Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Sähköautot ja tekniikka, merkistä riippumaton jutustelu.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    JPohja, äläpä muuta sano :)

    Comment


      Nyt on ID.3 koeajettu. Herätti ristiriitaisia tunteita.

      Comment


        Schuko-latauskaapeli otti ja hajosi. Täytynee hommata CEE-Typ2 -kaapeli, niin saa suoraan 3~pistokkeesta sähköä ja vähän nopeamman latauksen kotiinkin. Siihen vielä CEE-Schuko -adapteri, niin saa 230V pistokkeestakin sähköä - tarvittaessa.

        Vielä kun hommaa CHAdeMO-CCS -adapterin, niin saa sähköä vaikka mistä. Melkoista välineurheilua :)

        Comment


          Noi oli ennen hepreaa, enkä vieläkään ilman googlea tiedä, mikä on CEE. Se punainen vai sininen vai molemmat?

          Mulla tuli laitettua kotiin Tesla Wall Connector, 3-vaihe kiinteäasenteinen laturi ja otan siitä yleensä 10A (~7kW). Mutta tällä tietämyksellä olisin jättänyt sen ostamatta ja asennuttamatta, ja käyttänyt tallissa ollutta 3-vaihetökkeliä 11 kW matkalaturin kanssa. Sen kun voi sitten ottaa myös matkalle mukaan. Tällä hetkellä mun mielestä optimaalinen kotilaturi on juuri punainen pistorasia, joka sietää ottaa 16A virtoja. Siihen on sovittimien kanssa helppo kytkeä kiinni erilaisia latureita, eikä ole liian vaikea tilata asennusta, onnistuu miltä tahansa sähkömieheltä.

          Comment


          • Meillä on vuoden päivät latailtu voimavirtapistokkeesta juurikin tuollaisella 3-vaiheisella matkalaturilla. Laturi voi normaalisti olla kiinni seinässä ja johto telineessään (eli päivittäinen käyttö on helppoa), ja matkalle sen voi sitten ottaa mukaan. Tarvittaessa saa ladattua täydellä 11 kW teholla, vaikkakin yleisimmin ampeerit ovat pyörineet 8-10 paikkeilla, eli tuollaista 6-7 kW ja lataukset ajastettuna yösiirron ajalle. Talossa 3x25A pääsulakkeet ja lämmitys maalämmöllä. Ollaan pidetty huoli, että auto ei lataudu, jos sauna on lämpenemässä ja sillä on selvitty hyvin.

            Olisihan se Teslan kanssa näppärää, kun TWC:n yhteydessä on nappi, jolla latausluukku avautuu ja latauksenkin saa käsittääkseni siitä päättymään, mutta pelkästään tuolla napilla en pystyisi moista perustelemaan; koskaan ei ole vielä ollut niin kiire tullessa tai lähtiessä, että luukkua tai johdon lukitusta ei olisi voinut avata autosta tai applikaatiosta.

            Ja jos jostain syystä ei halua tuota 3-vaihelaturia ottaa mukaan, niin lisäksi auton mukana tulleen 1-vaiheisen Tesla Mobile Connectorin yhteyteen on adapterit, joilla saa virtaa schukosta, karavaanaripistokkeesta tai 16A-voimavirtapistokkeesta (tietysti vain yhdestä vaiheesta). Adapterit ovat niin, että pystyn hyödyntämään niitä 25 metrin karavaanarijatkojohdon kanssa, eli käytännössä jossain vieraalla mökillä voin laittaa schuko->karavaanari-adapteri->25m jatkojohtoa (2,5 mm2)->TMC ja sitten jollain pienellä ampeerimäärällä lirutella akun täyteen, vaikka autoa ei saisi ihan mökin viereen. Schukojen (etenkin tuntemattomien) kanssa pitää olla tarkkana - en ainakaan itse uskalla niistä yli 8 ampeeria ottaa. Kerran ihan kokeilumielessä otin silminnähden huonokuntoisesta ja wanhasta lämmitystolpasta 13 ampeeria n. 10 minuutin ajan ja pistokkeen nastat lämpenivät niin, että niihin ei voinut koskea. 8 ampeerilla latautui ongelmitta.

            CHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.

            Comment


              3-vaiheisessa Teslan matkalaturissa on se nappikin :) Harmi, etteivät taida toimia kaikkien merkkien kanssa, eli ei noita oikein voi trokata tai suositella ei-tesloihin. Ja jos merkki vaihtuisi, niin laturit kanssa uusiksi, ei hyvä.

              Juuri nyt viikonloppuna Lappeenrannassa hotellin siunauksella latailin lämmitystolpasta, oli aika vanhahtava (Scandic Patria). Ei kyllä uskaltanut ottaa kuin 10A virtaa, sen kesti hienosti yön yli ja saihan siitä 35% lisää latinkia akkuun parkkiruudun hinnalla.

              Comment


                Alkuperäinen kirjoittaja villho Näytä viesti
                CHAdeMO on mielestäni auringonlaskun teknologiaa, joten en ainakaan itse sellaisen (adapterin) kanssa pelaisi tai laittaisi rahaa kiinni. Siellä missä on CHAdeMO, siellä on myös CCS.
                Auringonlaskun teknologia pelastaa silloin, kun CCS ei toimi. Parikin kertaa näin on käynyt, mutta onneksi on generaattori, joka jauhaa dinosauruksia sähköksi ja pelastaa pulasta.

                jpeltopuro : Valitsin sanani huonosti. Kaikki pistorasiat on samaa CEE sarjaa, mutta tarkoitin sitä 3~ pistorasiaa, 32A. Onko se nyt sitten CEE 17 :)

                Comment


                • Ei ole vielä kukaan isommin maininnut uutta Skodan tuotetta. Iso auto, hinta alkaen reilu 40ke. Selkeästi enemmän auto kuin ID noin kooltaan ja olemukseltaan. Karvalakkimallin range 350km. Ensimmäiset saisi jo vuoden vaihteen jälkeen ilmeisesti jos nyt tilaa.
                  Jos ei mitään kummalista tapahdu, niin A3 Etron vaihtuu tuohon ensi keväänä.
                  https://www.skoda.fi/mallisto/enyaq/...xoCPWIQAvD_BwE

                  Comment


                  • Skoda on varmasti hyvä tuote. Miksiköhän konfiguraattorissa on saatavilla vain vajaavetoisia versioita? Onko oikeasti niin, että nelivedot jätetään aluksi muille markkinoille?

                    Comment


                      Mainostekstin mukaan saa joko takavetoisena, että nelivetoisena. Voi olla ettei tänne tosiaan aluksi tuoda kuin takavetoista, nelikon hinta noussee sellaiseksi ettei se välttämättä mene kaupaksi.

                      Comment


                        Tai sitten tuotanto ei vielä ala nelivetoisten osalta.

                        ID.4 on hinnoiteltu Saksassa jo.

                        ID.4 German prices: https://www.ludego.com/vw-id-4-crozz/
                        Bestellungstermin: ab 24.09.2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
                        Erscheinungstermin: ab November 2020 für ID.4 1st und ID.4 1st Max
                        Preis: (kursiv Schätzung)
                        52kWh ID.4 Pure: 36995€
                        52kWh ID.4 Pure Performance: 37795€
                        77kWh ID.4 Pro: 43995€
                        77kWh ID.4 Pro Performance: 45495€
                        77kWh ID.4 Pro Performance 1st: 48995€
                        77kWh ID.4 Pro Performance 1st Max : 58995€
                        77kWh ID.4X Pro: 46995€
                        77kWh ID.4GTX: 49995€

                        Comment


                        • Sain käsityksen että nelikko seuraa heti kohta melkein perässä, ekana vain vajaavetoa, joka ei meidän taloutta haittaa. Tosiaan nelikon hintakin varmasti karkaa. RS mallit hieman myöhemmin.
                          Kiitos Terolle tuosta ID4 hinnastosta, tuon perusteella 52kWh malli osuisi hintaluokkaan. Koskahan tuo on tulossa Suomeen?

                          Comment


                            Saksassa näyttäisi Škoda Enyaq iV 80 takaveto 82kWh akustolla olevan 43.950,00, nelivetoisille Enyaq iV 80x ja Enyaq iV RS ei ole Saksassakaan vielä hintaa annettu.

                            Comment


                            • Täällä Skoda hinnat alkaen 53kWh 40900€.
                              77kWh 47600€
                              Toki hinnat alustavia ja Q2 toimitus. Harmi että ei ole mahdollisuutta hakea muualta euroopasta autoa tässä tapauksessa. Toisaalta on laskettu että 53:lla pärjätään kun asennoidutaan siihen.

                              Comment


                                Rakentelin kans eilen meille sopivan Skodan.

                                https://tinyurl.com/y3o86doq

                                Tarttee vaan veto- ja "kusematta Lappiin" -auton siihen rinnalle. Vaikka tällaisen. https://www.nettiauto.com/audi/q7/10564707

                                Comment


                                • Meillä mennään kusemalla lappiin ja auto junaan :D
                                  Täällä raja jää 46ke kohdalle. Tosin siihen sai kaikki mitä oikeasti tarvitsee. Vähän joutuu tinkimään kivoista extra asioista mutta koska itse ajan autoa ehkä 5% kaikesta ajosta, ei haittaa yhtään. Halpa ajo ja 0€ pääoma autossa houkuttaa.

                                  Comment


                                    Meilläkin on harvinaista mennä Lappiin, mutta jouluksi Pohjois-Karjalaan on tyypillistä. Sinne ei kohta kulje varmaan edes tavalliset junat ja autojunia ei ole mennyt koskaan.

                                    Tuo uusi VAG-sähköplatfrom on kyllä kiinnostava, ei voi kieltää.

                                    Comment


                                    • Toisaalta te joudutte kuitenkin kohta tekemään pissastoppeja yms. niin jos kohdalle sattuu nopea laturi, 30min saa kummasti lisämatkaa? Näin mekin laskettiin mökkireissut jos ei 350km range pidä paikkaansa. Puolivälissä pikku stoppi ja matka jatkuu.

                                      Comment


                                        Joudutaan kyllä, se on totta. Noi meidän tyypilliset matka-ajat on vaan sellaisia että liikennettä on paljon joten laturit saattavat olla varattuja ja pyritään välttämään ABC-asemia niin paljon kuin mahdollista.

                                        Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).

                                        Comment


                                          Nelivetomallit alkaa olla ihan kiinnostavia, riippuen vähän siitä, mitä maksaa varusteineen. Vielä kun näitä saisi tien päällä jossain ladattua. Esim itsellä ei se pieni yksityiskohta juurikaan vaikuttanut, kun eTron / Tesla -valinta tapahtui. Myöhemmin valjennut, mitä se olisi, jos ei edes niillä parin kuukauden välillä toistuvilla pidemmillä reissuilla olisi kuin 50 kW latureita tarjolla.

                                          Comment


                                            Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).
                                            Kuulostaa aika vaikealta yhtälöltä. Onko markkinoilla ainuttakaan sähköautoa, jolla saa laillisesti vetää 2700kg kärryä, saati sellaista, jossa 2700kg kärryn kanssa range oliis 500km?

                                            Comment


                                              Ei tietääkseni ole vetohommiin soveltuvaa sähköautoa markkinoilla ja tuskin ihan heti tuleekaan.

                                              Toisena autona voisi toki meillä olla hybrid... https://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/11574055

                                              Comment


                                                Niinpä, liki kolmen tonnin vaunun. vetäminen vaatii sen verran energiaa, ettei taida kellään valmistajalla olla intoa tehdä autoa jonka akusto painaa sen verran, että auton kuljettaminen vaatii jo C-luokan kortin ja tuo mukanaan C-korttiluokan auton rasitteet.
                                                Viimeksi muokannut Ilkka L; 16.9.2020, 16:30.

                                                Comment


                                                  Se voi olla, että Tero nyt joutuu odottamaan vetymaasturia.

                                                  Comment


                                                    Tuskin odottelee. Todennäköistä on että hankitaan yksi ns. fossiileja polttava vetoauto, joka ajetaan ns. loppuun ja siihen rinnalle jokin patteriauto.

                                                    Voi myös olla että Passat vaihtuu ladattavaan vetoautoon ja joskus myöhemmin (5-10v päästä) kaupunkiautoksi tulee täyssähkö. Ladattavaksi vetoautoksi erinomainen olisi Mersun GLE 350e, siinä kun on lähemmäs 100km range sähköllä. Sillä ajaisi jo puoleen väliin vaimon vanhempien mökillekin.

                                                    Comment


                                                      Riviaani tilaukseen, niin saa vetää isoo kärryä (5000kg) ja 180kWh akulla menee jo hyvän matkaa.
                                                      Viimeksi muokannut Razur; 16.9.2020, 18:07.

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                        Ei tietääkseni ole vetohommiin soveltuvaa sähköautoa markkinoilla ja tuskin ihan heti tuleekaan.

                                                        Toisena autona voisi toki meillä olla hybrid... https://www.nettiauto.com/volkswagen/touareg/11574055
                                                        Älä vaan osta tuon koppasta Touaregia millään moottorilla. Noi on niin täynnä sähkövikoja etten voi suositella kenellekkään. Mielummin Q7, pääset paljon vähemmällä. Tai sitten etsit amerikan tuotoksen joka rekattu pakettiautoksi ja 5 hengelle. Saat olla osana polttamassa viimeisiä dinosauruksia huolella :) Tai valitsee flexfuel mallin, niin on homma viherpesty kertaheitolla.
                                                        https://www.nettiauto.com/chevrolet/suburban/11086669

                                                        Comment


                                                          Tuollainen Suburban olisi kyllä rouhea auto. Perään vielä tarra "Sinä säästät, minä kulutan"

                                                          Comment


                                                          • Ohi aiheesta, mutta kyllä ennemmin "Fueled by recycled dinosaurs" -tarra.

                                                            Sähköautossahan olisi paras sellainen tiettyjä tahoja provoava "Powered by nuclear" -tarra, mutta tosiasiassa julkisille paikoille pysäköitävään autoon ei kyllä kannata mitään provoavaa laittaa kiinni.

                                                            Comment


                                                              Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
                                                              Ja edelleenkin tarvitaan se auto, jolla liikkuu neljä henkilöä ja 2700kg kärri 500km päivän aikana myös ulkomailla (Hki - Alastaro - Hki tai sitten reissu vaikka Pärnuun).
                                                              Tähän vähän out-of-the-box -ajattelua, heräsi Harry's garagen videosta: mitäs jos unohdat sen trailerin hinaamisen ja hankit erikseen autonkuljetusauton? Yllättävänkin huokeita löytyy. Oletan matkakohteista, että hilaat jotain ratalelua, kai se kulkisi jonkin tällaisenkin kyydissä? :)

                                                              Muuten on aika vaikea rasti löytää tuollaista autoa, ainakaan ennen Cybertruckin markkinoilletuloa.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X