Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi Q7 e-tron

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Laitan tännekin vinkiksi (kun vahingossa kirjoittelin pelkään e-tron -ryhmään):

    Q7 e-tronin (2017) kummallinen kolina paljastui vaihteiston tukien löysien pulttien aiheuttamaksi. Eli jos räminää töyssyissä ja mukuloilla ilmenee, tsekatkaa ne vaihteistotukien 2 x 3 pulttia. Audi-korjaamon mukaan ei ollut eka kerta kun tuollaista on löytynyt.

    Comment


    • #92
      Q7 e-tron latausluukun keypadin logiikkaan en vaan pääse sisään. MMI:ssä saa ajastettua latauksen, sitä usein käytänkin mutta joskus kun haluaisi käynnistää latauksen heti. Jos MMI:ssä on siinä vaiheessa ajastin päällä niin eikö siitä latausportin napista tosiaan saa valittua että lataus lähtisi päälle välittömästi?

      Jos MMI:ssä ei ole ajastettu lataus päällä niin lähte toki lataamaan saman tein. Tuntuu vaan niin typerältä mennä autoon sisälle, vetää ovi kiinni, laittaa virrat päälle, sammuttaa virrat jossa vaiheessa MMI näyttöön jää pikavalintaan latausajastus päälle/pois. Olen todennut tuon olevan nopein tapa saada ajastus pois päältä.

      Miten tuo muilla toimii? Onko bugi vai mikä sen koko keypadin virka latausportilla on jos niillä napeilla ei voi tehdä mitään?

      Comment


      • #93
        Saako tuohon yhdistettyä MyAudi -sovelluksen, jolla latausta voisi hallita? Möhkötronissa latausajastukset ja latauksenhallinta toimii kohtalaisesti sen avulla.

        Comment


        • #94
          Saisi. Mutta en silti ymmärrä sen nappipaneelin toimintaa.

          Comment


          • #95
            Miten tuo toimii jos ajastus on päällä ja irroittaa kaapelin autosta? Lähteekö kaapelin uudelleen kytkemällä lataamaan heti?

            Comment


            • #96
              jaahas, yksi Q7 kärähtänyt:

              https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000011564778.html

              ja kamppiskin käynnissä tämän suhteen, joko on tullut postia asian tiimoilta?
              Miten muuten näiden akut, onko kokemuksia kestävyydestä, itellä 00 auto ja ajettu 66tkm, akku hyvässä kunnossa vielä, range kesällä about 40-45km ja talvelle pakkasilla 30-35km

              Comment


              • #97
                Tervehdys pitkästä aikaa!

                Ajattelin hieman kertoilla Q7 55 TSFIe kokemuksistani viiden vuoden ajalta. Kerroinkin jo aikaisemmin hieman Q7:n joistain "ominaisuuksista" sen ollessa uuden karhea. Kilometrejä tuli syyskuun loppuun päättyneessä viiden vuoden jaksossa reilut 77 000 km. Ainoa korjausta vaatinut vika autossa oli latausluukun sähkölukon rikkoutuminen, jolloin luukun kansi ei auennut. Lukon vaihtaminen maksoi K-Autossa noin 180 €, kun takuu oli päättynyt puoli vuotta aikaisemmin.

                Vakkarilla ajettaessa auto toimi joissain tilanteissa hieman erikoisesti. Tietyissä paikoissa 80-rajoitusalueella auto nostaa nopeuden takuuvarmasti sataseen vaikka rajoitus siis 80. Ohituskaistatien alkaessa auto laski nopeuden usein 80 km/h, vaikka rajoitus oli 100 km/h. Yritin selvittää asiaa Audin huoltoteknikon kanssa ja ainoa vastaus oli, että virhetoiminta johtunee kartta-aineistosta. Sen olen kuitenkin pitänyt sen ajan tasalla eikä auton käytös ole muuttunut vuosien saatossa.

                Q7:aa ei voi pihiksi sanoa - iso omamassa (2 535 kg) ja jatkuva neliveto vaativat veronsa. Pitkiä matkoja pelkällä bensalla ajettaessa kulutus pyöri 9,5 - 10 l/100 km. Parhaimmillaan olen päässyt n. 8,5 litraan/100 km. Sähköllä ajettaessa vähän pitempiä matkoja kulutus on ollut 30 kWh/100 km hujakoilla. Lyhyissä pätkissä selvästi enemmän. Ajoakun kapasiteetti tuntuu hieman laskeneen, mutta olenkin sitä aika suruttomasti ladannut lähes aina täyteen. Itse lataamisessa ei ollut mitään ongelmia, vrt. loppukommentti. Ainoa valituksen aihe, jonka välitin myös auton maahantuojalle, oli ajoakun pieni koko useisiin kilpailijoihin verrattuna. Auton moottoriöljyt vaihdatin 15 000 km/1 vuosi välein, vaikka huolto-ohjelma mahdollistaisi 30 000 km/2 vuotta.

                Itse autoon olen ollut erittäin tyytyväinen. Erityisesti pitkillä matkoilla maantieajossa auto on elementissään - siis tosi hieno ja mukava ajaa. Tehoa riittää ohitustilanteissa ja mm. automaattisten kaukovalojen käytöstä ei voisi enää luopua. Myös säädettävä ilma-alusta saa minulta korkeat pisteet. Ajan syksyn metsästysreissuilla paljon metsäteillä ja myös Allroad ja Offroad-asennot ovat tulleet tutuiksi. Myös jarrullisen perävaunun vetopaino 3 500 kg on aivan huippuluokkaa, eikä raskaatkaan perävaunut tunnu muussa kuin jonkin verran kasvavassa kulutuksessa.

                Aloin heti haikailla vuoden 2025 mallin perään, kun ajoakun kapasiteetti kasvoi 22/26 kWh:in (netto/brutto). Asia, joka kismitti, oli uuden auton hinta. Vm 2025 malli on ollut alkaen n. 95 000 € ja vm 2026 lokakuussa julkistetussa hinnastossa alkaen 101 000 €. Eli uuden auton hankinta kyllä rokottaa kovasti lompakkoa. Vertailuna 2020 lokakuun alussa maksoin uudesta ja kohtuullisesti varustellusta autostani 78 000 € ilman vaihtoautoa. Tietysti kuluneeseen ajanjaksoon on sisältynyt arvonlisäveronkorotus ja vuoden vaihteessa lataushybridein selkeästi koventuva autovero.

                Pienen pohtimisen jälkeen päädyin syyskuun lopussa vaihtamaan autoni juuri "sisään ajettuun" vm 2025 Q7:aan. Kilometrejä autolla oli vaihdettaessa n. 10 000 km mittarissa. Auto oli siis tällä kertaa käytetty ja ollut Saksan Audin omassa käytössä lokakuun lopusta 2024. Käytetyn "uuden" auton sain "kohtuu hintaan" pakasta vedettyyn verrattuna. Lisävarusteita autossa on todella runsaasti, joista osa minulle kyllä turhakkeita, mm. panoraamakattoa ja Bang & Olufsen Advanced 3D Sound System-viihdejärjestelmää en juuri kaipaa. Hyödyllisiksi lisävarusteiksi olen listannut mm. ovien sulkeutumisavustajan ml. sormella hipaisulla ovien avauksen/lukituksen, takaluukun avauksen jalan heilautuksella, sähköisesti toimivan tavaratilan peitteen, laserkaukovalot ja HUD-tuulilasinäytön. Myös puhelimen latausalusta tuntuu kätevältä. Ilmajousitus ja vetokoukku ovat minulle edelleen välttämättömyyksiä. Talvella selviää lämmitettävän tuulilasin ja ohjauspyörän hyödyllisyys. Käytännössä paras ominaisuus minulle on kasvanut ajoakun kapasiteetti. Se mahdollistaa helposti yli 60 km ajomatkat sähköllä näin syyskeleissä. Maltillisessa matka-ajossa pääsee 70 km pinnistelemättä, vaikka auto ei tunnu yhtään pihimmältä kuin edellinen. Renkaatkin ovat kyllä aika leveät 285/40 R21 ja vievät osansa. Kaupunkiajossa pitää joskus 3-litran bensaturbokin laittaa tulille, että ei pääse happanemaan. Autossa on tuntuvasti tehokkaampi sähkömoottori: vanhassa muistaakseni n. 80 kW ja nyt 130 kW. Tämä näkyy selvästi laajempana ja pirteämpänä sähkötehoalueena. Myös 55-mallin hybriditehokin on noussut hieman n. 290 kW:iin (yli 390 hv). Viimeinen niitti auton vaihdossa oli uuden Q7:n pitkä tehdastakuu, 5 vuotta tai 100 000 km. Toivottavasti on huolettomia kilometrejä edessä. Kuvassa auto mökkimaisemissa.

                Olisi kyllä vielä paljon muutakin tarinoitavaa lataushybridi Q7 Audista, mutta jätetään seuraavaan kertaan...

                terveisin
                Tyytyväinen Q7:n vaihtaja

                ps. Ajoakun tulipaloriskiin ja hallintaan liittyvä ohjelmistopäivitys ei koske omaa autoani, joka on valmistettu lokakuussa 2024. Sen varmistin maahantuojalta. Elokuun alusta 2024 alkaen valmistetut autot eivät tarvitse päivitystä. Itsellä on pieni epäilys, että päivitys saattaa rajata latausmäärää ja alentaa siten sähköistä toimintamatkaa...Kyselkääpä, kun viette autonne päivitettäväksi.

                ps. 2 Uusi autoni päättää myös itsenäisesti nopeuden asettelusta ja täysin samoissa paikoissa kuin edellinen Q7 piittaamatta voimassa olevasta nopeusrajoituksesta.

                Click image for larger version

Name:	image.png
Views:	0
Size:	938,4 Kt
ID:	1990403
                Viimeksi muokannut Quantum7; 8.11.2025, 21:14.

                Comment

                Working...
                X