toisaalta tietyissä sähköautoissa saa saman summan upottaa moottorin vaihtoon jopa paljon useammin. Vaikka valmistaja tulisi ekalla kerralla vastaan, niin myöhemmät menee varmasti omasta pussista.
Manuaaleistakin on monesti vanhemmiten synkrot paskottu. Toki se ei ole niin fataali vika ja sen kanssa pystyy elämään, muttei sen käyttö välttämättä enää kovin nautinnollista ole.
Autoilu on kallista joka tapauksessa, joten pick your poison.
- Likes 1
Comment
-
Meillä on ollut 2 dsg autoa, molemmissa on loota vaihdettu ensimmäisen kerran alle 25tkm ja onneksi oli 5v takuut ostettuna, niin meni siihen noi remontit. Uuden lootan hinta kun on aika suolanen.
Kumpikaan ei muuten tullut korjaamalla kuntoon, vaan 3-5 yrityksen jälkeen uudet lootat molempiin. Eikä nykyinen ole vieläkään kunnossa, uusi loota vaihtaa vielä huonommin kuin vanha ja aina yhtä hieno ominaisuus tuo pakin ja parillisten vaihteiden kadottaminen.
- Likes 1
Comment
Comment